Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Toyotan etujarrukengät (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98415)

reynolds 17.06.2012 22:13

Toyotan etujarrukengät
 
Olisi tarve FJ55:sen etujarrukengille mistä ostoilmoituskin, niin mahtaako bj sarjan
jarrupalikat käydä? Paikallinen tarvikeliike tuntee kyllä jonkunverran bj osia mutta 55:sen osia ei yllättäen yhtään. Ei viittis alkaa summassa tilaileen. Jos joku viittis laittaa vähän halkaisiaa sun muuta mittaa bj:n kengästä niin pääsisi vertailemaan. Marmoritiskiltä en edes viitsi vaivautua kysymään. Kyseessä siis vm 80 laite.

2x4WD 17.06.2012 23:20

Näin äkkiseltään vilkaistuna olis ToyDIY mukaan samat J4 ja J6 sarjoissakin missä vaan on rummut...

Jappi 18.06.2012 00:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD (Viesti 890807)
Näin äkkiseltään vilkaistuna olis ToyDIY mukaan samat J4 ja J6 sarjoissakin missä vaan on rummut...

Eikös noissakin vanhat olleet kapeammat?

BJ-40/76 18.06.2012 00:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja reynolds (Viesti 890789)
Olisi tarve FJ55:sen etujarrukengille mistä ostoilmoituskin, niin mahtaako bj sarjan
jarrupalikat käydä? Paikallinen tarvikeliike tuntee kyllä jonkunverran bj osia mutta 55:sen osia ei yllättäen yhtään. Ei viittis alkaa summassa tilaileen. Jos joku viittis laittaa vähän halkaisiaa sun muuta mittaa bj:n kengästä niin pääsisi vertailemaan. Marmoritiskiltä en edes viitsi vaivautua kysymään. Kyseessä siis vm 80 laite.

Tuo B ja F moottori kulkee pääsääntöisesti samoilla jarruilla, ja 40/45 korit myös samoilla jarruilla 55 korien kanssa.

Onko tuo sinun fj55: F moottorilla, vai 2F moottorilla? pitäisi olla 2F....

Vaikka ilmoitat suoraan ettet kajoa alkuperäisiin varaosiin; niin MONTA kertaa kannattaa tiedustella/yrittää!
Ja jos mahdollista, niin mahdollisimman rauhalliseen aikaan: minulla ei ole tietoa milloin oikea aika on, mutta olen ajoittanut omat "tiedustelu" kysellyt nimenomaan marmoritiskille, ja minun kokemuksen mukaan maanantaina ei kannata "kysellä" ja normi ruoka- ja kahvitauot on myös huonoa aikaa...

Mutta löytyy myös tarvike osia, ja ne on yleensä halvempia!

Toki jossain osissa; esim minun hdj-80 iskarit oli halvempia alkuperäisenä, rekisterinumerolla tilattuna, kuin eräät muut ;)

KYSYVÄ EI TIELTÄ EKSY!

P.S mm. noita marmoritiskin stefoja tulee osteltua, vaikka hinta moninkertainen halpisversioon, mutta jos esim. hdj-80 takaperän pinjoni akselin stefa maksaa vajaa 20e, ja melkein saman näköinen, ulkoista "heinän leikkaaja" huulta vailla oleva täys kuminen stefa maksaa EU maailmalla 5 euroa!

Toki tuo EU alueelta tulee kotiin muutamalla kympillä, ja runsaasti muuta (parempaa) osaa mukana!
Mutta tuo alkuperäinen stefa tulee myös "lähelle" ja txt viesti omaan kännyyn, ja maksaa kaikkineen erikoistilaus, 3 vrk toimitus, ja txt ilmoitus asiakkaalle kokonaishintaan vajaa 20e
ja tämä toimii kokemukseni mukaan myös yli 30v valmistettuihin, toki ei kaikkia osia enään..

Mutta minun kokemuksella nuo marmoritiskin stefat on numero 1. ei enää jaksa yrittää kokeilla muutaman euron säästöä, kun se menee kuitenkin pelkästään öljyyn ja osiin.....

P.S nuo minun fj-55 akselit on paljon vanhempaa ikäluokkaa, on nimittäin ne Haarukka-kuula vetoakselit edessä.

Jappi 18.06.2012 01:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 890822)

Mutta minun kokemuksella nuo marmoritiskin stefat on numero 1. ei enää jaksa yrittää kokeilla muutaman euron säästöä, kun se menee kuitenkin pelkästään öljyyn ja osiin.....

Stefoista myös täällä on tehty sellainen huomio että tarvike saa olla vaikka satasen halvempi, en ota.

Bj Andy 18.06.2012 08:47

Jos ei muuten löydy niin sitten vaikka http://www.kitkaliimaus.fi/.

Tai paikalliselta amikselta voi tiedustella josko siellä olisi intoa noin antiikkiseen hommaan kuin uusien hihnojen liimaamiseen.

Muutenkin nuo rautasiat on sen verran marginaali vehkeitä että jos niihin jotain osia saa edes mistään niin saa kyllä olla tyytyväinen. Ite tilasin joskus kuumalla ysarillä omaan sikaan etukengät jonkun rekkaosapuljun kautta...

Jos tuon homman teettää jossain niin samalla antaa sinne rummut matkaan että saavat ne kengät hiottua muotoon niin vikuroittelee jarrutuksissa ehkä hieman vähemmän.

reynolds 18.06.2012 15:58

Tulipas äkkiä paljon asiaa. Moottori on 2f kuten yllä jo pääteltiin. Ei kitkaliimaus onnistu kun kävi haaveri jotta sika putos pukeilta ja perskeles sattu jarrukilpi kenkineen päivineen jäämään hiukan pantteeseen auton alle ja kenkä vääntys aikas svidulleen. Tarttee sit tosiaan kysästä Lohjan toitsulta ja verrata paikallisen harakirin hintaan mistä kyllä bj sarjan jarruosaa löytyy. Moottorin tiivistesarja ja jakajan kansi jne sytkäosat tuli muuten Us-partsilta. Hj:n murrokset ainaskin sopii kun uudet sellaset laittelin.

Bj Andy 18.06.2012 20:36

Omat kengät maksoi silloin joskus muistaakseni jotain 480 markkaa, eli aika hemmetisti rahan arvo huomioiden.

Jos alkaa mennä yhtään hankalaksi niin levyjarruswappi ei varmaan olisi yhtään huonompi investointi. Toki omat juttunsa siinäkin.

Mittaa huviksesi ne kengät ja laita lukemat esiin jos vaikka olisi niin hyvä munkki että ne vanhat kengät löytyisi vielä jostain... Tai joltakulta muulta. Koska muistaakseni niitä oli kahta leveyttä ja ne etukengät ol ainakin meitsillä aikas juhlavan kokoiset.

RIPAX 18.06.2012 21:45

Joskus halvempi.
 
Kuumalla ysäri luvulla ku enemmän jarrupaloja tojotiin vaihtelin ni tojotassa oli semmonenkin omituisuus et monta kertaa alkuperäsissä pala/kenkä sarjoissa tuli asennus tilpehöörit mukana joten alkuperäset tuli jopa halvemmaksi. Kannattaa kuitenkin kysyä,sääntö vahvistaa poikkeuksen.

reynolds 20.06.2012 16:19

Mittailin rummun sisähalkaisijaksi 295mm, kengän leveydeksi 75mm ja korkeus kengän ollessa tasaisella alustalla 100mm. Onhan noi aika stydyt. Levyjarrut sais hojosta varmaan suht kivuttomasti sekin käynyt mielessä, mutta jos mahdollisimman alkuperäsenä yrittäs pitää kuitenkin. Kattelin tossa vanhoja fj55 viestiketjuja ja hetken aikaa suti päässä tyhjää kun näin oman sian myynti ilmoituksen viime vuodelta jossa vielä vanha väri ja muuta tingeltangelia. Sillon aikanaan kun ilmoituksen ekaa kertaa näin niin mietin, vittu mikä romu, kuka dorka tollasenkin törkykasan muka ostaa. MINÄ.:D

Jeeper 20.06.2012 16:46

Sopiiko noi: http://www.euro4x4parts.com/parts/bm...ake_shoes.html

4x4_88 20.06.2012 16:50

http://www.tamgears.com/Toyota%20BJ40.htm

etujarrukengät sarja kahteen pyörään 9/1975…7/1980 leveys n. 75mm 52,36€

Noi ei sopinu mun BJhin joka on 1-9/1975 koska liian leveet.

reynolds 20.06.2012 18:56

Kenkä ongelma ratkaistu.Kummankin linkin osat käy. Nyt uupuu enään se palikka josta jarruletku haarautuu kahdelle jarruputkelle. Sitä nyt tuskin saa edes marmoritiskiltä. Täytyy huomenissa kävästä varmuuden vuoksi kysymässä.

Bj Andy 20.06.2012 21:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja reynolds (Viesti 891441)
Kenkä ongelma ratkaistu.Kummankin linkin osat käy. Nyt uupuu enään se palikka josta jarruletku haarautuu kahdelle jarruputkelle. Sitä nyt tuskin saa edes marmoritiskiltä. Täytyy huomenissa kävästä varmuuden vuoksi kysymässä.

Jos ei se kovin erikoinen ole niin niitähän on joka vauhti puljussa ja ihan vakio kamaa. Tai ruuvaat jostain pihanperän autosta jostain kohtaa irti.

reynolds 12.05.2013 16:26

Vanha juttu ja kengät hommattu mutta tuli tossa mieleen kun tojolta kävin kysymässä niin n. 180 egee. Melko kallista.

reynolds 12.05.2013 18:23

Mulla kävi mäihä kun palstalta löyty bj:n levyswapista ylijääneet kamppeet ihan uloskantohintaan. Toisen romu on toisen aarre. Ymmärsinkö oikein että hj:n takarummut/kengät on samaa kun bj/fj etu rummut?

BJ-40/76 13.05.2013 01:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja reynolds (Viesti 1005562)
Mulla kävi mäihä kun palstalta löyty bj:n levyswapista ylijääneet kamppeet ihan uloskantohintaan. Toisen romu on toisen aarre. Ymmärsinkö oikein että hj:n takarummut/kengät on samaa kun bj/fj etu rummut?

Eivät ole (HJ-60 vs. bj/fj); tai siis joku sylinterin kiinnityspultti voi olla sama, mutta kengät/sylinteri(t) ja rummut erit, samoin kuin säätösysteemit.

HJ-60/61 on yhdellä läpihengittävällä sylinterillä bj/fj 2 kpl yksitoimisia.
(jos onnistut löytämään hj-45 osia, niin ne lienevät samat)

Ole tarkkana niiden jarrujen kasauksien suhteen, että kasaat paikoilleen niin, että voima millä kengät pyrkii seuraamaan rumpua, kohdistuu säätöruuviin (muistaakseni, 20v sitten tapeltiin yhden bj:n kanssa, missä oli toinen puoli väärin/väärän puolen varaosa, ei saatu toimimaan oikein... ennen kuin vaihdettiin peilikuva paikalleen, ja olikohan jossain vuorimallieroissa pikkuisen pienemmät sylinterit?)


Sivu luotu: 13:20 (GMT +2).