Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Katkenneet jousen kiinnikepultit. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98146)

Dethlock 08.06.2012 14:34

Katkenneet jousen kiinnikepultit.
 
Nyt kaivattaisiin kipeästi apuja. XJn jousien vaihtaminen on muuttumassa aika turhauttavaksi projektiksi. Kummankin puolen takakiinnikkeen yläpultti ja apparin puoleinen etupultti napsahtivat poikki.

Mikään pulteista ei suostu poistumaan poterostaan vaan pyörivät tyhjää. Yhtä pulttia pääsi vähän avittamaan raudan pätkällä mutta sitten eteneminen loppui.

Ideoita ja apua kaivattaisiin.

Dethlock 08.06.2012 15:15

Meinasin ensin että pääsisin takariipukkeisiin kiinni tekemällä reiät takapuolelle ja nyppäsin takapuskurin pois tieltä. Yllättäen ei onnistu sitä kautta, vetokoukku on kiinni just sen kohdan päällä mistä pitäisi mennä läpi ja niin tanakasti kiinni ettei irtoa meikäläisen työkaluilla. Kontin lattiaan voisi tehdä reiät yläkautta mutta ei tuo kalusto oikein taivu siihenkään. Etukiinnikkeeseen en keksinyt mitään reittiä. :confused:

mikaelt 08.06.2012 16:35

etumaiset pultit lähtee kun tekee siihen palkkiin huoltoluukun. Siellä on mutteri joka heikolla hitsauksella palkissa kiinni ja lähtee pyörimään...Ite irrottelin melkein 10h ennenkun ton tajusin.
Ootkos vaihtamassa riippujakin kun niitä irrottelet?

Edit: Youtubesta löytyy muistaakseni videokin kyseisetä reiän teosta ja tossa kuva napattuna jenkkifoorumilta:

http://i116.photobucket.com/albums/o...j/IMG_0068.jpg

Dethlock 08.06.2012 17:07

Joo, riippuineen olen vaihtamassa. Eipä tullut mieleen että se voi tosiaan olla se mutteri joka repesi irti eikä pultti joka katkesi mutta selittäisi kyllä miksei niitä saa keploteltua irti.

Nyt tarttis saada ehjä rälläkkä ja joku joka osaa käyttää sitä hurmattua tänne. Ei tässä muuten hätää olisi mutta kun on perheen ainokainen auto jos ei loppuun ajettua Omegaa ja konevikaista diesel Jeeppiä lasketa.

mikaelt 08.06.2012 17:38

sitä pulttia ei taida saada vääntämällä rikki...On sen verran vahvaa tavaraa. Samanlaiset pultit on edessä ja takana. Ite aikoinaan taistelin ensin n. 6h niiden etupulttien kans. Seuraavana aamuna malli mukaan ja pari uutta pulttia...En vieläkään tajunnu sitä mutteria ja nytkyttelin paineilmasahalla pultit poikki. No sitten läks jouset ja huomasin että tuollahan on perskule mutterit kotelon sisällä!

Etukäteen voi valmistautua jousen irrotus operaatioon niin että poraa reiän siihen mutterin koteloon ja käsittelee crc:llä tms. aineella hyvissä ajoin.

Googlen haku: jeep cherokee leaf spring replacement -löytää kuvallisia ohjeita, englanniksi toki.

Dethlock 08.06.2012 18:05

Joo, proseduuri on tuttu sinäänsä kun olen kahteen kertaan tehnyt. Tiukassa ovat välillä olleet ja on tosiaan epätodennäköistä että noita saisi väännettyä poikki. Ei vaan tullut mieleenkään että se mutteri voisi olla syypää.

Kävi mielessä että homma voisi onnistua rasiaporallakin? Siis sisäpuolelta. Lattia vähän kevyempää kamaa kuin tuo palkki.

Jii 08.06.2012 20:08

Ite vaihdoin takajouset viime kesänä, auto -91. Pultit aukes aika helposti kun oli pari viikkoo aikasemmin alottanu niiden voitelun irrotusöljyllä. Parin päivän välein kokeilu lähteekö kohtuullisella voimalla aukeamaan ja jos ei niin lisää irrotusöljyä kehiin ja parin päivän päästä uus yritys.

Dethlock 08.06.2012 20:18

Noinhan se pitäisi tehdä. Tossa vaan oli jouset täysin mennyttä ja liotus jäi muutamaan päivään.

Dethlock 08.06.2012 22:16

Se etummainen pultti muuten ON poikki. Siellä on tarpeeksi pitkä pätkä pitämässä jousta paikallaan. Voihan venäjä.

Superlon 08.06.2012 22:51

Ei kai siinä oikein muu auta, ku pistää pultit lopullisesti paloiks ja iskeä maholliset kiinnijuuttuneet kappaleet sitte työpöydällä pois. Onnea vaan ja kärsivällisyyttä!

Timo_L 09.06.2012 07:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Dethlock (Viesti 888366)
Se etummainen pultti muuten ON poikki. Siellä on tarpeeksi pitkä pätkä pitämässä jousta paikallaan. Voihan venäjä.

Rälläkällä kaksin puolin pultti poikki tarvittaessa niin tippuu jousi pois, sitten vain luukkua tekemään mistä saa vanhan pultin/ mutterin veks ja uuden mutterin tilalle.

Hyvin todennäköistä on että pultti on umpijumissa puslan sisäholkissa, ja se ei sieltä kuitenkaan lähde pois vaikka mitä teet - paitsi ehkä 30 tonnin prässillä puslineen päivineen :D jos olet jousia vaihtamassa kokonaan, niin ei muutakun rälläkällä silpuksi ja uutta tilalle. Jos samat jouset menee takaisin niin on vähän vittumaisempi proggis - sit tarttee melkeen ensin polttaa pusla irti ja sen jälkeen dremelillä tai vastaavalla puslan ulkoholkki halki ja pois. Tai prässillä jos löytyy.. tossakin hommassa kunnon lämpö jeesaa.

Dethlock 09.06.2012 08:59

Eiköhän nuo jouset ole tulleet tiensä päähän muutenkin. Olivat kaarella väärään suuntaan ja kuskin puolen pakka purkautui kokonaan kun otin u-pultit auki. Etupään varmaan saa silputtua mutta sinne takariipukkeen pultille pääsy on sitten jo eri asia. Saas nähdä kuin käy.

BJ-40/76 09.06.2012 11:28

Paineilmatoiminen rautasaha
 
Paineilmarautasaha, maksaaa muutaman kympin bitemalla/motonetissä, on uskomattoman hyvä työkalu tuommoiseen ahtaassa paikassa työskentelyyn.

Toki ne alkuperäiset terät ovat lyhyitä/paskoja, mutta normaali rautasahan terä sopii paikoilleen, ja toimii aivan hyvin 15cm pitkäksi katkaistuna.

Ja jos haluaa säästää hermoja, niin osta jo lähtökiihdytyksessä laadukkaita teriä, halvoilla ei tee yhtään mitään (tai, no naapurille voi lainata:o)
Ja terän leikkaussuunta siten että leikkaa sisäänpäin tullessa.
5 kpl teriä heti aloitukseen.

Ja paine niin pieneksi että tuo nytkytysnopeus ei ole aivan sika suuri, sillä laatuterätkin palaa! ja pidä taukoja, jos et saa leikkuunestettä tai paineilmaa jäähdyttämään.

Tuohon kumipuslan poistoon esim. lehtijousen silmästä, normaali rautaporenterä on käypänen, siis porataan niin monta kertaa vieri viereen että keskipusla irtoaa, terän sivusuuntaista leikkuuvoimaa voi tehostaa tekemäkkä rälläkällä parimilliä syviä koloja parin kolmen millin välein terän sivuille.

Ja tuo ulkoholkki sitten poikkivikaan tuolla paineilmarautasahalla, ja leikkuutampilla pois.

Dethlock 09.06.2012 12:11

Kuulostaa ihan hyvältä mutta
a. Ei ole kompuraa
b. Ei ole sahaa
c. Ei ole autoa jolla hakea kumpaakaan

Sain leikattua reiät tuonne runkopalkin päälle mutta täytyy pitää kahvitunti ennen kuin jaksaa alkaa tutkia onko siitä mitään apua.

Timo_L 09.06.2012 12:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 888447)
Paineilmarautasaha, maksaaa muutaman kympin bitemalla/motonetissä, on uskomattoman hyvä työkalu tuommoiseen ahtaassa paikassa työskentelyyn.

Toki ne alkuperäiset terät ovat lyhyitä/paskoja, mutta normaali rautasahan terä sopii paikoilleen, ja toimii aivan hyvin 15cm pitkäksi katkaistuna.

Ja jos haluaa säästää hermoja, niin osta jo lähtökiihdytyksessä laadukkaita teriä, halvoilla ei tee yhtään mitään (tai, no naapurille voi lainata:o)
Ja terän leikkaussuunta siten että leikkaa sisäänpäin tullessa.
5 kpl teriä heti aloitukseen.

Ja paine niin pieneksi että tuo nytkytysnopeus ei ole aivan sika suuri, sillä laatuterätkin palaa! ja pidä taukoja, jos et saa leikkuunestettä tai paineilmaa jäähdyttämään.

125mm tai 200mm rälläkällä lehtijousen tai tukivarren pultin molemminpuoliseen katkaisuun menee 5-10s per puoli ;) Ei puukkosahalla samassa ajassa tee vaikka miten yrittäisi :D Toki jos paikka on liian ahdas rälläkälle niin sitten puukkosaha on ihan ehdoton kapine. Pari kertaa ollut iso sähkökone vuokralla, kun ei lainaksi löytynyt ja omaa ei ole tullut ostettua. Näppäriä vekottimia :)

Lainaus:

Tuohon kumipuslan poistoon esim. lehtijousen silmästä, normaali rautaporenterä on käypänen, siis porataan niin monta kertaa vieri viereen että keskipusla irtoaa, terän sivusuuntaista leikkuuvoimaa voi tehostaa tekemäkkä rälläkällä parimilliä syviä koloja parin kolmen millin välein terän sivuille.
Kaasutoho kouraan, kumi palaa hyvin - käry on vaan pirullinen :o :D Toisen etuylätukivarren puslan otin just ko. tyylillä veks, kun ei tahtonut lähteä ruuviprässillä vaikka lämmitti.

Lainaus:

Ja tuo ulkoholkki sitten poikkivikaan tuolla paineilmarautasahalla, ja leikkuutampilla pois.
..ja muistaa vielä ettei sahaa ihan kokonaan läpi, menee muuten helposti isommaksi remontiksi vielä tai osia pilalle.

Dethlock 09.06.2012 14:19

Jep jep jee. Reikä tuli tehtyä oikeaan paikkaan mutta pultti tulee niin paljon mutterin läpi että siihen ei saa pujoteltua hylsyä vääntimen kanssa. Ei kai auta kuin nitkuttaa pultti poikki rautasahan terällä.

Dethlock 09.06.2012 15:27

:mad: Argh. Mutteri tai mikä lie on omassa poterossaan eikä siitä saa hylsyllä otetta. Eikös sen mutterinkin pitäisi olla 21mm? Taitaa olla ainut vaihtoehto pilkkoa noi pultit ja nyppiä pätkinä pois. Rälläkkä ei meinaa mahtua mihinkään väliin.

mikaelt 09.06.2012 15:38

Eikös siihen "muhkuraan" minkä sisällä mutteri on, saa tehtyä ihan kunnon reikää? Jousi siis ilmeisesti vielä paikallaan? Jos on niin vääntämällä väliä sinne mutterin puolelle, se pultinpuoli muistaakseni antaa vähän periksi ja saa oikenee kyllä kun asentaa uutta pulttia.
- Sitten kun on väliä riittävästi nii rälläkällä pultin jämät poikki.

Dethlock 09.06.2012 16:00

En ihan tajunnut. Taidat puhua etupäästä? Tässä tapellaan vielä niiden takariippujen kanssa. Tein huoltoreiät takakontin lattiaan ja pultin pää näkyy.

http://sund.fi/Jeep/mutteripotero.jpg

Sormella kokeillen pultissa on jokin palikka kiinni ja pultti plus tämä mysteeripalikka pyörivät yhtenä palana. Mutta hylsyä siihen ei saa vaikka lyhensin jo tuon pultinkin eli ei jää kantamaan. Yli 22mm hylsy ei edes mahdu tuonne. En tajua.

mikaelt 09.06.2012 16:15

Sori joo..etupäästä höpisin. Sen siitä saa kun on työaikana netissä! ei voi keskittyä!

no tossa on kuvallista selitystä. Siinä näköjää annetaan rälläkkää riipuillekkin ja jossain näkys olevan sellanen 12-kulma pultti.

http://www.cherokeetalk.com/forum/f6...le-install-76/

Dethlock 09.06.2012 16:26

Huoh. Pitänee keksiä tapa paloitella tuo riipuke.

Porvoon Hilma 09.06.2012 19:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Dethlock (Viesti 888522)
Huoh. Pitänee keksiä tapa paloitella tuo riipuke.

Hiukka samanlainen taisto käynnistyy jos Hiluxissa koettaa ottaa lavan pois. On sellaiset pultit joissa on runkoon tukeutuva korvake estämässä pyörimistä kun alta päin aukoo muttereita. Mulla yksi pultin korvake oli mädäntynyt jo pyöri tuo pultti ihan horona, mutta pois sitä ei saa. Pultin kantaan ei saa lenkkiä eikä hylsyä. Kulmahiomakoneella on hoidettava loppuun :mad:

Ei taida auttaa, mutta helpottanee harmitusta :)

Timo_L 09.06.2012 20:15

Eli siis muutkin kuin amerikan- insinöörit osaa olla pönttöjä? ;)

...tosin XJ:n korihan on oikeastaan paljolti ranskalaista suunnitteluperää, Renaultin piirustuspöydältähän se tuli kun ei AMC:n insinöörit vissiin osanneet tarpeeksi hyvin. Tollaisia kukkasia sinne sitten saatiin :D

ImacInnes 09.06.2012 20:18

Pultit ja mutterit pois!
 
Itse kun vaihdoin JEgoNEERiin 3" korotusjouset aikoinaan niin vanhat kiinni ruostuneet pultit tarvi polttaa kaasupillillä pois ja siinähän lähti hieman rungosta myös, vaan sen sai hitsaamalla takaisin.

t. Ismo Ämmä

Dethlock 09.06.2012 20:32

Toi on kyllä oikeasti kuolleena syntynyt idea kiinnittää jouset (tai mitä tahansa muuta) tuollaisilla vastakappaleilla. :mad: Vielä kun keuhkoputken tulehdus painaa päälle niin meinaa puhti loppua oikeesti. Kävi jo mielessä tiputtaa moottori ja voimansiirto tosta masiinasta ja siirtää tohon exään mutta aika hankala rojekti sekin.


Sivu luotu: 10:28 (GMT +2).