![]() |
Jeepin diagnostiikka
Onkos kellään mitään käsitystä sopivasta "scan tool" -työkalusta/lukijasta, jolla voisi tutkailla Jeeppien tietokoneiden (moottori, ABS:t, sun muut erillään olevat boksit) sielunelämää valmistusvuodesta riippumatta? Pienen Google-selvittelyn jälkeen löysin tämmösen, jolla pitäs onnistua ainakin 1993 - nykypäivä. Hintakaan ei olisi ihan paha 199$.
Innova 3140 CanOBD2&1 Scan Tool Kit Mutta siis olisiko kellä kokemusta muista vaihtoehdoista? Pystyykö tollasella vekottimella nollaamaan esim. huoltokoodit (= eri asia kuin vikakoodit)? |
Ei tainnu olla ihan yleisesti tunnettu ropleema. Soitettuani Jamantille tuli (tunnetusti :)) liuta vinkkejä. Ilmeisesti ehdottamani vimpain olisi hyvä scanneri, kun siinä on sekä uudempi OBD2- että myös vanhempi OBD1-yhteensopivuus ja -liitin. Niillä pitäisi Jeeppien tietokoneiden koodit avautua vm. 1993 - nykypäivä.
Huoltokoodit saa kuulemma itse (!) nollattua auton tietokoneesta: Painetaan tietokoneen toista (alempaa?) nappia ja sitten virrat päälle. Avautuvasta valikosta valitaan kieli ja muut seikat, joiden joukossa saa itse määritellä seuraavan huollon kilometrimäärän; sikäli kun valikot ja niiden asetukset sattuu toimimaan :D. |
Olihan sulla tiedossa, että vikakoodit saa ulos ilman työkalujakin. Virtakytkin on-off-on-off ja sen jälkeen kirjaa "check engine" varoitusvalon välähdykset kaksinumeroisina lukuina. Ja on toinenkin tapa:
pitää painaa a/c ja recirc, ja pitää niit pohjas, sitte kääntää myötäpäivää lämmönsäätönuppii 1 napsu, ja helpat. pitäs näkyy vikakoodit peräjälkee 2 numeroisin lukuin. Onnistuu se diagnostiikka melko edullisestikin. Esim. OBD-ELM327-USB kaapeli(huutonetissä 23 euroa + lähetys) läppäriin. Ja softaksi esim. ilmainen EasyOBD. Ei ole ihan täydellinen softa, mutta osaa näyttää realidataa. Joku parempi softa on itelläkin vielä hakusessa. Kaupalliset softat varmasti toimisivat hyvin ja olisi se resetointikin mukana. http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...jpg?hash=54782 http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...jpg?hash=54782 http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...jpg?hash=54783 |
Toi avainkikka ei jostain syystä toimi kaikissa OBDII- Jeepeissä, ei Grandeissä eikä Cherokeissa. Esim. mulla ei toimi omassa Grandissa ollenkaan, mutta olen nähnyt '98 Grandejä joissa toimii. Jenkkifoorumeillakin ollut tästä paljon puhetta, mielenkiintoinen juttu sinänsä miksi joissain pelittää joissain ei.
Itsellekin pitänyt hakea joku vikakoodilukija; huomasin parsita paikkaa että ei ollut pahan hintainen tuollainen OBDII-> bluetooth lähetin, tökätään dongle suoraan diagnostiikkaporttiin ja asennetaan softa läppärille, näyttää suht reaaliaikaisena haluamasi tiedot älyboksilta + vikakoodit. |
Juu siis Jamantilta kuulin tuon "nollaustavan" (on sitten muuten YLEMPI eli SET-nappi) ja sitä en tiennyt ennemmin. Nuo kolme kertaa virrat päälle ja check engine -valon välähdykset laskemalla (+ lopetuskoodi "55") tiesin, mutta se ei aina tosiaan toimi. Pitääpä kokeilla nappien painallukset + lämmösäätönuppi vielä.
Näissä sinänsä hyvissä vinkeissä on se puute ettei ne riitä, koska ei ole kyse pelkästään moottorin koodeista, vaan ZJ/XJ-mallien KAIKISTA mahdollisista tietokoneista tulevista tiedoista. Vanhemmissa ennen -96 malleissa ei pääsääntöisesti ole edes OBD2-porttia, joten kaikki pelkästään sillä liittimellä olevat lukijat on out; tarvitaan OBD1. Aiemmin linkkaamani laite lukee esitteen mukaan OBD1 ja OBD2-portit ja sen paketti sisältää vielä repullisen erilaisia adaptereita. Pitäisi ZJ/XJ-harrastajan pärjätä jonkin aikaa ilman käyntiä pajoilla, joissa ottavat 30-50€ pelkästä scannerin vilautuksesta. Tarttee nyt katsoa viitsiikö tilata 199$ vekotinta, mutta sillä sais luettua melko pitkään tulevien harrasteautojen tietokonekoodit. |
Ainakin kaikki jenkkivehkeet '96-> on OBDII- pohjaisia, toki sitten jos vanhempaa ostaa niin tarttee OBD I- tai jonkun spesiaalimman (merkistä riippuen). Ruisku- jeepit '91-'95 on tosiaan noita ODB I- vermeitä. Eurooppalaiset tuli aika pahasti jälkijunassa standardisoinnin kanssa, kun vasta 2001-> on yhteensopivat lukulaitteet :D
Näppärintä tosiaan olisi, jos lukija ymmärtäisi sekä uudempien että vanhempien autojen perään mutta se yleensä tarkoittaa hinnan nousua. |
Lainaus:
|
Tost löytyy jotain vikakoodeja Jeeppeihin
http://jeephorizons.com/phpbb/viewtopic.php?t=2719 |
Lainaus:
|
"Helpattu" on, mutten silleen mitään koodeja saanut aikaiseksi. Pitää katsella ne check engine väläytykset, vaikka luulen että toi linkattu vempele on vain ostettava. Saa samalla kaikki tarvittavat matskut ulos.
Huoltokilsojen muuttaminen onnistui lopulta. Tarvittiin ensimmäisen yrityksen jälkeen SET:in uudelleen painallukset, vaikken ihan tarkkaan muista mikä näppäinyhdistelmä tuotti tuloksen; niin monta kertaa kokeilin "vaikka mitä". Vähän turhan monimutkaisia on nämä ZJ:n tietokonehienoudet verrattuna simppeliin XJ:hin. Mitenkähän onnistuu, jos laitan laikan laulamaan ja vaihdan ZJ:n koko takapään XJ:hin...? No, Jenkkilässä se on varmaan ja miksei Suomessakin jo tehty. Jää vain V8-tehoja puuttumaan, joten enpä viitsi. Antaa muiden (= VooDoo) hoitaa ne kuutonen kasiksi koneswapit. Mennään vain orkkiskoneilla; silleenkin riittää harrasteessa ihan tarpeeksi ropleemia ja haastetta. :cool: |
Lainaus:
Oiskos kellään Ameriikan mummoa, joka voisi lähettää sukulaispoijjaalle sähkölelun lahjaksi? ;) |
Nuo kolme kertaa virrat päälle ja check engine -valon välähdykset laskemalla (+ lopetuskoodi "55") tiesin, mutta se ei aina tosiaan toimi. Toimenpide täytyy suorittaa 5 sekunnin sisällä ja koodit nollataan ottamalla akunnapa 30 sek. irti . ja kun laittaa akun navan takaisin alkavat ajovalot vilkkua joka kuitataan kuskin oven lukko auki avaimella .
|
Tuli hankittua Bluetooth ELM327 OBDII palikka (13,50 euroa).
http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...g/_smaller.jpg WP8 puhelimeen asensin OBD Auto Doctorin Pro:n (ilmainen basic versio, Pro versio 9 euroa) http://www.windowsphone.com/fi-fi/st...8-27735854493c Näyttää hyvin kaikki informaation -98 Jeepistä. http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...g/_smaller.jpg Jokaisesta mittauksesta saa tällaisen trendikäppyrän. http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...g/_smaller.jpg http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...g/_smaller.jpg Vikakoodeissa softa näyttää kaikkien autojen versiot koodista. http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...g/_smaller.jpg Ainakin vikakoodin osasi resetoida, joka tosin tuli heti takaisin. http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...g/_smaller.jpg |
Pitänyt ostaa tuo käikäle itsellekin, vaikuttaa varsin pätevälle ja pystyy suoraan tsekkaamaan ainakin vikakoodit.
|
Onkohan tohon vanhempaan ZJ:hin olemassa diagnostiikka kaapelia koneeseen? Kun olis mielenkiintoista tavata josko 93 mallin jeepin diagnostiikka osais kertoa vähän paremmin kuin vilkuttelemalla valoja. :D
|
Vanhempaan OBD1 -tietokoneeseen tarttee kaapelin lisäksi ihan oman scan-toolinsa, johon aloituskappaleessa viittasin. Vielä kun Chryslerin adapteri on, niin pitäs pelittää. Muutoin alkaa olla katoavaa perinnettä nuo ennen OBD2 -aikakautta olevat vekottimet...
|
Juu no joku chryslerin diagnostiikkasofta miul koneella onkin.
|
Minuakin kiinnostaisi Jeep yhteensopiva kaapeli. Omistan Ross-tech kaapelin millä voi VAG:ilaisien sielunelämää tutkia, sekä kuitata airbägit ym. Olisi hienoa kun vastaava olis myös Jeepille (zj-97).
Isotuoppi. Kerrotko softan nimen. |
Lainaus:
|
[QUOTE=petpi;1084670]Tuli hankittua Bluetooth ELM327 OBDII palikka (13,50 euroa).
http://nonac.kuvat.fi/kuvat/-98+Jeep...g/_smaller.jpg Mistä tilasit tuon lukijan? |
Androidin Torque softa toimii myös.
BT adapteri esim tuolta. http://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/O...2.htm?ca=1&w=3 |
Tuli juuri tilattua tuollanen kapula.
Jos vaikka vkl pääsisi kokeilemaan omaan Jeeppiin.:) |
Tollanen koodi löyty omasta autosta: P1391 powertrain
Mitä mahtaa tarkoittaa? Netissä oli jotain puhetta kampiakselin-anturista?? |
Lainaus:
Testerillä pitää katsoa, kumpi signaali puuttuu tai sitten pätkiikö (kyllä: olis kampuran asennontunnistin) vai ei (silloin olis nokka-akselin asennontunnistin, signaali puuttuu, se kun ei käyntiin vaikuta)!!! |
Tässä ZJ:stä uudempaa WJ/WG-projektia etsiessä tuli selviteltyä netin syövereistä WJ/WG:hen sopivaa hyvää scanneria. Aiemmin etsimäni Innovan 3140-laite kykenee lukemaan myös WJ:tä, muttei ABS-puolta. Sinne olis käypäinen tämmönen laite: Actron CP9580A, joka löytyy eBaystä paaaljon halvemmalla kuin valmistajan sivuilta. Tolla pärjääkin sitten tähän päivään asti Jeeppejä ja aika monen muun merkkisen auton kanssa myös. Saahan ne koodit sillä virta-avain systeemillä tietysti ilmaiseksi, mutta kuka niitä koodinumeroita ulkoa muistaa? :confused:
Onko muilla harrastajilla (Jamanttia ei lasketa :p) nyt kokemuksia Jeeppeihin käypäisistä scannereista? |
Sivu luotu: 03:23 (GMT +2). |