Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Tulevaisuudessa tarjolla porttaaliakseleita (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=97898)

oska80 30.05.2012 21:55

Tulevaisuudessa tarjolla porttaaliakseleita
 
Näyttää puolustusvoimat ostaneen porttaalikalustoa.. Ei muuta ku hommaavat enempi näitä, ja sitten myyntiin..

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012...46662_uu.shtml

http://www.baesystems.com/cs/groups/...aes_027563.pdf

Lalli bj40 30.05.2012 23:10

taitaa mennä hetki kun kalkussa on näitä huudettavana mutta afganistanista voi pian ennemmin tienvarrelta näitä löytyä poltettuina ja singottuina


600tonnia /kpl ja kalkussa hinnat 25vuodenpäästä 7500euroa /kpl:)

ois ihan kiva tietää minkalaista akselistoa tuolla on alla kummiskin 100% kopio volvon porttaaleista ja ostajia taas höynäytetty

noin yhtä äkkiä tuntuu tuollasen hinta aika suolaselta ois varmaan patrian tehtaalla saanu valmistettua puolen hintaan saman moisia ja työllistetty kotimaata saa olla kyllä koko auto valmistettu kewlarista ja titaanista tuohon hintaan. kuvasta ei ihan selviä mutta veikkaan että keulalla aivan liian tehoton vinssi tuo hirviö painaa varmaan 5tonnia

sisua45 31.05.2012 05:14

Eipä taida panssaroitu kalusto tulla kalkkuun myyntiin?

A-P 31.05.2012 07:14

Unimogin kopioita nuo etelä-afrikkalaiset vehkeet alustoiltaan on.

JJ90 31.05.2012 07:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lalli bj40 (Viesti 885865)
kuvasta ei ihan selviä mutta veikkaan että keulalla aivan liian tehoton vinssi tuo hirviö painaa varmaan 5tonnia

Onneksi samaan aikaan partiossa on myös Katsan hytikkavinssillä olevia 203sia paseja, ei lopu jerkku ihan heti vaikka "vain" 8000kg onkin stanssattu kylkeen vetovoimaksi.

Yölento 31.05.2012 07:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lalli bj40 (Viesti 885865)
kuvasta ei ihan selviä mutta veikkaan että keulalla aivan liian tehoton vinssi tuo hirviö painaa varmaan 5tonnia

Spekseissä: Tare 8,300 kg* riippuen varustuksesta.

Ei ihan kevyttä tavaraa ole ei...:eek:

sisua45 31.05.2012 15:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 885903)
Spekseissä: Tare 8,300 kg* riippuen varustuksesta.

Ei ihan kevyttä tavaraa ole ei...:eek:

Siinä kun tusinan verran talebaaneja tikkaa kalasnikovilla BAEn kylkeen, niin varmasti osaa arvostaa rautaa. :D

Repro 31.05.2012 19:52

Ihan hyvillä osilla näyttäs olevan koottu, Steyerin kone, Allisonin automaatti, Atlaksen jakis, CTIS valmius akseleissa...

Rak 31.05.2012 19:54

Säästö on voimaa, suomalaisissa 9000:set warnit, ruottalaisilla 15000 ramseyt noissa...
Vanhat mallit oli mokin akseleilla, uudemmissa on axletechin himmelit alla ja jakareilla tehty alusta mikä on aika perseestä puslien kestävyydeltään...

Ja se on siinä ja siinä että haluaako olla patrian tekeleen vai tollasen sisällä ku alla lojahtaa...

Edit: hankitut autot on luultavasti eri kikottimia ku ekan postin esitteessä, uutisen alemmassa kuvassa on oikeamman näköinen kikkare.

Edit2: Kurantti kikkare: http://www.baesystems.com/cs/groups/...aes_027562.pdf

IironSika 01.06.2012 07:10

Kuvattu viime kesänä Lahtelaisen huoltoaseman pihassa. Skapparit olivat myös sitä mieltä, että vinssit selkeästi alimitoitettuja, mutta että tulevat vaihtumaan järeämpiin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93142

bj45lava 01.06.2012 07:50

Niin siis noitahan on jo käytössä ollutkin jonkun aikaa, tais olla viime kesänä, kun pirkkalan kohdilla ohitin lavetin, missä oli yks tommonen kyydissä, josta puuttui yks akselinpää kaikkineen kokonaan alta. Kai se boksi noistakin murenee tommosen painon alla...

sisua45 01.06.2012 17:00

Kalkun varikolla oli tuommoinen joskus. "Tuplasami" tais siitä laittaa kuviakin, jos oikein muistan? Itse en ole sellaisesta kuvaa ottanut.

Lalli bj40 01.06.2012 17:26

luulis että 600tonnilla sais auton jossa ois kunnon vinssit


http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=106654

pjtk 01.06.2012 20:07

Tuossapa vielä muutama kuva jakari alustasta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=82064
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=82063
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=82014

Ja moottori tilasta
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=82061

Kuvattuna viimevuonna Tampereella. Tää yksilö oli lähössä pakottaan Talibaneja rauhaan Afganistaniin.

H&K 01.06.2012 20:11

Täh??? ton painoinen panssarihökötys peltiperillä??

Viipo 02.06.2012 02:29

joo, itelläkin tuli ekana mieleen mokin peltiperät. Eihän nyt saatana?

On siinä pataraudalla hintaa, mut mitäpä muuta sitä afrikan tuotteesta odottaa.
Jopa kiinalaiset osaa valmistaa parempia.

Vielä, kun jossain lukis Puch :P

Repro 02.06.2012 13:24

Ei ainakaan kansipahvin pitäs ruveta fuskaamaan tossa koneessa.:D

Rak 02.06.2012 19:22

http://www.axletech.com/na_en/produc....php?t=7&id=54

Ei oo mokin akselit vaan tollaset. Kestävimmät osat ko ajoneuvossa.

-Sakke- 02.06.2012 19:45

[QUOTE=bj45lava;886211]Niin siis noitahan on jo käytössä ollutkin jonkun aikaa, tais olla viime kesänä, kun pirkkalan kohdilla ohitin lavetin, missä oli yks tommonen kyydissä, josta puuttui yks akselinpää kaikkineen

Tää oli ajettu miinaan tua jossain rauhanturva hommis. Kyllä noi akselit ajamista kestää, eli ei mitkä peltiperät.

vmt 02.06.2012 20:18

Tuolla kun noita kalliita hintoja ihmetelty, niin muutama huomio:

- Eiköhän noistakin ole tarjouskilpailu käyty, joten ois vaikka Patria voinut halvemmalla myydä, jos olisi tuollaisia kokenut haluavansa ja voivansa edullisemmin tehdä.

- Kauppaan kuuluu varmasti melkoinen määrä huolto- ja varaosia sekä mahdollisesti koulutusta huoltoon ja korjaamiseen.

- Ajoneuvot valmistetaan tilaajan vaatimusten mukaan, eli sarjat ei kauhean isoja ole.

- Materiaalikulut on aika isot. Panssarointiin ei voi käyttää "hardoxeja" ja "raexeja", vaikka ominaisuudet oiskin melkoisen samat. Panssariteräksissä laatuvaatimukset tai oikeammin tasalaatuisuuden vaatimukset on ihan eri luokkaa kuin vaikka kulutusteräksissä. Siten hintakin ihan eri luokassa.

- Voluumi ei ole ihan sitä luokkaa kuin vaikka jossain tojotoissa, niin kehityskustannukset per yksikkö on myös aika merkittäviä.

EDIT: Mitä tahansa milspec tavaraa kun ostat, niin vastaavan siviilimarkkinoille tarkoitetun saat ~puoleen hintaan, jos sellainen vaan on saatavilla.

Siinä nyt muutamia kohtia ja kirjoitellaan lisää varmaan tulee mieleen, jos noi ei riitä. :)

Lalli bj40 02.06.2012 20:31

ei paljoa ole porttaaleista hyötyä kun jää raidetandosta kiinni en kyllä käsitä mikä miehiä vaivaa onko taas istuttu toimistossa eikä testattu kun hiekka tiellä. tuo raidetankohan hinkkaa kardaanin ensimmäisen kannon ylityksen jälkeen ai niin ei afrikassa varmaan ole kantoja.


http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=106698

JJ90 02.06.2012 23:37

Näillä vehkeillä ajetaan tiellä, eikä offata. G-meseä ja muita softeja nämä lähinnä korvaa, ne kun on hengenvaarallisia laitteita ied:n osuessa kohdalle. Pari kaveria on ollut ajamassa kyseisiä laitteita a-maassa, eikä meno ole ollut maastokelpoisuudesta kiinni!

Timo_L 03.06.2012 16:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lalli bj40 (Viesti 886748)
ei paljoa ole porttaaleista hyötyä kun jää raidetandosta kiinni en kyllä käsitä mikä miehiä vaivaa onko taas istuttu toimistossa eikä testattu kun hiekka tiellä. tuo raidetankohan hinkkaa kardaanin ensimmäisen kannon ylityksen jälkeen ai niin ei afrikassa varmaan ole kantoja.


http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=106698

Oliskohan tässä taustalla esim sellainen asia, että haetaan voimansiirron kestävyyttä ja välitysten tihentämistä muuallakin kuin tasauspyörästössä. Voi tehdä alennusvaihteettoman "suoran" nelivedon nopealla puolella, voi olla järeämpi tasauspyörästö (pinioni ei tule suhteettoman pieneksi/ lautaspyörä suhteettoman suureksi), ja porttaaliboksissa välityksen puolitus tjsp. isoille pyörille. Tietysti ois voinut tehdä kuorma- autotyyppisesti napaan planeetat, mutta vie se tilaa sekin.

Näyttäisi äkkiseltään että ei tuo raidetanko tule sen alemmas kuin suorilla akseleilla, eli pyöräkoon huomioon ottaen ei tuo ihan matalakaan ole. Toki, sopivilla mutkilla tai raidetangon kokonaan toisella sijoittelulla olisi varmaan saanut maavaraakin lisää jos katsottaisi tarpeelliseksi?


Sivu luotu: 10:45 (GMT +2).