![]() |
Rullakidan asennus vinssirumpuun nähden
Eli olen asentamassa LJ:hin Ramseyn REP8.5e:n vinssin eteen rullakitaa etupuskuriin ja ongelma on se että vinssirumpu ei ole ihan keskellä runkopalkkien välissä koska Ramseyn moottoripää on pitempi kuin jarrupuoli ja palkkien väli on vähän jämpti. Vinssin ja kidan välinen matka on maksimissaan 20 cm. Niin haittaako jos rullakita on auton keskellä mutta vinssirumpu siitä 5-6cm kuskin puolella? Spoolaako vaijeri silti nätisti rummulle? Vai onko sillä edes mitään väliä?
|
Ei mene nätisti rummulle, jos kita ei ole samalla linjalla! Käytännössä vinssatessa vaijeri pyrkii aina jompaan kumpaan laitaan, sillä hyvin harvoin pääsee vinssaamaan kohtisuoraan eteenpäin. Jos esim. vasemmalta vinssatessa kidan takana onkin jarru/vaihteisto, eikä rumpu, niin hassustihan siinä voi käydä... ei siitä ainakaan vaijeri tykkää.
Pystytkö siirtämään rullakidan vinssin kohdille? Eihän sitä mikään laki määrää keskelle puskuria... |
Pystyn siirtämään kun en ole vielä tohtinut hianoon kromipuskuriin tehdä reikää kitaa varten. Mitä oon vaan katsellut niin kaikilla muilla näkyy olevan se kita keskellä. Mulla on HJ:n palkkien runkojatkeet tuossa joiden välissä vinssi on teräslevyn pultattuna ja pelkääjän puolella runkojatkeissa on "hinauskoukkua" varten hitsattu vahvike joka paikallaan estää vinssin moottoripäätä menemästä jatkopalkin sisälle jolloin rumpu olisi ehkä enemmän keskellä.
|
Rullakita keskelle kelaa.
Ilman muuta rullakita keskelle vinssin kelaa jos meinaat sitä käyttää.
Jos se taas vaan on koriste niin sittenhän sillä ei ole mitän väliä miten se on. Rullakidassakin on sitten hajoavia osia, jos ja kun sen saat hajalle niin osta liukukita tilalle, siinä ei ole mitään hajovaa. t. Ismo Ämmä |
No kyllä se käyttöön olisi tarkoitus tulla. Rullakita (ei Ramseyn oma) nyt sattui tulemaan kaupassa mukana vaikka tuohon vinssiin kuuluu ilmeisesti mukana normaalisti sellainen liukukita. Tossa on sellasilla seger-renkailla ne rullien akselit paikoillaan, vaikuttaa vähän erikoiselta ratkaisulta mutta kai se aikansa kestää. Viimeksi elvytin Toyotan mekaanisen vinssin rullat jotka oli silleen mukavasti läpipulteilla kiinni, vaikutti asialliselta.
|
Jos käytät vaijeria, niin liukukidaksi jokin wanin ym. valurautainen tekele, ei oikeen alu kidat kestä vaijeria.
Nartsa menee mukavammin kelalle, eikä jää niin helposti jumiin, kuin vaijeri. Naru mukavampi käsitellä, kalliimpi satunnaiseen vinssailuun. TEMÄHIK |
Multa löytyy teräksinen liukukita, suora kopio sellaisesta alumiinisesta mutta tais olla 5mm paksummasta aineesta.
|
No paljonko pyydät liukukidasta?
|
50€ tarvii saada.
|
|
Jep, ja se ostaa valurautaisen joka ei teräksisestä tiedä =D
http://s1140.photobucket.com/albums/...0520121020.jpg |
Lainaus:
Jos käyttää narua ni sit alumiininen tai teräksinen tai rosterinen sileellä ja liukkaalla pinnalla. |
Lainaus:
|
Valuraudalla paremmat liukuominaisuudet jos materiaaleista yhtään perillä, ei ala vaijeri leikkautumaan kiinni. mutta onhan tämä kärjistetty tapahtuma, ja teräksisellä pärjää varmasti myös jollainlailla, varsinkin jos kunnon raudasta tekee eikä mistään 235 mustasta sitä kidan ympärystä. kumminkin vaijerit tehty pääasiallisesti laatumateriaaleista
|
Lainaus:
|
jos se rullakita on sellanen surkea kiinalaisvalmiste niin älä vedä yhtään vetoa ennen kun ne lukkorenkaat on korvattu prikalla ja hitsattu kiinni.. ne lukkorenkaat ei pysy kiinni ja vähänkään vinommassa vedossa rullan akseli irtoaa ja kidan runko vääntyy melko lohduttoman näköseksi.. ite olen kaventanu niitä kitoja samalla pari senttiä puoleltaan niin ei käy ihan niin herkästi sitä vahinkoa että vaijeri rullautuu puolan reunaan ja naksauttaa vinssin päädyn niiden tukirauttojen avustuksella halki..
|
Sivu luotu: 08:09 (GMT +2). |