Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Patrol tihempi jakolaatikko /hj tieheämmät perät (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=97877)

nalle00 30.05.2012 08:32

Patrol tihempi jakolaatikko /hj tieheämmät perät
 
Eilikkäs ois kiinnostusta 3,3sd patrolliin tiheämpi jakolaatikko 4 lovisen askin perään tai vastaavasti hj60 akseleihin menevät tiheämmät välitykset.

mistähän moisiä vois löytyä?

Eskimo 30.05.2012 08:39

Patikan lootan välitykset ovat kortilla / kalliita mutta HJ:n perän välityksiä löytyy jokaiselta varteenotettavalta offikrääsäkauppiaalta. 5.29 taitaa olla tihein perävälitys ja sehän on jo hyvä.

nalle00 30.05.2012 08:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 885640)
Patikan lootan välitykset ovat kortilla / kalliita mutta HJ:n perän välityksiä löytyy jokaiselta varteenotettavalta offikrääsäkauppiaalta. 5.29 taitaa olla tihein perävälitys ja sehän on jo hyvä.

Juurikin 5.29 tai 4.88 ois melko hyvät vaihto ehdot.

Sami89 30.05.2012 09:49

4.88 oli ainakin hyvät välitykset vakion 5vaihteisen patrollin laatikon kanssa. Renkaina 38,5'.. ei mielestäni mennyt liian kovaa.. siis jos sullakin on patrolliin laitettu hjiin akselit?

nalle00 30.05.2012 09:52

juu on patrollissa hj akselit ja renkaikis tulee 35x3,5 noilla 33 sillakin meinaa mennä jo liian lujaa kun välitys on hj:n vaikio 3.7 muistaakseni

Sami89 30.05.2012 09:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nalle00 (Viesti 885648)
juu on patrollissa hj akselit ja renkaikis tulee 35x3,5 noilla 33 sillakin meinaa mennä jo liian lujaa kun välitys on hj:n vaikio 3.7 muistaakseni

Saattaahan se juu melko vauhdikasta olla noilla vakioilla..:D ite ku vaihtelen takas noita patrollin akseleita ja niissä olevista välityksistä ei vielä tietoa ni tuntuu jo 35 kulkevan liian kovasti.. saatikka sit ku ne 38,5 siihen laittaa..:eek: joutuu ehkä ajelee hiukka kovempaa ku ennen..:D:D

nalle00 30.05.2012 12:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sami89 (Viesti 885650)
Saattaahan se juu melko vauhdikasta olla noilla vakioilla..:D ite ku vaihtelen takas noita patrollin akseleita ja niissä olevista välityksistä ei vielä tietoa ni tuntuu jo 35 kulkevan liian kovasti.. saatikka sit ku ne 38,5 siihen laittaa..:eek: joutuu ehkä ajelee hiukka kovempaa ku ennen..:D:D

vaihdat siis hj:n akselit pois ja patrollin omat takas ? oisitko kiinnostunu myymää noi 4.88 välitykset vai ootko ajanu solmuun ?

Sami89 30.05.2012 12:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nalle00 (Viesti 885673)
vaihdat siis hj:n akselit pois ja patrollin omat takas ? oisitko kiinnostunu myymää noi 4.88 välitykset vai ootko ajanu solmuun ?

Miä kerkesin jo myydä ne akselit..:o mut joo kokeillaan jos noi omat kestäis vähä paremmin ku toyotalaiset.:D ite ajoin kaks safaria ja meni kaks vetoakselia, yhet lukkohampaat ja yks murros..:eek: edellisellä omistajalla 8 vetaria, kahdet lukkohampaat ja jos en nyt väärin muista ni kolmet pikkupultit takapäästä..:D:D toivotan et datsunit olis vähä kestävämmät..:rolleyes:

nalle00 30.05.2012 13:00

itse miettiny kans että vaihtais tatsunin omat akselit tohon, mutta kaippa siihen on joku syy miksi niitä on niin paljon vaiheltu pois noista liekkö kestävyys. välityshän niissä olis jo vakiona pienempi kun hj:n akseleissa

Edit. kyllähän äärettömällä voimalla jota tatsunissa tunnetusti on ja 38 renkailla saa vaikka ratakiskon kääntymään mutkalle

Sami89 30.05.2012 13:24

No mul oli ennen tota patrolli ihan patrollin omilla akseleilla ja se kesti ihan älyvapaata käyttöä noin 3 vuotta. Olkalaakerit oli ainoat mitä piti vaihtaa. Mut nyt toi mis on hjn akselit ni sillä ei oo ajettu ku kaks kertaa ja aina on tullu lähes täystuho.. tiiä häntä onks noi sit sen kestävämpiä mut kokeillaan.:D jos ei kestä noikaan ni sit etitään jotkut toiset taas.. ;)
Tehoja en tiputa!;):p

tapsa4x4 30.05.2012 20:43

Tollasia olis http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=97417

Bj Andy 30.05.2012 21:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sami89 (Viesti 885678)
Miä kerkesin jo myydä ne akselit..:o mut joo kokeillaan jos noi omat kestäis vähä paremmin ku toyotalaiset.:D ite ajoin kaks safaria ja meni kaks vetoakselia, yhet lukkohampaat ja yks murros..:eek: edellisellä omistajalla 8 vetaria, kahdet lukkohampaat ja jos en nyt väärin muista ni kolmet pikkupultit takapäästä..:D:D toivotan et datsunit olis vähä kestävämmät..:rolleyes:

Ei ny just liity tähän mutta noita lukon hammaspeikko juttuja kun on lueskellu niin voisikohan niihin olla yhtenä syynä se notta lukko ei ole kokonaan irronnu eli hampaat on jääny päistään kantamaan????

Ja meitsillä olisi yksi patrollin joutava etuakseli jonka välityksestä/kunnosta ei ole mitään tietoa.

Se vaihtuisi vaikka toyotan tms. fullfloatterin napoihin/akseliin vaikka välitys olisi huonona.

Sami89 30.05.2012 21:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 885824)
Ei ny just liity tähän mutta noita lukon hammaspeikko juttuja kun on lueskellu niin voisikohan niihin olla yhtenä syynä se notta lukko ei ole kokonaan irronnu eli hampaat on jääny päistään kantamaan????

Ja meitsillä olisi yksi patrollin joutava etuakseli jonka välityksestä/kunnosta ei ole mitään tietoa.

Se vaihtuisi vaikka toyotan tms. fullfloatterin napoihin/akseliin vaikka välitys olisi huonona.

Toi hammaspeikko tuli ainakin silloin ku lukko kiinni vedätin mäkeä ylös.. oli kyl tosin pitkänpuolen kakkonen päällä ja kengänkärki tais näkyä tuolta vinssipedin alta..:D:D:D

Bj Andy 30.05.2012 22:39

No sitten se kyllä hajosi heikkouttaan....

Sami89 30.05.2012 22:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 885853)
No sitten se kyllä hajosi heikkouttaan....

Sitä mieltä minäkin olen.:D:D Pitäshän noitten nyt vajaa 200 datsuninkaakkia kestää ajaa läpi ilman että ne aina hajoaa.. :D:D:D

BJ-40/76 31.05.2012 00:08

NS. hj-61 lukkomurikan kestävyys
 
Kaikki voi mennä rikki, ja varsinkin jos ikää on yli 20v.....

MUTTA: Jos ehyt lukko on kiinni, niin alkuperäinen vetoakseli menee kierteelle lukkokalikan ja tasauspyörän välistä takaperässä, etuperästä vetari katkeaa nivelen juuresta.... (yleensä)

Ja tuo toyotan 80 luvun lukko voi mennä "kiinni" osittain jos kiire on kova, voimaa tarjolla ja silloin lähtee hampaat joko lukkokalikasta tai lukon päädystä.
k.o kiinnimenoa havainnllistaa alunperin merkkivalo, mutta.....

Ja siihen riittää vakio kone, ja alle konttausvauhti.

Vain sutimista tois puoleisesti, ja vedään kahva ylös!
Niin silloin lukko kalikka on saanut komennon lukita vetari, ja jos voimaa on, niin 5 mm auki oleva lukko kärsii hammaskatoa:o

Käyttöohjekirjassa kerrotaan, miten lukkoja käytetään:)
olikohan: kiinnijuuttuneen ajoneuvon irroitukseen, ja jos lukkojen merkkivalo ei lopeta vilkumista, niin peruutetaan vähän tms.
mutta maksiminopeus oli joko 5 tai 7 km/h:cool:

Eskimo 31.05.2012 07:42

Jumittavalla toisen puolen jarrulla saa kans sujuvasti lukon hampaat öljytilaan :D

Jani E 31.05.2012 18:34

juuri ton puolittain kytkeytymisen takia laitoin omaan jälkiasennus etulukkoon merkkivalon toimintaan. tietää varmasti koska voi antaa varovasti kenkää :D
aikas usein se on jo päällä, mutta valo ei pala, tai toistepäin. valo jo sammunut, mutta lukko osittain päällä...

Sami89 31.05.2012 21:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 886061)
juuri ton puolittain kytkeytymisen takia laitoin omaan jälkiasennus etulukkoon merkkivalon toimintaan. tietää varmasti koska voi antaa varovasti kenkää :D
aikas usein se on jo päällä, mutta valo ei pala, tai toistepäin. valo jo sammunut, mutta lukko osittain päällä...

Mullakin oli valot kummallekin lukolle. Mut reilulla hapella tuntuu kaiken saavan rikki..:D:D Ehkä noi tojon lukot ei vaan oo suunniteltu ihan noin kovaan käyttöön..:rolleyes:

BJ-40/76 31.05.2012 22:50

Olet täysin oikeassa; ei .....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sami89 (Viesti 886158)
Mullakin oli valot kummallekin lukolle. Mut reilulla hapella tuntuu kaiken saavan rikki..:D:D Ehkä noi tojon lukot ei vaan oo suunniteltu ihan noin kovaan käyttöön..:rolleyes:

Siis lueppa tuo minun aamun viesti:rolleyes:

Ja johtuen tuosta, siis että nuo lukkohampaat (5 kpl) on noin 5 mm pitkät,
ja ne ON SUUNNITELTU kiinnijuuttunen ajoneuvon irroitukseen.

Mutta KUN LUKKO ON KIINNI (siis lukkokalikan hampaat täysin perillä), niin on kestänyt noilla leimarenkailla ainakin.

(38x12,5-15 super sampper rättirenkaat, ja 4.88 perillä ja välitetyllä jakolaatikolla kardaaniin tuli suonet)

Ja nuo "hajosi helposti normaali ajossa alkuperäisillä renkailla" tapaukset monta kertaa on sarjassa:
a) sain vedettyä sen lukon päälle, kun kunnolla voimaa...
b) kun alkoi näyttää että jää kiinni, niin painoin kaasua ja vedin lukon kiinni...

Siis jos haluaa yli 20v vanhan Toyotan lukon kestävän, niin merkkivalojen pitää olla kunnossa ja niitä pitää uskoa! (ei ole nintendo vaihtoehtoja "oletko varma" ja "palaa aikaisempaan ikkunaan")

Mutta en yhtään kyseenalaista sitä, että vuosikymmeniä myöhemmin on parempia lukkoja, ja jopa kestävämpiä, mutta nuo vanhat lukot toimii niin kuin ne on tarkoitettu, jos niitä huolletaan säännöllisesti, ja käytetään niin kuin kuuluu.
Tuo huolto tarkoittaa perämurikan lukon nivelten purkamista ja rasvaamista OIKEILLA rasvoilla muutaman vuoden välein.
Käyttövivusto ja vaijeri olisi syytä huoltaa 10v huollossa:)

Mutta eikö toyota ole ikiliikkuja.... :eek:

Siis kuinka moni Kytkettävillä lukoilla olevan cruiserin omistaja on huoltanut/huollattanut lukkoja suuruusluokkaa tunti/vuosi?

Ja syy, miksi ei; on se että nuo Land Cruiserit tekee työtä vetämällä jarrullista kärryä, tai metsästäjät tulee hyvin toimee citymaastureiden kanssa...

Sami89 01.06.2012 07:09

Totahan minä juuri tarkoitin.. eli kestää ns. normaali käyttöä.. mutta jos metrin hangessa 38,5"15"15 boggereilla vedetään urku auki jyrkkää mäkeä ylös niin eipä tuntunut kestävän. Ja oli myös vetari aika reilusti kiertynyt. Enkä väitä että ne olis mitenkää huonot lukot/akselit mutta eivät vaan tunnu kestävän pikkusen kutitellun patrollin alla..

Bj Andy 01.06.2012 10:46

Pitänee laittaa ne merkkivalot itellekkin toimimaan ettei käy mitään äksidenttiä. Eli jotain sen suuntaista notta lukko on puolittain päällä kun kääntää liukkaalta/metästä asvaltille.

oojiikoo 01.06.2012 16:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nalle00 (Viesti 885642)
Juurikin 5.29 tai 4.88 ois melko hyvät vaihto ehdot.

Palaten alkuperäiseen kysymykseen niin varmaan tuo 4.88 olis 35" renkaalle sopiva jos sellaiset nyt tulee alle. Ja kyllä nuo HJ:n akselit kestää kun etutikut ja murrokset laittaa kunnolliset niin tuon lähelle parin sadan tehot ja kunnon hapetusta. Nimittäin siitä on kokemusta...;)

nalle00 01.06.2012 21:32

tänään ruuvattiin 35x13,5 renkaat nyt polttelis tosissaa noi pienenmmät välitykset niin ei tarvis tota kytkintä kärryytää niin paljon. :D jos jollain on tiedossa mistä sais järkihintaan / järkevällä toimitusajalla niin ois kyllä kiinnostusta.

Sami89 01.06.2012 21:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nalle00 (Viesti 886429)
tänään ruuvattiin 35x13,5 renkaat nyt polttelis tosissaa noi pienenmmät välitykset niin ei tarvis tota kytkintä kärryytää niin paljon. :D jos jollain on tiedossa mistä sais järkihintaan / järkevällä toimitusajalla niin ois kyllä kiinnostusta.

ipefix?


Sivu luotu: 21:16 (GMT +2).