Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HDJ-80; onko alkuperäiset sisuskalut? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=97792)

BJ-40/76 27.05.2012 23:48

HDJ-80; onko alkuperäiset sisuskalut?
 
22 vuotta, yli 700tkm ja hdj pelastettu porojen keskeltä kilvet palautettuna.

Siis nyt tuo minun hdj-80, vm -90 alkoi kitkuta ja käymään viidellä pytyllä.
Tuo 5:llä käyminen on itseasiassa ollut jo vuoden haittana, mutta oletin sen johtuvan suihkuista. (nyt 18 kpl suihkuja irti, ja 8 paria kärkiä odottamassa...)
Mutta; tuo sormiin hakkaava suihku ei ollutkaan 6:n suihku, ja käynti ei muuttunut kun 6:n suihkuputken löysäsi:mad:

Käsistään kätevänä tein hehkutulpan tilalle paineilmaliittimen, ja vertasin tuon 6:n sylinterin vuotoa mittaamalla kompressori käynti/lepojaksoa.
ja verrokki sylinteri oli 1:nen
6:ssa kompura kävi noin minuutin, ja oli hiljaa 10 sekunttia, ja 1:ssä kävi 10 sek, ja oli hiljaa minuutin!
ja 6.ssa ilmavirta tuntui öljykorkin reiästä.

Joten kansi ylös, ja 6.ssa poikkeavaa naarmua (ei tunnu kynnellä, ei ainakaan paljon)
6.sen männän renkaat pieninä paloina, katso kuva linkistä: http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5043

Ja kiertokangen laakerit käytännössä uutta vastaavia?
Kenen tekemät laakerit? http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5043

ja männät näytti uudehkoilta, joka männässä samat valunumerot, mutta stanssaus vaihteli joka männässä.

Kampiakselissa kiertokangen kaulat tosi nätit!

SIIS

Edes minä en välttämättä usko, että noilla kamppeilla on ajettu 700 tkm+
siis: A) Lohko hoonattu koneistamossa, ja uutta tarvike osaa nimellismitalla sisään.
B) olisko niin hyvä tuuri, että tuokin hdj olisi sylkässyt kiertokangen lohkosta pihalle, ja ns. uusi puolimoottori olisi pistetty?
C) tuo 6:n katkennet painerenkaat ei tue vaihtoehto B:tä

Pitänee alkaa hiomaan terästikkua, että saa mitattua maksimihalkaisijan sylinteristä.

Minulla ei ole tietoa, miten hdj-80:n lohkon ikä tunnistetaan! kertokaa, jos tiedätte, pls

Koneen ja laatikon pultit on käytetty auki, ja tuon alakerran suhteen en tyhmyyksissään hoksannut katsoa:(

pee 28.05.2012 06:58

mä ihmettelin aikoinaan puolimoottorivaihdetun Hodarin konetta aukoessa lohkon kyljessä sellasta ylimääräistä kierrettä, ja kampiakselissa oli joku "vaste" samoilla kohdilla - joille en hoksannu käyttötarkoitusta

TimoP veikkaili silloin, että kyseessä olis "uudemman" lohko, eli ilmeisesti mallia jota käytetään HDJ 100 ssa

jossain tästäkin olis kuva ...

EDIT: tuolla viimeisissä kuvissa näkyy kun osaa katsoa

http://forums.offipalsta.com/showthr...rskahti+jumiin

BJ-40/76 28.05.2012 14:46

Juurikin tuollainen tappi 5. kaulalla.
 
Ja oli perskule vielä niin teräväreunainen, että teki haavan sormeen.

Siis nähtävästi kampiakselin asentotunnistimen lukutappi.

Onko kellään tietoa, voiko jotenkin esim. tuosta moottorin valmistenumerosta purkaa valmistusajan?

pee 28.05.2012 17:28

Meinaakko kuitenkin käyttää lohkoa lattialla ja halki ?


Onks Toyotalla jotain "kantakortti" järjestelmää, josta pääsis vakoilemaan auton runkonumeron perusteella alkuperäisen moottorinumeron ?

khonkonen 28.05.2012 17:28

Osaisko oulun moottorikoneistamon Kimmo sanoa jotain noista laakereiden ja mäntien merkinnöistä? Kuitenki pyöritellä toisen jos kolmannenki koneen niin luulisi olevan edes joku arvaus...

Bj Andy 28.05.2012 18:51

Oisko käynynnä niin vanhanaikaiset että tuon kutosen männänrenkaat on jääny sovittamatta eli on ollu hitusen liian pitkät ja siten sitten menny palasiksi????:confused::confused:

Eli meniskö pelkillä yhen pytyn renkailla ja hoonauksella uudestaan läjään? Ja tietysti kaikkien renkaiden sovituksella/mittauksella että ovatten sopivat.

pee 28.05.2012 19:29

ainiin,

täält löytyy sitten täydellinen moottorin korjaus manuaali ihan paperisena kansiosta (Toyo orig. kopio) jos tarvetta...

hiluski 28.05.2012 20:03

jos on takuutodistus vielä matkassa(harmaa pikku vihko) niin siinä on ainakin hiluksissa merkattu moottorin valmiste numero

BJ-40/76 28.05.2012 21:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 885176)
Meinaakko kuitenkin käyttää lohkoa lattialla ja halki ?


Onks Toyotalla jotain "kantakortti" järjestelmää, josta pääsis vakoilemaan auton runkonumeron perusteella alkuperäisen moottorinumeron ?


Ainakin noista vanhemmista on jokin järjestelmä, tuli tutuksi -90 luvulla kun ostin yhden varaosa bj:n, sain toyotalta todistuksen että tämä bj-40 on vapautettu tullivalvonnasta nn.nn 1976?.

Nyt suomen Toyota on kiristänyt linjaa, enää ei ole se Wanhojen toyotien tietäjä töissä! Harmittaa, mutta Moni "huonompikin" siirtynyt eläkkeelle.
(tämä Mr. Old Toyota, haki tietoa vaivojaan säästämättä, ja nähtävästi oli arvostettu myös varastolla, kun toimittivat minulle 3B vesipumpun Faksatun käsin piirretyn kuvan mukaan ! paketti oli aukaistu, ja nähtävästi mitattu!)

Mutta nyt, kun elämme tietoyhteiskunnassa, niin luulisi että tuo tieto olisi jossain www (Wait, Wait,Wait!) osoitteesta? k.o taulukko mahtuisi jonnekkin palvelimen takanurkan koloon:p

Jappi 28.05.2012 23:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 885318)
Ainakin noista vanhemmista on jokin järjestelmä, tuli tutuksi -90 luvulla kun ostin yhden varaosa bj:n, sain toyotalta todistuksen että tämä bj-40 on vapautettu tullivalvonnasta nn.nn 1976?.

Nyt suomen Toyota on kiristänyt linjaa, enää ei ole se Wanhojen toyotien tietäjä töissä! Harmittaa, mutta Moni "huonompikin" siirtynyt eläkkeelle.
(tämä Mr. Old Toyota, haki tietoa vaivojaan säästämättä, ja nähtävästi oli arvostettu myös varastolla, kun toimittivat minulle 3B vesipumpun Faksatun käsin piirretyn kuvan mukaan ! paketti oli aukaistu, ja nähtävästi mitattu!)

Mutta nyt, kun elämme tietoyhteiskunnassa, niin luulisi että tuo tieto olisi jossain www (Wait, Wait,Wait!) osoitteesta? k.o taulukko mahtuisi jonnekkin palvelimen takanurkan koloon:p


Tota, jos huhut pitää paikkansa niin muutamien bemmivirittelijöiden kyseenalainen kuuluisuus vei kaiken vertailufaktan pois tojoinfosta. väittäisin että muutama wanha pieru on edelleenkin töissä mutta Toyota motor corp. finland ei anna tietoja muutoksiin(katsastuksiin) koska se saattaa vaarantaa liikenneturvallisuuden. End of line. Koskee niitäkin jotka asiasta tietävät, sopparit on fiilattu niin ettei auta kertoa...

Pitää osata kysyä tyyliin, sopiiko tämä osa minun entisöintiprokkikseen tms. Syvältä mutta siihen pitää sopeutua... Löytyy vielä osanumerot -75 beejiihinkin ja jatkoksi korvaavat numerotkin nykypäivään jos yleensä enää on olemassa...


Sivu luotu: 04:22 (GMT +2).