Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hilux takapyörän laakeri (ln170) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=97460)

Ambula 17.05.2012 10:21

Hilux takapyörän laakeri (ln170)
 
Eli takapyörässä klappia akselin suuntaisesti, laakerivialta haisee.. Mitä tuossa pitää ottaa huomioon? Miten saa laakerin käteen?

Kuvittelin alukai, että vika on etuakselissa (laakerijurina kuuluu ajettaessa)

Paljonko muuten etuakselissa saa olla klappia? Vetarin pää heiluu muutaman millin suuntaansa. Onko toleransseissa?

Ambula 17.05.2012 14:59

Noista takapyörän laakereista..

Itse itselleni vastaten: Kun laakeria irroittaa vetarista, niin ei kannata hakata vetarin sisäpäätä edes paksua lankkua vasten (nimimerkillä menee spoorit ihan v*tuilleen)

Ja toisinsanoen: Ihan kivasti lähtee vetarit irti, jarrunesteet ja peräöljyt valuu pihalle osittain, mutta tuleepahan nekin vaihdettua samalla :)

Mikäli ei omista prässiä tai hyvää mielikuvitusta, niin joutuu allekirjoittaneen tavoin huomenna etsimään jonkun verstaan, millä laakerit irroitetaaan vetarista.

Jostain netistä löytyi havainnoillistava kuvasarja, kaveri selaili tallilla puhelimella, mutta en nyt tähän hätään muista osoitetta, eikä uudelleen löytynyt..

Porvoon Hilma 17.05.2012 15:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ambula (Viesti 882294)
Noista takapyörän laakereista..

Itse itselleni vastaten: Kun laakeria irroittaa vetarista, niin ei kannata hakata vetarin sisäpäätä edes paksua lankkua vasten (nimimerkillä menee spoorit ihan v*tuilleen)

Ja toisinsanoen: Ihan kivasti lähtee vetarit irti, jarrunesteet ja peräöljyt valuu pihalle osittain, mutta tuleepahan nekin vaihdettua samalla :)

Mikäli ei omista prässiä tai hyvää mielikuvitusta, niin joutuu allekirjoittaneen tavoin huomenna etsimään jonkun verstaan, millä laakerit irroitetaaan vetarista.

Jostain netistä löytyi havainnoillistava kuvasarja, kaveri selaili tallilla puhelimella, mutta en nyt tähän hätään muista osoitetta, eikä uudelleen löytynyt..

Oisko tosta mihinkään ?
http://www.rooney.org/tlc/HZJ79/Toyo...1999%20EWD.pdf

Ambula 17.05.2012 16:22

Kaikella kunnioituksella, Porvoon Hilma, mut en löytänyt tota LJ:n sähkökaavioita kovin hyödylliseksi kun ihmettelin takapyörien laakereita...

IironSika 17.05.2012 16:41

No siinähän on se rymppirengas, joka pitelee laakeria vetarin päällä. Sen renkaan kun VAROVASTI ohentaa yhdeltä sivulta vaikkapa rälläkällä ja sit taltalla kopauttaa poikki, niin lähtee aika kivuttomasti. Uusi rymppi paikoilleen uunin kautta.

pecu 17.05.2012 16:42

ompa pehmeet vetarit jos lankkua vasten jystämällä menee poorit lyttyyn.ainakin läjän laakerit irrotettiin petonilattiaa vasten jystämällä eikä menny kyllä poorit miksikään.toki sille lukkorenkaalle pittää antaa reilusti lämpöä et lähtee liikkumaan.

Hailux 17.05.2012 16:52

itse vaihdoin ihan vasta läjään kummallekki puolelle laakerin..holkki piti lämmittää aika punaiseksi et meni paikoilleen..sitten vähän lekaa putkea apuna käyttäen..muuten ihan nätti sävotta.

Jappi 17.05.2012 19:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja IironSika (Viesti 882325)
No siinähän on se rymppirengas, joka pitelee laakeria vetarin päällä. Sen renkaan kun VAROVASTI ohentaa yhdeltä sivulta vaikkapa rälläkällä ja sit taltalla kopauttaa poikki, niin lähtee aika kivuttomasti. Uusi rymppi paikoilleen uunin kautta.

Virallinen ohje neuvoo poraamaan lähes rymppirenkaan leveyden kokoisella terällä rengas lähes poikki ja taltalla lyömään loppu irti. Tosin ei toyon ohje mutta täysin vastaava toteutus. Ja se ohje kieltää uuden renkaan lämmityksen.

IironSika 17.05.2012 20:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 882376)
Virallinen ohje neuvoo poraamaan lähes rymppirenkaan leveyden kokoisella terällä rengas lähes poikki ja taltalla lyömään loppu irti. Tosin ei toyon ohje mutta täysin vastaava toteutus. Ja se ohje kieltää uuden renkaan lämmityksen.

Joku Dremel vois olla kans ihan käyttökelpoinen, mulla vaan ei ole mokomaa. Ja totta on, että menee se rymppi paikoilleen lämmittämättäkin, mutta helpottaa kummasti.

Jappi 17.05.2012 20:49

Sehän tuossa lämmityksessä on että jos lämmität liikaa niin pehmeää se renkula ja on sitämyöten pilalla.

Hailux 17.05.2012 20:51

kertokaapas miten sen holkin saapi ilman lämmitystä?? mulla kävi silleen et ekaan en lämmittäny tarpeeksi niin oli melko kova homma saaha paikoilleen,piti rässätä ja silläkin piti pumppailla reilusti,toiseen sitte lämmitin ihan kunnolla niin oli paljon helpompi..taisi kuitenkin olla 1mm luokkaa se mittaero holkilla ja akselilla..

Ambula 18.05.2012 07:30

Ja jos joku joskus kaipaa aiheen tiimoilta ohjeita, tässä linkki kuvineen päivineen:

http://128.83.80.200/taco/rwb.html

bluevan 18.05.2012 07:58

Läjän laakerin vaihdoin prässäämällä laakerin ja krympin irti akselista. Prässillä uus laakeri paikoilleen ja krymppi uuniin 20min 200astetta niin putos paikoilleen ilman lyömistä.
Abaut tunti per laakeri+tupakkitauot meni hommassa.

Mise 19.05.2012 19:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hailux (Viesti 882419)
kertokaapas miten sen holkin saapi ilman lämmitystä?? mulla kävi silleen et ekaan en lämmittäny tarpeeksi niin oli melko kova homma saaha paikoilleen,piti rässätä ja silläkin piti pumppailla reilusti,toiseen sitte lämmitin ihan kunnolla niin oli paljon helpompi..taisi kuitenkin olla 1mm luokkaa se mittaero holkilla ja akselilla..

No sitten oli kyllä väärä holkki. Eiköhän se mittaero ole luokkaa 0.05 mm, joka tapauksessa alle 0.1 mm. Muutama on tullut vaihdettua. Millin halkaisijaero vaatisi (teoriassa) lämmityksen vähän yli 2000 asteeseen ja silloin se holkki on jo lätäkkönä lattialla.

Se holkkihan on stefan vastinpintana joten olisi hyvä jos sitä ei hehkuttaisi pehmeäksi, koska kestoikä putoaa murto-osaan. Stefan huuli syö äkkiä uran pehmeään holkkiin. Joku 200 astetta uunissa on hyvä.

Hailux 19.05.2012 20:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mise (Viesti 882915)
No sitten oli kyllä väärä holkki. Eiköhän se mittaero ole luokkaa 0.05 mm, joka tapauksessa alle 0.1 mm. Muutama on tullut vaihdettua. Millin halkaisijaero vaatisi (teoriassa) lämmityksen vähän yli 2000 asteeseen ja silloin se holkki on jo lätäkkönä lattialla.

Se holkkihan on stefan vastinpintana joten olisi hyvä jos sitä ei hehkuttaisi pehmeäksi, koska kestoikä putoaa murto-osaan. Stefan huuli syö äkkiä uran pehmeään holkkiin. Joku 200 astetta uunissa on hyvä.

no se milli oli noin arvio mutta eroa oli jokatapauksessa...ja osat oli ihan oikeita..ja lämpöä oli ainakin se 200 astetta..ja jälkiä ei jääny holkkiin joten epäilempä suuresti et tekeekö stefaan jälkiä..tuskin oli vielä pehmeä kun ei jälkiä jäänyt....??

mikok 23.10.2016 20:45

Itsellä kans pientä jurinaa havaittavissa. Ja tossa äske vaihdoin renkaita ni löytyy kyllä klappia kummaltakin puolelta. Mietin tossa että onko se vetari miten tiukka vetää pois itse perästä. Tarviiko olla iso vetovasara vai tuleeko se muuten pihalle sieltä? Kattelin tota laakeri sarjaa. Siihen ilmeisesti tulee laakerin kummallekin puolelle stefa? Laaleri siis kestovoideltu ja peräöljy ei siihen pääse perän puolelta?

Sitten olen jo pitkään haaveillut kitkalukon tiukkaamisesta. Eikö se kannattais samalla yrittää tehfä kun vetoakselit on irtti?

Kernaasti kuulisin kokemuksia jos joku on moisen tempun tälläseen ln 170:aan tehny?? Jossain olen joskus nähny jonkun poverpoin esityksen siitä jousen tiukkaamisesta....


Sivu luotu: 23:56 (GMT +2).