![]() |
Äljiin sähkö ognelma.
Arvoisa raati.
Olisiko reseptiä moiseen vaivaan? Hankin otsikon mukaisen LJ maastokulkineen jossa sähköinen vaiva. Polttaa moottorin (engine) sulakkeen käynnistyksen yhteydessä, eli starttaamisen ja virrat päällä olon kestää mutta het käynnistyessään sulake kärähtää. Vaihdettuani tilalle 30a naulan se kestää käynnissä olon mutta mittariston takaa alkaapi nousta sauhu. Latauksen merkkivalo palaa ja volttimittari näyttää nollaa. Voiko laturi olla jotenkin oikosessa tai joku erikoinen maadoituspiste hapettunut?? |
laturi melko varmasti sökö
|
tuon sulakkeen polttaa ainakin omassa läjässä kun otti maihin vahingossa väliaikaispatentti sammutin solenoidin johdosta. hiukan säikäytti kun yhtäkkiä rytkäytti koneen seis ja mittariastosta ja kaikkialta sähköt hävis.
|
Lataussäädin tai laturi/piuhat oikosessa. Katos eisin ne laturin piuhat lataussäätimen jälkeen, siellä on liittimiä moneen lähtöön ylimääräsiäkin. Jos ei auta niin sitten otat liittimet irti lataussäätimeltä ja laturilta niin tiedät onko siellä vika.
|
Eli se lataa kyllä ja tuuppaa sähköä sinne sulkkeelle asti. Siis vika on sen sulakkeen takana.
Jos irroittelet niitä johtoja randomina sieltä laturilta niin se kyllä palaa paskaksi siinä yhteydessä eli älä tee niin. Vaan käy johdot sieltä säätimeltä joka suuntaan läpi, ja vielä se mittari taulukin mistä sitä savua tulee. Ja avaa se säätimen koppakin ja kato ettei sieltä ota ne käret maihin tai ettei siellä ole muita matoja. |
Lainaus:
Tossa sähkökaavio, jota katselin, sivu 41. http://www.rooney.org/tlc/HZJ79/Toyo...1999%20EWD.pdf :) |
Tuota kaaviota kun kattoo silmät sikkurassa niin vika voisi olla siellä mittarin takana jossain latauksen merkkivalon ja jännitemittarin tienoilla.
Tai jossain hehku systeemissä, eli onkos tuohon sätöstelty mitään nappihehkuja tms.?? Ja vaikka tuossa ei kai öljyn pinnan mittausta ole niin tarkista silti kaikki konehuoneessa seilaavat johdonpäät ettei mikää ole maissa. Koska tuon engine sulakkeen läpi kulkevat jännitteet menee moneen paikkaan ja siellä on jännitteet päällä jo kun avain on "on" asennossa. (johto B-Y eli musta-keltainen) Ja taas tuo laturin L navasta lähtevä W-L johto eli valko-sini ,joka muuttuu jännitteiseksi kun kone käynnistyy ja sammuttaa sen latauksen merkkivalon. Ja siihen ilmeisesti maadoittuu noita hehkun systeemeitä,öljypintavahteja ja mikähän tuo fuel change systeemikin on?? Mahdollisesti tankin päällä tms.jotain irtopiuhoja ym. Entäs se charge sulake, kestääkö se ehjänä?? |
Lainaus:
Tuota mustakeltaista johtoa seurailisin, sen takana on sellaista joka voi aiheuttaa tuon 15A sulakkeen kyrtsähtämisen. |
No niin. Jatkotutkimusten jälkeen seuraavaa: Lataus-säätimeltä lähtevässä johtonipussa oleva musta/keltainen johto sulaa/käryää kun kytkee virrat päälle. Mittariston takana oleva "virranjakoliitin" sokea liitin jossa useita musta/keltaisia johtoja sulanut. Jännitteen säädin sulanut. käryäminen/sulaminen loppuu kun irroitan jännitteensäätimen rungosta.
KYSYMYS: onko säädin hajonnut ja maadoittanut järjestelmän ja itse vaihdettuani 30a sulakkeen "engine" sulakkeeksi aiheuttanut johtojen grillaantumisen VAI oikosulku jossain muualla aiheuttanut johtojen sulamisen ja säätimen grillaantumisen. En vielä kokeillut uudella säätimellä, pitänee korjailla sulaneet johdot ensin ja katsoa sitten. Mutta kumpi oli ensin? säädinvika vai onko se seuraus? |
Lainaus:
Todennäköisesti tuon 30 A sulakkeen käyttö tuossa 15A sulakkeen paikalla hieman pidemmän aikaa on sulattanut nuo johtimet. 30A sulakkeen kautta sulatustehoa on luokkaa 360W joka kyllä riittää kärtsäämään johdot. En osaa sanoa tuosta säätimestä mitään, mutta jos otat sen irti ja mittaat siitä säätimelle menevästä keltamustasta johdosta ilman sulaketta ohmimittarilla ja saat alle 2 ohmia, niin vika lienee siellä. Kokeile mittausta myös ilman säädintä. Jos saat (huomattavasti) enemmän ohmeja, saattaa olla vika löytynyt. Tossa lähteen mukaisessa kaaviossa säädin on laturissa kiinni, mutta jos se on sulla erikseen, niin tehnee ihan saman. Tuo sulanut mustakeltainen voi olla hyvä korvata kokonaan uudella johdolla. Älä käytä yhtään suurempaa sulaketta kuin mitä ohjeissa sanotaan, muuten käy niinkuin siinä yhdessä suomalaisessa elokuvassa "pallaa ukkoloihe perskarvat... " |
Lainaus:
|
Säätimen sisällä oli toinen käämi sulanut ja säätimen runkoon kiinni tinattu "satiainen" sulanut. Mitään yksiselitteistä vauriota ei mielestäni löytynyt. UUdellä säätimellä en vielä uskaltanut kokeilla etten polta sitäkin. Säädinviaksi epäilin sillä että käryäminen johdoissa loppuu kun virrat päällä irroittaa säätimen rungosta...
|
Lainaus:
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...n3XH2kJX_CIKJA Jos, niin sen elämäntehtävä on kärähtää oikosiin ja polttaa sulake ylijännite tapauksessa. Kun nyt joka tapauksessa askaretta on tiedossa niin käytä vielä se laturi irti ja vaikka jossain autosähkö pajassa testerissä siltä varalta että siellä on diodi silta sökö tai että varmistuu sen ehjyys ettei pala se säädin heti uudestaan ja ala koko homma taas alusta. Maksaa hieman mutta on sen arvoista. |
Satiainen oli sulanut tunnistamattomaksi. Kiivastuksissani hankin jo uuden laturin joten sen osalta vika on todennäköisesti poissa. Eli uusimalla sulaneita johtoja ja vaihtamalla 15a sulakkeen takaisin päästään tilanteeseen jossa uutta säädintä saattaisi uskaltaa kokeilla paikoilleen...
|
No sitten.Laita ne uudet laturi ja säädin samalla kertaa paikoilleen ettei toinen viallinen polta toista.
|
Lainaus:
http://www.autoshop101.com/forms/h8.pdf Mukavia korjaushetkiä.:) |
Sivu luotu: 21:15 (GMT +2). |