![]() |
Peruskysymys: mitkä asiat kasvattavat auton maastokelpoisuutta ?
Pystytin tällaisen ihan peruskysymyksen. Mitkä asiat lisäävät oikeasti auton maastokelpoisuutta ? Riittävätkö jättirenkaat karkealla kuviolla? Onko maavara se, josta auto ekaksi jää kiinni? mikä on olennaisen tärkeätä ja mikä ehkä hifistelyä? Miten siis kootaan maastossa oikeasti toimiva offiajoneuvo ?:confused:
|
Pitävät ja kantavat renkaat sekä neljä vetävää pyörää. Siis lukot... Siinä ens alakuun.
|
Lainaus:
Tässäpä omia mietteitä ensialkuun, suurinpiirtein edullisuus järjestyksessä :) 1. Alustan panssarointi (uskallat ryskää jopa sillä lähes vakioautolla) 2. Karkeammat renkaat 3. Jousituksen toiminta 4. Vinssi (pääset vielä poiskin) 5. Ajosillat ja maastotunkki (jeesaa monessa paikassa sillä lähes vakioautolla) 6. Välitykset 7. Tasauspyörästön lukot (vaikuttaa toki eniten) 8. Voimaa moottoriin 9. Snorkkeli (uskallat upottaa, kun muut auton avut jo siihen riittää) 10. Takavinssi ja turvakaaret (turvakaaret kannattaa tehdä jo siinävaiheessa, kun tuntuu, että sitä autoa uskaltaa viedä mitä ihmeellisimpiin paikkoihin) Tässä nyt jotain listaa... tekijöitä ja mielipiteitä on varmasti monia... |
Eniten auttaa AJOTAITO;)
Oikeasti, hyvä kuski ajaa lukottomalla autolla pahempaan paikkaan kun huono lukkojen kanssa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Melkoista hajontaa mielipiteissä jo muutamassa postauksessa :)
Nyt tullaankin siihen, että tämän(kin) harrastuksen suola lienee juuri siinä että tähänkään kysymykseen ei ole oikeaa vastausta, vaan kaikki saa ajatella ja nähdä asiat ihan omalla tavallaan. Toki niiden ajatusten pohjaksi tarvitaan näitä keskusteluja :) Edit: Vinssi olikin jo näköjään listattu, joten muutan vastaustani. Klommot kyljissä lisää maastokelpoisuutta. Suoraa autoa kun helposti arastelee ajaa metsään. |
Erilaisissa ajomaastoissa erilaiset ominaisuudet auttaa. Todella kivikkoisessa maastossa ajaneena voin sanoa, että ainakin maavara ja pohjan panssarointi tulee itsellä mieleen siellä huristellessa.
|
mun mielest lukot on ehdoton nro 1. ilmeisesti mä en osaa ajaa mutta tässähän kysyttiinkin auton varusteista eikä kuskin taidoista :D:D:D
|
Lukoilla voi korvata huonosti toimivaa jousitusta
|
Lainaus:
Ajotaidon lisäksi auttaa valtavasti se, että tuntee oman autonsa käyttäytymisen eri tilanteissa... TT |
Lukkojen avulla ei tarvitse tehdä autosta huojuvaa apinakiikkua eli voi ajaa myös mutkatietä ja kallistuksia? ;)
|
Ajosilmä ja rengastus!
|
Lainaus:
Lainaus:
http://www.youtube.com/watch?v=dBNPZFNOK-4 Kohdassa 2.20 tämä on häiritsevän selvä, vaikka 90'sen jousto ei missään nimessä voi kutsua huonosti toimivaksi... Andy |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tänks
Lainaus:
Tosta listasta on nyt olemassa jonkinlaiset renkaat vaikkakin vain 205 eli lähes sirkkelinterät ja sitten löytyy noi manuaalilukot edestä. Takana LS. Panssarointia on vain tankin alla. Minnekä muualle sitä pitäisi laittaa ? Vaihtaa koneen edessä alla oleva muovilevy pelliksi? Jousitus on mitä on eli jäykkä taka-akseli. Maastotunkki on mielenkiintoinen juttu, en ole sitä oikein mieltänyt tarpeelliseksi, mutta auttanee miestä mäessä ellei ojassakin :D Takavinssistä ole haaveillut lähinnä siksi, että auto olisi tasapainoisempi, nyt keula kyntää syvällä ja perä leijuu. Toinen syy on toi metsurointi eli puiden veto ja konkeloiden kellistys ( voi olla ettei juurikaan tartte ). Ilmeisesti Hiluxista voisi saada jonkinlaisen off auton? :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tasainen maasto, kasvattaa maastokelpoisuutta:D
Kokemus on paras maastokelpoisuuden kasvattaja. Ehdottomasti |
Mä laitoin kerran yhteen maasturiin ihan törkeen hyvät napalukot, niin eteneminen parani sikana! muuten auto oli vakio, mut noi napajupinat jeesas niin paljon ettei mitään tolkkua. En viitti sanoa mikä auto oli kysessä ette ala mikään taistelu parhaasta maasturimerkistä, mutta sen voin vaan kertoa että auton rakentelu kannattaa aloittaa kunnon napalukoista!
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Muuten uskon kyllä noihin napajuttuihin, omassa nimeltä mainitsemattoman merkkisessä autossa on nuo napikset ja kyllä meno paranee sikana, toisinaan jopa ihan karjuna :D:D |
Lainaus:
ei ku se koko auto pitää vaihtaa :D:D:D |
Sivu luotu: 16:26 (GMT +2). |