Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Peruskysymys: mitkä asiat kasvattavat auton maastokelpoisuutta ? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=97359)

Porvoon Hilma 14.05.2012 14:11

Peruskysymys: mitkä asiat kasvattavat auton maastokelpoisuutta ?
 
Pystytin tällaisen ihan peruskysymyksen. Mitkä asiat lisäävät oikeasti auton maastokelpoisuutta ? Riittävätkö jättirenkaat karkealla kuviolla? Onko maavara se, josta auto ekaksi jää kiinni? mikä on olennaisen tärkeätä ja mikä ehkä hifistelyä? Miten siis kootaan maastossa oikeasti toimiva offiajoneuvo ?:confused:

mhk 14.05.2012 14:16

Pitävät ja kantavat renkaat sekä neljä vetävää pyörää. Siis lukot... Siinä ens alakuun.

Morjenz 14.05.2012 14:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 881471)
Pystytin tällaisen ihan peruskysymyksen. Mitkä asiat lisäävät oikeasti auton maastokelpoisuutta ? Riittävätkö jättirenkaat karkealla kuviolla? Onko maavara se, josta auto ekaksi jää kiinni? mikä on olennaisen tärkeätä ja mikä ehkä hifistelyä? Miten siis kootaan maastossa oikeasti toimiva offiajoneuvo ?:confused:

Kaikkihan riippuu oikeasti käytössä olevasta budjetista ja missä järjestyksessä haluaa autoa lähteä parantelemaan :)

Tässäpä omia mietteitä ensialkuun, suurinpiirtein edullisuus järjestyksessä :)

1. Alustan panssarointi (uskallat ryskää jopa sillä lähes vakioautolla)
2. Karkeammat renkaat
3. Jousituksen toiminta
4. Vinssi (pääset vielä poiskin)
5. Ajosillat ja maastotunkki (jeesaa monessa paikassa sillä lähes vakioautolla)
6. Välitykset
7. Tasauspyörästön lukot (vaikuttaa toki eniten)
8. Voimaa moottoriin
9. Snorkkeli (uskallat upottaa, kun muut auton avut jo siihen riittää)
10. Takavinssi ja turvakaaret (turvakaaret kannattaa tehdä jo siinävaiheessa, kun tuntuu, että sitä autoa uskaltaa viedä mitä ihmeellisimpiin paikkoihin)

Tässä nyt jotain listaa... tekijöitä ja mielipiteitä on varmasti monia...

LaaLaa 14.05.2012 15:07

Eniten auttaa AJOTAITO;)

Oikeasti, hyvä kuski ajaa lukottomalla autolla pahempaan paikkaan kun huono lukkojen kanssa.

artsi777 14.05.2012 15:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 881481)
Eniten auttaa AJOTAITO;)

Oikeasti, hyvä kuski ajaa lukottomalla autolla pahempaan paikkaan kun huono lukkojen kanssa.

Tää on hyvä ja niin monta kertaa nähty ;)

Kaitsu67 14.05.2012 15:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 881481)
Eniten auttaa AJOTAITO;)
Oikeasti, hyvä kuski ajaa lukottomalla autolla pahempaan paikkaan kun huono lukkojen kanssa.

Ja ilmeisesti sieltä pahasta paikasta poiskin... ;)

OnOff 14.05.2012 17:02

Melkoista hajontaa mielipiteissä jo muutamassa postauksessa :)

Nyt tullaankin siihen, että tämän(kin) harrastuksen suola lienee juuri siinä että tähänkään kysymykseen ei ole oikeaa vastausta, vaan kaikki saa ajatella ja nähdä asiat ihan omalla tavallaan. Toki niiden ajatusten pohjaksi tarvitaan näitä keskusteluja :)

Edit: Vinssi olikin jo näköjään listattu, joten muutan vastaustani.
Klommot kyljissä lisää maastokelpoisuutta. Suoraa autoa kun helposti arastelee ajaa metsään.

yypy 14.05.2012 18:59

Erilaisissa ajomaastoissa erilaiset ominaisuudet auttaa. Todella kivikkoisessa maastossa ajaneena voin sanoa, että ainakin maavara ja pohjan panssarointi tulee itsellä mieleen siellä huristellessa.

HV 14.05.2012 19:22

mun mielest lukot on ehdoton nro 1. ilmeisesti mä en osaa ajaa mutta tässähän kysyttiinkin auton varusteista eikä kuskin taidoista :D:D:D

Racingrabbit 14.05.2012 19:48

Lukoilla voi korvata huonosti toimivaa jousitusta

solihull 14.05.2012 20:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit (Viesti 881554)
Lukoilla voi korvata huonosti toimivaa jousitusta

;-) Ääni tälle - mitä lienee sitten tarkemmin tarkoittanutkaan...

Ajotaidon lisäksi auttaa valtavasti se, että tuntee oman autonsa käyttäytymisen eri tilanteissa...

TT

petr 15.05.2012 07:43

Lukkojen avulla ei tarvitse tehdä autosta huojuvaa apinakiikkua eli voi ajaa myös mutkatietä ja kallistuksia? ;)

isuzubj 15.05.2012 12:28

Ajosilmä ja rengastus!

L-Andy 15.05.2012 12:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja OnOff (Viesti 881510)
Klommot kyljissä lisää maastokelpoisuutta. Suoraa autoa kun helposti arastelee ajaa metsään.

Filosofisesti tämä on verrattavissa panssarointiin, jos auto on varustettu Pasin tasolle pöpelikköön hyökkää huolettomammin eikä niitä ajolinjoja tule katsottua yhtä tarkasti. Ei se ajotaito ainakaan kasva sillä tavalla... ;)


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit (Viesti 881554)
Lukoilla voi korvata huonosti toimivaa jousitusta


http://www.youtube.com/watch?v=dBNPZFNOK-4

Kohdassa 2.20 tämä on häiritsevän selvä, vaikka 90'sen jousto ei missään nimessä voi kutsua huonosti toimivaksi...



Andy

veijon-esso 15.05.2012 13:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja L-Andy (Viesti 881721)


http://www.youtube.com/watch?v=dBNPZFNOK-4

Kohdassa 2.20 tämä on häiritsevän selvä,

Eihän noissa takapään ulosjoustoissa ollut mitään järkeä. Vieterit lepattaa vapaana. Tai kait noi on hyvät sellasessa RTI rampissa.

Porvoon Hilma 15.05.2012 19:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 881732)
Eihän noissa takapään ulosjoustoissa ollut mitään järkeä. Vieterit lepattaa vapaana. Tai kait noi on hyvät sellasessa RTI rampissa.

Juu, jäi takarengas nalkkiin koteloon ja koko katiska mäkeen pykimään :D

Jappi 16.05.2012 22:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Morjenz (Viesti 881473)
Kaikkihan riippuu oikeasti käytössä olevasta budjetista ja missä järjestyksessä haluaa autoa lähteä parantelemaan :)

Tässäpä omia mietteitä ensialkuun, suurinpiirtein edullisuus järjestyksessä :)

1. Alustan panssarointi (uskallat ryskää jopa sillä lähes vakioautolla)
2. Karkeammat renkaat
3. Jousituksen toiminta
4. Vinssi (pääset vielä poiskin)
5. Ajosillat ja maastotunkki (jeesaa monessa paikassa sillä lähes vakioautolla)
6. Välitykset
7. Tasauspyörästön lukot (vaikuttaa toki eniten)
8. Voimaa moottoriin
9. Snorkkeli (uskallat upottaa, kun muut auton avut jo siihen riittää)
10. Takavinssi ja turvakaaret (turvakaaret kannattaa tehdä jo siinävaiheessa, kun tuntuu, että sitä autoa uskaltaa viedä mitä ihmeellisimpiin paikkoihin)

Tässä nyt jotain listaa... tekijöitä ja mielipiteitä on varmasti monia...

Sen verran eroan mielipiteissä että jos nuo yksitellen ostelee niin 4 ja 5 toisin päin... Tunkilla ja silloilla tuo auton pois lähes mistä vaan kunhan pistää aikaa, mutta turvallaan ojassa ilman tunkkia ei virveli aina oikein lämmitä...

Porvoon Hilma 16.05.2012 22:34

Tänks
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Morjenz (Viesti 881473)
Kaikkihan riippuu oikeasti käytössä olevasta budjetista ja missä järjestyksessä haluaa autoa lähteä parantelemaan :)

Tässäpä omia mietteitä ensialkuun, suurinpiirtein edullisuus järjestyksessä :)

1. Alustan panssarointi (uskallat ryskää jopa sillä lähes vakioautolla)
2. Karkeammat renkaat
3. Jousituksen toiminta
4. Vinssi (pääset vielä poiskin)
5. Ajosillat ja maastotunkki (jeesaa monessa paikassa sillä lähes vakioautolla)
6. Välitykset
7. Tasauspyörästön lukot (vaikuttaa toki eniten)
8. Voimaa moottoriin
9. Snorkkeli (uskallat upottaa, kun muut auton avut jo siihen riittää)
10. Takavinssi ja turvakaaret (turvakaaret kannattaa tehdä jo siinävaiheessa, kun tuntuu, että sitä autoa uskaltaa viedä mitä ihmeellisimpiin paikkoihin)

Tässä nyt jotain listaa... tekijöitä ja mielipiteitä on varmasti monia...

Kiitos listauksesta.

Tosta listasta on nyt olemassa jonkinlaiset renkaat vaikkakin vain 205 eli lähes sirkkelinterät ja sitten löytyy noi manuaalilukot edestä. Takana LS. Panssarointia on vain tankin alla. Minnekä muualle sitä pitäisi laittaa ? Vaihtaa koneen edessä alla oleva muovilevy pelliksi?

Jousitus on mitä on eli jäykkä taka-akseli. Maastotunkki on mielenkiintoinen juttu, en ole sitä oikein mieltänyt tarpeelliseksi, mutta auttanee miestä mäessä ellei ojassakin :D

Takavinssistä ole haaveillut lähinnä siksi, että auto olisi tasapainoisempi, nyt keula kyntää syvällä ja perä leijuu. Toinen syy on toi metsurointi eli puiden veto ja konkeloiden kellistys ( voi olla ettei juurikaan tartte ).

Ilmeisesti Hiluxista voisi saada jonkinlaisen off auton? :D

Heguli 17.05.2012 05:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 882142)
Tosta listasta on nyt olemassa jonkinlaiset renkaat vaikkakin vain 205 eli lähes sirkkelinterät ja sitten löytyy noi manuaalilukot edestä.

Jos meinaat napalukkoja niin niillä ei ole mitään tekemistä tasauspyörästön lukon kanssa.

Porvoon Hilma 17.05.2012 08:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 882158)
Jos meinaat napalukkoja niin niillä ei ole mitään tekemistä tasauspyörästön lukon kanssa.

Juu, tasauspyörästön lukosta en puhunut, tuo taka-akselin LS Lienee jonkinlainen kiinteän tp-lukon ja ihan horona pyörivän lukottoman perusnavan välimuoto ?

Pete 17.05.2012 08:31

Tasainen maasto, kasvattaa maastokelpoisuutta:D
Kokemus on paras maastokelpoisuuden kasvattaja. Ehdottomasti

veijon-esso 17.05.2012 10:17

Mä laitoin kerran yhteen maasturiin ihan törkeen hyvät napalukot, niin eteneminen parani sikana! muuten auto oli vakio, mut noi napajupinat jeesas niin paljon ettei mitään tolkkua. En viitti sanoa mikä auto oli kysessä ette ala mikään taistelu parhaasta maasturimerkistä, mutta sen voin vaan kertoa että auton rakentelu kannattaa aloittaa kunnon napalukoista!

HV 17.05.2012 10:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 882225)
Mä laitoin kerran yhteen maasturiin ihan törkeen hyvät napalukot, niin eteneminen parani sikana! muuten auto oli vakio, mut noi napajupinat jeesas niin paljon ettei mitään tolkkua. En viitti sanoa mikä auto oli kysessä ette ala mikään taistelu parhaasta maasturimerkistä, mutta sen voin vaan kertoa että auton rakentelu kannattaa aloittaa kunnon napalukoista!

ny sä sekotat asioita, oikeis maastureis ei edesl ole mitään napalukkoja, ne kuuluu city"maastureihin" :D

Porvoon Hilma 17.05.2012 14:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 882237)
ny sä sekotat asioita, oikeis maastureis ei edesl ole mitään napalukkoja, ne kuuluu city"maastureihin" :D

Mitä jos autossa on vakiona napalukot, pitääkö ne nyt sitten ottaa pois että pääsee oikeiden maastureiden sarjaan ?

Muuten uskon kyllä noihin napajuttuihin, omassa nimeltä mainitsemattoman merkkisessä autossa on nuo napikset ja kyllä meno paranee sikana, toisinaan jopa ihan karjuna :D:D

HV 17.05.2012 14:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 882287)
Mitä jos autossa on vakiona napalukot, pitääkö ne nyt sitten ottaa pois että pääsee oikeiden maastureiden sarjaan ?

Muuten uskon kyllä noihin napajuttuihin, omassa nimeltä mainitsemattoman merkkisessä autossa on nuo napikset ja kyllä meno paranee sikana, toisinaan jopa ihan karjuna :D:D


ei ku se koko auto pitää vaihtaa :D:D:D


Sivu luotu: 16:26 (GMT +2).