![]() |
dieselin kunnon testaus
kiinnostaisi tietää auton moottorin kunto, kyse on 2.4D eli toyotan 2L mallista. Lähinnä kiinnostaa siksi, että kun huoltohistoria ei ole kaikilta osin tiedossa, niin haluaisi ennkoida, ettei laukee metsässä kesken mottitalkoiden. Mitä koneesta pitäisi tsekata ? Kuuleeko äänestä mikä on vialla jos jokin on ? Olisko joku pääkaupunkiseudulla / Itä-uudellamaalla, joka osaisi tuon koneen sielunelämän ? Onko jollain palstalaisista mahdollisuus auttaa ?:confused:
|
Jos on alle 500000 ajettu ja edes joskus on öljyt vaihdettu niin todennäköisesti sillä on enemmän kilsoja edessä kuin uudella Nissanilla on ollut vuonna esim. 2003 kun se on haettu kaupasta.
Eikä tämä ole mitään hypetystä. Nokkahihna pitää vaihtaa ajallaan, ja suotimet ja siinä ne kriittiset sitten taisi ollakkin. Joku varmaan osaa kertoa tuosta koneesta enemmän. Se katsastuksen savumittaus kertoo jotakin eli jos se on vaikka 1 pintaan tai alle niin kone on ihan polttoainelaitteitaan myöten melko tikissä. Jos sitä ei ole ruuvailtu. Ja vaparissa se sai muistaakseni olla 2.5. Anna mennä kyllä se pelittää. Ja jos joku menee rikki niin sitten samanlainen osa tilalle niin taas se kestää sen 20 vuotta... |
onko siinä öljynpaine mittaria?
se kertoo laakerin välyksistä jotain, mutta siihen vaikuttaa myös öljyn laatu ja suodattimen tukkeisuus. kylmäkäynnistys kertoo kans koneen ja polttoaine puolen kunnon nopeesti. |
Lainaus:
Tuossa aiemmin BJ Andyn kommentti oli hyvä., kiitos. Kilsoja on 345 000, eli hiukka on tuohon puoleen megaan matkaa, ei tuu mulla täyteen millään, hupiauto kun on kyseessä. Miten venttiilit, onko syytä tarkastaa välykset? |
Lainaus:
|
2L mallissa ihan normaali välyssäätö, 2LII mallissa palasäätöiset. Mulla lienee tuo 2L kun tehot sopisi hyvin noihin netissä annettuihin rajoihin. Kohtaan tuo selviää, venttiilikoppa vain auki ja ihmettelemään.:)
Ei ollu 2L olikin tuo palasäätöinen 2L II . Ei sille tällainen tavallinen metsuri osaa mitä tehdä. Olkoon noissa säädöissä kun kerran toimii ihan hyvi. Ventiillikopan sisällä oli hitusen sellaista vaseliininomaista öljymömmöä tarttuneena kanteen. Pois mömmö ja koppa kiinni. Hitusen öljyä lisää kun päästin alakautta hiukka vanhaa pois. Oli tällainen vajaa litran vaihto. |
Lainaus:
Autuaita olkoon kaikki omassa uskossaan ;) |
Lainaus:
|
Lainaus:
ottaapi noista mersumiesten höpötyksistä sitte selvää.. :) |
Noo ihan vaan tuollainen väite että +500tkm 2l Tojo ilman kunnon huoltoa on kestävämpi mitä (mikä tahansa?) uusi kaupasta v. 2003 otettu Nissani. Pitäis jotain rajaa olla kuitenkin siinä oman uskon levittämisessä :) Eikä ollut tarkoitus väittää etteikö Toyolla olisi kestäviäkin koneita....mutta kuitenkin.
Yhdellä 2000 luvun alun nissanilla ajoin 360tkm ja mitään muuta kuin normaaleja huolto-ohjelmaan kuluvia osia vaihtamalla (suodattimia, öljyjä, nesteitä) eikä kuluttanut edes öljyä....vähän epäilen että mikä tahansa "heikosti" huollettu 2l tojo menisi noin miljoonan ilman mitään... |
Lainaus:
Tojotan maine nyt vaan on saatu noilla vanhemman polven maamoottoreilla (C, 2C, L, 2L, B, 3B, 2H) jotka todellakin kestävät älyttömiä huonollakin pidolla, ei nuo uudemmat ole enää niin kestäviä, ne vaatii jo huoltoa. |
Jaa,
mä en osaa sanoa, kun oon itse ajanut tuon alla olevan 345 tkm lisäksi vain n. 1tkm, eikä oon vielä kone poksahtanut. :) Ajattelin huoltaa enkä odotella poksahtamista, mutta kun kattelin konetta, sen rakennetta ja sitä tehoa, joka tollaisesta on otettu ulos, niin eihän se voi muuta kuin kestää. Vertailun vuoksi mun paatissa on 2,4L turbodiesel, josta otetaan 150 hv ulos ja tuosta tohottimesta maksimissaankin vain 79 hv, joten ei oon vaikea ennustaa kumpi on tiukemmalla. :rolleyes: En osaa sanoa Nissaneista mitään, kai nekin kestää jos ei tahallaan riko ja huoltaa:confused: Mitä on seurannut tätä jutustelua, niin offihommissa taitaa vaan olla silleen, että kaikki (vahvemmatkin härpäleet) menee lopulta kuitenkin rikki...:D |
se mitä ei saa rikki on rikki :D
|
Uudemmissa nissaneissa, on ainakin laakeri ongelmia poksahtaat tuurillaan jo 200tkm.
|
Lainaus:
|
Tohon jotta kestää mitä kestää...
Firmassa MB ambulansseja 2002-2005 316CDI moottoreilla, ja seuraavia vikoja ilmenee moottoreissa: - sylinterikansi halkeaa n. 150-200tkm, mutta siitä pääsee eroon, kun lisälämmittimen kiertovesipumppuun rakennetaan aikarele, joka pitää nestekierron päällä 5min. sammutuksen jälkeen. Eli korjattavissa oleva vika! - mäntiin tulee halkeamia ja sitten niihin palaa reikä. Jostain kumman syystä vain 316 ja 313 mallien vika (kun sylinteriteho yli 30hv!). 316 CDI (5sylinterinen) menee se 500-600tkm ja pox, mutta 313 CDI (4sylinterinen) "vain" 300tkm??? Sitten nää uudemmat 4koneet onkin jo ihan oma maailmansa, männät kyllä kestää, mutta kannet menee 400-500tkm kohdalla halki (ensimmäinen kajahti viime kesänä, ja nesteet pakoputkesta pihalle ja ahdin pas2) Mutta katsoisin näiden kyllä olevan teho/kestävyys ominaisuuksiltaan ehdottomasti parhaimmasta päästä... Ai niin, huoltoautolla -99 312 Sprinter on muuten ajettu 675000km ja alkuperäinen moottori. Vaihdetaan nyt uuteen (siis käytettyyn) kun vanhassa on öljynpaineongelma, jota ei korjata kuin vaihtomosalla. Ja suuttimet on Saksassa laitettu tehtaalla kiinni (ja öljyt vaihdettu AINA 10.000km välein / X-ambulanssi) Taksipuolella ilmenee muuten T5 Transporttereissa hauskoja "vikoja" - 200-250tkm ja venttiilinostimet kuluvat PUHKI!!!:eek::eek::eek: |
Noissa uudemmissa mersuissa on todella paljon kipuja, nuo anturit mitkä säätää turbon tomintaa alkavat oirelemaan 20 000km jälkeen.
Firman 2 vitoa ja sprintteri olivat samoilla kipulukemilla, myöskin alusta alkoi kolistamaan noissa km lukemissa. 100 000km taisi olla sprintterissä kun hinausautoa jo tarvittiin, ei noissa nykypeleissä se mesen laatu ainakaan itseä ole enää vakuuttanut... |
Ohops! Ei oo mikään näköjään ikuista. :)
|
Vanha 124 korisen mesen 200D kone on kyllä SE kestävin kone :) Mulla oli sellainen automaatti askilla oleva. Mittariin tuli 720tkm ja siinä oli vielä "täydellinen" huoltokirjakin. Ainakaan sen mukaan ei ollu koskaan mitään isompaa siihen tehty ja samoin loota oli alkuperäinen ja avaamaton. Toimi ku junan vessa ja kävi paljon nätimmin mitä moni nyky auto. Joo eihän sillä kiirettä tarvinnut pitää mut halpa ja kestävä se on. Ja mikä ihmeellisintä niin siinä romussa ei ollut ku yks hitsattu paikka eikä toista tarvinnut tehä :D ja vuosimalli oli 89. Enkä minkään auton myyntiä oo katunu yhtä paljon ku vanhan palvelian.
|
Lainaus:
|
onneksi olen itse pysyny 90 luvun tiisseleissä niin ei oo ongelmia.
on ollu mersua ja volkkaria ja kaikki toiminu moitteetta vaikka mittarissa kaikissa ollu yli 400tkm. kymmenen vuotta sitte isällä oli 123 mersu jolla pyörähti meillä 830tkm mittariin ja päivittäin silläki 200km ajo työ matkoja :D |
Kyllähän ne vanhat mersun moottorit on pitkäikäisiä mutta ei ne uudet mersutkaan ole enää W123/w124 veroisia. Ja mitä tulee tuohon toyotan 2l kestämiseen normi ajossa niin ihan niillä perus jakoremmin, suodattimien ja öljyjen vaihdolla päästää kyllä sen yli 500 helposti, tiedä sitten miten kun se on jälkiahdettu ei asianmukaisesti ja huudatetaan jossain suonsilmässä 35 boggereita tuntitolkulla...
|
Lainaus:
|
Kone käynnissä ja kuumana ottaa öljytikun ulos tai öljyntäyttökorkin ja katsoo miten puhaltaa pakokaasuja pihalle. Jos ei huohottele, niin hyvä on.
|
Lainaus:
Laitoin Hilman tulille ja annoin käydä pari minuuttia, avasin öljyntäyttökorkin ja sieltä alkoi tulla öljypisaroita. Kättä kun piti tuossa aukosta niin tunsi että oli vuorotellen pientä puhallusta ja imua. Enemmän ehkä kuitenkin puhallusta. Kone oli tyhjäkäynnillä koko ajan. Kämmen tuli ihan hetkessä öljyiseksi. Onks tää kone nyt sit paalattavassa kunnossa ? Jos ei paalaa kuitenkaan ihan heti, niin mikä mukava remonttipuuha on edessä ?vai nautitaanko tuosta ominaisuutena eikä vikana ? |
Sivu luotu: 16:10 (GMT +2). |