Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Suzuki Vitara -97 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=96976)

Nerd-O 02.05.2012 14:21

Suzuki Vitara -97
 
Aattelin hankkia tuollaisen otsikon mukaisen menopelin. On vaan sellainen pieni ongelma, ettei siihen näytä saavan oikein mitään varaosia mistään. Kyseessä on vielä diesel pannulla varustettu yksilö, joten vielä vähemmän löytyy osia. Tietääkseni nokalla on joku Mazda pohjainen 2-litrainen turbo moottori. Joten varmaan jonkun 626 Mazdan moottorin osat voisi käydä tuohon? Onko joku ulkomainen kauppa mistä osia voisi metsästää? Mieluiten EU sisällä.

Jostain pitäisi ainakin löytää suodattimet, kytkin, pakoputken alkukäyrä (voipi olla että koko putkisto pitää ostaa), jouset ja iskarit. Jouset ja iskarit aattelin suoraan ottaa korottavana. Tuskin niissä mitään eroa on hinnan suhteen normaaleihin. Eikä tuohon kyllä näytä saavan kuin huikeaa 35mm korotusta jousilla.

Edit: Laitetaas vielä malliesimerkki kyseisestä laitteesta. Tuo ei siis ole GrandVitara. Varmaan joku sen esiaste olevinaan kun tuollaiset levikkeetkin siihen laitettu.
http://www.autoweb.co.uk/dealer_site...4588970787.jpg

Comax 02.05.2012 14:39

Onko siihen vaihettu motti? Tän mukaan vasta -99 eteenpäin saanu dieselkoneella: http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Sidekick

Kai -97 vitaraan löytyy rajumpaakin korotusta kuin 35mm, toisessa topicissa oli keskustelua mersun + opelin jousien käytöstä? Esim: http://www.rocky-road.com/rocksteady.html

Maksimirengaskokohan noissa on 235/75R15 jos kilvissä haluaa pitää. Ja nuo kai menee alle ilman kummoisia korotuksia.

Onko kyseessä muuten pitkä vai pätkä malli?

Nerd-O 02.05.2012 14:55

Tuo on kyllä ihan alunperin varustettu 2-litraisella TD moottorilla. Ihan on orkkislaite. Oikein Suzukin logot koneessa. Mutta kuulemma se on Mazdan tekemä moottori.

Noita muutamia offitarvike sivuja kun katseli niin ei näytä saavan kuin 35mm korotusta jousilla. Mitään täysin typerää korin korotusta en lähde tekemään. Keulahan on vääntösauvoilla varustettu risukeula, joten se jo asettaa hieman rajoituksia korotukselle. Pitää tuohon sivustoon vähän tutustua.

Muistelisin myös että tuon pelin otteessa on vakio rengaskoko 235/75-15. Vai oisko ne ollut 235/60-15? 205-leveet ne ei ainakaan ollut, eikä 195. Eikä tuo vannekoko tainnut muuten olla 15" vaan 16", jonka jälkeen koko saattoi olla 235/60-16? Muinoin se tuli tarkastettua, että siinä saa laillisesti pyöriin 31" renkaat. Sitä en sitten tiedä mahtuuko ne pyöriin kun tuossa on nuo muovilevikkeet. Ottaa varmaan niihin kiinni?

Kyseessä on siis täsmälleen samannäköinen laite kuin tuossa esimerkkikuvassa. Eli pitkä laite. Väritkin taitaa täsmää tuohon esimerkki kuvaan. Melko mätä laite se kyllä on.. Mutta kesä aikaa hitsailla kasaan sitä. Perus japsi. Tekniikka kyllä toimii, mutta kori katoaa ympäriltä :D

Nerd-O 02.05.2012 14:59

Niin ja onhan tuota SJ:tä saanut muinoin myös PSA-pohjaisella diesel pannulla. Nekin taitaa olla melko harvinaisia. Mistään ei oikein tietoa niistäkään tahdo löytää. Mut ihan Suzukin tiskiltä saa tuohon kaikki osat jos haluaa lähtee konetta vaihtaan.

Comax 02.05.2012 16:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 877999)
Tuo on kyllä ihan alunperin varustettu 2-litraisella TD moottorilla. Ihan on orkkislaite. Oikein Suzukin logot koneessa. Mutta kuulemma se on Mazdan tekemä moottori.

Niimpäs tietenkin, outolintu. :D

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 877999)
Muistelisin myös että tuon pelin otteessa on vakio rengaskoko 235/75-15. Vai oisko ne ollut 235/60-15? 205-leveet ne ei ainakaan ollut, eikä 195. Eikä tuo vannekoko tainnut muuten olla 15" vaan 16", jonka jälkeen koko saattoi olla 235/60-16? Muinoin se tuli tarkastettua, että siinä saa laillisesti pyöriin 31" renkaat. Sitä en sitten tiedä mahtuuko ne pyöriin kun tuossa on nuo muovilevikkeet. Ottaa varmaan niihin kiinni?

Mielenkiintoista, onko tuontipeli? Tuotu isoilla rattailla ja katsuri iskeny vakiorenkaiksi noi? Tähän mennessä kaikki lähteet mitä olen löytänyt sanoo vakiorengaskooksi 205R15, mikä on myös omassa pitkässsä Vitarassa otteessa.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 877999)
Kyseessä on siis täsmälleen samannäköinen laite kuin tuossa esimerkkikuvassa. Eli pitkä laite. Väritkin taitaa täsmää tuohon esimerkki kuvaan. Melko mätä laite se kyllä on.. Mutta kesä aikaa hitsailla kasaan sitä. Perus japsi. Tekniikka kyllä toimii, mutta kori katoaa ympäriltä :D

Omani ostin ihan samalla periaatteella, oli vaan kori sen verta hyvässä kunnossa ettei tuohon ihan heti tarvi ainakaan kovin paljoa hitsailla paikkoja. Tähän mennessä pultit onkin olleet ne pahiten ruosteensyömiä joiden kanssa olen tässä tapellut, kun olen niitä yrittänyt availla. Mulla siis on juurikin -97 pitkä Vitara.

Onko muuten M1G luokan auto? Vai pelkkä M1 mikä ainakin omassa on otteessa, rajoittaa ymmärtääkseni työvalojen asennusta? Diesel toki voi olla paku, johon taas saa noita työvaloja pistää?

Nerd-O 02.05.2012 19:51

Tuota autoluokkaa en tie. Kyllähän tuon M1G vaatimukset käsittääkseni pitäisi täyttää? Eikö se ollut just se maasturi luokka? Joten kait sen voi leimata sellaiseksi? Muinoin niitä työvaloja kun selvitteli niin henkilöautoihin ei saanut valoja laittaa katolle. Pakuissa se sallittiin. Land-cruiseriin ne muinoin merkattii otteeseen kun pyysi katsuria merkkaamaan ne. Mut se oli tosiaan paku. Eipä mulla ainakaan aikaisemmin ole valojen kanssa ollut ongelmaa. Työvaloja kun käyttää ja auto näyttää edes siltä että maastossa sillä ajellaan niin ei ne ketään katsuria ole kiinnostanut. Sit jos sinne lisäpitkiä tai sumareita virittää niin kaippa ne enemmän huomiota kerää. Työvalojen kun ei pajn ketään pitäisi tuolla häikäistä.

Mut joku mesta pitäs löytää mistä siihen saa varaosia.

Comax 02.05.2012 21:33

Tää linkki bongattu tuolta yleistä jorinaa suzukeista ketjusta: http://translate.google.com/translat...--1995---.html jos saksa taipuu niin: http://www.gew24.de/index.php?cat=c5...i-Santana.html tuolla näyttäis olevan myös dieseliin filttereitä ja jotain pakosarjan osia. Rockautossa myös näyttäisi jotain löytyvän: http://www.rockauto.com/catalog/x,carcode,196582

Kummastakaan minulla itselläni ei ole kokemuksia.

Nerd-O 03.05.2012 07:40

Rockauto näyttäisi olevan jenkkilässä. Se unohdetaan suoraan.

On kyllä hieman nihkeää löytää osia tuohon peliin. Putkiston voi nyt tehdä ihan itsekin osista, mutta en tiedä miten alkukäyrä mahtaa mennä. Se ois helpompi saada valmiina. Enkä tiedä onko tuossa pelissä suoraan jonkun mazda 626:sen kytkin jos kone olisi sellaista? Millähän tuon selvittää onko se alunperin mazdan kone ja missä mazdoissa sitä samaa konetta olisi käytetty?

Comax 03.05.2012 15:54

Eikös tuohon löydy rekisterinumerolla moottorin tyyppi ja sitä kautta sitten tarvittavat filtterit, mahdollisesti tuo kytkinkin esim. tämän ketjun avulla: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92331 ? Jos siellä Mazdan diesel kone niin oisko se tyypiltään tuo RF?

On_Off 03.05.2012 17:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 878240)
Rockauto näyttäisi olevan jenkkilässä. Se unohdetaan suoraan.

On kyllä hieman nihkeää löytää osia tuohon peliin. Putkiston voi nyt tehdä ihan itsekin osista, mutta en tiedä miten alkukäyrä mahtaa mennä. Se ois helpompi saada valmiina.

Jenkkilästä tilasin joskus jotain hyvin pientä ja kevyttä (taisi olla käsijarruvaijeri) ja se tuli rahteineen halvemmaksi kuin muut vaihtoehdot. Pakoputkiston kohdalla kannattaa varmaan etsiä tavarantoimittajia lähempää. Tsekkaa vaikka Ruotsi ensin, sitten Saksa. Pakoputkiston alkuosa voi olla melkoinen vänkyrä, se kannattaa kai ostaa valmiina.

Suzukeista en tiedä paljoakaan. Vahvat sympatiat merkille kuitenkin :)

Nerd-O 04.05.2012 07:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja On_Off (Viesti 878378)
Pakoputkiston alkuosa voi olla melkoinen vänkyrä, se kannattaa kai ostaa valmiina.

Siellä on sellainen haitariputki, mikä on poikki. Oishan se jeez jos tuon saisi jostain valmiina, mutta aika hiljaiselta näyttää.

Ruotsin kielikään ei taivu pätkääkään, joten ei hajuakaan ruotsin liikkeistä.

On_Off 04.05.2012 07:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 878523)
Siellä on sellainen haitariputki, mikä on poikki. Oishan se jeez jos tuon saisi jostain valmiina, mutta aika hiljaiselta näyttää.

Ruotsin kielikään ei taivu pätkääkään, joten ei hajuakaan ruotsin liikkeistä.

Kokeilepa osoitteesta skruvat.fi - se on ruotsalainen putiikki, jolla on suomenkileiset sivut. Siellä on pari Vitaran mallia, jotka sopivat kuvaukseen (1997 2.0 TDi ja intercooler tai ei), kumpi lienee kyseessä? No, valitse ensin auton merkki ja malli, sen jälkeen vasemmasta laidasta 'Pakokaasujärjestelmät' ja sen alta 'Katalysaattorit, mallikohtaiset'. Näyttäisi löytyvän ihan edullisesti, rahti tekee sitten jotain tuohon päälle.

Nerd-O 08.05.2012 09:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja On_Off (Viesti 878527)
Kokeilepa osoitteesta skruvat.fi

No juu. Tuohan on hyvä mesta. Näyttäisi olevan toistaiseksi tarjous jos toimituksen summa on yli 60€ niin ilmainen toimitus.

Niin ja kyseessähän on coolerilla varustettu menopeli.

On_Off 09.05.2012 10:14

Hyvä jos vinkistä oli hyötyä. Itsekin olen aikeissa joskus lähiaikoina tilata tuolta pakoputkiston alkupään catteineen Fronteraani, pörisee jo sen verran pahasti ja ilmeisesti juuri tuon joustopalan kohdalta, koska näkyvät reiät muualta olen jo paikkaillut. Kerro vaikka kokemukset tänne jos asioit tuon putiikin kanssa.

Herenä 04.09.2012 20:28

Vitaran diesel
 
Nostellaan vanhaa aihetta!
Eli on kenelläkään kokemusta 2litraisesta diesel vitarasta? Vm 97-99
Itselläni olisi mielenkiintoa hommata diesel vitara.
Mutta minkälainen auto kyseessä?

Nerd-O 05.09.2012 12:12

Tuo menopeli mitä minä meinasin ostaa oli kaverin. Ja tosiaan varaosia ei tahdo saada mistään. vm.97 eteenpäin ne on kait GrandVitaroita?

Mitä itse tuolla vitaralla muinoin on tullut ajeltua ja oltua kyydissä niin kyllähän se kivasti liikkuu ja kulutus on kohtuu pientä. Jos oikein muistan niin alle 7l/100km menee sekalaisessa ajossa. Tekniikan kanssa siinä ei ole pahemmin ollut murheita. Mitä tuo vaihdelaatikon korvakelohkesi.

Jos tuo kuvan kaltainen diesel vitara kiinnostaa niin se on edelleen kaupan. Kohtuu edukkaasti vielä. Ainoa että vaihdelaatikko on irti. Siihen pitäisi tuo korvake hitsaa kiinni. Ja kun loota irroitettiin niin pakoputki vedettiin palasiksi, joten sekin pitää tehdä uusiksi. Leimaa siinä muistaakseni oli ensi kevääseen. Mutta tosiaan varaosien saanti on nihkeää. Moottoriin kait saa osia Mazdan varaosista, mutta sit pitäs tietää vähän enemmän tuosta moottorista.

jallu80 08.09.2012 21:28

Itellä oli tuommonen -98 vuotinen dieseli. Enpä jääny hirveesti kaipaamaan. Yhden kannen jouduin vaihtamaan ja siitä se riemu alkoi. Siinä humppas nesteet sen jälkeen aina ylös alas. Ja sitten se saatana ruoste... Joka katsastukseen piti paikkoja tehdä helmoihin ja joka paikkaan.
Muuten oli ihan jeess peli paitsi että melkein ysiä se söi dieseliä. Ja vaunu, pieni semmonen perään, niin syönti oli 13l.

Arde72 09.09.2012 00:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jallu80 (Viesti 913681)
Itellä oli tuommonen -98 vuotinen dieseli. Enpä jääny hirveesti kaipaamaan. Yhden kannen jouduin vaihtamaan ja siitä se riemu alkoi. Siinä humppas nesteet sen jälkeen aina ylös alas. Ja sitten se saatana ruoste... Joka katsastukseen piti paikkoja tehdä helmoihin ja joka paikkaan.
Muuten oli ihan jeess peli paitsi että melkein ysiä se söi dieseliä. Ja vaunu, pieni semmonen perään, niin syönti oli 13l.

Itellä vm.-99 grand vitara. Olen nyt omistanut tämän about 10kk ja ainoa mitä oon joutunut tekeen on kallistuksenvakaajan vasen nivel antautui. Mutta tämä on kyllä Bensakoneinen,joten ei ole suoraan verrannollinen dieselkoneiseen..

Nerd-O 10.09.2012 06:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jallu80 (Viesti 913681)
Itellä oli tuommonen -98 vuotinen dieseli. Enpä jääny hirveesti kaipaamaan. Yhden kannen jouduin vaihtamaan ja siitä se riemu alkoi. Siinä humppas nesteet sen jälkeen aina ylös alas. Ja sitten se saatana ruoste... Joka katsastukseen piti paikkoja tehdä helmoihin ja joka paikkaan.
Muuten oli ihan jeess peli paitsi että melkein ysiä se söi dieseliä. Ja vaunu, pieni semmonen perään, niin syönti oli 13l.

Tuo ruoste homma taitaa pätee kaikkiin japsi maastureihin?

Mut tuo peli ei kyllä ihan noin paljoa ole syönyt. Kärryä sillä ei ole pahemmin edes vedetty. Jotain jarrutonta enintään ja ei se paljoa senkään kanssa syönyt. Kannen kanssa ei myöskään ole ollut ongelmaa. Kaveri on tuolla joku 150tkm tullut ajaneeksi.

Herenä 19.10.2012 18:27

vitara td
 
Tuli hommattua tollainen tdi vitara.
Samanlainen kun yllä olevassa kuvassa!

Jousikorotusta pitäs alkaa suunnittelemaan.
Tässä mallissa ei oo vääntösauvoja edessä.
Jouset joka nurkassa.
Mulle riittäis toi 35mm korotus,sais pikkuisen maavaraa lisää.Sopis myös isommat renkaat alle.
Käy varmaan jonkun henkilöautonkin jouset,tai niin ainakin jostain luin.

Keskikulutus alkaa seiskalla/100km.
Kulutukseen oon positiivisesti yllättynyt! Luulin että kympin vie seka-ajossa.

Helmat piti vaihtaa,niistä ruostereikiä,mutta palkit ruosteettomat.
Toivottavasti noi muovihelmat kestää mukana!
Autolla tulee metsästys ajoa huonoja teitä pitkin,ei mitään offausta.

Toiset vanteet pitäs löytää,ei käy vanhemman vitaran vanteet.
Ottaa jarrusatulaan kiinni!

Nerd-O 21.10.2012 08:30

Muistaakseni vääntösauvat siellä keulassa on vaikka siellä onkin jousi näkyvissä. Ei noita Vitaroita ole kait koskaan tehty muulla systeemillä?

Sitä ruostetta muuten riittää puskureiden ja niiden muovilevikkeiden alla. Kannattaa katsoa ettei käy niin että puskuri tippuu motarille ;-)

Herenä 21.10.2012 17:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 928694)
Muistaakseni vääntösauvat siellä keulassa on vaikka siellä onkin jousi näkyvissä. Ei noita Vitaroita ole kait koskaan tehty muulla systeemillä?

Sitä ruostetta muuten riittää puskureiden ja niiden muovilevikkeiden alla. Kannattaa katsoa ettei käy niin että puskuri tippuu motarille ;-)

Pystyykö niitä vääntösauvoja mistä kiristämään?
En löytäny omasta kiristysmuttereita.
En oo varmaan älynny katsoa oikeesta kohdasta.

Nerd-O 21.10.2012 20:19

Siellähän ne on auton alla. Yhtään näkemättä pohjaan veikkaisin niiden olevan jossain vaihdekepin kohdilla?

-MaTTi- 21.10.2012 21:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 928694)
Muistaakseni vääntösauvat siellä keulassa on vaikka siellä onkin jousi näkyvissä. Ei noita Vitaroita ole kait koskaan tehty muulla systeemillä?

Vääntösauvajousituksessa ei ole kierrejousia, eivätkä ne siten voi olla näkyvissä. ;) Ja tässä siis näkyy eli kyseessä siis kierrejouset, turha etsiä niitä vääntösauvojen päitä.

Herenä 22.10.2012 06:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 928999)
Vääntösauvajousituksessa ei ole kierrejousia, eivätkä ne siten voi olla näkyvissä. ;) Ja tässä siis näkyy eli kyseessä siis kierrejouset, turha etsiä niitä vääntösauvojen päitä.

Samaa mietin minäkin!

Mulla on kokemusta vain pajeroista ja siinä ei ollut jousia edessä,vain vääntösauvat.
Ja ne kiristysmutterit tosiaan oli vaihdelaatikon kohdilla!

Eli pidempiä/jäykempiä jousia etsimään!


Sivu luotu: 00:09 (GMT +2).