Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kysymys hydrauliikkatietäjille... (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=96950)

ruxu 01.05.2012 20:57

Kysymys hydrauliikkatietäjille...
 
Projektiini on odottamassa Warnin hydraulivinssi, joka maksimivinssausnopeudella tarvitsee 45 l/min öljyvirtausta. Ajattelin hieman pudottaa sitä johonkin 30 l/min. Vinssin lisäksi hydraulipumppu tuottaa paineen lumiauran sylintereihin.

Minkäkokoinen öljysäiliön pitäisi olla, että ei öljy lämpene liikaa? Katsoin, että Suzukin bensatankin eteen taka-akselin päälle saisi tuollaisen 20 litrasen säiliön tehtyä.

Kuinka paljon mahtaisi sähköflektillä tuuletetun jäähdyttimen eteen laitettu öljyn jäähdytin auttaa? Kenellä kokemusta on niin vinkkejä kiitos - ettei tarvitsisi moneen kertaan turata...

Bj Andy 01.05.2012 21:25

Kyllä tuo 20 litraa riittää jos sillä ei vinssata 24/7 maksimi voimalla. Ja en usko että tarvii edes mitään jäähdytintä. Mutta en ole kyllä varma.

Ja tuo 45 litraa syntyy 10cc pumpulla/4500 rpm eli tuon isompaa pumppua ei varmaan kannata laittaa jos meinaa sitä auraakin käyttää...

wr-range 01.05.2012 21:32

meillä on patrollissa 16-17 litran säiliö pumpun vieressä ja öljynlauhdutin takasivuikkunan kohdalla vänkärin penkin takana ,ja hyvin on jäähdyttänyt .säiliöltä lähtevät letkut lauhduttimelle tais olla kolmevarttiset.

BJ-40/76 01.05.2012 22:31

Pyöriikö pumppu jatkuvasti? jos pyörii, niin se lämmittää öljyä.
Ja varsinkin kun monilohkoinen venttiili, missä max virtaus pieni.
Jos pumppu pyörii jatkuvasti, niin pistä ISO 3-tie venttiili, millä käännät painelinjan suoraa jäähdyttimen kautta tankkiin.
Pienet letkut/ ahdas jäähdytin kuumentaa öljyä.

Mulla traktorissa jotain max 50-70l/min, ja tiellä ajaessa 20 litraa öljyä
lämpenee kesäkuumalla arviolta 50-60 asteeseen, vaikka mitään hydrauliikkaa ei käytetä (siis lohkot läpivirtauksella)

Ja tuohon öljytankkiin: Onhan se muodoltaan sellainen, että pumppu ei vedä ilmoja missään kallistusasennossa, ja "huohotus" toimii kaikissa asennoissa? (huohotusta voi auttaa, kun huohottava täyttöputki on säiliön nurkassa, ja 1/2" apu huohotin täyttöputkeen toisesta päästä.
Ja jos teet säiliön itse, niin kiinnitä huomiota siihen että imu eikä paluu pääse tekemään pyörrettä tankkin (siis pyörre voi aiheuttaa pumpun imupuolelle ilmaa, siis ilma ja öljy sekoaa)

Ja nyt mututuntumaa:

Joku, pieni öljynjäähdyttäjä, esim. noin 20cm kanttiinsa oleva kenno luovuttaa paljon lämpöä jo auton lämmityslaitteen puhaltimella tuuletettuna.
ja esim pesukoneesta tai auton felktin termostaatti, jossa kytkentä tapahtuu jossain 60-80 asteen seutuvilla, niin hyvä tulee.

P.S Kokeileppa esim puutarhaletkulla laske vettä saaviin, ja mittaa paljonko menee aikaa esim. 30 litralle, ja öljyhän on paljon vettä sakeampaa...
ja kokeile tuota pyörteen tekemistä:D

P.S.S Itselläni odottamassa uusi pumppu ja moottori 9-13 kw "jatkuvalle" käytölle, ja tuo säiliö on "ongelma", ehkä tulee lähdöt noin 3" olevat kartiot!
Venekäytössä tuo jäähdytys ei ole samanlainen ongelma kuin maalla...

Tuomo 02.05.2012 07:32

No jos lauhdutinta tarvitaan niin sitten ollaan jo pulassa...

Kyllä se kannataa jäähdytin laittaa, noille litroille riittää jo pienikin. Siihen termo-ohjattu puhalllin kaveriks niin varmasti toimii..

ruxu 02.05.2012 10:37

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Rakentelenpa tuonne taka-akselin päälle n. 20 - 25 litrasen säiliön kahdella loiskeväliseinällä. Lähtö ja paluu kuskin puoleiseen etunurkkaan niin saa putkituksen pitkin runkopalkkia - toisella puolella kun on jo jarru ja bensaputket. Sisäisesti paluu putkitetaan säiliön toiseen laitaan. Täyttökorkki huohottimella - tuo ½" apuhuohotinputki jäi minulle hieman epäselväksi. Vissiin olisi hyvä olla myös joku öljypinnan tarkistuslasi?

Eikö tuo pumpun maksimituotto saisi tulla jo jollain 3.000 kierroksella - ei kai vinsatessa ja aurahommissa ihan älyttömasti konetta huudateta? Ajatus on varustaa hydraulipumppu sähköisellä kytkimellä ja silloinhan voisi samalla kytkeytyä kierrosluvun rajoitin jos on pelkoa pumpun särkemisestä.

Bj Andy 02.05.2012 11:46

No se maksimi tuotto on aina maksimi kierroksilla.

Eli tuo 10 cc pumppu on noihin teikäläisen litroihin melko sopivahko. Jos se on taas liian iso niin sitten sammuu kone tyhjäkäynnillä kun vetää kepistä tms. Tai aurasta liian äkäinen.

Jos tuo pyörii vaikka 1:1 suhteella niin 1000 kierroksella on se kymmenen litraa käytössä ja se ottaa 200 barilla n.reilut 3 kw :tä voimaa.Ja maksimi kierroksilla/painella sitten enemmän.

mp 04.05.2012 10:49

Luetun ymmärrys onkelma...

BJ-40/76 04.05.2012 12:27

Minun mielipiteitä...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ruxu (Viesti 877928)
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Rakentelenpa tuonne taka-akselin päälle n. 20 - 25 litrasen säiliön kahdella loiskeväliseinällä. Lähtö ja paluu kuskin puoleiseen etunurkkaan niin saa putkituksen pitkin runkopalkkia - toisella puolella kun on jo jarru ja bensaputket. Sisäisesti paluu putkitetaan säiliön toiseen laitaan. Täyttökorkki huohottimella - tuo ½" apuhuohotinputki jäi minulle hieman epäselväksi. Vissiin olisi hyvä olla myös joku öljypinnan tarkistuslasi?

Eikö tuo pumpun maksimituotto saisi tulla jo jollain 3.000 kierroksella - ei kai vinsatessa ja aurahommissa ihan älyttömasti konetta huudateta? Ajatus on varustaa hydraulipumppu sähköisellä kytkimellä ja silloinhan voisi samalla kytkeytyä kierrosluvun rajoitin jos on pelkoa pumpun särkemisestä.

Siis tuo apuhuohotin on letku, joka lähtee säiliön vastakkaisesta nurkasta, ja tulee huohottimeen joka taasen vastakkaisessa nurkassa:
Ja tarkoitus on se, että jos säiliö niin kalleellaan, että, tuo päähuohotin lähtö tankissa öljypinnan alla, niin Öjlyn lämpeneminen/jos horii jostain ilmoja, ei tee tankkiin niin paljon painetta, että öljyt työntys huohottimesta ulos.(siis tuo apuhuohotin päästää ilman pois tuohon päähuohottimen korkin alle)

Ja taskista jostain, pajkonko tuo valitsemasi pumppu kestää kierroksia.
-> ettei käy niin, että ensimmäisessä kunnon hapetuksessa pumppu ottaa loparit.

Ja olin ihan vakavissaan tuon virtauksen demoamisen kanssa:
Helpottaa (ainakin minua) ymmärtämään mitä tankissa tapahtuu.
(siis kun kehotin laskemaan puutarhaletkulla vettä ämpäriin, ja ottamaan aikaa, ja laskemaan minuuttivirtauksen)

--> taitaa olla melkein pakko rakentaa kytkin pumpun ja kampiakselin pään väliin?

Bj Andy 04.05.2012 13:50

Tai sitten suurentaa pumppua ja pudottaa välitystä ettei kierrokset mene yli sallitun. Ihan miten viisaimmaksi katsoo. Hammasratas pumppu maksaa 200 egen kantturoissa ja pyörii tuhansia tunteja jos ei mitään aksidenttiä satu, ja kytkin taas maksaa jotain sekin... Jos kyseessä on harrasteauto millä ei vedetä 40000 km vuodessa niin sen kytkimeen tarpeellisuus on jo vähän niin ja näin. Kaiken maailman päkstereissä pyörii noita hammasratas pumppuja jo kuudettakin kymmentä vuotta ja pääsääntöisesti öljyillä joiden koostumus on enimmäkseen vettä ym. kuraa.

Jäähdyttimenkin tarpeellisuus on vähän niin ja näin. Kannattaa kokeilla ilman ja lisätä se sitten jos tuntuu tarpeelliselta. Maksaa jotakin ja on yksi särkyvä osa lisää.

Ehkä kriittisin paikka näissä on letkutukset eli se että ne pysyy kiinni eikä mikään oksa pääse nykäisemään mitään liitosta auki, eli esim jotain 90 kulma nipasta. Tai jotain paluuletkua mitä ei ole säästösyistä raatittu tehdä paine letkusta.

sos 04.05.2012 15:05

kuksassa 32l pumppu suoraan kampuran päässä j säiliö noin 8l jplus lauhari. öljuyt lämpiää noin 40-50 asteseiseks safarin aikana

Bj Andy 04.05.2012 15:38

Eli tuossakin on tuo jäähdytin turhaan???

Ne ölpäthän lämpenee jossain määrin ihan oman viskositeettinsa takiakkin.

BJ-40/76 04.05.2012 18:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 877941)
No se maksimi tuotto on aina maksimi kierroksilla.

Eli tuo 10 cc pumppu on noihin teikäläisen litroihin melko sopivahko. Jos se on taas liian iso niin sitten sammuu kone tyhjäkäynnillä kun vetää kepistä tms. Tai aurasta liian äkäinen.

Jos tuo pyörii vaikka 1:1 suhteella niin 1000 kierroksella on se kymmenen litraa käytössä ja se ottaa 200 barilla n.reilut 3 kw :tä voimaa.Ja maksimi kierroksilla/painella sitten enemmän.

Ja 6000 kierroksella 60L/min, eli jos öljytilavuus 20 litraa, niin menee 20 sekunttia kun on kiertänyt läpi....
Sitä en tiedä aiheuttaako ongelmia, mutta tuplat kierrrokset maksimiin kuulostaa paljolta....
Ja kun katsoo kuvaajasta, paljonko pitää esim imuputken olla halkaisijaltaan esim 1,5m pituisena, niin alkaa putkella olla kokoa.
(suositus, ei tietenkään tarvitse olla niin suuri?)

Tuossa yksi esimerkki luettelosta:http://www.dunlophiflex.ee/kataloogid/hydro_030.pdf

Toki tuollakin nuo 10cc pumput ilmoittaa max kierrokset 3000 tai alle....

Mutta, olisko tuo kytkin sittenkään huono vaihtoehto; sillä auraa ja vinssiä
käytetään yleensä pienehköillä kierroksilla.

Ja tuohon hydraulisysteemiin voi myöhemmin lisätä sähkökäyttöisen pumpun, tuottamaan hydrauliikkapainetta joko lisätuottona, tai silloin kun kone ei käy....

Ja siinä olette oikeassa, että jos järjestelmä suunniteltu oikein, ja pysytää spekseissä niin jo nuo halvimmat komponentit kestää pitkää....
Siis useita tuhansia tunteja käyttöä.

solihull 05.05.2012 10:27

Kytkinten ongelmana on niiden koko. Ne ei mene ihan pieneen tilaan kun muutenkin on ahdasta. Vapaakierto ratkaisee sen ongelman, joskin ainahan se on turhaa kuormaa pyörimässä, etenkin talven pakkasissa. Itse laittaisin siis kytkimen, koska pumpun tarvii pyöriä oikeasti ehkä 1% ajotunneista....kovassakin käytössä. Toinen mahdollisuus on toki ottaa siitä paineenalentimella tehostajaan öljyt.

Ja laittaisin kyllä pumpun, joka tuottaa aika pienillä kierroksilla tarpeellisen määrän öljyä ja painetta. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin huudattaa kovilla kierroksilla, että pääsee etenemään vinssillä. Silloin ei voi edes kunnolla auttaa renkaillakaan jos pitää olla 3500 rinkiä koneessa saadakseen öljyä riittävästi vinssille.

Lisäksi lohko vie ainakin pienessä autossa rutosti tilaa, minne sijoittaakin. Yksi vaihtoehto on joku sähköohjattu, se on kätevä mutta tunnoton (ellei hifistele ja osta jotakin herkistelymalllia...)

Ja laittaa jäähdyttimen sitten kun silltä tuntuu.

Näissä mietteissä...

TT

ruxu 05.05.2012 20:10

Hydrauliikan tankki tuli tänään väännettyä alulle - istuu mukavasti taka-akselin yläpuolella. Koko on 38 x 40 x 15 eli vetää 23 litraa. Kahdet loiskelevyt ajattelin laittaa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104605

Kuvan alakulmaan ajattelin laittaa lähdön ja paluun - paluu putkitetaan tankin sisällä vastakkaiseen kulmaan. Täyttöputken ja öljypintalasin paikka on vielä hieman hakusessa samoin kuin putkilinjojen koko. Suodattimen meinasin laittaa moottoritilaan paluukinjaan.

Pumpuksi ajatteli laittaa 11cm3 pumpun sähköisellä kytkimellä maksimikierrosluku sille on 3 000 k/min mikä on myös sj410:n koneen maksimiväännön kohta. Silloin tuottoa olisi 33 L/min.

Kun tuo pumppu on moottoritilassa hieman tankkia ylempänä niin olisiko mitään mieltä laittaa pientä säiliöpainetta salliva huohotin?

Bj Andy 05.05.2012 20:43

Oisi. Ja hyvä tuosta tulee. Hmm. Imuhan saa olla paksuhkoa eli 3 varttista tai tuumasta. Ja jos paluun tekee paineletkusta niin puolituumaa tai kolmevarttista. Ja se suodatin on ehdoton. Ite laittaisin sen ihan siihen tankkiin kiinni jos vain mahtuu.

Bj Andy 05.05.2012 20:53

Ja kun suunnittelet sijoituksia niin koita asetella kaikki niin että pärjäät suorilla nipoilla. Koska a.Näin oksat ei pääse aukomaan mitään. Ja b. Jos 1/2 " kaksoisnippa maksaa 3 euroa niin joku suunnattava kulma saattaa maksaa sen 25 egee.

BJ-40/76 05.05.2012 22:36

Ja lisää mielipiteitä
 
Tuo näyttää hyvältä!

Olisko syytä laittaa myös pituus suuntainen loiskelevy?

Imuputki tulee niin pitkäksi, että 3/4 lienee hyvä, 1" olisi varmaan parempi, mutta voi mennä hätävarjelun liioittelemiseen?
Kun öljyt kylmät, niin lienee mahdollista odottaa muutama minuutti tyhjäkäynnillä? ja 30 asteen pakkasella ei tarvi vinssata eikä aurata;)
Tuo järjestelmän paineistaminen, enpä ole törmännyt vastaavaan, vuodot lisääntyy?
Ja tuo paluulinja voi olla 1/2" toki parempi olisi 3/4", mutta jos meinaat säästää, niin iso imu, ja käypänen paluu.

Ja tuo suodatin on hyvä, ja nimenomaan paluulinjaan.

Olisko tuo Mittalasin parempi olla vaikkapa kaupassa tai jossain kiinteässä laitteessa?

Tuo visuaalinen öljymäärämittari ei sovi maastoautoon, missä öljytankki alustassa. Olisko joku auton moottorin tai automaatin mittatikku jotain?

Et kuitenkaan seuraa jatkuvasti öljytasoa, siis jos ongelmaa niin sitten katsotaan? taikka samoin kuin moottoriöljy, tarkastetaan kotona kaikessa rauhassa.

P.S hitsaa nuo loiskelevyt kiinni sekä tankin pohjaan että seiniin. ja yläreunaan esim. 2 kpl 20 mm leveä suikale tankkimateriaalia, joka sitten hitsataan kansiosan 10mm reijistä kanteen. Ei olis ensimmäiset levyt, mitkä lähtee irti, ja puhkaisee tankin....

smgt 05.05.2012 22:57

ehottomasti 1" imupuoli niin ei tule kavitaatioo niin helposti.
varsinkin jos pumppu on ylempänä kuin öljy säiliö.

Bj Andy 06.05.2012 00:12

Ja tankissa se imuputken pää keskelle säiliötä(pohjalle tai vähän irti) niin se on varmiten aina öljyn sisässä...

Se ylipaine huohotin on siitäkin hyvä että siinä vaiheessa kun pyörät on väärällä puolella autoa niin öljyt pysyy vielä säiliössä.

Ja sitä mittalasiakaan ei kyllä tarvi koska se öljy ei itekseen kulu ja jos jossain on vuoto niin se kyllä ilmenee ilmankin.

ruxu 06.05.2012 10:43

Suurkiitokset teille kaikille hyvistä neuvoista ja vinkeistä!

Niiden perusteella ajattelin ainakin,
- laittaa loiskelevyt myös toiseen suuntaan ja hitsata kaikki kunnolla kiinni
- yrittää tehdä imulinjasta 1"
- sijoittaa imuotto keskelle tankkia ja viedä paluu vastakkaiselle puolelle
- laittaa paluusuodatin tankin läheisyyteen - tilaa on vain aika niukasti ja kolhiintumisvaaran takia se pitäisi melkein asettaa vaakasuuntaan - voiko näin tehdä? Valuttaa tietysti kaikki öljyt ulos suodattimesta vaihdon yhteydessä mutta pitäähän siellä joku kippo alla olla kuitenkin
- jättää tuo pinnankorkeuden tarkistuslasi pois
- laittaa paineistettu huohotin 0,35bar

Hankalin on saada hahmoteltua säiliön täyttö/huohotinputki sijoitettua - kun koppa on vielä pois päältä niin ihan tarkkaa vetoa on mahdoton tehdä. Olisiko riskialtista laittaa säiliöön nyt vain putkinatsa ja vetää loput joustavalla letkulla kun koppa on rungon päällä?

Vielä kyselisin että pitääkö säiliön ja imu/paluuputkien välissä olla jokin joustava liitos vai vedetäänkö kovalla putkella (+ jokin liitin tietysti) moottoritilaan saakka?

Bj Andy 06.05.2012 15:22

Melkein sanoisin että kannattaa vetää letkulla koko matka koska se letku ei maksa mitään suhteessa nippoihin ja on helpompaa käsitellä kuin putki.

Se suodatin siksi sinne säiliön viereen tai kiinni siihen että jos jostain syystä käy niin että se moksahtaa halki eli vastapainetta on liikaa, niin öljyt leviää auton alle eikä konehuoneeseen koska hytikkaöljy on ihan kelpo polttonestettä. Ja sotku ei haittaa niin paljon siellä. Ja siksi että vaihtoi minkä osan tahansa niin aina palaava öljy menee suotimen läpi sinne säiliöön. Vaihtaahan sitä ei tarvi kuin ehkä kerran käyttöön oton jälkeen kun kaikki uudet himmelit on ollu hetken käytössä ja sitten joskus... tai jos sattuu joku honkkeli eli elis syteemi syö mutaa tms. Tai se ruostuu puhki. Tai jos joku laite menee rikki eli eli sylnteri mutkalle tiiviteet palasiksi, vinssin moottori halki tms. Että sieltä pääsee vierasta ainetta kiertoon.

Kysy siltä letkukauppiaalta mielipidettä kumpi siihen imuun oisi viisaampaa, se tuumanen vai 3/4" letku. Isompi on aina parempi mutta kun tuumasen letkun sisä mitta on sen tuuman niin se on jo aika jötikkää käsitellä.

Ja se huohotin.. Lähes Yhtä tärkeää kuin se että se imu tötterö on aina öljyn sisällä on se ettei se huohotin ole öljyn pinnan alapuolella. Vaikka vinssatessa ei sen systeemin tilavuus mihinkään muutukkaan niin jos se huohotin on ölpän sisällä niin aina se vähän saattaa ulos pulautella. Ja tuo ongelmahan tulee esiin vasta kun vehe on kallellaan johonkin suuntaan.

Eli vaikka pieni kupu siihen tankin keskelle ja siihen se letkunippa hitsaten kiinni ja letkulla johonkin ylemmäs. Ja jos se sitä vaatii niin tekee vaikka pienestä sammuttimesta siihen yläsäiliön mihin mahtuu ne pienet pulautukset tms. ja helpompi siitä on lisäillä sitä ölppääkin.

Meikäläisen mielestä niitä loiske levyjä ei ainakaan enempää tuonne tarvi koska sitä ölppää pitää olla siellä jokatapauksessa niin paljon että vaikka auto olisi kyljellään tai roikkuisi vinssin varassa kalliolla niin aina on öljyä saatavilla. Jos siitä tankista tekee liian sokkeloisen niin varsinkin pakkasella se öljy on hetken aikaa hieman "kasaantuvaa" Ja samoin kun noissa äärikallistuksissa ja kovilla kierroksilla voi olla ettei se kerkeä tarpeeksi nopeasti pohjalle . Ja sitten sitä taas pullahtelee sieltä huohottimesta pihalle. Tää on ny ihan mutua Mutta sama pätee turbon öljyn paluuseenkin. Eli silloin kun auto on kylellään niin tankissa on ylimääräisiä vaakatasossa olevia pintoja mitä myöten öljyn pitää virrata.


Sivu luotu: 09:18 (GMT +2).