![]() |
mistä pitempiä jarruletkuja
mistä olisi saatavilla mittojen mukaan/pidempiä jarruletkuja blazeriin ettei rajota joustoja/napsu poikki:D kiitos jo etu käteen
|
Ainakin tällä suunnalla porvoon mittaletku tekee mieleisiä letkuja...
Luulisi löytyvän vähänkin isommista kauppaloista vastaavia liikkeitä. http://www.mittaletku.fi/jarruletkut |
http://salonseudunkaupat.fi/autotarvike/
Tuolla tekevät ainakin kaikki putket itse, niin voit pyytää sitten sopivat, |
Lainaus:
|
Tämä tieliikennäyttö on mielenkiintoinen topikki. Mites on vanhempi kalusto, sain rallifirmasta tietoa että -92 olisi tullut "leimatut letkut" pakolliseksi, sitä vanhempiin voisi tehdä letkut itse, esim teräspunosletkut? Tietääkö kukaan, voiko vahvistaa tai kumota?
T/P |
Sitä samaa tässä pohdin... Saattaa tulla ajankohtaseksi kun tohon Cherokeehen tuuppaa 2" korotussarjan alle...
|
mikkelin dunlophiflexiltä saa ainakin mittojen mukaan hyväksyttyjä teräspunosletkuja.
|
Lainaus:
Pitäis kyllä itellekin hommata pidemmät etuletkut, ei tahdo nykyiset riittää. |
Turun jarruosa sieltä saa mitä vaan vanhempiinkin vehkeisiin kaikki mitä olen tarvinnut on ollut hyllyssä ja hinnat sen mukaiset
|
Lainaus:
|
joo, näkyyvät Mikkelissä myyvän samaa kamaa kuin mittaletkussa... Ja monessa muussa paikassa...
Jos joku sanois oikeaa tietoa tuosta tieliikennelaillisuudesta! Ei nuo viime katsastuksessa ainakaan maininneet mitään minun teettämistä takaletkuista. Voi tietty olla, ettei kaikkea huomaa pikaisessa tarkastuksessa. Oman Kanadassa valmistetun kulkineen syntymävuosi 1990. |
Jarruletkujen hyväksyntä?
Näinköhän jarruletkuissa mitään hyväksyntä merkintää olisi?
Trafi sanoo asista seuraavaa: 12§ Jarrulaitteiden muutokset Jarrujen teho ei saa heiketä jarruihin tehtävien muutosten takia. Pienennettäessä jarrulevyjen halkaisijaa tulee alkuperäisten ja uusien jarrujen jarrutustehosta esittää täydelliset laskelmat, millä osoitetaan uusien pienempien jarrujen olevan vähintään yhtä tehokkaat kuin alkuperäiset ovat, jos osoitus tehdään teoreettisella tarkastelulla. Laskelmissa tulee huomioida jarrujen häipyminen. Jarrujen hydrauliikkajärjestelmän (jarrukahva tai jarrupoljin, letkut ja putket, jarrusatula sekä näihin osiin liittyvät liittimet) osien on oltava tehdasvalmisteisia ja tieliikenteeseen tarkoitettuja. Jarrut voidaan vaihtaa toisesta ajoneuvosta, joka on vähintään yhtä tehokas ja painava (kokonaismassa), kuin muutoksen kohteena oleva ajoneuvo. Ajoneuvoon voidaan vaihtoehtoisesti hyväksyä myös muut jarrut, jos niiden suorituskyvystä on annettu 13§ mukainen selvitys. Jarruja ei saa ensimmäisen momentin nojalla vaihtaa heikkotehoisempiin, vaikka niiden suorituskyvystä olisi annettu 13§ mukainen selvitys. Rumpujarrut saa vaihtaa tarkoituksenmukaisiin levyjarruihin. Tarkoituksenmukaiset jarrut määritetään kolmannessa momentissa. L5e-luokan ajoneuvon yhdistelmäjarru voidaan muuttaa toimimaan samoin periaattein, kuin moottoripyörän jarrut toimivat jalka- ja käsikäyttöisellä toimilaitteella. L7e-luokan mönkijän jalkajarrun voi muuttaa käsijarruksi. Muutosten jälkeen jarrujen tulee täyttää muut tässä pykälässä säädetyt jarruja koskevat vaatimukset. Muutettaessa sähköohjattuja- tai lukkiutumattomia jarruja tulee jarrujen vaatimusten mukaisuudesta esittää muutosten jälkeen hyväksytyn asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen selvitys. Lukkiutumattomat jarrut voidaan vaihtaa tavallisiin jarruihin, jos vaihdettavat jarrut ovat tarkoitettu vähintään yhtä tehokkaaseen ja painavaan ajoneuvoon ja ovat vähintään yhtä tehokkaat, kuin alkuperäiset jarrut. Jos samasta ajoneuvomallista mallista löytyy versio ABS-jarruilla ja tavallisilla jarruilla voi ajoneuvon muuttaa kumman tahansa mallin mukaiseksi valmistajan ohjeiden mukaisesti. Eli, eiköhän nämä jarrufirmat lasketa "tehtaitaiksi" ja heidän mukaansa varmaan nuo tielikennekäyttöönkin ovat tarkoitettuja. Itse olen tilannut USA:sta hienoja punaisia pidempiä jarruletkuja ja hyvin ovat katsurille nuokin kelvanneet. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Trafi?
Lainaus:
En kyllä löytänyt nyt äkkiseltään henkilöautoista vastaavaa tuolta Trafin viidakosta, vaan tuskin paljonkaan eroavat noista? t. Ismo Ämmä |
No jos uuden auton pakoputkikin pitää olla E-hyväksytty niin eiköhän sitä vaadita jarruletkuistakin...
|
Lainaus:
blazerin tapauksessa tilataan joku kiinalainen tarvike ja toivotaan että kestää paremmin kuin kotomaassa ammattilaisen laatuosista tekemä letku. ei tuokaan juuri selvennä http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980665 |
(K5 Blazeriin saa pidemmät letkut 80-luvun vanista. Mittaa oli ihan riittävästi.)
Kiitos tiedosta |
Lainataas tätä topikkia vähä..
Läjä korotettu 2" ja pidemmät jarruletkut hakusessa. Vielä riittää mutta mettässä kiikuttaessa pelko että letkut antautuu. Paljokos nuo letkut on alunperin pitkät 180 ja 430 ? Mistäs ootte hommanneet pidempiä letkuja ? |
Hiflex:t tekee ainakin nykyään (pidempäänkin..) jarruletkuja.
Pitääkö olla jotenkin hyväksytyt työtavat/välineet, kun menee liikennekäyttöön, mutta jotain tälläistä tarinaa aina välillä kuullut.. |
Lainaus:
|
Kävin muutama päivä sitten Tampereen Hiflexissä kyselemässä XJ jeeppiin pidempää teräspunos jarruletkua taka-akselille. Myyjän kans siinä tutkittiin, niin hinnaks olis tullu 40-50€ ilman sitä jakopalikkaa. Liittimiä oli muutenkin hiukan huonosti.
No tilansin sit Ebaysta pidennetyn jarruletkusarjan asennusheebeleineen. Hintaa sarjalle tuli 110€ sisältäen postikulut, toivottavasti vielä väistää tullin. Eli huomattavasti kalliimmaksi se tulee teettää noita letkuja... |
Sivu luotu: 03:27 (GMT +2). |