![]() |
Muoviset vetarin suojakumet
Ihan tällain kantapään kautta opittuna muille varotuksen sana..
Eli markkinoille on tullut uusia muovista valmistettuja vetoakselien suojakumeja. Ovat kuulemma paljon kestävämpiä kuin vanhat kumiset, mutta ovat helkatin jäykkä laittaa paikoilleen, eikä pysy hyvin paikallaan (isompi pää) mukana tuleva kiinnityspanta pitää kiristää juuri oikealla työkalulla (työkalu maksaa 100 euroa) paikoilleen tai sitä ei saa tarpeeksi tiukalle, jotta suoja pysyisi paikallaan. No tuleepahan harjoteltua vetarin vaihto useaan kertaan, harmi et uusi maksaa aina reilun 100 euroa... |
Meinaatko esim. jotain tämännäköisiä?
http://www.spyderoffroad.com/store/images/T/Boots.jpeg Ei tosin ole itsellä kokemusta, olen kyllä huomannut foorumikirjoitteluista että nuo uretaanista tai vastaavasta tehdyt olisi aika helvetillisiä joskus laittaa paikalleen, ja ei ehkä ole pakkaskeleissä kaikista parhaat kun jäykistyy liikaa. Lämpimämmässä kelissä kyllä sitten pitäisi olla hyvät ja kestävät. Olen kuvista nähnyt noita laitettavan ihan käsien ja vaseliinin voimalla paikallaan, mutta voin kuvitella ettei ihan yhtä helposti sujahda kuin kuminen :D ..ja ainakin tämän näköisiä pantoja tullut vastaan ja niille sopivia pihtejä ainakin maailmalta löytyy puoli- ilmaiseksi? En oikein ymmärrä miksei vastaavat toimisi niin kumi- kuin uretaanisuojan kanssa? http://img.eautopartscatalog.com/liv...1644105GKN.JPG |
Mietin tuossa, kun nivan vetonivelen mukana tuli tuommonen läpinäkyvää muovin oloista tavaraa oleva suoja"kumi", että onko tuo oikeasti tarkotettu paikalleen. Kai se sitten on, pitänee kokeilla:rolleyes: On tuohon kyllä ihkaoikea kuminenkin osa...
Nivassahan on ne suojamuovit erikseen. |
Ei ole kuvan kaltainen suoja, vaan ulkonäöltään kuin perinteinen vetarin suojakumi, mutta huomattavasti jäykempää materiaalia. Panta oli aika samannäköinen, mutta siihen pitää kuulemma käyttää jotain jämäkämpää työkalua jolla se kiristetään. Bilteman kiristyspihdit ei riittäneet.
|
Biltemassa näkyi olevan "liimattava vetonivelen suojakumi" , eli voi vaihtaa purkamatta.Onkohan tollasta kukaa koittanu?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...mattava-72350/ |
Lainaus:
|
kaveri käyttää paljon ylivedettäviä suojakumeja. ne tuntuu olevan kestäviä ja nopee vaihtaa ku ei tarvii niveltä purkaa.
|
Ihan perushohtimilla on tullut tuollaiset pannat kiristettyä. Ei tarvitse mitään erikoistyökaluja.;)
http://papunet.net/tietoa/fileadmin/...t/hohtimet.jpg |
No joihinkin autoihinhan vaan kuuluu tuollainen, ei ne sen kummemmin ole markkinoille tuleet. Esim Löbro on meillä päämerkki noissa ja lähes kaikkiin myydäänkin perinteistä kumista mutta joihinkin kaupataan tuota tuollasta veemäisempää. Jos en nyt väärin muista niin VAGeihin noita muovisia tyrkyttävät jonkun verran.
Lienee noita kovempia alunperinkin noissa joihin niitä myydään? |
Juu ja Ducatois (ja kaikis sisar vehkeis) on alkuperänenkin semmost kovaa muovii
ja klemmari on ihan hevonv*tunprseest!! On niinku just eikä melkeen jämpti se klemmari, ihan jonkun tovin saa tapella aina uuden kans vaik on pelit ja vehkeet ku työkseen niit laittaa. Ylivedettävät on ihan ookoo värkkei mut nekään ei sovi kaikkiin autoihin kun pienempi ei mee nivelen yli ja isompi on sit jo liian iso. Ja noist liimattavist ei oo kokemusta kun toijjotan alkuperäsest, eikä sekään mee kyl ihan niinku tosta vaan. Toisel puolel tulee liima, toisel kovetin, sit on niin pirun niljakas ja kaikin puolin veemäinen liittää ne sauman puoliskot yhteen kun on aikast jämpti sovitus sekin ja sit se onki jo ihan vaseliinis koko p*ska :D. Ei hyvä |
Lainaus:
|
Lainaus:
Samanlaiset "kiristimet" löytyy multakin, mutta eipäs riitä tolle kovamuovisella vetarin pannalle... |
Lainaus:
|
Meilläpäin on vaihettu normi klemmarit noiden haistapaskojen tilalle :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Asiaa voisi verrata kortonkiin. Oikeasti se vedetään jöllikän päälle nupista juureenpäin mutta jos ostat biltemasta ylivedettäviä kortsuja niin laitat sen ensin päähäsi tai jalkaasi ja venyttelet sen sitten hepin yli. Ei vain jumalauta toimi. :D |
Lainaus:
Äkkiä tulee mieleen, että olisko tuollanen enemmänkin suojakumin suojakumi? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Vaikea uskoa että joku jäykkä muovi voi kestää paremmin kuin hyvä kumi, kumiseoksiakin on monenlaisia ja joskus 90 luvulla löytyi sellaista silikonikumimaista joka tuntui kestävän ikuisesti. Sittemin tarvikekumit on muuttuneet kovemmiksi ja hauraammiksi.
Ainakin mun mielestä. |
Lainaus:
Fiiatissa oli aikanaan sellaisia räkäpehmeitä kumeja ja ne ei ainakaan noilla metsäteillä kestäneet. |
Lainaus:
|
On kai kun niitä ei kukaan suostu asentamaan :D
Juu usein se mustatuntuu maalaisjärki on väärässä ja varmaan nytkin. Tosin en varmaan viittis suojakumia vaihtaa kun esim primeraan sai uuden nivelen vaihdettuna satasella. Äkkiä se kuraa syönyt nivel on kuitenkin vainaa. |
Lainaus:
Pari vuotta sitten laitin liimattavan vetoakselin suojakumin yhteen resuautoon https://www.youtube.com/watch?v=En8gfRYn4rA Moni on siitä kysellyt että kestääkö ne sitten oikeeta käyttöä.. No muistinpa kurkata tänään kun auto tallissa oli ja tunkkasin nurkan ilmaan.. https://youtu.be/K97SLpeZbWE |
Mulla tuli joku aika sitten ekaa kertaa vastaan tollanen muovinen vittusaatana. Oli kyl työmaa vääntää siittimen päälle(Pun intented :D:D:D). Toivottavasti ei tuu toista kertaa vastaan. Ainiin rikoin mää ton kiristimenkin, mut sehän on jo vanha juttu ku on ennenki rikottu. Kyllä se paras on laittaa siihen lemmari(Oma mielipide) :D
Pitäs muuten itellekki vaihtaa tohon romuun suojakumi, meneeköhän tollanen liimattava malli "maasturiin"? |
Sivu luotu: 14:50 (GMT +2). |