Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Vitaran camber? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=96257)

vellihousu 12.04.2012 21:01

Vitaran camber?
 
Heisulivei!

Korotin vitaraa 3 tumaa jousilla ja sillonhan camber kulma muuttuu.
Mulla on siellä iskarin toisessa reijässä epäkeskopultti millä tota camberia voipi korjata, mut eipä se oikeen riitä.
Elikkäs voiko siihen toiseenkin pultinreikään työntää epäkeskopultin, vai mitenkäs näitä laitellaan?

Lehis 12.04.2012 21:11

Itte sorvasin yläpäätä isommaks, ku ei ne epäkeskot mihinkään riittänt...ja sit sitähän muuttaa positiivisemmaks jos siirtää tukivarren taaempaa ulommas...ja myös calminin tukivarret korjaavat tilannetta itsekseen (;

LaaLaa 12.04.2012 21:53

http://static.petrisimolin.com/galle...n%20ylapaa.jpg

vellihousu 13.04.2012 05:56

Toi Laalaan viritys on tuttu kun oon suorittanu teollisuusvakoilua, puuttuu vaan hitsikamat ja ammattitaito. Elikäs jyrsitään reikää, kerranki pääsee kunnolla reikähommiin.
tänks

LaaLaa 22.04.2012 21:59

Padaa,

Ajattelin tehdä muutaman sarjan camberia JA casteria korjaavia JA tolpan yläpäätä tiputtavista pulikoita.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103723

Tuossa kuva, paljonko korjaa n. 50mm korotettua (korotus palat vakio jousen välissä, renkaat 33x12,5x15)
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103722

Ja tuossa ensimmäinen pari pohjamaalattuna valmiina lähdössä uudelle omistajalle:)
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103721

Monikos olisi kiinnostunut? Hinta (120€) ei ole ilmainen MUTTA palikat on hand made in Finland ja maailmalta ei tälläisiä saa;)

vellihousu 25.04.2012 06:37

Viilakäsi oli nopeampi, tää olis kyllä oikeesti semmonen tuote mikä pitäis saada tonne jimnybitsiin. Suomessa ei taija olla vitara "harrastajia" kun me kolme.

korbimotors 26.04.2012 08:55

No niin nyt olis Lassen tekemät camber spacerit asnnettu eilen paikalleen. Isot kiitokset miehelle palikoista, camber kulmat näyttäyis olevan aika kohdillaan kun nuo palikat laittoi paikalleen ja ulosjoustojakin löytyy nyt mukavasti ja vitarasta tuli todella mukavan pehmeä ajaa.
Itse korotuksen määrästä ei tarkkaa tietoa ole mutta mersun jouset on edessä ja niistä otin pois 2.5 kierrosta. Ensin vain 1.5 kierrosta ja keula jäi n.3cm korkeammalle niin otin vielä kiekan pois.
Takana toimii ladan etujouset ja A-vectran takaiskarit,hyvä paketti tämäkin. Taakse tulevista jousista en ottanut yhtään kierrosta pois. Nyt on keula n.1.5cm matalemmalla kuin perse.
Ei tullut mitattua että kuinka paljon oli korkeus esim. helmasta maahan tai kaaren reunasta vanteen keskelle.
Jos jollain on jotain mitattuja mittoja vakio alustalla olevasta vitarasta niin laittais tänne niin vois vähän vertailla omaan.
Silmin nähtävästi korotusta kyllä tuli ihan kivasti. 30x.9.5x15 renkaat alla ja ei ole lähelläkään että ottais johonkin kiinni.

LaaLaa 26.04.2012 09:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors (Viesti 876131)
Silmin nähtävästi korotusta kyllä tuli ihan kivasti. 30x.9.5x15 renkaat alla ja ei ole lähelläkään että ottais johonkin kiinni.

KUVIA KUVIA:D

Filipsi 26.04.2012 09:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors (Viesti 876131)
No niin nyt olis Lassen tekemät camber spacerit asnnettu eilen paikalleen. Isot kiitokset miehelle palikoista, camber kulmat näyttäyis olevan aika kohdillaan kun nuo palikat laittoi paikalleen ja ulosjoustojakin löytyy nyt mukavasti ja vitarasta tuli todella mukavan pehmeä ajaa.
Itse korotuksen määrästä ei tarkkaa tietoa ole mutta mersun jouset on edessä ja niistä otin pois 2.5 kierrosta. Ensin vain 1.5 kierrosta ja keula jäi n.3cm korkeammalle niin otin vielä kiekan pois.
Takana toimii ladan etujouset ja A-vectran takaiskarit,hyvä paketti tämäkin. Taakse tulevista jousista en ottanut yhtään kierrosta pois. Nyt on keula n.1.5cm matalemmalla kuin perse.
Ei tullut mitattua että kuinka paljon oli korkeus esim. helmasta maahan tai kaaren reunasta vanteen keskelle.
Jos jollain on jotain mitattuja mittoja vakio alustalla olevasta vitarasta niin laittais tänne niin vois vähän vertailla omaan.
Silmin nähtävästi korotusta kyllä tuli ihan kivasti. 30x.9.5x15 renkaat alla ja ei ole lähelläkään että ottais johonkin kiinni.


Tarviko tällä setillä vielä tehä mitään etuvetareille vai vieläkö on kulmat semmoset että toimii?

LaaLaa 26.04.2012 10:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Filipsi (Viesti 876136)
Tarviko tällä setillä vielä tehä mitään etuvetareille vai vieläkö on kulmat semmoset että toimii?

Palikat on mitoitettu niin, että vetarit mahtuvat just pyörimään. Toki pidempiäkin spacereita tarvittaessa pystyy tekemään, mutta silloin tarvii etuperää tiputtaa tai vetareita modifioida.

korbimotors 26.04.2012 11:53

2 Liiteet
Siinäpä pari kuvaa vitarasta..
Tuossa toisessa kuvassa on alla 30x9.5x15 korotusta vähän ja tummaa linssiä ;) Kuva on vaan puhelimella otettu ja pieni kokoinen :(

NYT ON ISOMMAT KUVAT PROFIILIN KANSIOSSA JOS HALUAA KATSELLA ISOMPIA KUVIA

Filipsi 26.04.2012 14:10

1 Liiteet
Mulla on tämmönen tuossa oottamassa toimenpiteitä :D

Arde72 29.04.2012 01:15

Mitens mahtaa olla että päteeköhän nämä ylläolevat uudempikoriseen Vitaraan?
Eli vm.-98-05?
Sopiiko yllämainitut iskarit ja jouset näihinkin?
Ja onko ihan leimakelpoinen setti?
Kiitos näin etukäteen mahdollisista vastauksista...

LaaLaa 29.04.2012 08:36

Ei ole mitään hajua uudempikorisen vitaran tolpista, millaiset yläpäät siellä on. Jos sama 3 pulttinen kiinnitys niin saattaisivat vaikka käydäkin.

Kyllähän tuollaiset leimalle kelpaa, omani oikein esittelin katsurille ja kehui vähintään riittävän vahvan näköisiksi.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arde72 (Viesti 877046)
Mitens mahtaa olla että päteeköhän nämä ylläolevat uudempikoriseen Vitaraan?
Eli vm.-98-05?
Sopiiko yllämainitut iskarit ja jouset näihinkin?
Ja onko ihan leimakelpoinen setti?
Kiitos näin etukäteen mahdollisista vastauksista...


kivinen 29.04.2012 09:01

En tiedä onko mallikohtaisia eroja, mutta -03 XL-7 Vitarassa on edelleen erillinen iskari ja jousi. Iskarin yläpää on hyvin samannäköisellä kolmipulttisella kiinnityksellä kuin LaaLaan palikat.

Ei ehkä paras mahdollinen tuenta, mutta toimii vielä 190 km/h:ssa, mikäli jossain niin lujaa saisi ajaa. ;)

Arde72 29.04.2012 14:00

Kiitti vastauksista!
Katsoin tolppien yläpäätä ja kovasti näyttää siltä et noi LaaLaan palikat sopii tähän uudempikoriseenkin Vitaraan todennäköisesti.
Tämän topicin setti tulisi varmaan halvemmaksi kuin tämä:
www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/index.php?lang=Suzuki Grand Vitara-jousitus-alusta-jarrut
Tuo korbimotorsin korotus näyttää oikein passelilta ja mittailin tuossa äsken oman orggis Grand Vitaran mittoja: Kaaresta vanteen keskelle on noin 46cm ja helmasta maahan on noin 25cm.
Mitens muuten ajettavuus muuttuu korotuksen kanssa,onko ns. huljumpi?
Ja sorry kun näin olen lainannut toisen topiccia..

LaaLaa 29.04.2012 16:27

Periaatteessa jos vaan pulttijako ja tolpan yläpäässä olevan kumilaakerin mutteri ovat samat niin siten toimii.

Tuo spaceri parantaa MYÖS caster kulmaa camberin ja tiputuksen lisäksi eli ajo-minaisuudet jopa paranevat ainakin ohjaustuntuman puolesta. Tietysti auton korottaminen vaikuttaa enemmän tai vähemmän huonontavasti auton ajo-ominaisuuksiin, mutta maasto-ominaisuudet tietysti kallistavat vaakakuppia toiseen sunntaan.

Ja nämä jutuhan sopivat loistavasti topicin otsikon alle:)

janlaiti 13.08.2013 17:09

Näistäkö sapluunat ja mitoitukset, olisha aika makia..:)

Konttaaja 14.08.2013 06:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja janlaiti (Viesti 1032724)
Näistäkö sapluunat ja mitoitukset, olisha aika makia..:)

Sanos muuta, mulla on noita laippoja yks pari tehtynä mutta aivot lyö tyhjää kun koitan miettiä mihin suuntaan niitä toisiinsa nähden sitten pitäs siirtää ja kallistella kulmien korjaamiseksi.

Saako muuten kotimaasta mistään pajasta noita epäkeskopultteja iskarin alapäähän, ylempään reikään vai onko ulkomailta hankittava ?

Jos näin niin missä edullisin ratkasu, sisältäen tullihässäkät, tai mieluiten ilman moisia.

Lehis 14.08.2013 14:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Konttaaja (Viesti 1032934)
Saako muuten kotimaasta mistään pajasta noita epäkeskopultteja iskarin alapäähän, ylempään reikään vai onko ulkomailta hankittava ?

Jos näin niin missä edullisin ratkasu, sisältäen tullihässäkät, tai mieluiten ilman moisia.

Esim: http://www.jimnybits.co.uk/shop/vita...s/prod_29.html

janlaiti 15.08.2013 22:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Konttaaja (Viesti 1032934)
Sanos muuta, mulla on noita laippoja yks pari tehtynä mutta aivot lyö tyhjää kun koitan miettiä mihin suuntaan niitä toisiinsa nähden sitten pitäs siirtää ja kallistella kulmien korjaamiseksi.

Saako muuten kotimaasta mistään pajasta noita epäkeskopultteja iskarin alapäähän, ylempään reikään vai onko ulkomailta hankittava ?

Jos näin niin missä edullisin ratkasu, sisältäen tullihässäkät, tai mieluiten ilman moisia.

Varmaa jo sorvaamalla... Bits.. Paikasta saanee myös, ja alkaa hirvenpyynti painaan päälle. ;) Olishan Se ollu hienoa ko olis saanu korotukset masiinaan...
Noita varmasti menis kaupaksikin, kun vaan olis laitteet tehdä. No laalaa sais konsultoida palkkioineen :)

Stech 20.08.2013 09:55

Onko tietoa onko tällainen 50mm nosttava sarja hyvä ja onko tuossa kaikki mitä tulee tarvimaan? Hinta on ainakin kohtuullinen
http://www.jimnybits.co.uk/shop/vita.../prod_553.html

Tai riittääkö pelkät jouset?
http://www.jimnybits.co.uk/shop/vita...s/prod_27.html

Onko tuo 50mm korotus vielä sopiva ettei mene kulmat kieroon tai vetarit pysyy hyvässä asennossa yms?

Lehis 20.08.2013 17:38

3" sarja on arkikäytössä kova, mutta safaripainossa erinomainen. Eli nurkkaajoihin, jotain audin jousia suosittelisin..tai jos lompakossa painetta niin kyllä Calminin sarja on aikas jees.

Stech 20.08.2013 20:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lehis (Viesti 1035198)
3" sarja on arkikäytössä kova, mutta safaripainossa erinomainen. Eli nurkkaajoihin, jotain audin jousia suosittelisin..tai jos lompakossa painetta niin kyllä Calminin sarja on aikas jees.

Kyl tollanen 40-50mm riittäis mainiosti, 3" menee aika korkeeksi ja on tuo Calminin sarja liian kalliskin. Mutta joutuuko iskarit myös vaihtamaan aina pidempiin myös tollasilla hillityillä jousilla (eteen/taakse/molempiin) vai meneekö vakioilla vielä?

Lehis 21.08.2013 10:30

Eteenhän tulee iskarin päälle ne korotus/korjaus kakkarat, mitä kukakin tahtoo käyttää...taakse sitten pitempää iskaria, käsijarruvaijeria jne...riippuu ihan et minkä kokoisen rotwallin yli halajaa ajaa...eli paljon sinne ulosjoustoja tykkää saada, eka rajottaa iskarit sit käsijarruvaijerit ja siinä välissä saattaa se kolmion ylänivel hupsahtaa vika asentoon...projekti osiosta löytyy hyviä viitteitä mitä ja mistä (:


Sivu luotu: 04:47 (GMT +2).