Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   vinssivaijerin tai narun ohjaus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=96235)

hitoy 12.04.2012 16:27

vinssivaijerin tai narun ohjaus
 
Lyhyesti Etuvinssi taakse. Linjaa ei saa suoraksi joten pitäisi ohjata rullalla tms. Myös putkituksesta mielipiteitä. Eli naru kulkemaan putkessa suorat pätkät ettei karkaisi vääriin paikkoihin keskellä kurakkoa. Koitin hakua näin puhelimitse mutta ei löytynyt kattavaa vastausta. Paljon on pohdintaa pylpyröistä ja kumpaankin suuntaan kiskomisesta..

smgt 12.04.2012 16:34

meinaatko että samalla vinssillä pystys vetää molempiin suuntiin?
sillo putki kannattaa vetää jo ohjaamon läpi niin ei tarvii 2 kuutioo suota kaivaa alta pois suuntaa vaihtaessa :D

mjoona 12.04.2012 16:57

Pitkällä narulla ja putkella... Mahtasko sähköputki kestää? Sais taivutella ja käsittely muutenkin helpompaa. Sit vaan eteen piste mihin naru kiinni kun vetää taakse pylpyrän kanssa?

L-Andy 12.04.2012 18:17

...ja samalla virvelillä pitäisi pystytä vinssaamaan eteenpäinkin? Saapi olla aikamoinen putki jos meinaa koukunkin saada siitä läpi edes takaisin... vai ymmärsinkö väärin, oliko kiinteästä asennuksesta kyse?

Miten olisi kiinteät lenkit yläkautta, esim. kiinnihitsatut järeämmät karbiinihakat kulmissa joihin saa narun/vaijerin nopeasti kiinni irroittamatta koukkua... tai tarpeeksi isoja leksuja joista koukkukin menee läpi. Eiks kuramatojen keltaisessa Suibassa on jotain sen tyyppistä takakaaressa, siitä idea...


Andy

hitoy 12.04.2012 18:31

Haen juurikin kiinteää ratkaisua missä vinssi vetää vain ja ainoastaan eteen. Taakse voi laitaa omansa sitten. Saisi paino taakse ja etuylityksen mahdollisimman pieneksi. Auto nyt reilusti etupainoinen ja yritetään nyt edes hiukan tehdä siitä kevyttä ja tasapainoista.

hitoy 12.04.2012 19:09

Uglyn toteutus on hyvin lähellä miettimääni. Omassa mielessä oli rullat viellä sivuille. Vetopiste tulisi myös kuskin puolelle mistä voi olla hiukan haittaa? Toki pylpyrällä saisi vedon tasattua tarvittaessa. Väliin vaan ideoin putken että vaijeri/naru ei sais löysiä ja jäisi roikkumaan yms.

junnu78 12.04.2012 19:25

ihan vaan lenkit hitsaat runkoon kiinni ja naru kulkemaan sielä. toimivaksi testattu. ei tarvitse putkituksia. putket vaan menee liejusta tukkoon ja ei toimi. aina vetää narun tiukalle vinssauksen jälkeen, ni ei jää roikkumaan...

ImacInnes 12.04.2012 19:45

Vinssi vai 2?
 
Itsekin olen tuota tuumaillut JEgoNEERiin, vaan taidan kuitenkin laittaa taaksekkin oman vinssin, pahassa paikassa pytyypi toisella vinsillä pitämään vaikka autoa pystyssätai vetämään sivulle ja toisella vetämään meno suuntaan.

JEgoNEERissä olisi kyllä alustassa tyhjä linja josta kyllä pystyisi vaijjerin vetämään.

Kaksi vinssiä on myös hyvä olla jos vaikka toinen sattuu porsimaan niin vielä on yksi toimiva laite.
Isoja lenkkejä laitetaan auton kulmiin niin pystyy vetämään vieläkin oudompiin suuntiin.

Tällättis olen tuota vundeeranut.

t. Ismo Ämmä

hitoy 12.04.2012 20:22

kyllä itsekkin kahteen vintturaan luotan. kummatkin taakse siis. Jos ei liikaa ole vaivattu niin selväntävät kuvat kertoo enemmän kuin.. Lenkkejä / rullia on hankala saada tukevasti hilun alle ( eteen ) :confused:

Jugga 12.04.2012 21:43

Tuli yhtäkkiä mieleen, että mitäs jos sen vaijerin/narun vetäis toisen runkoaisan läpi eteen ja lopussa oikasis putkella keskelle?

BJ-40/76 12.04.2012 21:55

Tääläpäin yhdessä uatsissa oli toyotan mekaaninen vinssi takapenkin alla, ja veti taaksepäin. takapuskurin alla kiinteä taittopyörä mistä vaijeri kääntyi eteenpäin, ja muistaakseni lankkeillä ohjattiin eteen.

Toiminta siis oli sellainen että taaksepäin vinssatessa vaijerin koukku etupuskurissa, ja takaa taittopyörältä vaijeri vedettiin ulos lenkille, ja normaalilla taittopyörällä sitten vedettiin taaksepäin.

eteenpäin vedettiin normaalisti.

hitoy 12.04.2012 22:02

Veikkaan että lenkeillä mennään ainakin etupään osalta. Kiitoksia vinkeistä. :) Hitsattuja lenkkejä useampi niin kyllähän se siellä luistaa. Rasitustahan nuo lenkit ei koen enempää kuin vetopisteetkään. Koitetaan evo1 versiolla ja muutetaan jos/kun joku paikka sitä vaatii.

ugly_hj 12.04.2012 22:46

Mulla tulee se vaijeri kuskin puolelta edestä jotain 25cm keskilinjasta ja vinssi on vastaavasti enempi kuskinpuolella aivan auton peräpäässä josta on suora linja eteen asti. takajousen etupuolella on palkki, jossa kavennettu rullakita jossa ei ole rullaa alhaalla ja siitä menee esteetön linja eteen asti. pylpyrällä voi vetää taaksepäin tarvittaessa, eikä toistaiseksi ole ainakaan ollut mitään haittaa siitä, että vaijeri kulkee vapaana ilman mitään putkia ja ei tule keskeltä ulos. Vaikkei se vinssi paljon painakaan. niin omassa autossani on nykyisillä akseleilla hieman pienempi etuakselipaino kuin tojotan akseleilla ja vinssi edessä, kun pystyi keulan rakenteita keventämään.

Jörmelö_2 13.04.2012 21:42

Vähän riippuu mihin kikottimeen sitä laittaa, miten saa vaijerin kulkemaan. Itellä tulee hdj80:ssa 5:llä rissalla takaa eteen. Taaksepäin voi vetää lisäksi pylpyrällä tulplavaijerina.Kamera hajos niin ei tullu enempää kuvia. Vaijerin saatto/suojaputkeksi riittää vaikka 20-40mm vesijohtoputki kun sen keskittää rissojen väliin.(ei paina mitään..) http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91061
:D


Sivu luotu: 13:15 (GMT +2).