![]() |
pullotunkin "täyttö"?
moi!
meni ihan kysely tunniksi! Juniori 7v oli auttamassa pikku ruuvaillussa ja ku hommat oli hanskassa niin juniori halus päästää tunkin alas. sanottu ja tehty, opastus ja valvonta....ei kuiteskaan tarpeeksi nopeaa toimintaa...juniori ehti ruuvata sen "päästöruuvin" kokonaan irti ja tunkki ruikki öljyt maahan! Yritin siinä sitten täyttää tunkkia ja sain öljyt sisään....mutta tunkkihan ei enään nosta! Ku pumpua käyttää niin sen sisätä kuuluu että öljy liikkuu, mutta aivan ku sielä olis ilmaa joukossa! Onko tässä joku kikka jolla sen saa toimimaan? ei viittis heittää roskalooraankaan hyvää tunkkia! //Janne |
Mistä laitoit öljyn sisälle? Samasta paikasta mistä ne lensi pihalle, vai esim kyljessä olevasta kumitulpasta?
|
Siihen on joku hyvä kikka. Mulle kävi niin että porasin tunkin kylkeen reiän.... Elä kysy miten. Mut hitsasin reiän umpeen ja sain siitä täysin tiiviin, mut en ole vieläkään monien täyttämisien, ilmaamisien ynnä muiden kikkojen kautta saanut sitä täysin toimimaan. Tunkkaa, eli nostaa kyllä, muttei laskeudu ihan alas asti.
Sillon googletin ni sieltä löyty hyvä ohje siihen ilmaamiseen, mutta en muista enää et miten se kävi. |
Lainaus:
//Janne |
Lainaus:
//Janne |
Laitoitko sen "päästöruuvin" alla olleen kuulan takaisin paikalleen ?
|
Lainaus:
|
Räjäytyskuva ja ohjeita yhdentyyppisestä pullotunkista:
http://www.ikhservice.com/tiedostot/.../mega/mg02.pdf |
kiitos!
|
Ja nuohan yleensä vaatii hytikkaöljyn eli jos pistää esim moottoriöljyä ni pumppaa eestaas muttei nouse; öljy vaahtoutuu..
|
Lainaus:
//Janne |
Elämää nähneen hallitunkin huolto meni perseelleen kun olin laittavani pieneen mäntään uudet tiivisteet, että öljyt pysyisi sisällä, mutta öljyjä lisätessä ja sählätessä tunkista taisi tulla pari erikokoista kuulaa ulos.
Homma meni aika sähläämiseksi. Oliko ulos tulleita kuulia kaikenkaikkiaan peräti 3, laitoin niitä kokeeksi takaisin pienen männän reiästä, mutta vehje ei ruvennut kunnolla toimimaan. Harmitti moinen ja ostin tilalle Bahcon alumiinirunkoisen tunkin. |
Jouset ja kuulat on purkuhommissa aina niin kivoja : ) , ne lentää sellaisella vauhdilla päätyen jonnekin, että ei varmana ehdi näkemään mikä/mistä ne tuli tai mihin ne/se meni...jos ne vielä löytääkin jollain ihme tuurilla, niin niiden takaisin saaminen oikeaan paikkaan ilman ohjeita onkin jo sitten lottoamista.
|
Tuli mieleen, että täytyyköhän se ilmata öljyn täytön jälkeen? Sitä en tiedä miten se tapahtuu, mutta veikkaus että mäntää painamalla ja ruuvia aukomalla tms.
|
Lainasin kerran 12T tunkkia yhdelle miehelle rakennuksen nostoa varten ja ihan kumipallona se tunkki tuli takaisin. Oli käytetty vaaka-asennossa tai ylösalaisin ja vetänyt ilmat siinä tunkatessa.
Kyllä siitä vielä tunkki tuli, mutta ainakin tunnin sitä sai pumpata ja painaa männän varresta laskuruuvia löysäämällä eri asennoissa ja öljyä välillä lisäten. Ilma tulee lopulta ulos, mutta ei helposti. |
Minä ilmasin 10t tunkin seuraavasti.
Ensin sitä kyljen kumitulmasta hydrauliikkaöljyä sisään tarpeeksi. sitten tunkki pystyasentoon ja ja hetken odotus, että ilmat nousi öljyistä pois. sitten tunkkaus ylä-asentoon, ja kun ei meinannut lähteä nousemaan, niin pumppasin ja vedin mäntää ulos noin sentin, sitten lähti oma-aloitteisesti nousemaan. sitten laskuruuvi auki, ja laskin tunkin alas. odotusta muutama minuutti, että ilmapitoinen öljy nousee ylimmäiseksi. ja taas yläasentoon tunkkaamalla, ja tunkki nurinpäin! ja laskuroppu auki, ja varovasti kallistelet tunkkia samalla kun painat mäntää sisään esim lattiaa vasten. Ja kun tuo pumpun männän tiiviste alkaa antautumaan, niin kun tunkkaa, niin alkaa vetämään ilmoja siitä! (siis tunkin kuoressa olevassa tilassa alipaine, kun öljy sylinterissä, ja kun tunkataan ilman kuormaa, niin tuo hydrauliikka öljy ei työnny tiivistepakkaan joka iskulla, vaan alkaa imemään ilmoja) Ongelman kanssa on helpompi elää, jos tunkin voi jättää ylös aina kun lopettaa käytön. (siis mäntä ylös, jolloin varsi kerää kaiken paskan ja kolhut, rälläkän kipinät yms.) Ja hätäapukorjauksena voi ottaa ja pistää tippakannusta öljyä tuohon pumpun varrelle kun alkaa tunkkaamaan... p.s jos joudutte käyttämään tunkkia lappeellaan, niin pumppu alaspäin! |
moi!
Kokeiltu ja tulos oli "hylsy"...eli koitaa ilmata ja pumpata ....hetken j o luulin että "hei!", kun rupes tuntumaan kahvassa vastusta....no sittenhän se rupes ruikkimaan öljyä ulos täyttöaukosta! :( ja samalla hävis se hieno "vastus" kahvasta! Miksi näin? //Janne |
Laitatko kuvan kyseisestä tunkista
|
Lainaus:
mulla menee aivan arvailuksi..... kun ei ole mitään tietoa kuinka tuo pumpun venttiilistö on toteutettu:o Pikasesti mietittynä vois olla pumpun venttiilien rakenne sellainen, että lasku tapahtuu ylipaineventtiilin avautumispainetta laskemalla, juoksuttamalla öljy tunkin männältä säiliöön, ja sitäkautta tyhjentää öljyt nostosylinteristä tankkiin, ja jos/kun menee ilmaa sekaan pumpusta, niin öljyvaahto tulee ulos .... Löysitkö noita laskuropusta ulostuneita osia? mulla siellä oli ainakin yksi kuula, onko se paikoillaan? Ota työntömitta ja tussi, ja kiristä tuo laskuventtiili varovasti kiinni, ja merkkaa asento ja kuinka syvällä on: ja ota tuo kuula pois, ja tee sama ilman kuulaa, pitäs mennä syvemmälle. jos tökkää samaan kohtaan niin tuo kierre tms. pohjaa, ja jotain puuttuu välistä? esim yksi kuula? (minä en ymmärrä, miksi pitää olla 2 kpl kuulia peräkkäin, on nimittäin mielenkiintoinen rasitus noissa kuulissa... ei kuulu kylläkään tähän:confused:) |
moi!
mainittakoon että kyseessä on Land Roverin tunkki....sellanen kiva KORKEALLE nostava malli! Siksi haluaisin pitää se kunnossa! //Janne |
Lainaus:
:o :D |
Lainaus:
Vaikka pumppasin Nikeä kaikissa asennoissa, eikä se toiminut kuin yhdessä, niin mitään vaivaa ei jäänyt. Toimii edelleen kuin uusi, vaikka sillä on öljyjä lisäämättä nostettu 30 vuotta kaikkea mahdollista. Kuorma-autoja, pyöräkoneita, talon kulmaa, yms. Ei ole toisaalta vuotanutkaan yhtään. |
Sivu luotu: 16:37 (GMT +2). |