Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   H3 kannalla LED-polttimo (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=96032)

Paavo 06.04.2012 17:57

H3 kannalla LED-polttimo
 
Moi,

onko kukaan kokeillut esim. deal extremestä H3-kannalla LED-polttimoita? 3..5 wattia.

Tilailin muutamanlaisia, kun ovat aika edullisia, tarkoitus on laittaa vanhoihin kattovaloihin (Nordic 100 kopio) tällaset, ja pultata muutama valo alustaan.

Eii ainahaan korkeelta tipahda, umpiot oli mallia melkein heitin roskiin.

-Paavo

Krisse 06.04.2012 18:22

No noihan on jo ties kuinka monissa foorumien keskusteluissa teilattu, showkamaa eikä mitään tekemistä näkemisen kanssa. Eikä tää oo edes mitään hifistelijän viisastelua vaan ihan yleinen mielipide.

Dectane 06.04.2012 19:45

itekkin dealextremestä tilasin.. ei tee niin yhtään mitään

-MaTTi- 06.04.2012 20:11

Muutama kirkas täplä siinä kohtaa (polttopisteessä) mistä pitäisi heijastua heijastinpinnan kautta valo ulos = ei minkäänlaista valotehoa.

Kaitsu67 06.04.2012 20:16

Tuli ostettua kanssa kahden pakkaus H3 kannalla olevia ledejä työvaloihin "pilipaliteemasta" kokeilumielessä.

En ole vielä ehtinyt kokeilemaan, muuta ei kovin suuria odotuksia ilmassa...

Paavo 06.04.2012 22:20

Ah, olis pitänyt kysellä/lueskella/söötsiä ennen tilailua... Mutta nytne on tulossa kuitenkin, ja pakko on kokeilla, kun vanhoja halogeeniumpioita on romukopassa vino pino. Joitain tuplapolttimollisiakin, mutta isojahan ne on alustaan laittaa.

Jos ne ei näytä edes alustavaloina mitään, niin laitan ne umpinaiseen varastoon hätävaloiksi, siellä kynttiläkin on tosikirkas valo 100% ikkunattomaan pimeyteen verrattuna.

-sami- 07.04.2012 12:16

Oli mullakin menossa tilaukseen.

Sanokaapa tekeekö niillä edes silleen mitään kun meidän mielestä nykyiset pakki valot = H3 työvalot on ihan liian kirkkaat. Ilman ei voi edes turvallisuuden takia olla, mutta toisaalta jonkun näköinen valo pakitellessa sais olla.

Varmaan perinteinen 21w pakkivalo ois kirkkaudeltaan passeli. Mut noi nykyiset on upoteltu jo takaloosteriin niin ei viittis poiskaan repiä. Ja pitääpä pakkivalot olla ja viellä symmetrisesti katsastuksessakin.

-sami-

Kankku 07.04.2012 13:48

ei nyt mikään H3 kannalla oleva mutta täälläsin työauton pakkivaloiksi ton linkin http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...t-12-V-421924/ tapaiset
oli kyllä ostettu motonetistä
valo parani jonkin verran ja näin sain kummallekkin puolelle lamput ilman mitään suurempia johtojen ja releiden lisäämistä.
tossa vanissa on pakkivalona joku talmun huomiovaloumpio kirkkaalla lasilla

Paavo 07.04.2012 21:28

Jep.

Hain postista DX paketin, olihan siellä neljästä tilatusta parista yx ja puoli paria. Enemmän kuin ei mitään.

Sitten tallille, ja muiden hommien lomassa joku päällepäin hyvän näköinen vanha valo pöydälle ja auki. Tietty yx ruuvvi meni poikki, ja sitä natsaa irroittaessa meni kivasti puoli tuntia, jonka olis voinut käyttää hyödyllisemminkin.

Se parina tullut ei mahtunut normaalista polttimon aukosta sisään. Ei lähellekään.

Se yksinään tullut mahtui, ja näyttääkin jotain, ei ihan paska kuvio mutta valoa ei vaan oo lähellekään samaan tapaan kuin normi 55W H3:ssa. Jotain sillä tekee, ei vie sähköä just olleenkaan eikä lämpene yhtään. Jos se umpio olis vesitiivis niin saattais ehkä jopa sopia alustavaloksi.

-Paavo

-Jarkko- 07.04.2012 21:55

Kokeilin kanssa :mad: ihan turha ostos.

Ei tee mitään, ei riitä edes offiauton sisävaloksi nuo mitkä omalle kohdalle osui.

Joku tuon näköinen oli.
http://i54.tinypic.com/2nsp3d2.jpg

BJ-40/76 07.04.2012 22:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -sami- (Viesti 869817)
Oli mullakin menossa tilaukseen.

Sanokaapa tekeekö niillä edes silleen mitään kun meidän mielestä nykyiset pakki valot = H3 työvalot on ihan liian kirkkaat. Ilman ei voi edes turvallisuuden takia olla, mutta toisaalta jonkun näköinen valo pakitellessa sais olla.

Varmaan perinteinen 21w pakkivalo ois kirkkaudeltaan passeli. Mut noi nykyiset on upoteltu jo takaloosteriin niin ei viittis poiskaan repiä. Ja pitääpä pakkivalot olla ja viellä symmetrisesti katsastuksessakin.

-sami-

Siis pitääkö pakkivaloja olla 2kpl ? joskus 30v sitten pakkivalo tuli pakolliseksi, mutta valot?

jos kuitenkin meinaat vaihtaa lamput, niin katsoppa http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=96033 siellä minun linkit pariin mielenkiintoiseen led- toteutukseen, kalliimmat n. 20e/pari kotipostiin.
Oli tarkoitus tilata, mutta enpä näköjään ole saanut aikaan.

-sami- 08.04.2012 09:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 869993)
Siis pitääkö pakkivaloja olla 2kpl ? joskus 30v sitten pakkivalo tuli pakolliseksi, mutta valot?

jos kuitenkin meinaat vaihtaa lamput, niin katsoppa http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=96033 siellä minun linkit pariin mielenkiintoiseen led- toteutukseen, kalliimmat n. 20e/pari kotipostiin.
Oli tarkoitus tilata, mutta enpä näköjään ole saanut aikaan.

Ei tarvii olla kahta, yksikin riittää. Täysin ulkomuistista heitän että 1,2 (tai 4) pitää olla vuodesta xy eteenpäin. Kolmea ei kuitenkaan sallita.

Hassua että pakkivalot on tulossa kärryihinkin pakolliseksi (ei vanhoihin onneksi).

-sami-

-sami- 08.04.2012 09:45

Mulla on koneessa ja pakussa noita dx:n "daytimetrunninglight" valoja. osa ollut ihan paskoja mutta niillekin löytynyt käyttöä. Osa on ollut parempia kuin uskalsin toivoakkaan.

Halpaa ja hyvää harvemmin löytää mutta kyl jos oon saannut 14e pari ledivalot ja valoa ollut stetson ja hiha metodilla heitettynä 200-500lm niin olen kyllä ollut tyytyväinen. Tosin niille luvataan dx:llä varmaan se 1400lm. :D

Niistä helkkarin hyvä duunailla erilaisia "virityksiä" mm. mökille/veneeseen sisävaloiksi, pylväsporakoneeseen työvaloksi, pakussa kaappi/hyllyvaloiksi jne jne. :)

Mutta alkuperäiseen kyssäriini -> jos ja kun en jaksa vaihtaa valaisin runkoja mihinkään niin näkeekö niillä h3ledeillä yhtään mitään? Siis näkeekö vinssimies että autossa pakki päällä ja kuski 30cm päässä olevan petäjän? :)

-sami-

-sami- 08.04.2012 09:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kankku (Viesti 869831)
ei nyt mikään H3 kannalla oleva mutta täälläsin työauton pakkivaloiksi ton linkin http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...t-12-V-421924/ tapaiset
oli kyllä ostettu motonetistä
valo parani jonkin verran ja näin sain kummallekkin puolelle lamput ilman mitään suurempia johtojen ja releiden lisäämistä.
tossa vanissa on pakkivalona joku talmun huomiovaloumpio kirkkaalla lasilla

Mä duunasin traileriin pakkivalot tollasista ja just jostain kirkkaista talmun umpioista. Toimivat siihen hommaan tosi hyvin nekin.

-sami-

BJ-40/76 08.04.2012 10:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -sami- (Viesti 870078)
Mulla on koneessa ja pakussa noita dx:n "daytimetrunninglight" valoja. osa ollut ihan paskoja mutta niillekin löytynyt käyttöä. Osa on ollut parempia kuin uskalsin toivoakkaan.

Halpaa ja hyvää harvemmin löytää mutta kyl jos oon saannut 14e pari ledivalot ja valoa ollut stetson ja hiha metodilla heitettynä 200-500lm niin olen kyllä ollut tyytyväinen. Tosin niille luvataan dx:llä varmaan se 1400lm. :D

-sami-

Siis mitkä on ollut noita hyviä? Noita tosiaan on joka junaan, ja osa jää aina asemalle!

Mutta lähtökohtana pitäs olla se, että jos sähkön kulutus 1 w, niin silloin paska (osassa 0,15w ledejä, siis niitä perinteisiä jalallisia 30-50 mA)

Mutta nuo ebayn linkissä olevat näytti samalta kuin yhdessä teini volkkarissa, ja ne näytti aivan uskomattoman hyvin, toki tehoakin ilmoittavat 6x2w, eli 12w/kpl, ja valoa oli silmämääräisesti ainakin tuplat mitä uusissa HDJ:n pakkivaloissa 21w polttimoilla.

p.s pakkivaloja ei taida saada kahdentaa, siis joko yksi tai 2 kpl.

Pertura 08.04.2012 10:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -sami- (Viesti 870078)
Mutta alkuperäiseen kyssäriini -> jos ja kun en jaksa vaihtaa valaisin runkoja mihinkään niin näkeekö niillä h3ledeillä yhtään mitään? Siis näkeekö vinssimies että autossa pakki päällä ja kuski 30cm päässä olevan petäjän? :)

Mulla on lavakaaressa Nordicin twin 300:n toisissa rei'issä ledipolttimot, toisissa xenonit. Ledilamput ajaa asiansa kun lavalla tarttee sitoa jotain tai puuhastella muuta vastaavaa, eivät turhaan häikäisekään. Sen kummempaan ei noista ledipolttimoista ole, eli oikeasti näkemiseen sitten on muut vaihtoehdot.

-MaTTi- 08.04.2012 17:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -sami- (Viesti 870070)
Hassua että pakkivalot on tulossa kärryihinkin pakolliseksi (ei vanhoihin onneksi).

On jo. Eli 1.7.2011 jälkeen käyttöönotetuissa pitää olla (paitsi jarruttomissa O1-luokan kärryissä). Tarkoittaa myös käytännössä sitä että on oltava 13-napainen töpseli.
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 870086)
p.s pakkivaloja ei taida saada kahdentaa, siis joko yksi tai 2 kpl.

Joo, max. 2 kpl. Mutta kuorma- ja linja-autoissa saa olla lisäksi 2 kpl taakse suunnattuja etusumuvaloja peruutusvaloina.

terppi 13.04.2012 17:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 870178)
Joo, max. 2 kpl. Mutta kuorma- ja linja-autoissa saa olla lisäksi 2 kpl taakse suunnattuja etusumuvaloja peruutusvaloina.

Onko toi muuttunu, ku mun käsityksen mukaan pakkivaloi saa olla maximissaan kaks. Niiden tarkoitus pääasiassa näyttää "takanaolevalle" peruutusaikeita. Valaisu toissijainen. :D
Omas vaihtolavavehkees ainakin oli sillai, et normipakkivalojen (2kpl) lisäks sai palaa kyl lisäpakkivaloi, kunhan ne oli poiskytkettävis ja merkkivalolla. Eli työvaloiks kytketty.
Tuon mukaan ymmärsin et vaan kaks saa olla, kohta 5.4:
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...maarayksia.pdf


Sivu luotu: 13:19 (GMT +2).