Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   SJ413LWB ohjauksen välys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95859)

SJ413LWB 02.04.2012 08:58

SJ413LWB ohjauksen välys
 
Olisiko jollain ehdotusta tai tietoa mistä voi johtua SJ413 ohjauksen välys n.1cm ratissa. Välys on ohjausakselissa ratin ja ensimmäisen murroksen välissä (joka on konehuonneen puolella). Murros on ehjä ja tiukka sekä ratti on akselissa kiinni ilman välystä. Onko se ohjauspylväs akseli) yhtä "valua" vai löytyykö siitä jotian mistä välys voisi johtua?

Tuomas

Palex 02.04.2012 13:21

Välys on todennäköisimmin joko simpukassa, tai sitten rattiakselin ristikossa kiinni oleva rättilaippa alkaa olemaan vaihtokunnossa. Mitään muita välyspaikkoja ei pitäisi kyllä olla...

Heguli 02.04.2012 16:26

Onko tuo välys siis rattia pyöritettäessä tuntuva välys vai rattia esim ylös-alas liikuteltaessa tuntuva välys ?

Siinä murroksen ja ratin välissä on liukulaakeri, jossa ainakin mulla on väljää. Ratti siis liikkuu ylös-alas tai oikealle-vasemmalle, ihan miten nyt sattuu heiluttamaan.

SJ413LWB 04.04.2012 10:44

Välys
 
Ratti kääntyy oikealle ja vasemmalle yht. n.1cm. ei liiku pituus-suunnassa. Ratti on akselissa kiinni ilman välystä --> akseli pyörii ratin mukana tarkasti. kun pitää vasemmalla kädellä konehuoneesta kiinni ohjausakselista (siis murroksen ratin puolelta) ja kääntelee rattia niin akseli pysyy paikallaan (vasemmalla kädellä) muutta ratti kääntyilee sen sentin ?
Ilmeisesti joudun ottamaan ohjausakselin irti tarkastusta varten?
Mystinen juttu...

Heguli 04.04.2012 16:15

Sen konehuoneessa olevan murroksen ja ratin välissä on käsittääkseni suora akseli ilman mitään niveliä yms. Eli ei pitäisi tuntua mitään välystä rattia pyöritettäessä :confused:

SJ413LWB 04.04.2012 16:57

Välys
 
Näin ymmärsin räjäytyskuvasta, mutta mystinen juttu. Puran akselin irti ja raportoin myöhemmin...:confused:

AlluK 04.04.2012 19:54

Onko tehty korin korotusta ja laitettu ihan itse jatkoa rattiakseliin vai onko ralliratti jollain sovitekappaleella?

SJ413LWB 04.04.2012 22:07

Välys
 
Ei mitään muutoksia, Suitsa on täysin alkuperäinen ja pysyy sellaisena :).

LaaLaa 04.04.2012 23:00

Pura hyvä mies se rattiakseli heti, koska jotain vaikuttaisi olevan pahasti pielessä.

Sen koko rattiakselin irroittaminen on melko helppo homma, purkaa ja kasaa helposti parissa tunnissa

SJ413LWB 05.04.2012 07:55

Välys
 
Jep - Pääsiäisenä olis tarkoitus keskittyä siihen : )

Tapsa 05.04.2012 08:44

Puhun tässä nyt vaan yleisellä tasolla, en nimenomaan Suzukista, mutta eikös ratin ja ensimmäisten nivelten välillä yleensä ole se liukusysteemi, jonka pitäisi kolaritilanteessa estää se, että rattiakseli ratteineen survoo kuljettajan jonnekin takapenkin tasalle. Voisiko välys olla juurikin tuossa liukujatkoksessa?

bluevan 05.04.2012 08:48

Muistaakseni suzukissa se "törmäysputkitus" on konehuonessa simpukalta laskien kahden ensimmäisen nivelen välissä.

SJ413LWB 05.04.2012 08:56

Välys
 
Tämä selviää kunhan saan olut.. eikun sen akselin auki pääsiäisenä...:rolleyes:

<Antsa> 05.04.2012 09:55

Katselin tuossa tuota korjausopasta niin siinä oli että noita rattiakseleita on kahta mallia: yksiosaista ja ilmeisesti kokoon painuvaa kun lukee että double tube type steering column. Se välys tulee varmaan sitten sieltä. Ainakaan tuon mukaan tuota kokoon painuvaa ei voi purkaa vaan on vaihdettava uuteen jos on viallinen.


Sivu luotu: 18:18 (GMT +2).