Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   hj-60 olkanivelien rasvaus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95780)

Kentsu 1102 31.03.2012 14:07

hj-60 olkanivelien rasvaus
 
Olen rasvaillut autun alla kaikkee mikä liikkuu.Mistä tiedän,että olkanivelissä on tarpeeks tavaraa??
Kyselen tääläsii tyhmii,koska olen ensi kertaa tälläsessä hommassa.

petroman 31.03.2012 15:44

En tunne hoojiitä, mutta kai siellä sitten on tarpeeksi ihvaa kun sitä jostakin tursuu ulos...

BJ-40/76 31.03.2012 17:27

Ovat samassa rasvassa kuin vetonivelet.
Alimmainen ainakin saa voitelua, ylempi voidellaan vaseliinillä asennettaessa, ja vetonivelestä roiskuu lisää.
Jos välttämättä haluat rasvata nuo olka-akselin laakerit, niin ne 8 kpl 8mm
kannalla olevia pultteja pölysuojasta irti, niin peltilevyt, huopa, kumirengas ja pelti levy lähtevät irti, niin silloin vaseliiniä voi survoa laakeriin.
Ja napaan vetoakselin voiteluun vaseliinia (itse käytän molybdeeni- vaseliiniä) niin paljon kuin "kohduudella" sopii, toki ei ei sentään aivan täyteen,
itse olen kasatessa pistänyt noin 1/2 patruunaa per puoli, ja lisännyt parin vuoden välein noin 1/10 osa patruunaa.
Täyttö siitä 1/2" neliötappi ropusta, se saa helpoiten auki pistämällä siihen
esim. 17mm hylsyn nurinpäin, ja jatkomutteri ja kiintoavaimella auki.

Ja tarkasta että huohottimet ovat kunnossa, jos ajat vedessä, niin nosta huohottimet letkulla ylemmäs.

Kentsu 1102 31.03.2012 18:26

Kiitti uskon että olen oikeilla jäljillä.

Kentsu 1102 01.04.2012 09:05

Jos konkari olis vielä kuulolla,niin epäselväks jäi tuo huohotin homma.Mitä ne on?Anteeks tyhmyyteni,mutta miusta on parempi kysyy,kun ei tiedä,kuin katua ettei uskaltanu kysyy.

PERSKUTTA 01.04.2012 10:39

Siitä akselin päältä sekä etu- että taka-akselissa lähtee sellainen kumiletkunpätkä jonka tehtävä on päästää paine perästä ulos ja taas sisään riippuen perän lämpötilasta. Yleensä ne on ruostunu umpeen ja paine painaa öljyn ulos stefoista tai muualta.

Kentsu 1102 01.04.2012 13:34

Kiitos vinkistä.Ja ei,kun auton alle.

BJ-40/76 01.04.2012 15:31

Juuri noin, kysyvä ei tielle eksy:rolleyes:

mäksä 01.04.2012 15:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 867707)
Juuri noin, kysyvä ei tielle eksy:rolleyes:

anteeksi välikommentti mut eix ne kääntöpään tiivisteiden pultit oo 6mm pulttei ja 10mm kannalla..??

Calmari 01.04.2012 18:08

Mie porasin niihi olkatappien kansiin nipat ni saa varmasti rasvattua laakerinkin eikä pelkkää murrosta

BJ-40/76 01.04.2012 21:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 867756)
Mie porasin niihi olkatappien kansiin nipat ni saa varmasti rasvattua laakerinkin eikä pelkkää murrosta

Hmm, siis miten? toki tuo onnistuu, mutta pitää porata tuohon shimmilevyn läpi. tms.??? äkkinäinen poraa kanavan suoraan vetoniveleen.

Ja MÄKSÄ, VOI olla tuolla 10mm kannalla, kirjoittelen ulkomuistista... ja en viitsi lähteä tark.....

Eskimo 02.04.2012 09:45

Eikö muka kaikissa HJ.n akseleissa ole sitä neliskanttikannalla olevaa proppua?

Siittä vaan vassua sisään ja kyllä se murros sinne laakerille sitä syytää....

Calmari 02.04.2012 09:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 867903)
Hmm, siis miten? toki tuo onnistuu, mutta pitää porata tuohon shimmilevyn läpi. tms.??? äkkinäinen poraa kanavan suoraan vetoniveleen.

Ja MÄKSÄ, VOI olla tuolla 10mm kannalla, kirjoittelen ulkomuistista... ja en viitsi lähteä tark.....

Siitä "patin" (melkein keskeltä) kohalta ni menee simmilevyistä ohi, sit sinne alas tein pikku viillon et vassu pääsee sivulle, en todellakaan tiedä toimiiko etes mutta ompahan yritetty, ei voi tehdä paikoillaan.

Bj Andy 02.04.2012 09:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 868006)
Siitä "patin" (melkein keskeltä) kohalta ni menee simmilevyistä ohi, sit sinne alas tein pikku viillon et vassu pääsee sivulle, en todellakaan tiedä toimiiko etes mutta ompahan yritetty, ei voi tehdä paikoillaan.

No jos tuo muuttaa laakerin vaihtovälin kolmestakymmenestä vuodesta viiteenkymmeneen vuoteen niin onhan se sitten ihan hyödyllinen juttu...

Calmari 02.04.2012 11:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 868009)
No jos tuo muuttaa laakerin vaihtovälin kolmestakymmenestä vuodesta viiteenkymmeneen vuoteen niin onhan se sitten ihan hyödyllinen juttu...

Voi se muuttaa kolmestakymmenestä kahteenkymmeneenkin :-), eipähä oo muilla :-) ratkaisu kopsattu luonnollisesti Uazista mihin pv tehny aikoinaan lähes kaikkiin.

Joske 02.04.2012 13:36

Tuolta löytyy Mikjussin versio asiasta: http://forums.offipalsta.com/showpos...&postcount=513

juzzi77 30.04.2012 18:40

Terve,

Rasvailin tota hj:n akselia hieman ja aika lailla sinne tuntuu sitä rasvaa menevän. Otin siis sen neliön muotoisen propun irti ja laitoin prässillä siitä aukosta yhden 400g patruunan. Ilman rasvanippaa siis. Ei tuu vielä ainakaan mistään ylimääräsiä pois ja täyttöaukkokaan ei vielä yli tulvi. Prässi on siis todella väljästi siinä täyttöaukolla.

Kasaamisvaihessa murros laitettiin täyteen ja murrosmalja noin puolilleen. Pitääkö tuonne tunkea niin, että täyttöaukosta tulee yli vai riittääkä yksi patruuna per puoli? Ei oo varmaan hyvästäkään jos se malja on täynnä rasvaa?


Sivu luotu: 00:26 (GMT +2).