Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   4Runnerin lukotus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95625)

Gammatus 26.03.2012 17:51

4Runnerin lukotus
 
Eli menin ostamaan tuommoisen -91 4Runnerin ja hankeenhan se olis heti lähettävä. Ylläri pylläri kiinni jäi elikkäs ilmeisesti ei ole lukkoja kyseisessä laitteessa???? Saako siihen esim Hiluxin napalukot ja millainen on operaatio

Jumissa ollessa kuskin etu sekä takarengas jauho tyhjää apparin puolen renkaat pysy paikallaan

_Metal_ 26.03.2012 18:02

Nyt kannattaa ihan ensin perehtyä siihen, että mikä on napalukko ja mikä taas tasauspyörästönlukko. Searchi auttaa.

Gammatus 26.03.2012 18:16

Kuis??? olen ymmärtänyt että napalukot tulevat etunapoihin manuaalisesti kiinni laitettavaksi

Onko nyt siis oletettavana että tasauspyörästössä olisi vikaa
käsittääkseni 4runnerissa ei ole kuin kitkalukko takana mutta jos saisin eteen napalukot niin 2 renkaan sijasta 3 rengasta vetäisi 2 edestä ja 1 takaa siis ääritilanteessa

Olenko aivan hakoteilla

pee 26.03.2012 18:37

olet hakoteillä...

napalukot kytkee vetoakselin ja pyörän navan yhteen, jolloin vetoakselilta mahdollisesti tuleva voima välittyy pyörään... jos taas pyörä on vaikkapa ilmassa, voima häviää taivaan tuuliin, eli pyörä pyörii tyhjää = sutii

jos napalukot on auki, voima ei välity, vaikka vetoakseli pyörisikin

tasauspyörästö on täysin eri asia, perehdy sen toimintaan esim. googlaamalla

tasauspyörästön luistonrajoituksella tai lukitsemisella, saadaan voima "pakotettua" tasaisesti molempiin suuntiin, keskitasauspyörästöstä kohti etu ja taka-akselia, ja etu ja taka-akselin lukoilla taas kohti renkaita... etuakselilla mahdolliset napalukot pitää myös olla "kiinni" eli kytketyt, jotta voima välittyy renkaille saakka

jos tasauspyörästön lukkoja ei ole, voima "karkaa" aina sinne helpommin pyörivään (sutivaan) suuntaan...

ajattele tuo käyttämäni termi "voima" sellaisena liikkumiseen johtavana energiana, niin et mene enempää sekaisin, kun kohta joku kertoo ettei se voima mihinkään karkaa...

_Metal_ 26.03.2012 18:43

Ja 4runnerissa on vakiona kiinteästi "navat kiinni" ja etuperä vapautetaan katkaisemalla alipaineella pidemmän puolen etuvetari.

HiluxMan 26.03.2012 19:15

Auttaisiko tuo:

http://www.totuusnelivedosta.com/ext...kirja_2006.pdf

4Runnerin neliveto on sivulla 5 esitettyä tyyppiä, sivulla 20 lisää, Mitsun Easy Select on samanlainen.
Napalukkoja ei ole vaan ne ovat tavallaan aina lukossa eli vetoakselit ovat aina kytketty napaan.

Hailux 26.03.2012 19:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gammatus (Viesti 865851)
Eli menin ostamaan tuommoisen -91 4Runnerin ja hankeenhan se olis heti lähettävä. Ylläri pylläri kiinni jäi elikkäs ilmeisesti ei ole lukkoja kyseisessä laitteessa???? Saako siihen esim Hiluxin napalukot ja millainen on operaatio

Jumissa ollessa kuskin etu sekä takarengas jauho tyhjää apparin puolen renkaat pysy paikallaan

kuvia kehiin kulkineesta....

Gammatus 03.04.2012 12:31

No nyt sitten on opiskeltu. Ilmeisestikkään autossani ei ole tasauspyörästön kiinteää lukkoa vain kitkalukko joka käytännössä ei auta vaikeissa paikoissa

Mistäs kannattaisi lähteä hommaamaan perää missä olisi kytkettävä kiinteä lukko??

JJ90 03.04.2012 14:10

http://www.arbusa.com/

Gammatus 03.04.2012 17:32

http://youtu.be/d5SIKClxANo

Tuolla se onkelma noinkin helpossa paikassa

JJ90 03.04.2012 18:07

Laita aluksi tohon renkaat alle niin saa pitojakin.

BJ-40/76 03.04.2012 18:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gammatus (Viesti 868351)
No nyt sitten on opiskeltu. Ilmeisestikkään autossani ei ole tasauspyörästön kiinteää lukkoa vain kitkalukko joka käytännössä ei auta vaikeissa paikoissa

Mistäs kannattaisi lähteä hommaamaan perää missä olisi kytkettävä kiinteä lukko??

Tuosta kitkalukosta:

Lukko menee sitä lujemmin kiinni, mitä enemmän vedättää, ja kun sanotaan että ei pidä pahassa paikassa, niin se tarkoittaa että ei pidä tarpeeksi paljon pahassa paikassa.

Tuossa videon pätkässäsi olisi voinut auttaa, jos olisit vetänyt käsijarrun puoliväliin tai tiukemmalle, ja varovasti nitkutellut eteen- tai taaksepäin

Itse aikanaan ajelin bj:llä jossa takana kitka ja etuperä ilman lukkoa,
niin ristiriipunnasta pääsi eteenpäin, kun jalalla pikkasen painoi jarrua, ja kytkintä nostamalla eteni niin pitkään kuin lukko pysyi kiinni, noin 5cm tai enemmän.

Ja tuo vain toisen takapyörän sutiminen kiinni ollessa:
1. se rengas on sutannut itselleen liukkaan kohdan. (liukutakitka pienempi kuin tartuntakitka-> pyörii helpommin)
2. kun kitkalukko lähtee luistamaan niin se luistaa samasta syystä helpommin.
3. rengas on kaivanut itselleen kolon, siis uponnut alaspäin-> renkaalla ei enää niin paljon painoa -> sutii helpommin.
4. Lukko lämpenee luistaessa, lämpimänä ei pidä yhtähyvin kuin kylmänä.

-> Toki kytkettävä/100% paljon maastokelpoisempi, mutta kun oppii ajamaan kitkalukon kanssa, niin pääsee silläkin.....
Kun muistaa ajella "ajatuksen kanssa"
Ja kitkalukollinen perä vaatii ehdottomasti oikean öljyn!

Gammatus 03.04.2012 19:05

Kiitoksia neuvoista, näin aloittelijana neuvot tulee aina tarpeeseen

Öljyt juu ensimmäisenä vaihoin jakolaatikkoon ja perään ja perään LS öljyt


Renkaitakin on mietitty mut kompromissina täytyy kuitenkin miettii et autolla ajetaan Tielläkin

Rotta-Racing 03.04.2012 19:27

Eiköhän MT renkaat ole aika hyvät niinku noin maasto/tie ajoon. ainakin itellä on ihan jees toiminut.

Gammatus 04.04.2012 07:49

Juu pitäs kaverilta käydä kattoo renkahia sil olis hiluxista jääny uuret alut ja jotku välimalli renkaat

Reisrdok 04.04.2012 08:43

Pistin 33/12.5 kl-71 kumhot, hyvät ajaa tiellä ja tuntuu tien vieressäkin pääsevän kohtuullisesti. Isompia ei saa leimaan ja korotusta vaatii väh. 50mm. Talveksi kiertelin poranastat eivätkä yhtään hävenneet at nastarenkaiden rinnalla. (Tietty yleisellä tiellä en niillä ajanut ollenkaan kun semmoisia ei saa lain mukaan pistää :D Suljetulla alueella vaan..)

Eipä tuosta kitkasta paljon apua ole, saa sitä jarrulla piiskattua hiukan. Taino omasta se on lähes hengetön (onko siellä semmoista edes :D). Palalukon ajattelin pistää tilalle kun ei ole mikään kummoinen investointi.

http://home.4x4wire.com/erik/diffs/

Gammatus 04.04.2012 13:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Reisrdok (Viesti 868643)
Palalukon ajattelin pistää tilalle kun ei ole mikään kummoinen investointi.

Kuulin noista palalukoista ettei kuulemma oo hyvät maastossa eikä maantiellä

en sitte tiiä

vexi4x4 04.04.2012 14:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gammatus (Viesti 868703)
Kuulin noista palalukoista ettei kuulemma oo hyvät maastossa eikä maantiellä

en sitte tiiä

takana se toimii, jos vaan oikein asennettu/shimmattu. edessä ei, tai toimii se toki edesäkin, mut en itte laittais, saattaa aiheuttaa epämiellyttäviä ohjausliikkeitä/ohjautumattomuutta ja rikkinäisiä murroksia.

axu87 04.04.2012 14:47

Noista maastorenkaista ja niillä tiellä ajamisesta niin esim bfg mud terrain km2 on tieoloissa pirun hiljaiset ja mukavat ajaa.

Reisrdok 04.04.2012 18:34

Runneriin voi tehdä vaikka kemppilukon eteen kunhan ei enää ikinä sen jälkeen pistä nelivetoa maantiellä päälle :D

Palalukko ei ehkä ole yhtä hyvä kuin joku arbin paineilma mutta maksaa murto-osan.

Issu 04.04.2012 19:20

Pistä googleen hauksi "hiace,hilux lukon kiristys" ohje kitkan kirimiseksi.


Sivu luotu: 16:16 (GMT +2).