![]() |
Lj:n latausjännite
Eli läjä alkoi lataamaan liian vähän. Ensin vaihdoin hiilet, tilanne ei muuttunut. Sitten hain motonetistä mekaanisen jännitteensäätimen, alkoi lataamaan yli 15v.
Vaihdoin sen uuteen samanlaiseen, takuuta kun oli. Uusi säädin lataa kierroksilla jo yli 16v. Tyhjäkäynnillä kun on puhallin täysillä ja pitkät päällä niin jännite on ihan järkilukemissa, kierroksilla mennään heti yli 15v. Tyhjäkäynnilla ilman kuormaa n.15v kierroksilla yli 16v. Eli onko kenelläkään tietoa mistä vikaa kannattais ettiä? Toista akkua on kokeiltu ja maajohtoja putsailtu. Ensimmäisen motonetin säätimen ku takuuseen vaihdoin piti allekirjoittaa laput että jos maahantuoja ei siitä vikaa löydä niin minä maksan sen uudenki säätimen, eli ei oikeen monta kertaa viittis käydä niitä vaihtamas.. |
Se vanha mekaaninen jännitesäädin ei mee rikki... Se vaan ryömii ajan myötä hiukan alavireeseen, mut se on helppo säätää.
http://www.telemail.fi/sampankotisivut/TechCar.html Tuolta löytyy ohjettakin siihen hommaan. Ei ollu vaikee säätää latausjännitettä siihen 14v kieppeille. Noihin motonetin tarviketavaroihin en oo ite koskenu sen jälkeen kun ostin sieltä sierraan vesipumpun joka kesti 5tkm. |
Siellähän se lukikin.
Älä tee jos et osaa! Älä anna kaverin tehdä jos hän vain luulee osaavansa! Älä koskaan säädä säädintä viilaamalla kosketinpintoja! (pinnat menee rikki ja säädin särkyy) Jos säädät, teet sen kokonaan omalla vastuullasi! |
No mitäs haittaa 15v jännitteestä on?
|
Lainaus:
|
Kyllä aika kaukaista on 15v latauksella akkujen kiehuminen, vaikka olisi 16v latausjännite niin siltikään ei kiehuta.
|
Lainaus:
|
Ainakin vesi on akusta kadonnu ja hetken ku auto käy niin sen jälkeen sihinä akusta kuuluu.. Että en tiedä kiehumisesta mutta ei aivan terveeltäkään vaikuta..
|
Ootkos ne perus maadotukset kattonu kuntoon? Niistä moni latausvika kiinni, putsaat koneen maadotukset ja vedät vaikka laturille oman kunnon maapiuhan.
Onkos molemmat akut samanlaisia ja saman kuntosia? Onko akkujen välinen kytkentä kunnossa? Ootko putsannu laturin liittimet? Kyllä se 15-16v jo kiehuttaa jos akut ovat täynnä ja latausjännitteenäkin kuluttaa vedet akuista kun lataa liian nopeasti. Tieteellistä faktaa en etsi, mutta kokemuksia on liikaakin... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja tietysti riippuu akusta mitä kestää. |
Vaikuttais siltä että säätimen maajohto poikki, kun kerran säätimelle tulee sähköä, ja lähtee magnetointivirta.
toki liitinkin voi olle hapettunut. ja 16v on ehdottomasti liikaa 14.0v siedettävä, pakkasten aikana voi olla 14,8 v mutta se on minun mielestä maksimi onko sinulla kytentäkaaviota k.o autoon? Jos ei, niin mekaanisesta säätimestä voi yrittää selvittää tuon maajohdon: Se käämi, missä on vaihtokostetin, niin toinen käämin pää menee maihin ja toinen on jännite (ulkomuistista) |
Pitääpä vielä kerran käydä kaikki johdot läpi ja kattoa paraneeko.. Autossa on yksi akku ja se on reilun vuoden vanha. Kytkentäkaaviokin saattaa löytyä jostain tietokoneen syövereistä.
|
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92372
Tuolta löytyy kytkentäkaavio viimesestä viestistä. |
Mulla oli hiluxissa lataussäätimen kanssa vähän ton tapasta häröilyä. Latas ilman kuormitusta yli 15V. Viilasin koneen maadotukset ja korjasin tulipellin ja moottorin välisen maadotuksen ja "ongelma" hävis. Jos virtalukon pohjan ja akkujen välillä on kohtuullinen jännitehäviö esim. huonojen maadotuksien takia, niin se vissiin vaikuttaa kanssa tohon että lataa liikaa, koska säädin saattaa kuvitella, että jännite on todellisuutta matalempi.
|
Sivu luotu: 03:48 (GMT +2). |