Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Voiko käyttää uusia kesärenkaita jotka päivätty 10/01? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95374)

Mara83 20.03.2012 08:13

Voiko käyttää uusia kesärenkaita jotka päivätty 10/01?
 
Olis tollaset nokian NRE renkaat (195/65/15), jotka ollu lämpimässä hallissa pystyasennossa varmaan sen kymmenen vuotta käyttämättömänä. Olisko nuista vielä renkaiksi vai onko sama heittää menemään? :confused:

Morjenz 20.03.2012 08:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mara83 (Viesti 863786)
Olis tollaset nokian NRE renkaat (195/65/15), jotka ollu lämpimässä hallissa pystyasennossa varmaan sen kymmenen vuotta käyttämättömänä. Olisko nuista vielä renkaiksi vai onko sama heittää menemään? :confused:

Älä nyt ainakaan pois heitä! Parhaat ominaisuudet ovat renkailta poissa, mutta hyvinhän noilla vielä ajelee! Ei muutakun alle vaan!

mäksä 20.03.2012 09:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Morjenz (Viesti 863794)
Älä nyt ainakaan pois heitä! Parhaat ominaisuudet ovat renkailta poissa, mutta hyvinhän noilla vielä ajelee! Ei muutakun alle vaan!

juu älä vaan pois heitä,, alle vaan ja raakaa ajoa..

Heguli 20.03.2012 10:18

Kumin ominaisuudet muuttuvat ajan myötä, eli noiden renkaiden pito ei vastaa uusia renkaita. Jos niissä ei ole sivuilla pintahalkeamia ja muutenkin näyttävät OK kuntoisilta niin voihan niillä ajaa. Mutta varovasti, esim. ensimmäinen sadekeli saattaa yllättää.

Nuorena poikana ajoin ikivanhat Hakkapeliitat loppuun kun ei muka ollut rahaa ostaa uusia renkaita. Kyseiset renkaat oli kanssa olleet varastossa vuosikausia. Oli ne aika kauheat renkaat ominaisuuksiltaan, enää en moiseen leikkiin lähtisi.

mikkocap 20.03.2012 11:30

itellä oli volvo 240:ssä viime talvena talvirenkaat jotka oli päivätty jonnekkin 90-luvun alkupuolelle, ja hyvin toimi. eli samaa mieltä että sinne vaan ja kovaa ajua. ja jatkan tuohon että en koskaan, en koskaan ole edes miettinyt että miten ''vanhat'' renkaat on autossa olleet, pintoja/nastoja pitää vähän joskus seurata :D volvon renkaatkin tiesin siksi niin vanhaksi kun katastusmies niitä kyyläsi ja naureskeli.

Timo_L 20.03.2012 12:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikkocap (Viesti 863818)
itellä oli volvo 240:ssä viime talvena talvirenkaat jotka oli päivätty jonnekkin 90-luvun alkupuolelle, ja hyvin toimi. eli samaa mieltä että sinne vaan ja kovaa ajua. ja jatkan tuohon että en koskaan, en koskaan ole edes miettinyt että miten ''vanhat'' renkaat on autossa olleet, pintoja/nastoja pitää vähän joskus seurata :D volvon renkaatkin tiesin siksi niin vanhaksi kun katastusmies niitä kyyläsi ja naureskeli.

Mulla oli muutama vuosi takaperin 240- Volvossa alla silloin ~10 vuotta vanhat Nokian talvirenkaat, pintaa oli hyvin ja nastatkin tallella. Niissä renkaissa ei ollut yhtään tippaakaan pitoa. Jumitin monta kertaa liukkaissa mäissä oli siinä sitten lunta tai jäätä, vaikka rekat ja bussit pääsi mäet ylös :rolleyes: Ostin sitten kohtuu pikaisesti jotkut halpis- nastat, ja pitoa oli ihan eri lailla. A- Omegassa, hurjalla 2 litran ykspisteruiskulla ja automaatilla varustettussa, alla jotkut vanhat kesärenkaat joissa myös pintaa ihan hyvin. Menihän se auto toki sadekelillä komeasti luisussa ja suti kuin perkele - olihan siinä niin hurjasti tehoja - mutta ei se kyllä pysähtynyt eikä sillä olisi ketään väistää tarvinnut.

Eli kyllä kait noilla vanhoilla talvi- tai kesärenkailla ajaa, mutta ei niiltä kannata odottaa minkäänlaisia pito- ja ajo- ominaisuuksia. Paskoja ne vain on, siitä ei mihkään pääse. Mutta onhan ne mustat, pyöreät, ja lailliset joten sen puoleen kelpaa tieliikenteeseen :D

HiluxMan 20.03.2012 14:01

Niin, kannattaa miettiä paljonko sen uuden rengassetin hinnalla oikoo peltejä.
Puhumattakaan jäsenten korjailusta itsellä, matkustajilla tai syyttömällä osapuolella.

Hengen menetyksiä ei korvaa mikään.

A-P 20.03.2012 14:11

No huhhuh, ei ny sentäs aleta hysteerisiksi!
Eiköhän nuo renkaat aja asiansa siinä missä muutkin kumit.
Varmasti paremmat kuin uudet kiinalaiset kovakumit! Kerran sellaiset ostaneena, ensimmäisen ja viimeisen.

Nuhapumppu 20.03.2012 14:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A-P (Viesti 863845)
No huhhuh, ei ny sentäs aleta hysteerisiksi!
Eiköhän nuo renkaat aja asiansa siinä missä muutkin kumit.
Varmasti paremmat kuin uudet kiinalaiset kovakumit! Kerran sellaiset ostaneena, ensimmäisen ja viimeisen.

Pelkillä kiinakumeilla viimeiset 5kesää ajaneena täytyy sanoa että vain ääritilanteissa kallimmat renkaat saattaa toimia paremmin,muuten menevät läpi kuin väärä raha. Nastarenkaissa se halpuus ja vanhuus korostuu sitten aivan erillä tavalla.

Jappi 20.03.2012 15:47

Kyllä, kesärenkaana normaalissa liikenteessä menee ihan täydestä vanhatkin renkaat jos vain on ehjät.

Talvirenkaina en käyttäisi ikivanhoja, niissä kumin kovettuminen vie niin rajusti pitoa ja toisekseen on kuviot yms rengastekniikka talvikumeissa mennyt niin vauhdilla eteenpäin.

Mitä kiinakumeihin tulee niin aika kylmäävää testidataa oli tuulilasin testissä joku vuosi sitten. Olikohan että 60km/h->0 lukkojarrutus märällä niin parhaan kumin pysähtymiskohdassa oli kiinakumilla +40km/h vauhtia jäljellä ja matka kokonaisuudessaan moninkertainen...

Mara83 20.03.2012 17:03

Jep
 
Kiitoksia vastauksista, nyt uskaltaa kokkeilla vanteille ja testata ajotuntumaa niillä, kuhan nuo tiet vähän sulas :)

smgt 20.03.2012 20:07

varasto säilytys ei renkaita vielä ihan pilalle saa mutta jos ois ollu pihamaalla auringon paisteessa niin sitte ne ois roskalava kamaa .

huoletta alle vaan jos ei murtumia tule näkyviin ku painelee läjään niitä...

A-P 21.03.2012 06:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 863848)
Pelkillä kiinakumeilla viimeiset 5kesää ajaneena täytyy sanoa että vain ääritilanteissa kallimmat renkaat saattaa toimia paremmin,...

No siitä nyt onkin jo yli kymmenen vuotta kun FIATin alle moiset ostin, mutta eritasoliittymässä ohjaaminen tapahtui vesikelissä kaasulla, toissijaisesti ratilla. ;)

baxxter 21.03.2012 07:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 863848)
Pelkillä kiinakumeilla viimeiset 5kesää ajaneena täytyy sanoa että vain ääritilanteissa kallimmat renkaat saattaa toimia paremmin,muuten menevät läpi kuin väärä raha.

Eikö siinä ääritilanteessa nimenomaan renkaiden pitäis toimia, että selviää siitä ääritilanteesta vielä hengissä?

Käyttiksessä on onneksi rengaskoko sellainen, että saa "parhaat" renkaatkin vielä sopivaan hintaan. On huonoja ja halpoja renkaita autoissa ollut aikaisemmin, eikä ne halvat ole huonoilta silti tuntuneet :) Nykyään ei vaan huvita säästää noin satasta per vuosi ostamalla huonommaksi testatun tuotteen.
Ja asiaan, kannattaa vielä muistaa että samankokoiset uudet laaturenkaat maksaa vähän vajaa 400e ja vähemmän laaturenkaat vajaa 300e..

Nuhapumppu 21.03.2012 10:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 864085)
Eikö siinä ääritilanteessa nimenomaan renkaiden pitäis toimia, että selviää siitä ääritilanteesta vielä hengissä?

Käyttiksessä on onneksi rengaskoko sellainen, että saa "parhaat" renkaatkin vielä sopivaan hintaan. On huonoja ja halpoja renkaita autoissa ollut aikaisemmin, eikä ne halvat ole huonoilta silti tuntuneet :) Nykyään ei vaan huvita säästää noin satasta per vuosi ostamalla huonommaksi testatun tuotteen.
Ja asiaan, kannattaa vielä muistaa että samankokoiset uudet laaturenkaat maksaa vähän vajaa 400e ja vähemmän laaturenkaat vajaa 300e..

Huomaa sana saattaa. Monestikkin tullut tehtyä useampia kovia jarrutus-väistö yhdistelmiä eikä kertaakaan kolahtanut mihinkään tai lähtenyt luistelemaan,ABS:ät kuitenkin helpottaa paljon tässäkin tilanteessa.
Ja kuitenkaan kesärenkaissa ei enää niin älytöntä eroa ole kuin ennen,kovaäänisethän ne kiina renkaat on,mutta eipä se hintakaan ole kuin ~300€ kierros. Ja en sanoisi että kalliinpi on parempi,itseä ei oikein vakuuta kaverilla alla olleet Pirellin Potentza renkaat,ajoi ~30tkm niin olivat liki kaljuja kaikki,pyöränkulmat kohdallaan yms. Hiljaiset ne kyllä oli,mutta mukava ostella +600€ rengassarjoja joka kesä kun kestävyys on tuota luokkaa,englantilaisetkin ovat tuon renkaan keston haukkuneet.
Eikä se hinta ihan nuinkaan mene,tietenkin jos ostaa jotain 195/55 R15 renkaita niin silloin,esim omassa koossa 225/45 R17 halvin on High Performer 263,84€ ja ensinmäinen "laatumerkki" Kumho KH31 422,92€

Kellis 21.03.2012 13:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mara83 (Viesti 863786)
Olis tollaset nokian NRE renkaat (195/65/15), jotka ollu lämpimässä hallissa pystyasennossa varmaan sen kymmenen vuotta käyttämättömänä. Olisko nuista vielä renkaiksi vai onko sama heittää menemään? :confused:

Alle vaan ja kovaa ajoa!

Onhan nuita näkyny renkaita jotka ollu auton allakin sen yli kymmenen vuotta . Tosin niistä jo kyljet repeilee ,ja vuotaa ,mut näkyy niitä vielä olevan liikenteessä .

h-a-r-z-a 21.03.2012 15:11

Renkaat on varmasti hyvät jos ei paremmasta tiedä.Kyllä se vanha rengas on vaan jo vanha,ei siitä mihinkään pääse.

Bänkster 22.03.2012 09:55

Kysymys
 
Aiheeseen aika hyvin liittyen kysymys ulkona traikussa kiinni olleista renkaista. Miten nopeasti pari vuotta vanhat renkaat lähtevät murenemaan jossei traikkua ole juurikaan liikutettu näiden parin vuoden aikana? Muutaman kerran vedelty eessun taassun...

Jappi 22.03.2012 23:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bänkster (Viesti 864481)
Aiheeseen aika hyvin liittyen kysymys ulkona traikussa kiinni olleista renkaista. Miten nopeasti pari vuotta vanhat renkaat lähtevät murenemaan jossei traikkua ole juurikaan liikutettu näiden parin vuoden aikana? Muutaman kerran vedelty eessun taassun...

Se riippuu paikasta, renkaasta, ilmoista etc... Mutta sen näkee päällepäin, jos kyljet on ehjät niin ei ole hätää.

Nerd-O 23.03.2012 10:10

Broidi laittoi muinoin 90-luvun lopulla omaan Kadettiin asuntovaunusta 80-luvun puolivälin kesärenkaat. Olivat melkein kuin uudet. Olivat kyllä melkoiset elokuvarenkaat. Yhtään mitään pitoa niissä ei ollut ja joka hemmetin mutkassa vinkuivat oikein urakalla. Olihan se todella mageeta kun teinihelvetti kadetti vinkuu joka mutkassa kuin omaisi suuretkin tehot siinä 1.3 koneessa. Mut ei ne tainnut kestää kuin kuukauden ja yksi rengas kerrallaan meni kudokset rikki joka renkaasta.

sos 24.03.2012 11:52

mulla käyttiiksessä orkkis renkaat talvikäytössä ja auto on vm2001

macro 24.03.2012 15:04

Tuttavalla on auto vuodelta -99.
Talvirenkaina alkuperäset nokia hakkapeliitat.
Ja ei montaa nastaa puutu, pintaa reilusti. Ajaa sen vajaa kymppitonnin vuoteen, painottuen kesään. Viime syksynä vihjailin, että onhan nämä lailliset, mutta kannattasko jo uusia pito-ominaisuuksien vuoksi...

Eli ku yleiskunto on kohdallaan, ni hyvin menee vanhemmatki kumit, toki ei pidot ole enää uuden luokkaa...

Renkaista kiinnostuneille linkki vinkki, kannattaa kuunnella:
http://areena.yle.fi/audio/1324047463921

Kiinarenkaista en malta olla kommentoimatta. On ollu alla nexeniä marangonia yms.
Hiljasia ollu, mutta kuluukin sitä tahtia sitte, ku hiljasuus tulee pehmeästä kumiseoksesta.
Ja sadekeliominaisuuksista tai niiden puutteesta ei viiti edes puhua. Jos motarin rampilla normaali kiihytyksessä (noin 140hv nykydieseli) potkii tyhjää kiihyttäessä, ni en kovi paljo ylistäs sadeominaisuuksia.

S40N Volvossa oli alla 215/17 nexenit. Vaunun vetoa 5tkm kesässä, muuta ajoa toinen mokoma. Norjan reissulla alko vollottaan kumit, kankaat näky parhaasta kohdasta. Tuli taas satasen säästöstä arvokasta. Nyt michelinit hoitaa tehtävänsä, eiköhän noilla taas kolme kesää päästä, sen verta vähä on kuluneet. Ehkäpä ne kiinakumin kantavuudetkaa ei aivan ilmoitettua tasoa siis ole.

Nuhapumppu 24.03.2012 23:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja macro (Viesti 865189)

Kiinarenkaista en malta olla kommentoimatta. On ollu alla nexeniä marangonia yms.
Hiljasia ollu, mutta kuluukin sitä tahtia sitte, ku hiljasuus tulee pehmeästä kumiseoksesta.
Ja sadekeliominaisuuksista tai niiden puutteesta ei viiti edes puhua. Jos motarin rampilla normaali kiihytyksessä (noin 140hv nykydieseli) potkii tyhjää kiihyttäessä, ni en kovi paljo ylistäs sadeominaisuuksia.

S40N Volvossa oli alla 215/17 nexenit. Vaunun vetoa 5tkm kesässä, muuta ajoa toinen mokoma. Norjan reissulla alko vollottaan kumit, kankaat näky parhaasta kohdasta. Tuli taas satasen säästöstä arvokasta. Nyt michelinit hoitaa tehtävänsä, eiköhän noilla taas kolme kesää päästä, sen verta vähä on kuluneet. Ehkäpä ne kiinakumin kantavuudetkaa ei aivan ilmoitettua tasoa siis ole.

Mistä olet löytänyt hiljaiset kiinarenkaat,onko sellaisia edes olemassa? Eikä nuo maragonit ja nexenit ole edes pahoja kiinarenkaita,esim nuo omat Sunewit on kunnon kiinarenkaat,maksoi ~260€kierros ja ovat pahempi ääniset kuin nuo nykyiset Maragonin nastat asfaltilla:D Ja aina ei voi sanoa että rahalla saa laatua,esim kokemuksieni mukaan nokian renkailla ei tee mitään ja vaikka kuinka olivat extraloadit niin silti petti rungot,mutta nehän onkin ryssärattaita ne.

Jappi 24.03.2012 23:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 865363)
Ja aina ei voi sanoa että rahalla saa laatua,esim kokemuksieni mukaan nokian renkailla ei tee mitään ja vaikka kuinka olivat extraloadit niin silti petti rungot,mutta nehän onkin ryssärattaita ne.

Noksulla on ollut ihan riittämiin runko-ongelmia suomivalmisteisissakin.

macro 25.03.2012 14:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 865363)
Mistä olet löytänyt hiljaiset kiinarenkaat,onko sellaisia edes olemassa? Eikä nuo maragonit ja nexenit ole edes pahoja kiinarenkaita,esim nuo omat Sunewit on kunnon kiinarenkaat,maksoi ~260€kierros ja ovat pahempi ääniset kuin nuo nykyiset Maragonin nastat asfaltilla:D Ja aina ei voi sanoa että rahalla saa laatua,esim kokemuksieni mukaan nokian renkailla ei tee mitään ja vaikka kuinka olivat extraloadit niin silti petti rungot,mutta nehän onkin ryssärattaita ne.

No esim. yhteen autoon tuli kesässä lähes sileäksi ajettujen marangonien tilalle saman kokoset hankookit, ja renngasmelu kyllä nousi. Marangoni kulu nopeasti, mutta oli yllättävän hiljanen, minun maalaisjärjellä pehmeä kumiseos vois aiheuttaa moista...


Sivu luotu: 14:02 (GMT +2).