Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   etujarrukilvet pois? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=9529)

29.03.2005 18:42

etujarrukilvet pois?
 
onko offi käytössä etujarrukilvillä mitään hyötyä?
-make

Note! This message was posted anonymously!

Ahosensetä 29.03.2005 18:43

Ei.

Katsastussetä saattaa vinkua niitä takaisin.


T, Antti

Palde 29.03.2005 19:33

ei saata vinkua , vaan vaatii ne takaisin !!!
Iestattu on ...... ;)


Ahosensetä 29.03.2005 19:51

No niin mullekin on käyny ... jotkut ovat tosin päässeet selittämällä.

Offihommiin voisi tehdä paksummasta (noin 2 mm) rst-levystä lujemmat kilvet, etteivät heti ensimmäiseen risuun putoa. Mulla on metsäpelissä edessä tommoset.


T, Antti

mikjus 29.03.2005 21:17

Mulla meni läpi ilman kilpiä ja mielestäni parempi offikäytössä kun ne ei oo paskaa keräämässä ja aina solmussa.

www.G-69.tk - www.pahama.com

Paavo 29.03.2005 21:39

Ja helpompi huuhdella moskat pois kun ei oo kilpiä levyä ja pyörännapaa peittämässä.

Tietääkö joku miksi nuo kilvet ylipäätään on siellä alumperin? Levyn kastumista esim. sateessa ajettaessa tuskin edes vähentävät merkittävästi (riippuu vanteesta toki), eikä uskois pikkukivien jne. olevan kovin suuri uhja laikalle.

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

uretaani 29.03.2005 22:02

Luulen, että kyseessä on teoria, jossa erittäin kovan jarruttelun jälkeen kun levyt ovat kuumia, voisi syntyä heinikossa tulipalovaara, samaan tapaan kuin katalysaattorin kanssa. En ole asiasta varma, mutta putkahti mieleeni.

Lainaus:

quote:
Ja helpompi huuhdella moskat pois kun ei oo kilpiä levyä ja pyörännapaa peittämässä.

Tietääkö joku miksi nuo kilvet ylipäätään on siellä alumperin? Levyn kastumista esim. sateessa ajettaessa tuskin edes vähentävät merkittävästi (riippuu vanteesta toki), eikä uskois pikkukivien jne. olevan kovin suuri uhja laikalle.

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Älähän huoli.

JF 29.03.2005 23:17

Takana kilvet suojaavat varmasti ihan syystä etureinkaiden roiskeilta ja auton alla pyörteilevältä roskalta. Edessä kyse on ehkä edellä ajavien autojen nostattamasta roskasta? En siltikään keksi miten ne liittyvät liikenneturvallisuuteen niissä määrin että niitä katsastuksessa vaaditaan. Paitsi että joissain autoissa etukilvet ovat "tuuletettua" mallia eli ne johtavat ajoviimaa jäähdyttämään jarrulevyä. Umpimallithan toimivat juuri päinvastoin, kun levyt saavat rauhassa hikoilla (lämpö)kilven takana. Kumma juttu.

Takalevyjarrut kun alkavat jossain vaiheessa valmistua, niin ajattelin viritellä niihin kilvet lähinnä akselin etupuolelle, jotta akselin takapuolelle jäävään satulaan kertyvä muta ja moska pääsisi vapasti tippumaan alas.


jpisteh 29.03.2005 23:53

Toi jarrukilvet ovat vähän veikeä juttu...

Ralliautoista ne poistetaan aina ja niiden katsastusessa ei ole "yleensä" mitään ongelmia.

On monia etelä-eurooppalaisia autoja, joissa osissa oli kilvet ja toisessa ei (sama vuosimalli). Siis näiden autojen kilpien poistolle ei ole esteitä (saattaa leukalihakset kulua).

Eli kyllähän se on katsastusmiehen vallassa aikalailla, onko jarrukilvet vai ei. Ruostuneet jarrukilvet ovat vaaralliset, mutta jarrukilpien poistamista on hankala perustella vaarallisuudella (etuja versus haittoja).

j.h


jeeppi-eki 30.03.2005 08:31

Taitaa olla kilvet sen vuoksi ettei kuumia jarrulevyjä roiskevesi pikajäähdytys vaikutuksellaan vääntelisi kieroon. Mutta jos ajattelee Jeepin isokokoisia jäähdytettyjä levyjä niin vaaara ko.tapahtumaan on varsin pieni.Koskee pienten autojen ohuita levyjä pääsääntöisesti eniten.

JEEP OR H2
JEEP, because i`m poor

JF 30.03.2005 19:12

Nuo mm. joistain Cruisereista löytyvät ilmanohjaimet taas ohjaavat varmasti yhtä innokkaasti vettä kuin ilmaakin, eli mitään järkyttävää lämpöshokkivaaraa vedestä ei vm. 75-90 HD-Cruiserien etulevyillä pitäisi olla. Ovat tosiaan jäähdytetyt.


02.04.2005 22:47

Lainaus:

quote:
Taitaa olla kilvet sen vuoksi ettei kuumia jarrulevyjä roiskevesi pikajäähdytys vaikutuksellaan vääntelisi kieroon. Mutta jos ajattelee Jeepin isokokoisia jäähdytettyjä levyjä niin vaaara ko.tapahtumaan on varsin pieni.Koskee pienten autojen ohuita levyjä pääsääntöisesti eniten.
Niin isoissa/paksuissa jarrulevyissä pintä jäähtyy nopeasti, mutta sisältä hitaasti. Niin silloin "jännitykset" ovat ihan riittävät.

Kaveri oli aikanaan Sisu Truck-Race teamin huollossa, niin jarrulevyt vaihdettiin joka lähdön jälkeen. Yhden kisan ajettu jarrulevy oli nähnyt monia erilaisia lämpötiloja, sitä oli mukava hämmästellä.

j.h

Kun jarrulevy halkeaa rallihuollossa, juuri kun on rengaita irroittamassa, niin huoltomiehen housupyykki on hyvin lähellä :-(.

Note! This message was posted anonymously!


Sivu luotu: 21:20 (GMT +2).