Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hiluxiin alavääntöä lisää (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95082)

HAILUXI-07 12.03.2012 16:59

Hiluxiin alavääntöä lisää
 
Oletteko lastuttaneet Hiluxien moottoreita? "onko järkee vai ei" tuossa lastuttamisessa?

Jotenki vain tuntuu että vääntöä sais löytyä alemmilta kierroksilta, olisikohan jossain 1500- 1700 kierroksen paikkeilla missä lähtee vetämään?, en nyt vihtis lähtä kokeileen asiasta tehen.

Nyt kun lähteen ykkösellä liikkeelle niin kiihtyvyys on verkkasta ennenkuin turbo lähtee ahtamaan ja ennen sitä pysty laittaan kakkosen ja niin edespäin.

Sitten jos joka vaihteella ykkösestä eteenpäin nostat kierrokset yli 2000 että turbo kerkiää potkaseen vauhtia niin sillon kyllä kiihtyy mutta jotenki tuntuu että se on vähä semmosta huuattamista. Sai tuo reippaampi vääntö löytyä alempaa.

Arpe 12.03.2012 18:51

Noihin Hiluxeihin on hiukan hankala tehdä ohjelmamuutoksia. Eurooppalaisiin moottoreihin niitä tekehää taasen melkein joka pajassa. Tehoboxilla hiluxia on helppo viritää,mut se ei erityisesti alavääntöä lisää vaan piristää tasasesti koko kierrosalueella.
Omassa Hilussa ollu noin 1,5vuotta KCR:n boxi. Lisää muistaakseen n.20hp/60nm
Selvä ero vakiohiluksiin,mut ei vieläkään mikään raketti. Korvaa kyllä riittävästi isompien renkaden tehontarpeen.
Tuohon onko järkee vai ei juttuun onkii sit vaikeempi keksii viisasta vastausta.

Mut periaatteessa renkaiden suurentaminen ja tehon lisääminen on aina kuulostanu hyvältä:D:D:D

Hailux 12.03.2012 19:02

värkhääpi vnt ahtimen orkkiksen kukkopillin tilalle...pitäis ahtaa vähän alempaa jota kautta luulis sitä alavääntöä tulevan

RIPAX 12.03.2012 20:20

Muttamutta....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hailux (Viesti 861349)
värkhääpi vnt ahtimen orkkiksen kukkopillin tilalle...pitäis ahtaa vähän alempaa jota kautta luulis sitä alavääntöä tulevan

Ja vielä ku saa sen orkkis moottorin ohjaus softan ymmärtämään VNT ahdinta ni hyvä tulee,helposti voi ahto karkailla muuten. Ja huonoin vaihtoehto on se et voima puolella ei tapahdu juuri mitään mut ahdin/kone pamahtaa paskaksi.

Hailux 13.03.2012 01:05

ihan hyvä pointti..ja jos laittaa vnt ahtimen niin hukkaportti vaihtaa paineella pelaavaksi/eikös se yleensä ole vnt:ssä alipainetoiminen
itsellä tulossa jossain vaiheessa vnt ahdin tuohon 1kzt kikottimeen mutta ei tarvihe välittää softista ym...koska on mekaanisella pumpulla

popo99 13.03.2012 15:24

d4d hilux ja alavääntö ei sovi samaan lauseeseen:D

RIPAX 13.03.2012 18:30

Hukkaportti..
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hailux (Viesti 861531)
ihan hyvä pointti..ja jos laittaa vnt ahtimen niin hukkaportti vaihtaa paineella pelaavaksi/eikös se yleensä ole vnt:ssä alipainetoiminen
itsellä tulossa jossain vaiheessa vnt ahdin tuohon 1kzt kikottimeen mutta ei tarvihe välittää softista ym...koska on mekaanisella pumpulla

Niin VNTssä ei oikeastaan ole hukkaporttia vaan se kello ohjaa johdesiipiä. Että VNT toimis mekaanisella pumpulla perinteisessä dieselissä pitäs sen tuotto yli mitottaa reilusti et ei hajoa sen päästessä ylikierroksille. Ja se ylimitoitus tekee sen et ei oo hyötyä tavalliseen nähden. VNT ahdetuissa kun on yleensä sähkö ohjattu pumppu joka vahtii ahdinta et ei ahda liikaa eikä syötä toisaalta liikaa,noki ja johdesiivet ei sovi yhteen. En ole omisssa vehkeissä käyttänyt VNT ahdinta erään ahdin insinöörin kanssa palaveerattuani,en siis ole ihan itse paljonkaan tutkimusta tehnyt. Ja olenpa kuullut laitetun pensa koneeseenkin VNT ahtimen,eikä odotetusti hyvällä menestyksellä.:D

Hailux 13.03.2012 20:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 861726)
Niin VNTssä ei oikeastaan ole hukkaporttia vaan se kello ohjaa johdesiipiä. Että VNT toimis mekaanisella pumpulla perinteisessä dieselissä pitäs sen tuotto yli mitottaa reilusti et ei hajoa sen päästessä ylikierroksille. Ja se ylimitoitus tekee sen et ei oo hyötyä tavalliseen nähden. VNT ahdetuissa kun on yleensä sähkö ohjattu pumppu joka vahtii ahdinta et ei ahda liikaa eikä syötä toisaalta liikaa,noki ja johdesiivet ei sovi yhteen. En ole omisssa vehkeissä käyttänyt VNT ahdinta erään ahdin insinöörin kanssa palaveerattuani,en siis ole ihan itse paljonkaan tutkimusta tehnyt. Ja olenpa kuullut laitetun pensa koneeseenkin VNT ahtimen,eikä odotetusti hyvällä menestyksellä.:D

koskeeko tämä nyt sellasta pakettia missä turbokin on sähköohjattu?? mä olen kyl saanut tietoa et pelais ihan hyvin normidieselissä..mulla lojuu alipaineohjattu garretti tallissa..

-MaTTi- 13.03.2012 22:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HAILUXI-07 (Viesti 861286)
Oletteko lastuttaneet Hiluxien moottoreita? "onko järkee vai ei" tuossa lastuttamisessa?

Jotenki vain tuntuu että vääntöä sais löytyä alemmilta kierroksilta, olisikohan jossain 1500- 1700 kierroksen paikkeilla missä lähtee vetämään?, en nyt vihtis lähtä kokeileen asiasta tehen.

Tokihan siinä järkee on. Samassa kohtaa se vääntöpiikki pysyy, mut kun sitä on koko alueella enempi ni helpompaa on ajelu.

Mulla oli hetken aikaa Avensis D-4D -01 kakkosautona. Siinä samat oireet, ennen 1800 r/min ei tapahtunu mitään, sen jälkeen sitten jotenkin. Myin pois ja ostin Verso-korollan D-4D -05, siinä sama 2-litranen kone mut säätyväsiipisellä turbolla. Ihan eri luonteinen, tää lähtee ahtaan jo jostain 1300 r/min, vääntää hyvin jo reippaasti alle 2000 r/min, mut parin tonnin päällä on selvä vääntöpiikki. Steinbauerin lastupurkki ollu kiinni niin pärjää maantielläkin (ilmotettu 141 hv/340 Nm).

Onkos tää kyseessä oleva Hilu nyt 75 vai 88 kW? Tuolta voit katella teho ja vääntökäppyröitä boksilla: http://www.steinbauer.cc/neu/index.php?car_type=8247 Sama osanumero käy yleensä moneen muuhunkin Toyotaan, joten saattaa löytyä käytettyjäkin parilla sataa saksanmaalta.

RIPAX 14.03.2012 20:36

Ei.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hailux (Viesti 861774)
koskeeko tämä nyt sellasta pakettia missä turbokin on sähköohjattu?? mä olen kyl saanut tietoa et pelais ihan hyvin normidieselissä..mulla lojuu alipaineohjattu garretti tallissa..

Meinaan sitä että parhaimmillaan VNT ahtimesta on hyötyä vanhaan nähden,useimmiten vaarana on ahtimen tai koneen rikkoutuminen. Mutta VNT ahtimesta ei ole hyötyä parhaaseen mahdolliseen perinteisesti ohjattuun ahtimeen nähden. Varsinkaan jos tarvitaan paljon tuottoa verraten pienestä koneesta ei VNT ohjauksesta ole hyötyä. Ei kaikki tehdas tekoiset turbo moottorit ole edelleenkään VNT ahdettuja joten ei VNT ahtimen paremmuus ole mikään selviö,yleensä kyllä uudehko VNT ahdin on parempi kuin loppuun riivattu 80 luvun öljykirnu.


Sivu luotu: 10:58 (GMT +2).