![]() |
Mopomuisteloita..
Miten voi muisti olla näin hapero?
Vastahan se oli -94 tai -95 kun mä viimeksi tota Suzuki PV:tä rassasin ja sillon piti oleman kunnossa.. Noh, 2009 se kilahti kun piti pojille näyttää kuinka mopo karkaa käsistä.. Eli kiertokangen laakeri muruiks ja jumitti kampuran. Nyt kun Sebulla polttelee se uus mopokortti taskussa (haettiin tänään) niin koitettiin niputtaa toi alakerta ottamalla toisesta pv:stä kampura. Ei onnistunu. Toi olikin pitemmällä iskulla toi 80cc läppäpytyllinen ja 5-vaihteinen alakerta mikä kilahti. Nyt jäi mäntä rapiat sentin sylinterin ylätasosta ja epäilen ettei käy kunnolla sen takia.. Aivastelee takasinpäin eikä ota kierroksia ja taitaa vielä kastaa tulpankin.. Ja tossahan on melkein vakio mikunin 22mm kaasari.. Käyntiin lähtee vain ryyppy päällä ja jos sen otta pois niin sammuu vallan.. Huuhteluaukot ei välttämäti paljastu kokonaan jos männän liike jää vajaaksi? Voisko se aiheuttaa aivastuksen? En enää muista paljonko noissa vakio / 80 pytyissä jäi tyhjää sylinterin yläreunaan normi pv:n alakerran kans.. Mites muut huru-ukot, muistatteko omilta mopoajoiltanne jotain, täytyy tunnustaa, että muistikuvat on hiukan hämärtyneet.. Eli en sitten taaskaan onnistunu säästämään, kun aattelin et talven olis Sebu ajellu kavereille tohon parin kilsan päähän tolla mun pv:llä.. Vakiona tietenkin. Saa tarjota osia.. mm vakio sylinteri hakusessa.. Nettivaraosassa noita näyttäs olevan mutta kaukana.. |
Joku RM:n kone? Millaiset sytkävehkeet?
Ennakoita mietin... Onks ihan puhas läppäpytty, vai joku imuaukollinen viritys? |
Harmaa muistikuva että mäntä tulisi melkein sylinterin yläpinnan tasalle, millin pari jäisi vajaaksi? Näistä on tosiaan paljon aikaa.. Äkkiseltään sentti kuullostaa todella paljolta? Selittää kyllä aivastelun jos puristussuhde on täysin persiillään..
|
ei kait nuo uudet vakioosat maksa paljoakaan jos ostaa jostain mopossportilla tai nakkilasta?
|
Sentin ero ? :D
Mittaappas se isku ja männän puristuskorkeus. |
Lainaus:
Ihme, jotta kone edes käy tuolla virityksellä :D Puristussuhde on liian alhainen ja imu/pako-aukot aukeaa miten sattuu. Oikeata osaa vaan koneeseen, nykyään eivät edes maksa paljoa. |
Jos nyt oikein satun muistamaan..
Noitahan oli "tavallinen" 80cc (n.7hp??) ja rm:n 80cc (n.15hp??) Aikoinaan pv:ssä oli 80cc rm:n siis crossin kampura, kiertokanki, sylinteri, kansi, mäntä, kaasari ja putki kiinni kasattuna muuten vakioon alakertaan. Rm:n sylinteri on muistaakseni sen sentin verran pidempi iskuinen, joten vaati oikeat osat toimiakseen. |
No siihen olen itsekin kallistumassa viime yön googlauksen ja nakkilan pyörän ja mopon arkistoja tutkittuani..
Eli öljypumppu teki kiusaa samoin 8mm studit sekä 5.s vaihde. Alakerta on -94:nen mutta kiertokanki ja sylinteri oli -81 rm80:sta. Mopo-sportista näköjään löytyy vakio läppä syltty sarjaa 59e.. Sytkä on kärjeton pv:n oma, siinäkin on kolme mahdollisuutta asentaa, joista kaksi väärää.. :D:D |
pitää laittaa joko pv:n oma kiertokaki ja kampiakseli tai rm pytty vaan taitaa olla aika hintavia noi pytyt
|
typoja prkl..
siis tossa oli rm kanki ja pytty. Nyt on pv:n kampura, jolloin isku jää rm pytyssä sen sentin vajaaksi. |
onko siis moottorin lohkoissa eroja.. ??
pv:n omat korkeampia mitä rämän..? |
Lainaus:
Naapurin poika-Tuominen oli mopoiässä ja uudella päristimellä kurvasi näytille. Meikäläinen kun oli silloin sellainen äärimmäisen utelias jauhesammuttimen kokoinen natiainen, niin sitä konetta piti tietysti heti päästä tutkimaan ja rassaaman :cool:. Siinä sitten heti, kun aikuisten silmä välitti, kävin kiinni tekniikkaan. Moottorin ympärillä touhutessa kävi käsi kohta kiinni kuumaan pakoputkeen. Ai-ai kun sattui ja kova parkuhan siitä pääsi :(. Taisin voittaa volyymissä Zündappin käyntiäänen, kun apuvoimia saapui viivana paikalle mini-mekaanikkoa pelastamaan :eek: Taisi sitä joku vaaran merkki alitajuntaan jäädä, kun ei ole mopot sen jälkeen isommin kiinnostaneet :p |
Mulla on semmonen muistikuva että toi RM/GS pikkucrossin pytty olis ollu sen ratkasevan sentin korkeempi kun vakio ja eivät käy ristiin ja ja ja niissä pikkucrosseissa tais olla se 5.s vaihde minkä saa sitte sovellettua vakio alakertaanki.
Olihan ne juu aikoja kun päristettiin mopolla menemää nii mmaan perkeleesti vaikka oli -30 pihalla tota kylmää ja ei tuntunu juuri missää, nyt ku näkee sen mittarissa ni kääntää jo patteria isommalle ja laittaa puhelimen kiinne ja peiton korville. Ja ihmetys oli suuri kun naapurin tantta valitti äänistä mitkä ei ollu ees pahat, nyt taas kun joku häristää pielee viilatulla skootterilla kylän raittia ni kirotaa etteikö noista saa yhtää suihkuhävittäjää hiljasempia... :D |
Itsehän pärräilen vieläkin tälläsellä:p Loppuvuodesta korrti taskuun ja maasturi kaupoille! Ja kuka sanoi ettei kiinalainen laatu kestä? 14 500km ajettu tuolla rääkillä. Kaksi kertaa koneeseen tullut uutta osaa. Männän vaihoin hilppeineen ja jakoketjun kiristimineen.
http://farm7.staticflickr.com/6190/6...41c820b9_z.jpg man7 by Kääkkä, on Flickr |
Ja noissa pv läpättömässä ja läpällisen kannessa oli myös eroa.
Vaikutti mun tietääkseni juuri tuohon palotilan muotoon.? Voin olla väärässä mutta tälläinen muistikuva olisi... |
Lainaus:
Muistin varaisest... Ja aika liki männän laki tul pytyn ylätasoa, kun ei kummosta pykälää renkaat tehneet. |
joo kyllä se mäntä melkeen kanteen yltää. Solikasta piti kantta avartaa ku isomman männän laitto eikä puriste korkeudessa mainittavaa ero ollu.
|
Toi pannu olikin ds80! Netti varaosasta löyty just samanmoinen , tosin osina..
Noh.. Kampuraa vaihtamaan ja sitten onkin kaks konetta, ds80 kun iskää lapsettaa ja pv50 tolle mopokortilliselle.. :D:D |
70-luvun alussa solikalla pärräsin... :p
Kauheet virittely kisat naapurikaverin tunskaa vastaan, tais mennä tasan skabat. Piti mennä lujaa montulla ja tiellä... :D |
käsi sydämmelle, ajoko joku oikeasti vakiomopilla, sen mitä minä mopoajoista muistan niin julkisesti PV:llä kukaan kehdannut ajaa jos semmonen värinäkuminen sylinteri paikallaan oli, tytöksi pian luulivat (tosin serkkulikallaki on 80 läppis että...)
itte oli monkkarikuski, isot ääneet, mihkään ei mee, 65 oli kireessä, 90vm, 4" takarengas,cb100:n jouset ja iskarit, isoin eturatas mitä paikalleen sopi, avarrettu kansi c kadetin? venttiileillä, virinokka, en muista minkä nokasta se paikallisella sorvamolla tehtiin, isompi putki läpi huutavalla änkkärillä jne... |
Lainaus:
|
mullapa ne olit viidennet rattaat. ne ei juuri 4:sta isommat ole mutta saapahan enempi pykällettävää :D
vakio pytty viilattu, vakio kaasari säätösuuttimella ja putki ite tehty. 70 oli huiput mutta sinne ei monesti päästy huonon väännön takia. sitte vaihtu pytty vissiin airsall valmisteeseen jossa oli ikkunamännälle kanavat ja sillä päästiin 18mm kaasarilla lähelle 90. |
tais viimesin kokoonpano olla S1, 80cc malossi, 26mm keihin, joku tunturin alakauttaputki ja 3 piikkiä isompi eturatas :D sillä mentiin 125dt:n kans rinnakkain lähössä ja huipuissa, oiskohan tuo n.110 kelannu... ja ei ollu kuristettu dt :p muute sama mut vakio putki ni huiput 70 :D en tiiä paljo kone kiers mut äänet oli lähinnä semmost ulinaa :D Muuten kiva tuo s1 mut takavanteesta puuttu kumilukko, eli pikipinnalla pikku luisu ja renkaan vaihtoon :)
ainii, ja etulokari piti olla semmone rengasta nuoleva malli et sai pytylle tarpeeks ilmavirtaa ettei tehny lämppäreitä... ja männän ku joutu uusimaa ni piti ostaa läppäsylinterin mäntä, asentaa se väärinpäin et sai männänrenkaan loven imupuolelle ja kairata ite huuhtelureijät männän kylkeen. orkkis männällä ajo muistaaksee pari viikkoo ja rengas poikki, mukamas liian levee pakoaukko :D hitto, noita romuja on viel porukoil nurkat pullollaan.. oispa aikaa ni vois mopoilla :D ois paljo edullisempaa ku offailu... ja voi helv. tuostaki ajasta jo kymmenisen vuotta:eek: |
Mulla oli yksi mopoendurojen esiäideistä, eli Suzuki-Solifer S 50cc uustuotanto läpiskällä, vakioputkella ja vakiokaasarilla, isompi suutin, olisko ollu #75 ja kaks piikkiä vakiota isompi eturatas. Vääntöä ei ollut(ylläri), mutta niin vaan mentiin 74km/h kun sai nelosella piikille.:D
Vituttaa ku menin myymään, oli täysin orkkiskunnossa poislukien nuo viritykset ja uudet kahvakumet. Ja olin sen eka rekisteriin merkitty omistaja, rekisteröintikatsastus tehtiin vuonna 2008.:D |
täälläki ikävä keltaista ässää :( mulla oli semmonen korkee tankkinen monojousella
60 läppis ja 18mm dellortto. matkalla mökille :) http://i160.photobucket.com/albums/t...fersuzukis.jpg kuvassa taitaa vielä olla vakio kaasari mutta läppis kiinni :D |
Sivu luotu: 01:39 (GMT +2). |