Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Käyttövoimavero / Dieselvero (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=94930)

Sam66 07.03.2012 21:28

Käyttövoimavero / Dieselvero
 
Vaihteeksi liikkuu huhuja dieselveron poistumisesta vuoden 2013 alusta, onkohan tuossa mitään perää? Mulla on työn alla projekti -90 pötkö pajero jonka leimaamista huoltoautoksi olen miettinyt, pakuksi sitä ei saa ymmärtääkseni katsastettua. Nyt jos dieselvero poistuu ei ole mitään järkeä heittää viittä penkkiä menemään ja liimata rallinumeroa takaluukkuun, huoltoautoa kun ei enää henkilöautoksi saa veroja maksamatta. Onko kellään parempaa tietoa asiasta??? :confused:

Rompe1 07.03.2012 21:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sam66 (Viesti 859685)
Vaihteeksi liikkuu huhuja dieselveron poistumisesta vuoden 2013 alusta, onkohan tuossa mitään perää? Mulla on työn alla projekti -90 pötkö pajero jonka leimaamista huoltoautoksi olen miettinyt, pakuksi sitä ei saa ymmärtääkseni katsastettua. Nyt jos dieselvero poistuu ei ole mitään järkeä heittää viittä penkkiä menemään ja liimata rallinumeroa takaluukkuun, huoltoautoa kun ei enää henkilöautoksi saa veroja maksamatta. Onko kellään parempaa tietoa asiasta??? :confused:

Saman asian kuulin minä valtion virkamieheltä.

Stade 07.03.2012 21:44

Aikalailla taitaa huoltoautot menettää arvonsa jos noin tosiaan tulee olemaan.

Hailux 07.03.2012 21:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Stade (Viesti 859698)
Aikalailla taitaa huoltoautot menettää arvonsa jos noin tosiaan tulee olemaan.

tiiäppä tuota sitte..eiköhän se ole käyttäjästä ja käyttötarkoituksesta kiinni..itse ainakin heivaisin takapenkit hevon vittuun vaikka ei tarveis veroja maksellakkaan..tollaseen pätkämaasturiin mahdu muuten mitään kyytiin..
ja moniko näistä vanhemmista maasturin raadoista on enää edes henkilöautoja??

Sam66 07.03.2012 22:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Stade (Viesti 859698)
Aikalailla taitaa huoltoautot menettää arvonsa jos noin tosiaan tulee olemaan.

En oikein usko että tän hintaluokan autot menettää arvoaan, niistä saa kuitenkin osina aina enemmän. Käytettävyys sensijaan putoaa roimasti. Pötkössä kun on takapenkit ylhäällä jonkinverran jopa tavaratilaa.

JSJ 08.03.2012 09:13

Onneksi oma pirssi on -82 niin voi katsastella henkilöautoksi iman veroseuraamuksia.
Ihmeenä pitäisin jos huoltoautojen hinnat ei putoa, vai väittääkö joku että on kiva kesällä ajella kahdeksaakymppiä kun muut päästelee sataa tai motarilla vieläkin enemmän. Tietty jos ajo-ominaisuudet häipyy kuudenkympin jälkeen niin sittenhän on sama pitää lätkä persuuksissa..

JiPe 08.03.2012 09:30

Vaikka auto nyt oliskin huoltoauto, mutta onhan se ennen ollut henkilöauto -> maksettu siis henkilöauton verot. Niin miksi ne pitäisi uudestaan maksaa? :confused:

H&K 08.03.2012 09:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiPe (Viesti 859808)
Vaikka auto nyt oliskin huoltoauto, mutta onhan se ennen ollut henkilöauto -> maksettu siis henkilöauton verot. Niin miksi ne pitäisi uudestaan maksaa? :confused:

No ei ole maksettu noissa vanhoissa romuissa ku ne on ollu verovapaita maastoautoja.

JiPe 08.03.2012 09:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 859809)
No ei ole maksettu noissa vanhoissa romuissa ku ne on ollu verovapaita maastoautoja.

Ai niin joo.. kiitokset. :o

Calmari 08.03.2012 10:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiPe (Viesti 859808)
Vaikka auto nyt oliskin huoltoauto, mutta onhan se ennen ollut henkilöauto -> maksettu siis henkilöauton verot. Niin miksi ne pitäisi uudestaan maksaa? :confused:

Eiks suomen verotus oo hieno asia, ja verohan määräytyy sen mukaan mitä se ollu sillo vuonna miekka ja kirves, jos perse kestää niin vaihdoksia voi tehdä rajattomasti ja aina kun pakusta hlö autoks takaisin ni vero maksuun :-)

Puuhis 08.03.2012 10:29

Mites ne meni nuo autoveroasiat suhteessa autojen ikään? Siis minkä ikäisen maasturin voi muuttaa henkilöautoksi ilman veroseuraamuksia? Ja onko silloin mahdollista palauttaa aiemmin menetetyt istumapaikat?

HiluxMan 08.03.2012 11:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rompe1 (Viesti 859688)
Saman asian kuulin minä valtion virkamieheltä.

Mitenkähän kevytkuorkkien verotuskohtelun kanssa mahtaa käydä?
Tietäisikö/kertoisiko tämä valtion virkamies siitä?

L-Andy 08.03.2012 11:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Puuhis (Viesti 859824)
Mites ne meni nuo autoveroasiat suhteessa autojen ikään? Siis minkä ikäisen maasturin voi muuttaa henkilöautoksi ilman veroseuraamuksia? Ja onko silloin mahdollista palauttaa aiemmin menetetyt istumapaikat?

Kaikki maasturit, siis maastohenkilöautot, jotka olivat verovapaina ja sittemmin muutettu pakettiautoksi saa muuttaa takaisin MAASTOhenkilöautoiksi ilman veromätkyjä ja saa palauttaa istuimet. Voimaan astuu ensirekisteröintipäivämäärän voimassa oleva lainsäädäntö. Tämä koskee autoja vm-84 asti, tai jotain sinnepäin... Rekisteröimällä näitä tavis henkilöautoksi joutuu maksamaan täys aurovero.


Andy

Puuhis 08.03.2012 12:16

BJ:hän on siis kyseessä. Ja jotain tuollaista itsekin muistelin vuosiluvuista. BJ:t tuotu suomeen vissiin ainakin pääosin 2+4 maastohenkilöautoina. Enää tartteis vaan laskeskella, että miten siihen muodostuu vuotuiset käyttömaksut kyseisen muutoksen jälkeen... Olis kovasti tarvetta noille lisäpaikoille, vaikka vain "väliaikaiseen" käyttöön mielestäni ovatkin.

Sam66 08.03.2012 17:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja L-Andy (Viesti 859843)
Kaikki maasturit, siis maastohenkilöautot, jotka olivat verovapaina ja sittemmin muutettu pakettiautoksi saa muuttaa takaisin MAASTOhenkilöautoiksi ilman veromätkyjä ja saa palauttaa istuimet. Voimaan astuu ensirekisteröintipäivämäärän voimassa oleva lainsäädäntö. Tämä koskee autoja vm-84 asti, tai jotain sinnepäin... Rekisteröimällä näitä tavis henkilöautoksi joutuu maksamaan täys aurovero.


Andy

Mulle selitti katsuri että vasta -93 eteenpäin saisi palauttaa penkit niin halutessaan, koska silloin on jo maastureistakin maksettu uutena sama autovero kuin normi henkilöautoista.

blazer 08.03.2012 17:32

kummonen toi ajoneuvovero ja käyttövoimavero on huoltoautossa?

XVD 08.03.2012 21:17

jospa ne huoltoautot sais takasin henkilö malleiksi..eihän se tarvi muutaku laittaa takapenkin paikallensa...on tämä touhua sanon kyllä saa.....tna...
jostakin olin lukevinani että vero ei poistuis vielä tämän hallitus kauen aikana..tosin polttoaineen hinta nousis tuonne 1.80€ litra jo ennen sitä:confused:

L-Andy 09.03.2012 07:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sam66 (Viesti 859912)
Mulle selitti katsuri että vasta -93 eteenpäin saisi palauttaa penkit niin halutessaan, koska silloin on jo maastureistakin maksettu uutena sama autovero kuin normi henkilöautoista.

Jaa, niin uusista en tiedäkään... Soitin nimittäin Trafin valvontavirastoon syksyllä kuin alkoi kiinnostamaan vaihtoehdot nykyiseen p-autohärveliin. Silloin tuli ainakin sieltä hyvin selkeetä tekstiä mitenpäin mikäkin vuosimalli voi muuttaa eestaas ilman veroseuraumuksia, aina tohon vm.-84 asti :)

Oliskohan tässä nyt se ero että uudemmat saa takaisin henkilöautoiksi, mutta vanhemmat nimenomaan vain maastohenkilöautoiksi...?




Andy

baxxter 09.03.2012 07:33

http://www.trafi.fi/autovero/henkilo...stohenkiloauto
Uudempi kuin 3.5.1993 pakettiauton voi muuttaa takaisin, mutta jälkituotua huoltoautoa ei (verovapaus huoltoautona oli mahdollista)
1.11.1983-3.5.1993 ei voi muuttaa takaisin.
vanhemmat kuin 1.11.1983 voi muuttaa verovapaaksi maastohenkilöautoksi.

Sam66 09.03.2012 08:14

No siinähän toi lukee ihan selkeesti suomeksi, kiitos baxxter :)

Tapsa 10.03.2012 18:19

TraFi:n tiedotteessa, joka oli uusimmassa Rahtarit-lehdessä, oli kyllä kerrottu käyttövoimaveron määrä ensi vuoden alusta alkaen myös dieselkäyttöisille henkilöautoille, eli sen perusteella dieselvero ei näyttäisi poistuvan mihinkään.

Ja myös siitä taisi olla maininta, että se ajoneuvoveron perusosa nousee kaikilta autoilta...

jyrden 10.03.2012 18:31

Ja tuloksena....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tapsa (Viesti 860566)
TraFi:n tiedotteessa, joka oli uusimmassa Rahtarit-lehdessä, oli kyllä kerrottu käyttövoimaveron määrä ensi vuoden alusta alkaen myös dieselkäyttöisille henkilöautoille, eli sen perusteella dieselvero ei näyttäisi poistuvan mihinkään.

Ja myös siitä taisi olla maininta, että se ajoneuvoveron perusosa nousee kaikilta autoilta...

Ja tuloksena saattaa tulla se, että alkaa diesel kalusto katoaan sulattoihin. Siis mikäli käyttövoimavero on maksettavana, ja naftan litrahinta nousee vielä siihen mitä on huhujen mukaan tulossa (eli 1.80€). Eli ei kohta oo montakaan henkilödieseliä liikenteessä. Saati maasturia, jos ei oo äärimmäisen pakottava tarve sellasta käyttää joka päivä.

Itsellä käyttiksenä 2000 farkku Avensis ja verot noin 600€:a vuosi... Sit huoltoauto Pajero siin noin 450€:a vuosi noi verot, jos koko vuoden pitää liikennevalmiudessa. Sit kolmas on Nissanin King Cab, missä Pajeroa enemmän verot mikäli jatkuvassa valmiudessa pitää sen. Joten ne voi jäädä kahden kk ajalle vuodessa käyttöön ku pahin metsästysaika on päällään... Muuten seisoo pihalla...

Nuhapumppu 10.03.2012 19:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jyrden (Viesti 860573)
Ja tuloksena saattaa tulla se, että alkaa diesel kalusto katoaan sulattoihin. Siis mikäli käyttövoimavero on maksettavana, ja naftan litrahinta nousee vielä siihen mitä on huhujen mukaan tulossa (eli 1.80€). Eli ei kohta oo montakaan henkilödieseliä liikenteessä. Saati maasturia, jos ei oo äärimmäisen pakottava tarve sellasta käyttää joka päivä.

Itsellä käyttiksenä 2000 farkku Avensis ja verot noin 600€:a vuosi... Sit huoltoauto Pajero siin noin 450€:a vuosi noi verot, jos koko vuoden pitää liikennevalmiudessa. Sit kolmas on Nissanin King Cab, missä Pajeroa enemmän verot mikäli jatkuvassa valmiudessa pitää sen. Joten ne voi jäädä kahden kk ajalle vuodessa käyttöön ku pahin metsästysaika on päällään... Muuten seisoo pihalla...

Nehän suunnitteli siis että käyttövoimavero poistuis kokonaan ja sen johdosta dieselinhintaan tulis veron nuosto joka nostais sen hinnan ~1,80€.
Mutta jos tuollainen tulee niin eipähän voi muuta sanoa kuin että vittu mitä paskaa.
http://www.iltasanomat.fi/autot/al-d...omments-anchor

Sam66 10.03.2012 19:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 860591)
Nehän suunnitteli siis että käyttövoimavero poistuis kokonaan ja sen johdosta dieselinhintaan tulis veron nuosto joka nostais sen hinnan ~1,80€.
Mutta jos tuollainen tulee niin eipähän voi muuta sanoa kuin että vittu mitä paskaa.
http://www.iltasanomat.fi/autot/al-d...omments-anchor

No näin mäkin olen sen nyt ymmärtänyt, naftan hinta nousee ja käyttövoimavero poistuu (sen kun näkis vaan). Onkohan muissa eu maissa vastaavaa veroa?

Suikkanen 10.03.2012 19:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 860102)
http://www.trafi.fi/autovero/henkilo...stohenkiloauto
Uudempi kuin 3.5.1993 pakettiauton voi muuttaa takaisin, mutta jälkituotua huoltoautoa ei (verovapaus huoltoautona oli mahdollista)
1.11.1983-3.5.1993 ei voi muuttaa takaisin.
vanhemmat kuin 1.11.1983 voi muuttaa verovapaaksi maastohenkilöautoksi.

Onko tää nyt aivan selvää...
Maastoauto on tuotu uutena Suomeen vuonna -84 ja maksettu sen ajan mukaiset maastohenkilöauton verot. Myöhemmin muutoskatsastettu 2 paikkaiseksi huoltoautoksi.

Onko tämä mahdoton muuttaa takaisin maastohenkilöautoksi, ilman veroseuraamuksia? Kyseessähän ei ole Trafin mukainen "verovapaa huoltoauto"?

Käsitykseni mukaan"Verovapaa huoltoauto" on Suomeen tuotaessa suoraan huoltoautoksi rekisteröity ajoneuvo.
Näitä tuli paljon Suomeen 2005-2009 vuosina, ennenkuin tämäkin veroreikä tukittiin Valtion taholta.


Sivu luotu: 04:35 (GMT +2).