Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Tojon välitys ällistelyä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=94820)

samppas 04.03.2012 23:40

Tojon välitys ällistelyä
 
Kulman ajelujen jälkeen rupesin purkamaan Bj:n etuperää(61 lukkoakseli) ja huomasin että pinionissa on väljää. Välitys (Bj 4.11) on jonkin verran kärsinyt.
Murikan purku lienee edessä...

Tuli mieleen seuraavia ajatuksia:

Nyt kokonaisvälitys on pikkupuolella 29.5:1 (305chevy+th400+38.5 kummit)
Kierrokset 80km/h 1900

Jos välitykset vaihtaisi 4.88 olisi kierroksia 80km/h 2300.
Pikkupuoli olisi 35:1

Jos välitykset vaihtaisi 5.29 olisi kierroksia 80km/h 2500.
Pikkupuoli olisi 38:1

Tarkoitus olisi myös muuttaa jakolaatikkoa jossain vaiheessa
Tällöin arvot olisivat (5.29)
Pikkupuoli olisi 48:1
Kierrokset 80km/h 3000
Tuntuu tuo 3000 aika kovalta

4.88
Pikkupuoli olisi 46:1
Kierrokset 80km/h 2700
Tämä voisi olla hyvä

Onko 5.29 välityksissä eroa kestävyydessä 4.11 tai 4.88 verrattuna?
Ero 4.11 ja 4.88 välillä on aika pieni kun vertaa kustannuksiin.
Halvin keino olisi tietysti kaivaa jostain vanha bj:n välitys.

Mitä raati tuumaa?


Ps.Mistä saa hyvät pihdit murroksien sokan asentamiseen/irroitukseen?

Bj Andy 05.03.2012 07:33

No kiertäähän melkein kaikki ei ihan nykykinnerit ja vanhemmatjenkkivehkeet sen n. kolmedonaa maantienopeuksissa ja jos se kiertää sen 6000 rpm:mmää niin jäähän sitä reserviä vielä että pitäisi jostain raktorista ohi päästä.Ja ompahan saundit kohillaan:D:D

Mutta jos se pinjoni on vaann väljä eikä mitään muuta ole vielä paskana niin sen kyllä saanee vielä kiristettyä...

bluevan 05.03.2012 08:27

IKH:n valikoimassa on pihdit sen sokan irroitukseen. Ei ole halvat mutta eipähän tarvii tapella sen sokan kanssa kumpaankaan suuntaan.

Repro 05.03.2012 08:30

Seeger-rengas olisi myös yksi vaihtoehto.

BJ-40/76 05.03.2012 12:28

siis vetonivelen sokan irroitus:
sieltä napalukon sisältä: ota halvahkot levittävät suorapiikkiset lukkorengaspihdit,
ja hio niihin pienet urat, mihin nuo sokan päät "istahtaa"

Sitten tuo vetonivelen sisässä oleva sokkarengas: irtihan sitä ei saa, jos nivel paikallaan!
ja lähtee ihan meisselillä, KUN vetoakselin pää kunnossa.

jv 05.03.2012 12:44

ei niitä sokkia siellä tarvii olla, toimii hyvin ilmakii ja turhaan vaan vartustavat kun pitää murros/vetari jumppaa tehdä... ja tää on vaan mun mielipide. ninimerkillä about 20kertaa viime vuonna navan purkaneena ja kasanneena.

BJ-40/76 05.03.2012 12:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jv (Viesti 858759)
ei niitä sokkia siellä tarvii olla, toimii hyvin ilmakii ja turhaan vaan vartustavat kun pitää murros/vetari jumppaa tehdä... ja tää on vaan mun mielipide. ninimerkillä about 20kertaa viime vuonna navan purkaneena ja kasanneena.

On ne hyvä olla siellä, pysyy öljyt paremmin pois nivelestä. (siis jos vetari pääsee peääntymään perää kohti vaikkapa 5mm, ja käännät renkaat linkkuun
niin vetoakseli siirtyy auton etenemissuunnassa monta milliä sen stefan sisässä, saattaa jopa särkeä stefan)

samppas 05.03.2012 20:51

Käykö neliskanttiset kardaanin laipat uusiin välityksiin? Näkyy vaihtuvan pyöreään laippaan Hj:ssa. Entä sopivatko kardaanit ristiin?

Bj Andy 06.03.2012 09:13

Ne laipat nimenomaan käy eli pitää ottaa siitä vanhasta perästä se laippa. Mutta tuleeko sinne nyt Hj :n 3.7 välitykset???

hakoteilla 06.03.2012 14:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja samppas (Viesti 858627)
Ps.Mistä saa hyvät pihdit murroksien sokan asentamiseen/irroitukseen?


KNIPEX Model 45 21 200

lepoantti 06.03.2012 19:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hakoteilla (Viesti 859171)

würthiltä löytyy samanlaiset kuin linkin knipeksit, hintaa n. 30e alv. 0, lienee samat?

kyllä kunnollisilla pihdeillä elämä helpottuu ja nämä käy myös vaihdelaatikkoremontissa moneen kohtaan...

hakoteilla 06.03.2012 19:28

Ne on samat, Wurth myy Knipexin pihtejä ja Wurthin kautta nuo omanikin tuli. Saa kyllä muualtakin, mutta ei varmaan ole hyllytavaraa monessakaan paikassa...

helmapelti 07.03.2012 17:00

5.29 on mulla hyllyssä ja tuskin niitä millään rikki saan kunhan saisin asennettua. Harrastepelissä pelataan harrastuksen ehdoilla. En näe mitään syytä päätyä 4.88 5.29 sijasta, kaiken saa rikki mutta hyvin pitää asentaa.

samppas 05.05.2012 19:57

Hyvät on nuo Knipexin pihdit, hinta on kyllä suolainen.

samppas 05.05.2012 20:34

Niin ja 4.88 välitykset tulee...

BJ-40/76 05.05.2012 22:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 859556)
5.29 on mulla hyllyssä ja tuskin niitä millään rikki saan kunhan saisin asennettua. Harrastepelissä pelataan harrastuksen ehdoilla. En näe mitään syytä päätyä 4.88 5.29 sijasta, kaiken saa rikki mutta hyvin pitää asentaa.

En muista ulkoa, oliko tuo 5,29 7/37 hammasta, mutta vois olla löyhempi kuin 4.88 (minulla nuo 4.88)

Mulla on ainakin kestänyt, mutta "sulake" löytyy aina. Minun BJ:n takakardaaniin kasvoi verisuonet ja ristikot kääntyi hivenen vaihesiirtoon.
(yritin vetää yhtä HJ-60:stä kovalla sorakentällä, ja pikkupuolen 2:lla loppui vääntö, ja kytkimen painaminen pää ikkunan reiässä kävi kipeää:mad:
Pikku 1:llä tuli, toki eturenkaat ilmassa! mahtava pito 38" swamppereissa.)

Ja nimenomaan asennus on se kaiken A ja O, itse sorvasin tuon krymppiholkin tilalle akseliteräksestä Shimmattavan välipalan.
On muuten aika suuret nuo laakereiden esikuormitukset, esim. pinjoniakselilla:rolleyes:


Sivu luotu: 17:46 (GMT +2).