Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   parempi ahdin 2.5td pajeroon. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=94664)

opro 29.02.2012 22:30

parempi ahdin 2.5td pajeroon.
 
Minkäslaista ahdinta kannattais ruveta miettimään -93vm pajeroon vakion tilalle? Cuuleri on jo niin iso kun keulalle mahtu ja 2.5" putki alusta loppuun. Nyt rupes himottaan joku isompi ahdin niin mikä sinne kannattais hommata? Jollain on varmasti heittää joku mikä toimis pajeron motissa.

Nuhapumppu 29.02.2012 23:44

Melkeimpä mikä tahansa ahdin on parempi kuin tuo 2,5 vakiopilleri:D Mutta E39 530 bemarin VNTahdin on aika soppeli,tai yleensäkkin joku VNT on paras jos mielii metsässä ajaa,kunhan vaan on vähintään 2,5litraisesta dieselistä lähtöisin.

opro 01.03.2012 09:46

Onko tommonen juuttuva siipinen sitten paras ratkaisu? Ehdotuksiaotetaan edelleen vastaan. Ja saa myös tarjota.

patroltd 01.03.2012 16:47

Kuinkas paljon niitä kaakkeja ois hakusessa?

-P- 01.03.2012 17:42

Kyllä minä tuohon laittaisn mieluummin hukkaportillisen vehkeen ja jos kovin isontaa, niin dump valven kanssa.

Jos ei oo elektronista kontrollia pumpulle, niin tuntus aika turhalta pistää vnt:tä sinne.

-P-

JJ90 01.03.2012 18:30

Ei tarvi dumppia kunnei oo kaasuläppääkään, vaikka olis jalkapallon kokonen solmu.

opro 01.03.2012 18:31

kaakkeja hakusessa "sopivasti" että paikat kestää. Ja sellanen mikä heräilis sopivan alhaalta eikä mistään 3500rpm. Taitaa olla toi vakioahdin aikamoinen ahdistaja.

jyrden 01.03.2012 19:12

Itsellä menossa 300:sesta Mersusta lähtösin oleva KKK...

Mikäli VNT:tä mielii, niin sellastakin mulla on tarjolla. Renaultin Mascotista lähtösin, missä tehoo 177hp vakiona. Garretin tekemää. Yli-/alipainekellolla ohjaustahan se kaipais kyllä sitten. Jostain VAG:stä saa sellasta kelloa sitten.

Samsonite 01.03.2012 20:39

Onkos tuo Mersun KKK ahdin OM 606 koneesta, eli 177 heppasesta ? Miten herää ja ootko pakopaineita mittaillu ?

jyrden 01.03.2012 20:47

Ei...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite (Viesti 857528)
Onkos tuo Mersun KKK ahdin OM 606 koneesta, eli 177 heppasesta ? Miten herää ja ootko pakopaineita mittaillu ?

Ei, vaan 603:sesta lähtösin.. Muistaakseni tuoreemmassa on jo Garrett... Oishan mulla ollu tyrkätä toistakin, mikä on Ivecosta lähtösin ja toi 177hp.
En oo vielä asentanut, kun kiireitä... Mut kerron ku tiedän... ja orkkishan on p****st, kun ahtaa ilman kuormaa ja tasastakin nopeutta ajaen...
Kapiinissa on teollisuus mittarit paineille jo (öljy ja ahto). Pakoselle on mittaria hyllyssäkiin jo, mitä tarvin ku testit tehdään ja penkissä käydään... Penkkiin menee joka tapauksessa, kun jälki cooleroidaan ja otteeseen merkitytetään se. Vaik eihän noi poliisit oo niin tarkkoja ollu ku on ollut 7v laitonkin auto ja katsastukstkin menneet ihan läpitte...

Samsonite 01.03.2012 20:54

Taitaa olla KKK OM 606:ssakin vielä. Hiirtä kun liikuttelee kuvan päällä niin suurenee.

http://www.turbolader.net/Turbolader...149887026.aspx

Patrolliin meinasin, vois olla just sopiva ja ulkomailta lähtis aika huokeella rempattuna. :)

opro 01.03.2012 21:29

Oliko toi ivecosta lähtösin oleva ahdin jouten jyrdenillä? Oiskohan siitä pelittään pajerossa hyvin.

patroltd 01.03.2012 22:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite (Viesti 857541)
Taitaa olla KKK OM 606:ssakin vielä. Hiirtä kun liikuttelee kuvan päällä niin suurenee.

http://www.turbolader.net/Turbolader...149887026.aspx

Patrolliin meinasin, vois olla just sopiva ja ulkomailta lähtis aika huokeella rempattuna. :)

Älä laita ainakaan 3,3:seen pateen, mulla oli ja on surkea ahdin pakopuoleltaan. Max. 0,7 ahtoa, sen jälkeen karkaa pakopaine ihan totaalisesti. Johonkin neloskoneeseen voi olla kohtuu hyrrä mutta ei näihin kutosiin.
Niin ja on tosiaan kkk k16 tuossa om606:ssa, siivet isot 46/48 mutta pesät surkeat.
Mb ategossa on kans useampaa versiota tuosta k16:sta ja ne on paljon paremman näköisiä kuin tuo 606:sen pilleri.

Topikin aloittajalle, mulla ois 3,0l 147hv ivecon hukkisahdin ja jotain muitakin hyrriä löytyy.
Ja tietty tämäkin on vielä http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=89304

Samsonite 01.03.2012 22:40

No tätä vähän metästinkin. :D

Aattelin silleen, että jos sattus toimii R4 2,5 L niin ihan turha kokeilla.

Kattellaan ku joutaa Poro päivitysjäähylle.

Nuhapumppu 01.03.2012 23:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -P- (Viesti 857438)
Kyllä minä tuohon laittaisn mieluummin hukkaportillisen vehkeen ja jos kovin isontaa, niin dump valven kanssa.

Jos ei oo elektronista kontrollia pumpulle, niin tuntus aika turhalta pistää vnt:tä sinne.

-P-

Perusteleppa tuo miksi on turha laittaa VNT jossei ole elektronista kontrollia pumpulle,onko omakohtaisia kokemuksia vai onko tämä MUTU tietoa?
Ainakin yhdellä kaverilla moinen oli pajerossa ja hyvin oli pelannut,
Ja kuten JJ90 sanoi, dumppilla ei ole mitään virkaa jossei ole kaasuläppää eikä sen asentaminen dieseliin muutenkaan ole mikään plug and play homma.

Ja aloittajalle,tuo VNT herää alhaalta ja ahtaa ylös,siinä sen edut. kaverilla kun oli pajerossa Garret gt2052vnt niin pikkupolkaisulla ahtoi jo 0.3-0.4 muistaakseni,ajossa piteli 0,5bar ja maksimipaineet oli 1,4bar. Hienosti kyllä kesti kunhan vain muisti lämmittää ensin kunnolla ennen kovempaa ajoa ja jälkijäähdytys oli myös kunnollinen.

Jappi 02.03.2012 00:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 (Viesti 857462)
Ei tarvi dumppia kunnei oo kaasuläppääkään, vaikka olis jalkapallon kokonen solmu.

...Paitsi jos on jalkapallon kokoinen hyrrä ja paineet todella kovat, silloin isommalle vaihtaessa käy ilman kulku koneeseen ahtaaksi. Tällä skenaariolla ei tosin ole mitään tekemistä offiauton kanssa, nuo ratkaisut ovat yleensä maksimaalisia huipputehoja varten.

Ja VNT on kyllä offivekottimeen varmasti paras ratkaisu, joskaan ei helpoin vaadittavan ohjauksen takia.

opro 02.03.2012 10:53

helpointa ratkasua tässä haetaan että pääsis vaan vakiohyrrästä eroon ja sais hyvin toimivan ja helposti asennettavan tilalle.

patroltd 02.03.2012 14:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 857622)
Perusteleppa tuo miksi on turha laittaa VNT jossei ole elektronista kontrollia pumpulle,onko omakohtaisia kokemuksia vai onko tämä MUTU tietoa?
Ainakin yhdellä kaverilla moinen oli pajerossa ja hyvin oli pelannut,
Ja kuten JJ90 sanoi, dumppilla ei ole mitään virkaa jossei ole kaasuläppää eikä sen asentaminen dieseliin muutenkaan ole mikään plug and play homma.

Ja aloittajalle,tuo VNT herää alhaalta ja ahtaa ylös,siinä sen edut. kaverilla kun oli pajerossa Garret gt2052vnt niin pikkupolkaisulla ahtoi jo 0.3-0.4 muistaakseni,ajossa piteli 0,5bar ja maksimipaineet oli 1,4bar. Hienosti kyllä kesti kunhan vain muisti lämmittää ensin kunnolla ennen kovempaa ajoa ja jälkijäähdytys oli myös kunnollinen.

Tuo vnt:n alhaalta herääminen, niin onko kulkupuoli ahtoja vastaavaa alakierroksilla? vai onko se vaan niin että esim. 1300rpm 0,5bar ahtoa, 1,0bar pakopaine ja auto ei kulje mihinkään pakopuolen rajusta kuristamisesta johtuen.
On vähän tämän suuntaisia kokemuksia hukkisahtimista, eli vaikka pikkupillerillä saa alas ahtoja niin kulku ei ole paljoa parempaa kuin isommalla ilman painetta joten en ole oikein vielä innostunut noista vnt hyrristä.

Jappi 02.03.2012 18:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja patroltd (Viesti 857782)
Tuo vnt:n alhaalta herääminen, niin onko kulkupuoli ahtoja vastaavaa alakierroksilla? vai onko se vaan niin että esim. 1300rpm 0,5bar ahtoa, 1,0bar pakopaine ja auto ei kulje mihinkään pakopuolen rajusta kuristamisesta johtuen.
On vähän tämän suuntaisia kokemuksia hukkisahtimista, eli vaikka pikkupillerillä saa alas ahtoja niin kulku ei ole paljoa parempaa kuin isommalla ilman painetta joten en ole oikein vielä innostunut noista vnt hyrristä.

Kyllä VNT alkaa ihan oikeasti ahtaa ja vetää alakierroksilta ja jaksaa ylärekisteriin asti jos mitoitus ja ohjaus on kohdallaan. Ei ole turbopiikkiä missään kohtaa, lähtee tonnista vetämään ja viiteen tonniin menee samaa rataa.

Solmurauta 02.03.2012 19:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opro (Viesti 857203)
Minkäslaista ahdinta kannattais ruveta miettimään -93vm pajeroon vakion tilalle? Cuuleri on jo niin iso kun keulalle mahtu ja 2.5" putki alusta loppuun. Nyt rupes himottaan joku isompi ahdin niin mikä sinne kannattais hommata? Jollain on varmasti heittää joku mikä toimis pajeron motissa.

Laita tämmonen: http://www.proturbo.fi/mitsubishi%20TD05.jpg

Maksaa proturbolla 595e ja saat ton diisselivehkeeseen sopimaan bypasventtiilinkin kanssa kun vaan laittaa suoraan T-haaraliittimellä paineohjauksen sille niin ei aukea vedon aikana.
Riittää tuoton puolesta helposti sinne 200hv asti 2,5 l mitsun moottorissa.
Välilaippa tms sovitusadapteri jolla saa asennuksen helposti ja katsurikaan ei kiukuttele kun siinä lukee mitsu.

jyrden 02.03.2012 20:50

Ei valita....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Solmurauta (Viesti 857882)
Laita tämmonen: http://www.proturbo.fi/mitsubishi%20TD05.jpg

Maksaa proturbolla 595e ja saat ton diisselivehkeeseen sopimaan bypasventtiilinkin kanssa kun vaan laittaa suoraan T-haaraliittimellä paineohjauksen sille niin ei aukea vedon aikana.
Riittää tuoton puolesta helposti sinne 200hv asti 2,5 l mitsun moottorissa.
Välilaippa tms sovitusadapteri jolla saa asennuksen helposti ja katsurikaan ei kiukuttele kun siinä lukee mitsu.

Ei katsurit oo valittaneet ahtimen vaihdoista, saati sit kyselly merkkiä täällä päin... Velillä on jälkiturbotettu Nissani, ja siin alkujaan jostanin MF:stä napattu Garrett ja sillä 10v katsastettu... Sit ku vaihto garretin GT28/32:seks ei muuta ku ihmetteli päästöjen helppoa saatavuutta... Sit ku sen vaihto Holsetiks, ei taaskaan napistu mitään ja eikä ees katellu sen tarkemmin. Ja otteeseen merkkuutettiin siin vaiheessa turbo takas ja sit välijäähytin. Olihan laki muuttunut alkuperäsen turbotuksen teon jälestä. Ja näin haluttiin et kaikki näkyy eikä oo laittomia sitten. Mistään ei otettu mittoja, tai kysytty et mistä se on lähtösin. Dynolappu kourassa ja osavastaaavuudet liikkeen leimalla, niin ei ongelmaa siin oo. levyt muuttu taakke, kun siellä ennen ol rummut.

hiluvitkutin 02.03.2012 23:40

Virittelin vanhaan patrolliin garretin vnt ollu jossai 3l pikku kuorkissa. Painekellolla ohjaus,pelaa sillai ku just ei kuvittelis,jousta lisäks,yms kokeilua.pako ja ahtopaineet samat, haittaaks se? Vapiskaa tojota miehet!

Nuhapumppu 02.03.2012 23:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 857849)
Kyllä VNT alkaa ihan oikeasti ahtaa ja vetää alakierroksilta ja jaksaa ylärekisteriin asti jos mitoitus ja ohjaus on kohdallaan. Ei ole turbopiikkiä missään kohtaa, lähtee tonnista vetämään ja viiteen tonniin menee samaa rataa.

Juuri näin,kaverilla tosin oli siipien ohjaus painekellolla jolloinka tietyn paineen tavoitettua siivet aukesivat ennalta asetettua topparia vasten joka aiheutti kuulema hauskan elämyksen kiihdytyksen aikana,auton luonne muuttui yht´äkkiä radikaalisti:D Mutta veti hyvin alhaalta ylös,pumppu kuulema alkoi ahdistamaan kulkua:D

Solmurauta 02.03.2012 23:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 857979)
Virittelin vanhaan patrolliin garretin vnt ollu jossai 3l pikku kuorkissa. Painekellolla ohjaus,pelaa sillai ku just ei kuvittelis,jousta lisäks,yms kokeilua.pako ja ahtopaineet samat, haittaaks se? Vapiskaa tojota miehet!

En paljoa vapisisi tojota miehenä noilla eväillä joita tarjoat patrullimiehenä..

hiluvitkutin 02.03.2012 23:52

Mut mitsu mieste ei tartte vapista;)


Sivu luotu: 07:18 (GMT +2).