Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Ilmajousitus maastoajossa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=94457)

Hek0 24.02.2012 15:17

Ilmajousitus maastoajossa
 
Moro,

eli olen tässä miettinyt tuon Hiluxin jousituksen korottamista, ja yhtenä vaihtoehtona pohtinut ilmapussien laittamista lehtijousien sisään. Ottais vaan enimmät lehdet pois, jolloin auto olisi enimmäkseen pussien varassa, ja lehtijouset toimisivat kuitenkin pyöräntuentana. Tälläisia virityksiä on näkynyt ainakin matalissa lava-autoissa ym. kikottimissa, mutta ei niinkään nelivedoissa.

Hyvänä puolena ilmajousissa olisi mielestäni mahdollisuus maantiellä pudottaa autoa alemmas ajettavuuden parantamiseksi ja maastossa taas ylös.

Huonoina puolina ainakin tulee mieleen pussien vikaherkkyys rymytessä, ja samoiten ilmalinjojen herkkyys.

Onko näistä kellään kokemuksia/ajatuksia maastoautossa?

Palex 24.02.2012 15:43

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=36321
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=4100
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=51184

tonikki 24.02.2012 16:28

Toinen kysymys tähän, miten yleensä purkamoilta löytyy noita palkeita? Esim. raskaasta kalustosta?

Repro 24.02.2012 16:31

Raskaan kaluston jouset on halkaisijaltaan aika isoja!
Tuolta tommoset on oman Suzukin alla.
http://www.paddockspares.com/rkb1012...449-clips.html

Jappi 24.02.2012 23:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 855394)
Raskaan kaluston jouset on halkaisijaltaan aika isoja!

Hyttijouset vois olla aika sopivat...

Mikki 24.02.2012 23:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 855542)
Hyttijouset vois olla aika sopivat...

Niissä yleensä iskari rakennetu sisään ja liikevaraa n. 10cm...

Sovitettu kuplaan, muttei toiminu :mad::mad::mad:

Viipo 24.02.2012 23:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 855542)
Hyttijouset vois olla aika sopivat...

Hyttijousia on sovellettu vähän eri projekteihin, mutta niissä on vähä turhan lyhyt joustovara.
Esim. Scanian Topline -hytti painaa n. 1,5t ja on neljän pussin varassa. Joka pussissa on lisäksi keskellä oma iskari. Ongelma on se, et joustoa on n. 18cm, ja jos joutuu paljon laittamaan painetta, tulee melko tönkkö alusta. Jos laittaa keskemmäksi akselia, jollon saa joustoja ääripäihin, niin muuttuu kiikkeräksi.

Yölento 25.02.2012 04:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hek0 (Viesti 855377)
Moro,

eli olen tässä miettinyt tuon Hiluxin jousituksen korottamista, ja yhtenä vaihtoehtona pohtinut ilmapussien laittamista lehtijousien sisään. Ottais vaan enimmät lehdet pois, jolloin auto olisi enimmäkseen pussien varassa, ja lehtijouset toimisivat kuitenkin pyöräntuentana. Tälläisia virityksiä on näkynyt ainakin matalissa lava-autoissa ym. kikottimissa, mutta ei niinkään nelivedoissa.


Tää pitää nähdä...:D

Jappi 25.02.2012 06:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 855543)
Niissä yleensä iskari rakennetu sisään ja liikevaraa n. 10cm...

Jaa, eipä noita tullut niin paljon tutkittua. Ajattelin vain halkaisijan puolesta tuota hommaa.

tonikki 25.02.2012 08:02

Mites paineilmasylinterit toimisi ilmapussien sijasta?

HeikkiH 25.02.2012 09:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tonikki (Viesti 855578)
Mites paineilmasylinterit toimisi ilmapussien sijasta?

Toimii jotenkin, mutta jokaisella sylinterillä pitää olla oma säiliö että siihen toimintaan saa edes jotain jousimaisuutta.

offroadjouni 25.02.2012 09:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tonikki (Viesti 855578)
Mites paineilmasylinterit toimisi ilmapussien sijasta?

Hämeenlinnan miesten GMS Jimmyssä ainakin oli ennen ilmasylinteri jolla voitiin vetää takajousitusta kasaan pylpyrän kautta kulkevan vaijerin välityksellä. Ja muistaakseni Marjoniemen Pro-Modi BJ:ssä oli ilmasylinterit etupäässä, mutta olikohan siinä jouset lisäksi? En tiedä miten sylinteri oli kytketty, eli käytettiinko sitä nostamiseen, laskemiseen vai molempiin.

Hek0 25.02.2012 10:49

Kiitos linkeistä, mutta yhdestäkään näistä en löytänyt kokemuksia palkeiden kestävyydestä. Eli puhkeamisista ja viilloista?

Linkkien takaa löytyikin hyviä jousivaihtoehtoja, SNoylta rekkatarvikkeet, tai sitten Roverin tahi LandCruiserin originaaliosia.

Ja Yölento tervetuloa katsomaan, jos tämän toteutan.;)
En kyllä näe mitään fataalia estettä pussien laittamiselle lehtien sisään. Vaikkakin sisemmäs asentaminen lisäisi tietty joustoja ja sikäli olisi fiksumpi.

Syynä lehtijousien käyttöön olisi asennuksen helppous, ja jostain lukemani jousituksen muuttamisen katsastusvaatimukset, eli pyöräntuentojen muuttaminen tukivarsille on kait katsastusvaatimuksiltaan aika savotta?

HeikkiH 25.02.2012 12:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hek0 (Viesti 855621)
Syynä lehtijousien käyttöön olisi asennuksen helppous, ja jostain lukemani jousituksen muuttamisen katsastusvaatimukset, eli pyöräntuentojen muuttaminen tukivarsille on kait katsastusvaatimuksiltaan aika savotta?

Ei siinä mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaa ole, käytettävien tukivarsien pitää olla riittävällä akselimassalla, ja korvalliset saa tehdä itse. Niistä joutu ehkä jotain selvitystä tekemään, mutta sen kun selvittää katsurin kanssa etukäteen niin menee suht kivuttomasti koko katastus homma.

Traction barin joudut kuitenkin tekemään niiden karsittujen latien kaveriksi, menevät muuten poikki turhan helposti.

hiluvitkutin 25.02.2012 16:37

2 Liiteet
tuommoset virittelin, aika pehmee kyyti. mut taka-akseli taipui, vaihdoin pitkän akselin ja hitsasin jäykisteet akseliin, nyt on kestänyt.
edessä caminon ilmaiskarit, nekin oli hyvät vaan nyt vuotavat.
taka palje hyvä kun on kompura ja venttiili millä säädellä maastossa, kaltevassa paikassa voi madaltaa pelin ni ei ole kaatumatautinen.
eikä ole takapää ollut risuille yms. altis. etupäästä letkut irronneet.

khn81 25.02.2012 19:28

Vallilan takomossa taitaa olla jobkunlaisia sarjoja.

Jappi 25.02.2012 19:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hek0 (Viesti 855621)

Ja Yölento tervetuloa katsomaan, jos tämän toteutan.;)
En kyllä näe mitään fataalia estettä pussien laittamiselle lehtien sisään.

Yölennon heitto taisi liittyä tuohon sanamuotoon, lehtijousi kun on kutakuinkin umpirautaa ja fyysisesti sen lattarautanipun sisään asennettu kumipussi olisi kyllä aika näky...

Mutta asennuspaikkana akselin ja rungon väli on parempi jos liikut maantiellä, on vakaampi ajaa. Jos taas puhtaasti maastokäyttöön niin murikan päällä on hyvä paikka, suojassa ja akseli elää paremmin.

Ja tuon painoiselle kuormalle ei tarvitse huolehtia raskaan kaluston palkeiden kestoa, on sen verran paksua kumia, ennemminkin paikallaan pysymistä koska käytettävät paineet ovat väkisinkin melko matalat.


Sivu luotu: 08:42 (GMT +2).