Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   hj:n lukkoperään laakerit (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=94382)

Jii-Jii 22.02.2012 15:57

hj:n lukkoperään laakerit
 
Mistäs löytyy edullisimmin laakerit hj:n lukolliseen perään??

BJ-40/76 22.02.2012 16:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jii-Jii (Viesti 854695)
Mistäs löytyy edullisimmin laakerit hj:n lukolliseen perään??

Tamgearsilta, jos tarvit nopeaa, ja jos kytkettävällä 100% lukolla, niin ulkomailta ei tahdo löytyä tuota kalikan puoleista laakeria.

Jii-Jii 22.02.2012 21:10

Vai uskaltaako kasata vanhoilla laakereilla uuden välityksen jos ei ole ihan paskat...?

BJ-40/76 22.02.2012 22:09

Mitä haluat?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jii-Jii (Viesti 854834)
Vai uskaltaako kasata vanhoilla laakereilla uuden välityksen jos ei ole ihan paskat...?

Mitä tarkottaa ei ole ihan paskat?

siis rullissa eikä kooleissa ole rokkoa/pahoja naarmuja, vaan pelkästään vähän tummentumaa, joka ei tunnu kynnellä?
pyörii tasaisesti aksiaalisesti kuormitettuna sormissa?

Ja mihin käyttöön? siis jos metsäpeli, niin huonommillakin pärjää?

Ja jos katukäyttöön ja ei siedä pienintäkään ulinaa/vinkunaa niin aika paljon herkemmin uutta:D

Toki uudet laakerit kestää enemmän kilometrejä, mutta hyvät vanhat ovat vasta 1/2 välissä elämää?

Ja sitten mistä laakerista nimenomaan kyse?, esim etuperän pinjonin isompi laakeri kulutuskestävyydeltään lähes ikuinen,
kun tuo pienempi etuperässä tahtoo antautua jo puolen miljoonan jälkeen...

-> hyvät käytetyt, ja magneettiroppu perässä, ja semmoiset avarat huohottimet jotka eivät päästä vettä perään, ja öljynvaihto uusilla välityksillä
ensimmäisen kerran alta 12kk/20 tkm, niin kestää varmasti paremmin kuin uudet laakerit ilman ed. mainittua, mutta pieni vihellys voi kuulua...

Ja tuo perän välityksen säätö, ja laakerien esijännityksen säätö vaatii tietoa, taitoa, väriainetta, kalavaakaa/pientä momenttiavainta
ja shimmilevyjä, (hj:n kytkettävällä lukkoperällä noin 3x enemmän kuin kitkalukolla.)
Ja murikalle olis hyvä olla asennusteline, ja kardaanilaipalle pitotyökalu.
Nuo siis normaalien autatallityökalujen lisäksi.

Toki jotku tekee nuo välitysten vaihdot melkein muurahaismättäällä, ja bilteman työkalusalkulla, mutta ....

--> jos ensimmäistä kertaa tutustumassa aiheeseen, niin kannattaa opiskella aihetta teoriassa, ja ehkä sittenkin vielä pyytää kokeneempaa kaveriksi

Jii-Jii 23.02.2012 17:24

Siis mettäpeli/trial käyttöön näillä näkymin. Ei ole kilvellinen auto ja en ole itse vaihtamassa välityksiä vaan "ammattilainen".

toyota4x4 23.02.2012 17:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jii-Jii (Viesti 854834)
Vai uskaltaako kasata vanhoilla laakereilla uuden välityksen jos ei ole ihan paskat...?

pinjonin laakerit ostin laakerikaupasta ja poskilaakereita saa toyotalta oliko ollu 90e kpl ja lipposella 60e kpl(kannattaa kysyä myös laakeriakupasta jos niitä kiinnostaa ettiä) lipposen laakerit on jotain mm kapeempia laakereita joten simmejä menee enemmän..
poskilaakerit on todella isot ihan kuoma-auto kokoluokkaa ja 500tkm hyvillä öljyillä ajettuna hyvä kuntoisia. muistaakseni 2 kpl hj 61 murikoita uusittuna ja uusilla välityksillä maksoi noin 2000 euroa.700e 2kpl 61 murikoita + 1300e tais olla laakerit välitykset+työ niin joo ne simmit maksaa myös..mutta ne sisälty simmauksen hintaan.


Sivu luotu: 07:45 (GMT +2).