Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kauhea ääni BJ:n voimansiirrosta (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=94360)

JarLaa 21.02.2012 21:14

Kauhea ääni BJ:n voimansiirrosta
 
Jos olis kesä ja kärpäset, makaisin jo auton alla itse tutkimassa,, mutta tuo lumenpaska työntää luotaan lujaa =) Asiaan.

BJ 40- 80 on siis kyse ja voimansiirto pitää moottorijarrutuksessa kauhean "räminän" tms resonoinnin. Edellyttää nelivedon ja ääni jatkuu, vaikka painaa kytkimen pohjaan. Muuten voimansiirto on kohtuu hiljainen vedossa yms.

Lähinnä siis, onko jollain ollu sama ongelma? Kiitos jos viitsit lukea tämän ja kiitoskiitos, jos jaksat pohtia ja kirjoittaa ajatuksia ja epäilyksiä

ttk 21.02.2012 21:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JarLaa (Viesti 854427)
Jos olis kesä ja kärpäset, makaisin jo auton alla itse tutkimassa,, mutta tuo lumenpaska työntää luotaan lujaa =) Asiaan.

BJ 40- 80 on siis kyse ja voimansiirto pitää moottorijarrutuksessa kauhean "räminän" tms resonoinnin. Edellyttää nelivedon ja ääni jatkuu, vaikka painaa kytkimen pohjaan. Muuten voimansiirto on kohtuu hiljainen vedossa yms.

Lähinnä siis, onko jollain ollu sama ongelma? Kiitos jos viitsit lukea tämän ja kiitoskiitos, jos jaksat pohtia ja kirjoittaa ajatuksia ja epäilyksiä

Itellä Hiace4wd -90 pitää taasen sellaista ääntä että vain neliveto päällä ja ääni alkaa silloinkun sitä huvittaa ja suuri epäillys siirtyy jakolaatikkoo, tiedä sitte korjaantuuko pelkällä jakolaatikon vaihdolla vai pitääkö koko paska vaihtaa

nalle00 21.02.2012 21:42

mulla kans patrollissa ilmaantui sama vika mut edellä mainitusta syystä en ole viel ehtiny tutkimaan jospa tänne ilmaantuis vastausta

Killer-Wo 21.02.2012 22:03

Etukardaanin boorit ja ristikot väljät. Ja ei tarvi olla kuin boori väljä niin rallattaa mukavasti.

BJ-40/76 21.02.2012 23:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo (Viesti 854463)
Etukardaanin boorit ja ristikot väljät. Ja ei tarvi olla kuin boori väljä niin rallattaa mukavasti.

Ja helppo testata, jos loppuu kun takavedolla ja napalukot auki, niin tod.näk. tuo boori, toki väljä laakeri perässä/jakiksessa ja jumittava/paska ristikko tekee samanlaisen äänen.

Ipu33 22.02.2012 09:03

Itsellä kuuluu myös bj:stä samanlainen ääni, äkkiseltään ei löytynyt kardaaneista väljää joten odotellaan jos joku menee joskus rikki niin tietää mistä ääni on peräisin.. :D

Bj Andy 22.02.2012 15:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo (Viesti 854463)
Etukardaanin boorit ja ristikot väljät. Ja ei tarvi olla kuin boori väljä niin rallattaa mukavasti.

Ja/tai etupinjonin mutteri eli laakeri löysällä.

Mutta kuka nyt lunta pelkää ei muuta ku selälleen alle ja kardaania ravistelemaan...

Ja jos se etupinjonin mutteri on tosiaan löystymässä niin ennemmin tai myöhemmin saat tutkia öljyn ja laakerimurskan sävyttämää lunta edellytyksellä että olet vielä hengissä tai muuten vaan tutkimus kunnossa.

ahku 22.02.2012 16:26

Ristikot voi pitää ääntä vaikka ei olis väljää. Mulla oli rasvan puutetta.

Akipell 22.02.2012 17:34

kolina
 
:)tai kardaanin pultit löysällä kardaanista vaihdelaatikon päästä. yhen safarin ajaneena sentin laipat irtitoisistaan. tai napalukot käännettyinä mutta keppi 2wd asennossa. ja taas lentää osia.

4x4_88 22.02.2012 18:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Akipell (Viesti 854730)
napalukot käännettyinä mutta keppi 2wd asennossa. ja taas lentää osia.

Mitä sieltä muuten hajoaa? Itse olen joskus ajanut takavetopäällä ja nappikset kiinni. :eek:

Killer-Wo 22.02.2012 19:05

Ei sieltä lennä tai hajoa mitään.

JarLaa 22.02.2012 21:33

Onko pahempi, että on napalukot ja takaveto päällä, vai napikset auki ja neliveto päällä? -80luvun lopulla tulli ajettua työkseen HJ 60, jossa napalukot aina päällä, neliveto silloin kun sitä tarvitsi. kai sillä muutaman vuoden aikana 50 tkm tuli ajettua noin, minkään hajoamatta.

JarLaa 22.02.2012 21:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 854687)
Ja/tai etupinjonin mutteri eli laakeri löysällä.

Mutta kuka nyt lunta pelkää ei muuta ku selälleen alle ja kardaania ravistelemaan...

Ja jos se etupinjonin mutteri on tosiaan löystymässä niin ennemmin tai myöhemmin saat tutkia öljyn ja laakerimurskan sävyttämää lunta edellytyksellä että olet vielä hengissä tai muuten vaan tutkimus kunnossa.

Vaihteistoöljy haisee kyllä pysähtyessä, mutta ei se pisaraakaan vuoda lumeen. Joo kai se on alle mentävä, nimittäin tänään 100 km ajettuani rupes jo itsekkin miettimään, et jos se leikkaa kiinni tuolla liukkaalla. Niin muuten takavedolla ei pidä sitä ääntä vaikka olisi napalukot kiinni??

BJ-40/76 22.02.2012 22:24

Jos haisee, niin silloin jossain on myös lämmintä!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JarLaa (Viesti 854851)
Vaihteistoöljy haisee kyllä pysähtyessä, mutta ei se pisaraakaan vuoda lumeen. Joo kai se on alle mentävä, nimittäin tänään 100 km ajettuani rupes jo itsekkin miettimään, et jos se leikkaa kiinni tuolla liukkaalla. Niin muuten takavedolla ei pidä sitä ääntä vaikka olisi napalukot kiinni??

Siis jos vielä ajat sillä, niin käyppä kopeloimassa missä lämmintä/kuumaa!
Normaalisti maantienopeuksissa voimansiirto lämpiää suuruusluokkaa 20-30c,
mutta:

Jos jostain öljy loppu, niin jo yhdessä laakeririssa öljy voi "palaa", ja siitä haju.

Toki jos jo pitempään jatkunut, niin taitaa olla stefa/huohotin vika, ja ripistelee pakoputkelle (tai -sarjalle, jos koneessa öljyvuoto tms)
-> voi olla 2 eri vikaa?

Akipell 23.02.2012 20:30

kyllä mulla ainakin hajos, kun etuvedon holkki meni itekseen paikalleen kardaanista pultit poikki etuvedon töttörö halki kepin vivustot solmuun. tämä tapahtui tasaisella hiekka tiellä noin 30 kmh vauhdissa.

Lalli bj40 23.02.2012 20:41

ootko katsonu ettei ole ulos otto päällä kerran kävi itelle niin ja aika rominaa piti ajossa:)

JarLaa 23.02.2012 20:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lalli bj40 (Viesti 855163)
ootko katsonu ettei ole ulos otto päällä kerran kävi itelle niin ja aika rominaa piti ajossa:)

Juu, ei oo ulosotto päällä.

BJ-40/76 24.02.2012 00:25

Mikähän tapahtui ensimmäisenä?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Akipell (Viesti 855157)
kyllä mulla ainakin hajos, kun etuvedon holkki meni itekseen paikalleen kardaanista pultit poikki etuvedon töttörö halki kepin vivustot solmuun. tämä tapahtui tasaisella hiekka tiellä noin 30 kmh vauhdissa.

Mullakin käynyt melkein noin, toki tyhmyyttäni/aloittelijaisuutta olin jättänyt etukardaanin pultit löyhälle, ja kun aikansa möyri, niin laippa irtosi
ja kardaani "lipasi" etuvedon haarukan kopan halki, haarukka ja siirtotangot mutkalla:(

P.S miten se holkki menee itsekseen paikalle? siis tarkoitat että etuveto kytkeytyy
itsekseen; joskus kun ollut paha paikka, niin olen yrittänyt vetää etuvetoa päälle takasten lipsusuessa, mutta ei mene normi voimilla, ja ei ainakaan huomaamatta.
Alipaine toiminen jakiskin sirklaa iloisesti, ja niin pitkään että molemmat perät pyörii suurin piirtein samaa tahtia:eek:

Mutta; ne toyotan kardaanin pultit on "päteviä" pulttikaupasta ei löydy korvaajaa!

Bj Andy 24.02.2012 08:42

Ei välttämättä jurnuta jos ne etukilkkeet rullaa vapaalla, joskus vasta joko veto tai jarrutus vetää väljät , esim. sen pinjonin semmoiseen asentoon että alkaa ääntämään.

Nuo kardaani pultit on kaiketi jotenkin standarti kamaa??? Ja maksaa marmori tiskillä jotain pari egee/pultti/mutteri. (ei miulla mutta pojilla oli etukardaani enää kahella pultilla kiinni tuossa kesällä ja ravisti alle kuudessa kympissä vain hieman:D:D:D).

Bj Andy 24.02.2012 09:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JarLaa (Viesti 854850)
Onko pahempi, että on napalukot ja takaveto päällä, vai napikset auki ja neliveto päällä? -80luvun lopulla tulli ajettua työkseen HJ 60, jossa napalukot aina päällä, neliveto silloin kun sitä tarvitsi. kai sillä muutaman vuoden aikana 50 tkm tuli ajettua noin, minkään hajoamatta.

Ite ajelen talvet aina napikset kiinni ihan siitä syystä että silloin se nelikko löytyy tarvittaessa. Ei ainakaan meikäläinen ole tarpeeksi rattimies takaveto sladeihin bertalla.:D

Etu ja takaperäthän on samat ja kardaani osat on samat joten saman ne kestää pyöriä. Ja omasta kokemuksesta sanoisin että paremmin kestää kaikki ristikot laakerit ym. jos ne pyörii eikä pääse hapettumaan paikalleen.

Heguli 24.02.2012 10:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 855294)
Ite ajelen talvet aina napikset kiinni ihan siitä syystä että silloin se nelikko löytyy tarvittaessa. Ei ainakaan meikäläinen ole tarpeeksi rattimies takaveto sladeihin bertalla.:D

Etu ja takaperäthän on samat ja kardaani osat on samat joten saman ne kestää pyöriä. Ja omasta kokemuksesta sanoisin että paremmin kestää kaikki ristikot laakerit ym. jos ne pyörii eikä pääse hapettumaan paikalleen.

Juuri näin. Ajettaessa napalukot kiinni pelkällä takavedolla ei etupään voimansiirto rasitu käytännössä yhtään, se ei juurikaan välitä momenttia :D Ja pysyy tosiaan esim. ristikot kunnossa kun liikkuvat.

Suikkamies ei moisia turhakkeita (=napalukkoja) roplaa, tarpeettomat viritykset citymaastureita varten :):):):)

Akipell 24.02.2012 18:22

no sillein kun kasuun päästää ja painaa uudelleen moottori nytkähtää ja keppi osuu koriin kytkien etuvedon päälle. :)





Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 855255)
Mullakin käynyt melkein noin, toki tyhmyyttäni/aloittelijaisuutta olin jättänyt etukardaanin pultit löyhälle, ja kun aikansa möyri, niin laippa irtosi
ja kardaani "lipasi" etuvedon haarukan kopan halki, haarukka ja siirtotangot mutkalla:(

P.S miten se holkki menee itsekseen paikalle? siis tarkoitat että etuveto kytkeytyy
itsekseen; joskus kun ollut paha paikka, niin olen yrittänyt vetää etuvetoa päälle takasten lipsusuessa, mutta ei mene normi voimilla, ja ei ainakaan huomaamatta.
Alipaine toiminen jakiskin sirklaa iloisesti, ja niin pitkään että molemmat perät pyörii suurin piirtein samaa tahtia:eek:

Mutta; ne toyotan kardaanin pultit on "päteviä" pulttikaupasta ei löydy korvaajaa!


Lalli bj40 24.02.2012 18:33

kerran oli moottorin kannake kumi hajalla pääs moottori hakkaamaan palopeltiin kuulosti ihan kuin ois jossain voiman siirrossa pahasti vikaa

JarLaa 17.02.2013 11:14

No vanhaan palaten jälleen. Tuossa taas BJ:n herättelin ja vein leimallekkin "kuntoarvioon". Oikein konttorille ajaessani mietin, että olikos Bertta näin hirveä ajella. =) No leimasetä sanoit, että sektorivarren nivelessä tolkuton väljä ja yksi paikka korin kiinnityskohtaan.

Noi kuntoon ja eilen leima sitten taas lähes vuodeksi ja ajo-ominaisuudetkin nivelen kiristyksen myötä huippuluokkaa (no siis huomattavasti paremmaksi)

Mutta. Tulipa nyt samalla tarkisteltua kaikki voimansiirron kiristykset. Eli kardaanien pultit yms. Rasvattu nivelet ja öljyt tarkisteltu ja vähän lisäiltykkin. Mutta se ääni josta tämä keskustelu tuli aikoinaan aloitettua...

Se ei kadonnut, joskin ehkä hiukan vaimeni kun etuperässä oli pieni vajaus öljyssä ja sitä lisättiin.
Etuperässä on, kardaanista pyöritettäesä, n. vartin "löysä" eli väljä.

Pitäisikös tuohon nyt suhtautua siten, että se ääni johtuu siitä väljästä ja mitähän sille pitäisi tehdä? Nyt liikutaan täysin epämukavuusalueella itselleni.

Bj Andy 17.02.2013 11:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JarLaa (Viesti 972975)
No vanhaan palaten jälleen. Tuossa taas BJ:n herättelin ja vein leimallekkin "kuntoarvioon". Oikein konttorille ajaessani mietin, että olikos Bertta näin hirveä ajella. =) No leimasetä sanoit, että sektorivarren nivelessä tolkuton väljä ja yksi paikka korin kiinnityskohtaan.

Noi kuntoon ja eilen leima sitten taas lähes vuodeksi ja ajo-ominaisuudetkin nivelen kiristyksen myötä huippuluokkaa (no siis huomattavasti paremmaksi)

Mutta. Tulipa nyt samalla tarkisteltua kaikki voimansiirron kiristykset. Eli kardaanien pultit yms. Rasvattu nivelet ja öljyt tarkisteltu ja vähän lisäiltykkin. Mutta se ääni josta tämä keskustelu tuli aikoinaan aloitettua...

Se ei kadonnut, joskin ehkä hiukan vaimeni kun etuperässä oli pieni vajaus öljyssä ja sitä lisättiin.
Etuperässä on, kardaanista pyöritettäesä, n. vartin "löysä" eli väljä.

Pitäisikös tuohon nyt suhtautua siten, että se ääni johtuu siitä väljästä ja mitähän sille pitäisi tehdä? Nyt liikutaan täysin epämukavuusalueella itselleni.

Ei välttämättä meinaa vielä mitään. Mutta mites ne välykset ylös-alas suunnassa???


Sivu luotu: 00:11 (GMT +2).