Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Paljonko "kantaa" 39,5/15-15 rengas? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=94256)

Jare 18.02.2012 19:34

Paljonko "kantaa" 39,5/15-15 rengas?
 
Elikkä onkos joku joskus jo selvitellykkin, että mitenhän paljon tuollainen TSL swamper kantaa tai paremminkin kelluttaa? Rengas olis kokoa 39,5/15-15". Eli homman pohjanahan on ajatusmaailma, että kuinka paljon "auto" sais painaa, jotta se vielä kelluis tuon kokoisilla renkailla:D:D:D

.....saunassa ollessa tulee kaikenlaista mietittyä:rolleyes:

pee 18.02.2012 19:47

jotenkinhan se menee sen mukaan paljonko se vettä syrjäyttää, eli tilavuutensa verran...

tuollapa jostain wanhaa wiisastelua:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=35527

2x4WD 18.02.2012 20:21

Ainakin kaivinkoneet kelluu "pelkillä teloilla" jos nyt millään aasinsillalla tähän liittyy.

http://www.remu.fi/pdf/REMU_Fin_BigFloat_Netti.pdf

Jare 18.02.2012 20:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 853408)
jotenkinhan se menee sen mukaan paljonko se vettä syrjäyttää, eli tilavuutensa verran...

tuollapa jostain wanhaa wiisastelua:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=35527

Eihän toi nyt vielä auttanu muuta, ku että 100l tilavuus kannattaa 100kg......eli nyt pitäs selvitellä jotenki tommosen renkaan tilavuus.....ähhhs, takas löylyihin, jos sit löytäs vaikka jotain vastausta kuuklen syövereistä:D

PatrolGR 18.02.2012 20:22

Carry kellu takapäästä tuon kokosella rengastuksella järvessä. Painoa yhteensä 1000kg, mutta takaapään paino noin 300 kg. Pikku pontooni eteen ja sehän kellus kokonaan, en tiiä vaan kumminpäin, hytti alas vai ylöspäin :D

Jare 18.02.2012 20:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PatrolGR (Viesti 853418)
Carry kellu takapäästä tuon kokosella rengastuksella järvessä. Painoa yhteensä 1000kg, mutta takaapään paino noin 300 kg. Pikku pontooni eteen ja sehän kellus kokonaan, en tiiä vaan kumminpäin, hytti alas vai ylöspäin :D

Hahaaaa.....eli nyt aletaan pääseen jo "tontille". Kait se sentään kelluis hytti ylöspäin:D Oleks oikee jollain mitannu tuon 1000kg / takana 300kg, vai onks nää sellaista arvio kauppaa?


Entäs mitäs vakio suikka painaa????? Entäs kevennettynä???? Lasit, ovet, katto, verhoukset ja takaluukku pois??

Olkku 18.02.2012 20:36

Kerros ny Jare et, mitä helevetti sä taas suunnittelet rakentavas?

FROM 18.02.2012 20:38

lipposen lj kellu 42" mikkelissä sie kaivoksella,tosin keula nippanappa.
viimesimmässä 4x4 lehdessä olevassa offroadtarvikkeen ilmoituksessa on kuva siitä


tietysti koppa myös kannatteli pinnalla

toyota4x4 18.02.2012 20:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Olkku (Viesti 853425)
Kerros ny Jare et, mitä helevetti sä taas suunnittelet rakentavas?

veikkaan et lähemmä 200kg per rengas kelluttaa 39... 38/15-16 kannatteli ihan yhen ukon painon vedessä.. helposti.

BJ-40/76 18.02.2012 20:41

Riippuu aika paljon minkälevysellä vanteella on, ja miksi nimenomaan tuonkokoinen?
Onhan niitä uivia traktoreitakin, valmetista tekevät.
pari kustomointia joutuu tekemään (mm. starttimoottorille ylimääräinen rele jne)
Kaikkein "hauskinta" on nuo feikki lisäpainot, siis etupaino ja vannepainot jotka ovat kellukkeita.

Ja sitten kannattaa laskea nuo kellutusominaisuudet aika tarkkaa, sillä jos jää liian niukasti kelluvuutta, niin kellahtaa selälleen huomattavan helposti.

Youtupessa oli taannoin video, missä pojat ajeli jollakin jenkki avolavalla
sika isoilla renkailla järvessä, ja kun toinen etunen "löysi" jotain pohjasta, niin kaatu selälleen; vain neljä renkaan pinnalla olevia saaria jäi näkyviin:cool:

pee 18.02.2012 20:43

Heh !

kaks vaihtoehtoa:

a) tuosta opiskelemalla alkuun http://fi.wikipedia.org/wiki/Hydrostatiikka

b) ovien ja luukkujen saumat ja reiät tiiviisti umpeen, ja kokeilemaan... sillä hytillä on sitä kelluttavaa nostetta aika paljon, ja kohdan a) mukaan lisääntyy vaan mitä enemmän uppoo ... :p

eiku Hassut Hatut päähän ja testaamaan ! (ja runko täyteen uretaania!)

p.s. Oleknää Jare oikeesti ymmärtäny sen "jollapaku" nimen väärin ???

p.s. 2. Ja saumatha pitää hitsustaa puikolla, kalapuikolla !



EDIT: pohditaas lisää,

pyöreä kappale, jonka halkaisija on 1000 ja korkeus (leveys) 500 on tilavuudeltaan karkeasti 400

-> tästä vanne pois tilavuudesta, karkea arvio 35% niin jää 260 tilavuutta, joka kertaa 4 = 1040

jos tää nyt sitten kannattelis sen 1040 kg, kellunnan upporajalla, niin Jaren alkup kysymyksessä rengas ei oo 500 leveä vaan noin 75% siitä, eli 3 x 260 = 780 kg

loppu noste tarvittais kopasta... joka muuten ei äkkiä pohtien ois pahakaan tiiviillä kopalla, tasapainotus vois olla...

Jare 18.02.2012 21:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 853429)
Riippuu aika paljon minkälevysellä vanteella on, ja miksi nimenomaan tuonkokoinen?:cool:

4 kipaletta 12" leveetä alumiini vannetta olis suikan jaolla ja suikan akseleitakin olis nurkassa. Ja noita 39,5" TSL renkaitakin olis 8 kappaletta.....niin niistähän tää ajatus tietty karkas kelluvaan kirppuun:D

PatrolGR 18.02.2012 21:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 853419)
Hahaaaa.....eli nyt aletaan pääseen jo "tontille". Kait se sentään kelluis hytti ylöspäin:D Oleks oikee jollain mitannu tuon 1000kg / takana 300kg, vai onks nää sellaista arvio kauppaa?


Entäs mitäs vakio suikka painaa????? Entäs kevennettynä???? Lasit, ovet, katto, verhoukset ja takaluukku pois??

Kokonaispaino vaakattu muutamaa kiloa vaille tonni, mutta takapään paino arvioitu...

SuurSyömäri 18.02.2012 22:04

Meillä oli BJ42:ssa 9 äijää kyytis... keskipaino joku 90 kg/äijä... Olmanpaineet 0,2 bar ..hyvin kesti :D

HRD 18.02.2012 22:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 853450)
4 kipaletta 12" leveetä alumiini vannetta olis suikan jaolla ja SUIKAN AKSELEITAKIN olis nurkassa. Ja noita 39,5" TSL renkaitakin olis 8 kappaletta.....niin niistähän tää ajatus tietty karkas kelluvaan kirppuun:D

Tossa yhdistelmässä on havaittavissa joku karkaaminen. :D

Viipo 18.02.2012 22:35

se tennarin tilavuus on likimain 200L ja painaa reippaan 50kg, niin yhelle donitsille jää kantavuutta ~150kg.
Eli melko keposen vehkeen joutuu tekemään, jollei lisää ponttooneita, tai sit laittamaan paripyörät.

http://www.youtube.com/watch?feature...bNTptasw#t=22s

-Jarkko- 19.02.2012 00:08

Lisää kelluntaa isommassa kokoluokassa. http://www.youtube.com/watch?v=uOm_dYs8-78

Jare 19.02.2012 00:16

Noi on liian isoja!

Tän tapasta:
http://www.youtube.com/watch?v=stLxpXJ6gpo

Heguli 19.02.2012 05:43

Kyseisten härveleiden vakavuus on aika mielenkiintoinen asia. Jos meinaan toisen puolen pyörät menee kokonaan veden alle (=vesiviivapinta-ala häviää) niin härveli todennäköisesti kippaa saman tien. Riippuu tietysti auton massan painopisteen paikasta. Eli renkaan uppoumasta ei saa laskea kaikkea käyttöön, teoriassa 50% olisi optimi.

Mutta hauskoja leluja kieltämättä.

88 19.02.2012 11:27

Kaikki mikä autossa menee veden alle aiheuttaa syrjäyttämänsä vesimäärän painon verran
nostetta esim. akselit, tukivarret, kardaanit jne. tilavuudeltaan litran möykky rautaa
painaa vedessä kilon vähemmän eli noin 7kg

Arska 19.02.2012 11:45

Ite laskeskelin joskus 39,5" irokin ilmatilavuutta ja muistaakseni se oli lähempänä 100 litraa kuin 200 litraa. Eli käytännössä yks rengas kelluttaa n. 50kg kun vähentää renkaan ja vanteen painon.

hobro 19.02.2012 12:03

http://www.youtube.com/watch?v=DXo03DLMU3Q
tarviiko muuta sanoa :eek:

FROM 19.02.2012 13:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska (Viesti 853573)
Ite laskeskelin joskus 39,5" irokin ilmatilavuutta ja muistaakseni se oli lähempänä 100 litraa kuin 200 litraa. Eli käytännössä yks rengas kelluttaa n. 50kg kun vähentää renkaan ja vanteen painon.



3,14*45*45*45= 286132,5=286litraa

3,14*19*19*45=51009,3= 51litraa

286
- 51
= 235litraa

A-P 19.02.2012 14:27

http://www.youtube.com/watch?v=_7R0NsxiR8Y

Jare 19.02.2012 16:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A-P (Viesti 853637)

Millähän koneella toi on?

Mutta tästä koneesta aasin siltaa kopistelemalla.......mistähän löytyis sopivan tehokas ja kevyt moottori+vaihteisto paketti.....niin ja HALPA!!!!. Ei tällaiseen kokeilu luonteiseen hommaan viittis kovin hirveesti rahaa tuhlata. Prätkän kone olis yks idea, mutta niistä puuttuu pakki:(

Jakolaatikon vois jättää suosiolla pois ja tilalle kiinteä välitys ja ketjulla veto laatikosta kardaaneille, niin tekniikka vaihtoehtoja olis enempi. Runko kehikko pitäis olla kevyt, esim yksinkertainen palkki runko.

Jousitus....jonkinlainen pitäis olla, että kirpulla vois leikkiä edes vähän muuallakin.....mut kevyt sen jousituksen pitäis olla silti.


Sivu luotu: 16:02 (GMT +2).