![]() |
Paljonko "kantaa" 39,5/15-15 rengas?
Elikkä onkos joku joskus jo selvitellykkin, että mitenhän paljon tuollainen TSL swamper kantaa tai paremminkin kelluttaa? Rengas olis kokoa 39,5/15-15". Eli homman pohjanahan on ajatusmaailma, että kuinka paljon "auto" sais painaa, jotta se vielä kelluis tuon kokoisilla renkailla:D:D:D
.....saunassa ollessa tulee kaikenlaista mietittyä:rolleyes: |
jotenkinhan se menee sen mukaan paljonko se vettä syrjäyttää, eli tilavuutensa verran...
tuollapa jostain wanhaa wiisastelua: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=35527 |
Ainakin kaivinkoneet kelluu "pelkillä teloilla" jos nyt millään aasinsillalla tähän liittyy.
http://www.remu.fi/pdf/REMU_Fin_BigFloat_Netti.pdf |
Lainaus:
|
Carry kellu takapäästä tuon kokosella rengastuksella järvessä. Painoa yhteensä 1000kg, mutta takaapään paino noin 300 kg. Pikku pontooni eteen ja sehän kellus kokonaan, en tiiä vaan kumminpäin, hytti alas vai ylöspäin :D
|
Lainaus:
Entäs mitäs vakio suikka painaa????? Entäs kevennettynä???? Lasit, ovet, katto, verhoukset ja takaluukku pois?? |
Kerros ny Jare et, mitä helevetti sä taas suunnittelet rakentavas?
|
lipposen lj kellu 42" mikkelissä sie kaivoksella,tosin keula nippanappa.
viimesimmässä 4x4 lehdessä olevassa offroadtarvikkeen ilmoituksessa on kuva siitä tietysti koppa myös kannatteli pinnalla |
Lainaus:
|
Riippuu aika paljon minkälevysellä vanteella on, ja miksi nimenomaan tuonkokoinen?
Onhan niitä uivia traktoreitakin, valmetista tekevät. pari kustomointia joutuu tekemään (mm. starttimoottorille ylimääräinen rele jne) Kaikkein "hauskinta" on nuo feikki lisäpainot, siis etupaino ja vannepainot jotka ovat kellukkeita. Ja sitten kannattaa laskea nuo kellutusominaisuudet aika tarkkaa, sillä jos jää liian niukasti kelluvuutta, niin kellahtaa selälleen huomattavan helposti. Youtupessa oli taannoin video, missä pojat ajeli jollakin jenkki avolavalla sika isoilla renkailla järvessä, ja kun toinen etunen "löysi" jotain pohjasta, niin kaatu selälleen; vain neljä renkaan pinnalla olevia saaria jäi näkyviin:cool: |
Heh !
kaks vaihtoehtoa: a) tuosta opiskelemalla alkuun http://fi.wikipedia.org/wiki/Hydrostatiikka b) ovien ja luukkujen saumat ja reiät tiiviisti umpeen, ja kokeilemaan... sillä hytillä on sitä kelluttavaa nostetta aika paljon, ja kohdan a) mukaan lisääntyy vaan mitä enemmän uppoo ... :p eiku Hassut Hatut päähän ja testaamaan ! (ja runko täyteen uretaania!) p.s. Oleknää Jare oikeesti ymmärtäny sen "jollapaku" nimen väärin ??? p.s. 2. Ja saumatha pitää hitsustaa puikolla, kalapuikolla ! EDIT: pohditaas lisää, pyöreä kappale, jonka halkaisija on 1000 ja korkeus (leveys) 500 on tilavuudeltaan karkeasti 400 -> tästä vanne pois tilavuudesta, karkea arvio 35% niin jää 260 tilavuutta, joka kertaa 4 = 1040 jos tää nyt sitten kannattelis sen 1040 kg, kellunnan upporajalla, niin Jaren alkup kysymyksessä rengas ei oo 500 leveä vaan noin 75% siitä, eli 3 x 260 = 780 kg loppu noste tarvittais kopasta... joka muuten ei äkkiä pohtien ois pahakaan tiiviillä kopalla, tasapainotus vois olla... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Meillä oli BJ42:ssa 9 äijää kyytis... keskipaino joku 90 kg/äijä... Olmanpaineet 0,2 bar ..hyvin kesti :D
|
Lainaus:
|
se tennarin tilavuus on likimain 200L ja painaa reippaan 50kg, niin yhelle donitsille jää kantavuutta ~150kg.
Eli melko keposen vehkeen joutuu tekemään, jollei lisää ponttooneita, tai sit laittamaan paripyörät. http://www.youtube.com/watch?feature...bNTptasw#t=22s |
Lisää kelluntaa isommassa kokoluokassa. http://www.youtube.com/watch?v=uOm_dYs8-78
|
|
Kyseisten härveleiden vakavuus on aika mielenkiintoinen asia. Jos meinaan toisen puolen pyörät menee kokonaan veden alle (=vesiviivapinta-ala häviää) niin härveli todennäköisesti kippaa saman tien. Riippuu tietysti auton massan painopisteen paikasta. Eli renkaan uppoumasta ei saa laskea kaikkea käyttöön, teoriassa 50% olisi optimi.
Mutta hauskoja leluja kieltämättä. |
Kaikki mikä autossa menee veden alle aiheuttaa syrjäyttämänsä vesimäärän painon verran
nostetta esim. akselit, tukivarret, kardaanit jne. tilavuudeltaan litran möykky rautaa painaa vedessä kilon vähemmän eli noin 7kg |
Ite laskeskelin joskus 39,5" irokin ilmatilavuutta ja muistaakseni se oli lähempänä 100 litraa kuin 200 litraa. Eli käytännössä yks rengas kelluttaa n. 50kg kun vähentää renkaan ja vanteen painon.
|
http://www.youtube.com/watch?v=DXo03DLMU3Q
tarviiko muuta sanoa :eek: |
Lainaus:
3,14*45*45*45= 286132,5=286litraa 3,14*19*19*45=51009,3= 51litraa 286 - 51 = 235litraa |
|
Lainaus:
Mutta tästä koneesta aasin siltaa kopistelemalla.......mistähän löytyis sopivan tehokas ja kevyt moottori+vaihteisto paketti.....niin ja HALPA!!!!. Ei tällaiseen kokeilu luonteiseen hommaan viittis kovin hirveesti rahaa tuhlata. Prätkän kone olis yks idea, mutta niistä puuttuu pakki:( Jakolaatikon vois jättää suosiolla pois ja tilalle kiinteä välitys ja ketjulla veto laatikosta kardaaneille, niin tekniikka vaihtoehtoja olis enempi. Runko kehikko pitäis olla kevyt, esim yksinkertainen palkki runko. Jousitus....jonkinlainen pitäis olla, että kirpulla vois leikkiä edes vähän muuallakin.....mut kevyt sen jousituksen pitäis olla silti. |
Sivu luotu: 16:02 (GMT +2). |