Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   39,5" Bogger vs 42" Iroc (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=94030)

jonas_k 12.02.2012 18:16

39,5" Bogger vs 42" Iroc
 
Mitä mielipiteitä löytyy?

Jos vaihdain 39,5x18x15 bogger pois ja laitan 42x14x16 iroc tilalle, tuleeko pettymys?

Käyttö olis melkein vaan metsäkäyttöön, eli tieomniaisuudet ei tarvitse laskea mukaan,

Kun tarve olis saada 16" vanteet..

ugly_hj 12.02.2012 18:58

No maasto-ominaisuudet kyllä heikkenee, eli pettymys taitaa tulla.

veijon-esso 12.02.2012 21:17

Mutta ei hätää, 44" bogger löytyy 16" vanteelle!

jonas_k 12.02.2012 21:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 851482)
Mutta ei hätää, 44" bogger löytyy 16" vanteelle!

Tiedän tiedän, mutta olis tarkoitus ajaa myöskin suunnistuskisoja protoluokassa, niin ei käy 44"

Ja 39,5 bogger löytyy 16,5" vanteelle, mutta taitaa olla hankalampi löytää, varsinkin käytettyjä paketteja.

veijon-esso 12.02.2012 21:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jonas_k (Viesti 851507)
Tiedän tiedän, mutta olis tarkoitus ajaa myöskin suunnistuskisoja protoluokassa, niin ei käy 44"

Ja 39,5 bogger löytyy 16,5" vanteelle, mutta taitaa olla hankalampi löytää, varsinkin käytettyjä paketteja.

16,5" vanne on sellaisenaan vaan ihan kulli, vaikka laitat beadlockit niin rengas tippuu sisälaidasta! No voihan siihen vanteeseen tehdä sen "humpin" mikä 15" ja 16" vanteissa on jo vakiona. Saako suunnistusta ajaa sitten 42" irokilla?

jonas_k 12.02.2012 22:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 851511)
16,5" vanne on sellaisenaan vaan ihan kulli, vaikka laitat beadlockit niin rengas tippuu sisälaidasta! No voihan siihen vanteeseen tehdä sen "humpin" mikä 15" ja 16" vanteissa on jo vakiona. Saako suunnistusta ajaa sitten 42" irokilla?

Hyvä tietää, ei sitten kannattaa miettiä semmosia..

No olis tiedossa käytettyjä 42" irok, millä ajettu suunnuskisoja ainakin, en tiedä sitten...

tapsa4x4 12.02.2012 23:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 851511)
16,5" vanne on sellaisenaan vaan ihan kulli, vaikka laitat beadlockit niin rengas tippuu sisälaidasta! No voihan siihen vanteeseen tehdä sen "humpin" mikä 15" ja 16" vanteissa on jo vakiona. Saako suunnistusta ajaa sitten 42" irokilla?

Mihin tää 16.5 vanne tieto sitten perustuu?? on myös 16.5 vanteissa humppi muttei ei kaikissa,olen omistanut 10x15 vanteetkin ilman sisäpuolen humppia.

Mulla on ainakin toiminut ihan hienosti 39x18.5x165. boggerit 16.5 H1 hummerin halkaistavilla vanteilla ei putoile eikä lipsu.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60340

ugly_hj 12.02.2012 23:06

kyl noissa mun 16,5 vanteissakin on humppi, ainakin 0,3 bar paineillla ihan hyvin pysyny paikoillaan kumi.

sisua45 12.02.2012 23:17

Humppi-vanne = tubeless, eli sisärenkaaton.
Ei humppia = tube type, eli vaatii sisärenkaan.

Multa löytyy 5.5x13 vanteet ilman humppiva. :)

veijon-esso 13.02.2012 08:12

No suurin osa 16,5" vanteista mitä on tullu vastaan on ollut humpittomia mut ehkä niitä sit löytyy myös humpilla. Hyvä niin, itekki vois semmosia tarvita. Toi H1 hummerin vanne pitäiskin toimia koska ainakin alunperin siellä on sisällä se rinkula eli vanne on tupla bead lock vanne.

Lisäks 16,5" vanteissa on se profiili jostain syystä erimuotonen joka suosii renkaan irtoamista vanteelta matalilla paineilla, jossei ole petlokkia tai hunppia. (varmaan tohonkin löytyy se poikkeus)

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98961

Tossa kuvassa ei oo kumpaankaan piirretty sitä humppia juu.

jonas_k 13.02.2012 18:47

Mutta takaisin aihseeseen:
Jos sanotan näin: Onko Iroc huono maastorengas verrattuna boggereihin?
Onko muilla kokemuksia?

sisua45 13.02.2012 21:27

Ei Irokki oo huono maastorengas, se on vaan erilainen kuin boggeri.

Irok on hyvä rengas kalliolla, mutta mudassa huonompi. Boggeri taas toisin päin.

"The Super Swamper TSL/BOGGER is built primarily for the professional mud bogger."

veijon-esso 13.02.2012 21:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 851817)
Ei Irokki oo huono maastorengas, se on vaan erilainen kuin boggeri.

Irok on hyvä rengas kalliolla, mutta mudassa huonompi. Boggeri taas toisin päin.

"The Super Swamper TSL/BOGGER is built primarily for the professional mud bogger."

Se paremmuus riippuu paljon minkälaisissa maastoissa ajaa, millainen ajotyyli ja millainen auto. Monesti suomalaiseen offroadiin bogger on hyvä kompromissi.

sisua45 13.02.2012 21:48

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=64338

Ameriikan kuivissa osissa Irok on mainio kummi. Kuvan auto on Kaliforniasta, kilvistä päätellen. :D:D:D

jonas_k 13.02.2012 22:04

ymmärän että iroc on tehty pääasiassa kivikolle ja boggeri mutaan,
mutta onko pitoa ollenkaan mudassa ja märässä metsässä irocilla? vai onko ihan olematon? :)

Jani E 13.02.2012 22:09

tossa kesällä kun kattelin kuttulandiassa kun oli autoissa boggeria, iroccia ja bitbullia niin siinäkin savikossa meni kaikki yhtä hyvin eteenpäin jos koneesta löyty puhtia tarpeeksi :)

Eskimo 13.02.2012 23:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jonas_k (Viesti 851847)
ymmärän että iroc on tehty pääasiassa kivikolle ja boggeri mutaan,
mutta onko pitoa ollenkaan mudassa ja märässä metsässä irocilla? vai onko ihan olematon? :)

Ainut missä Irokki ei pärjää Boggerille on kun pitää siirtää maata renkaiden alta ja paljon.
Toki harvassa vehkeessä riittää pauhu moiseen hommaan ja harvoin sitä pitää tehä.

Sivuttaispito ihan eri maailmasta ku pökkyrällä.
Lumella hakkaa sata nolla pökkyrän.
Irokki puhdistuu paljon pienemmällä pyörinnällä. Esim. savipooli.
Ei leikkaa suota niin helposti.

Kuluneella Irokilla ei tee mitään. Pitää olla melkein täyspintanen ja kuluu maantiellä silmissä.

Pidän yleismaastorenkaana huomattavasti parempana ku pökkyrää.
Kallis ylläpidettävä kun pitää vaihtaa tiheämpään kuin pökkyrä.

kivinen 14.02.2012 09:00

Kyllä Irokista löytyy pitoja kun aikansa lämmittää.

http://www.alanmiehet.com/kuvat/page...ki_2011_06.jpg

Kai se kurassa toimii, jos siihen sais toista sataa vauhtia?

Jare 14.02.2012 10:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jonas_k (Viesti 851412)
Mitä mielipiteitä löytyy?

Jos vaihdain 39,5x18x15 bogger pois ja laitan 42x14x16 iroc tilalle, tuleeko pettymys?

Käyttö olis melkein vaan metsäkäyttöön, eli tieomniaisuudet ei tarvitse laskea mukaan,

Kun tarve olis saada 16" vanteet..

Riippuu aikapaljon siitä missä ajaa ja millainen auto. Testaa ja kerro oma mielipide sen jälkeen:D

HJ60 14.02.2012 22:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 851870)
Ainut missä Irokki ei pärjää Boggerille on kun pitää siirtää maata renkaiden alta ja paljon.
Toki harvassa vehkeessä riittää pauhu moiseen hommaan ja harvoin sitä pitää tehä.

Sivuttaispito ihan eri maailmasta ku pökkyrällä.
Lumella hakkaa sata nolla pökkyrän.
Irokki puhdistuu paljon pienemmällä pyörinnällä. Esim. savipooli.
Ei leikkaa suota niin helposti.

Kuluneella Irokilla ei tee mitään. Pitää olla melkein täyspintanen ja kuluu maantiellä silmissä.

Pidän yleismaastorenkaana huomattavasti parempana ku pökkyrää.
Kallis ylläpidettävä kun pitää vaihtaa tiheämpään kuin pökkyrä.

Enhän mie mistään mittään tiiä, eikä ainakaan oo kokemusta, mutta eikös TSL LTB pitäs olla aika hyvä kompromissi, avoimempi kuvio ku TSL, vähä IROKin tyyliin, mutta kovempi kumi ku kuivalle kalliolle tarkotetussa IROKissa.

ImacInnes 14.02.2012 23:04

IROK, BOGGER!
 
JEgoNEERissä oli 37" Boggerit ja nyt on tuliteriä 37" Irokkeja 5 kpl.

Puoliksi kulunut Boggeri painoi 37kg / kpl ja uusi Irokki 34 kg/ kpl.
Itse halusin Irokit joissa on pehmeämpi runko ja näin alhaisilla paineilla pitoa kiipeilyissä huomattavasti enemmän kuin Boggereilla. Boggerissa kun oli painetta mittarin mukaan 0.0 niin eivät juuri JEgoneerin alla litistyneet.

Toivon että Irokeilla säilyy dana 44 vakio vetarit pidempää ehjinä kun ovat kevyemmät eikä tarvitsisi niin isolla vauhdilla ajaa nousuihin paremman pidon takia.

Vaan aika näyttää kun ei jakoloota ole vielä kunnossa jotta pääsisi Irokkeja koittamaan.

Tässä Irokit juuri alle laitettuina. paineita taisi olla 2.0.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97063

Tässä vanhoilla Boggerilla. Paineita alle 1.0.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=63393

t. Ismo Ämmä

veijon-esso 14.02.2012 23:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 852237)
Boggerissa kun oli painetta mittarin mukaan 0.0 niin eivät juuri JEgoneerin alla litistyneet.

Kantsii ehkä tarkistaa toi mittari tai hommata suoraan joku tarkempi. Kyllä pokkerikin menee vannetta myöten kasaan jos painetta ei ole.

ugly_hj 14.02.2012 23:19

koita ismo saada se jegoneeri kuntoon seuraaville ajopäiville niin voidaan testata, paikassa jossa muista tekijöistä ei ole niin paljon etua, hakkaako irokki boggerin sata-nolla lumihangessa, itse en tuohon usko niin ois kiva kokeilla, väitän myös että jokseenkin tukkeutunutkin boggeri toimii savispoorissa sivunappuloidensa ansiosta paremmin kuin avoin irokki , ei ole irokista kokemusta, mutta vakio hoojiista tuli aivan eri kulkija kun uuden pinnalla olevat tsl:t vaihtui uusiin boggereihin ja 2h ei todellakaan jaksanut putsata minkäänlaista kuviota. suohiippailua jonkin verran harrastaneena tiedän, että suolla ei suditella, mutta jos pinta antaa periksi heikkouttaan niin enpä ole muiden renkaiden nähnyt nousevan siiihen uran reunalle niin hyvin kuin boggerin tai suo ojien ylitysten sujuvan yhtä jouhevasti.

ImacInnes 14.02.2012 23:26

IROK, BOGGER!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 852243)
Kantsii ehkä tarkistaa toi mittari tai hommata suoraan joku tarkempi. Kyllä pokkerikin menee vannetta myöten kasaan jos painetta ei ole.

Joo voihan siinä olla mittarivirhettäkin, vaan onhan Boggerissa kovasti jäykempi runko kuin Irokissa.

Laitoin Irokit tarkotuksella taakse väärin päin jotta voin noudattaa huoltokirjan ohjetta renkaiden kierättämisestä. ;)
Eli kuvittelen näin renkaiden kuluvan hitaammin ja pitävän kauemmin kun jaksaa vaihtaa niiden paikkaa vuosihuollon yhteydessä.

Hirvee hinku olisi kyllä päästä Irokkeja koittamaan, tarvii taas huomenna koittaa muistaa soittaa jakolaatikosta Porvoon suuntaan.

t. Ismo Ämmä

sampolaattori 14.02.2012 23:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 851870)
Ainut missä Irokki ei pärjää Boggerille on kun pitää siirtää maata renkaiden alta ja paljon.
Toki harvassa vehkeessä riittää pauhu moiseen hommaan ja harvoin sitä pitää tehä.

Sivuttaispito ihan eri maailmasta ku pökkyrällä.
Lumella hakkaa sata nolla pökkyrän.
Irokki puhdistuu paljon pienemmällä pyörinnällä. Esim. savipooli.
Ei leikkaa suota niin helposti.

Kuluneella Irokilla ei tee mitään. Pitää olla melkein täyspintanen ja kuluu maantiellä silmissä.

Pidän yleismaastorenkaana huomattavasti parempana ku pökkyrää.
Kallis ylläpidettävä kun pitää vaihtaa tiheämpään kuin pökkyrä.

Ootkos kokkeillu Boggeria...

Nii minä veikkasinki, kannattaa kokkeilla ennenku rupiaa arvosteleen hirveesti... :D :D


Sivu luotu: 04:00 (GMT +2).