Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Freelander dieselöinti (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93944)

Mase 10.02.2012 10:18

Freelander dieselöinti
 
Onko kukaan paiskannut Freelanderiin dieseliä 1.8 pommikoneen tilalle. Tuttavalla -01 friiu jonka 1.8 kakkaan on kädet työnnetty jo riittävän monta kertaa. Rikkinäisenä ei autosta rahaa saa, joten arvon menetyksen määrällä luultavasti saisi kolaroidun dsl auton elinten luovuttajaksi. Mitähän eroavaisuuksia dsl ja bensa malleilla on, moottorin, laatikon, konehuoneen johtosarjan, tankin jne. lisäksi.

Toinen vaihtoehto on Rover T-sarjan bensa moottori, luin joltain enkku foorumilta, että sen pitäisi sopia Freelanderin lootaan. T-sarjan moottori pitäisi vissiin olla ihan toimiva laite verrattuna tuohon K-sarjan "extra light weight sport car engine" pilailuvälineeseen. Mitenköhän moottori muuten sopii pellin alle? Lisäksi englannissa joku asentelee Hondan tekniikoita nyrjähtäneiden tilalle.

Kolmas vaihtoehto on tietenkin se asentaja ystävällisin: Lähettää laite kiinaan uusien autojen raaka-aineeksi prässin kautta!

CRuisRover 10.02.2012 14:30

Olis myös kiinnostunut vaihtaa riisseli tai isompaa pensaa.
JOs kokemuksia tai tietoo niin otetaan oppia viisaamilta.:)

solihull 10.02.2012 21:32

En tiedä miten noin uuden dieselöinti enää onnistuu vaikka olisi samasta mallisarjasta luovuttaja? Ja takuulla tulee kovatöinen projekti laittaa 1,8 bensakoneen tilalle se 2,0 TD. Uusiksi menee palikkaa jarruja myöten? Ja mitä kivaa tulee sähköjen kanssa - miten suhtautuu ajonesto? En ihan heti lähtisi Suomessa moista kokeilemaan.

TT

-MaTTi- 11.02.2012 00:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja solihull (Viesti 850812)
En tiedä miten noin uuden dieselöinti enää onnistuu vaikka olisi samasta mallisarjasta luovuttaja? Ja takuulla tulee kovatöinen projekti laittaa 1,8 bensakoneen tilalle se 2,0 TD. Uusiksi menee palikkaa jarruja myöten? Ja mitä kivaa tulee sähköjen kanssa - miten suhtautuu ajonesto? En ihan heti lähtisi Suomessa moista kokeilemaan.

TT

Saahan sinne nakata minkä vaan Euro3-päästötason täyttävän myllyn, vaikka Volkkarin 1.9TDI. Onhan siinä melkoset talkoot, mutta silti. Ajonesto keskustelee ECU:n kanssa, voi olla irrallinen käikäle, eli saattaa pelata toisenkin saman mallisarjan diesel-ECU:nkin kanssa.

Ei muuta kun joku mälvätty TD4 pihaan ja naittamaan ristiin.

Mase 12.02.2012 11:05

Työtähän siinä on tiedossa paljon, mutta kokonainen varaosa-auto viereen vaan mistä siirtyy ajonestot ja muut kilpukat toiseen koriin. Ei se sen kummempaa ole. Vaikeampiakin moottori vaihtoja on tehty ja vielä vaikeampia on suunnitteilla harraste peleihin.

Auto on -01 joten siihen ilmeisesti "kuuluisi" BMW M47 diesel, ja vanhempiin Rover diesel. Kumpi moottori mahtaa olla parempi teho/vääntö/kestävyys suhteiltaan. Kumpaakaan ei vissiin ihan sudeksi ole haukuttu.

Vielä semmoinen kummastuttaa että onkohan oikealta ohjattavissa autoissa samat johtosarjat tms. kriittiset osat samoja meidän autoihin verrattuna?

Mikki 12.02.2012 14:46

kyllähän se aika savotta tulee olemaan.
Vaihtoon menee
- moottori
- laatikko
- IRD (kulmavaihde tai jakolaatikko, miten nimeette, iha sama ku vaihdettava on)
- vaihdekeppi vivustoineen ja kytkimineen
- kardaani
- moottorin ohjainlaite
- johtosarjat (kori + moottori)
- mittaristo (ajonesto)
- ABS-ohjainlaite
- tankki
- polttoainepumput
- etujouset ja iskarit
- etujarrut

Nää nyt katottu korjaamokäsikirjasta sillai sunnuntaiaamun silmin...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Eli mites menee vaihto% raja???

Sitte perävälitys on muuten eri bensa ja diesel pelissä, eli sekin menee laatikon vaihdon takia uusiksi...
- lämmityslaitteen kennossa on merkittävästi eroa -->Td4 kennossa on lämmitysvastukset kun moottori ei sitä lämpöä meinaa tuottaa
- jäähdyttäjä erillainen, kun on se cooleri edessä ja letkut eri paikoissa
- ilmastointilaite täysin erillainen

Mase 12.02.2012 17:21

Suuri huokaus koettu, tutkittaessa kannentiivistevikaiseksi diagnosoitua autoa. Taitaa 1.8 saada vielä yhden mahdollisuuden. Autossa ei merkkiä kannentiiviste vuodossa 2h koekäytön aikana, paisuntasäiliössä poreita, jotka tihkuvat nestettä ulos ja selittävät nesteen katoamiset ja tois aikaiset kierto häiriöt. Uusi säiliö tilaukseen ja uusi termari varmuuden vuoksi ja takaisin ajoon.

Mikki 12.02.2012 20:24

Kokeiles hanskalokeron alta matoa ettei ole kostea. Ei olis eka Friikku jossa lämppärin kenno vuotaa...
Sikäli hyvä, jotta on messinkiä ja silloin korjattavissa!
Huono puoli, että neste valuu lämppärin moottorille ja jumiuttaa sen aika pikaisesti (~500€):mad::mad::mad:

Mase 12.02.2012 23:44

Lämppäri ja matto tuntuivat kuivalta nyt ja viimeksi kun kansipahvin vaihdoin autoon keväällä. Toivotaan että multilayers tiiviste kestää ja putket pysyvät kiinni vielä jonkin aikaa;)

ippemattsson 15.02.2012 15:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 850905)
Saahan sinne nakata minkä vaan Euro3-päästötason täyttävän myllyn, vaikka Volkkarin 1.9TDI. Onhan siinä melkoset talkoot, mutta silti. Ajonesto keskustelee ECU:n kanssa, voi olla irrallinen käikäle, eli saattaa pelata toisenkin saman mallisarjan diesel-ECU:nkin kanssa.

Ei muuta kun joku mälvätty TD4 pihaan ja naittamaan ristiin.

Tuon ikäisessä pitää olla mallisarjaan kuuluva moottori, jos Suomessa meinaa saada muutoskatsastettua...

JJ90 15.02.2012 16:46

Kannattaa siis mennä Matin konttorille leimaamaan..:D

-MaTTi- 15.02.2012 17:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ippemattsson (Viesti 852357)
Tuon ikäisessä pitää olla mallisarjaan kuuluva moottori, jos Suomessa meinaa saada muutoskatsastettua...

Höpöhöpö. Suoraan AKE:n sivuilta (linkki vaan ei toimi enää):
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...4st%C3%B6t.htm
Lainaus:

Esimerkki 4.

Vuonna 1998 käyttöönotetun auton moottori vaihdetaan sellaiseen moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen, joka on peräisin kokonaan toisen merkkisestä autosta.

Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

- valmistajan tai sen edustajan todistus pakokaasupäästöistä, että auto josta ”uusi vaihdettava” moottori on peräisin, täyttää Euro 2 -pakokaasupäästönormin tai

- Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus ja

- mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.

Eli riittää että päästönormi pysyy vähintään samana.

pee 15.02.2012 17:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ippemattsson (Viesti 852357)
Tuon ikäisessä pitää olla mallisarjaan kuuluva moottori, jos Suomessa meinaa saada muutoskatsastettua...


Onneks kaikki ei usko kaikkea netistä lukemaansa, eikä kuulemaansa...

Tääkin näyttää ihan uskottavalta "faktalta" :rolleyes:

Samsonite 16.02.2012 00:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 852388)
Höpöhöpö. Suoraan AKE:n sivuilta (linkki vaan ei toimi enää):
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...4st%C3%B6t.htm
Eli riittää että päästönormi pysyy vähintään samana.

Onkos pakoputki päästöihin mitenkin vaikuttava tekijä, eli jos laitan -98 autiin -98 mersun pannun niin pitääkö se mersun putkikin laittaa sinne roikkumaan ?
Jossei vaikutakkaan päästöihin niin niitä saapi sitten vapaasti muutella ?

Mikki 17.02.2012 19:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite (Viesti 852543)
Onkos pakoputki päästöihin mitenkin vaikuttava tekijä, eli jos laitan -98 autiin -98 mersun pannun niin pitääkö se mersun putkikin laittaa sinne roikkumaan ?
Jossei vaikutakkaan päästöihin niin niitä saapi sitten vapaasti muutella ?

Jos ei ole hiukkassuodatinta tai katalysaattoria, niin sitä vaan E-tyypitettyä putkea kasaamaan...


Sivu luotu: 22:47 (GMT +2).