Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Risuakselin modaus kiinteäksi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93930)

tonikki 09.02.2012 18:40

Risuakselin modaus kiinteäksi
 
Jostain päin nettiä luin rakentelukertomusta jossa oli risukeula-akselista rakennettu kiinteä akseli eteen.
Joitain etupään osia löytyy iteltä ylimääräisenä, joten ajattelin että jos löytyy porukkaa on kyseisen tyyppisen projektin toteuttanut tai nettisivuja kyisestä aiheesta niin tänne voi ilmoitella.

Käytännössä tuo tapahtui tuossa edellämainitussa rakentelukertomuksessa tekemällä akseli jäykäksi hitsaamalla tavaraa tueksi niin että vetonivelet ovat lukittu vakio asentoon.
Tuolla tyylillä saa hiukan myös maanvaraa tasauspyörästön alle kun tekee vetonivelien kulmista jyrkemmät.
Mitä veikkaatte kestääkö vetonivelet tällä tyylillä paremmin kuin silloin kun ne pääsevät liikkumaan vapaasti, tietenkin mikäli kulmaa on maltillisesti.
Jousitus kannattaa tehdä tuossa vaiheessa samalla uusiksi. Miten ohjauksen kanssa?

Stare 09.02.2012 18:48

Tossa hiluxiin
 
http://forums.offipalsta.com/showthr...hlight=biohilu

JJ90 09.02.2012 19:09

Öö tota siis hitsata risukeula umpeen, vai tehdä solid axle swap? Jotenkin mun geometrinen käsityskyky ei hoksi tota risukeulan jäykistämistä ja sen järkisyitä..

tonikki 09.02.2012 19:10

Mut tuossa tehdään akseli swappi. Tarkoitin siis risuakselin roippeista kiinteän akselin rakentamista.

tonikki 09.02.2012 19:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 (Viesti 850332)
Öö tota siis hitsata risukeula umpeen, vai tehdä solid axle swap? Jotenkin mun geometrinen käsityskyky ei hoksi tota risukeulan jäykistämistä ja sen järkisyitä..

Sitä mietinkin että saako tuosta järkevää toteutusta, ja osia löytys suurin osa risukeulasta. Mietin samalla että tuossa saadaan tuo perämurikka ylemmäksi kuin akseleiden napa.

bluevan 09.02.2012 19:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tonikki (Viesti 850322)
Jostain päin nettiä luin rakentelukertomusta jossa oli risukeula-akselista rakennettu kiinteä akseli eteen.

Laitas linkkiä tuohon projektiin.

jukkaitkonen 09.02.2012 19:21

on mullakin aika paljon tilaa siellä keulan alla nytten ja ei oo hitsattu jumiin

veijon-esso 09.02.2012 20:03

Meinaatko siis "jäykistää" hitsailemalla risukeulan ja sitten jousittaa sen koko kötöksen niinkuin jäykän akselin. Mielenkiintoista.

AlluK 09.02.2012 20:13

Kuulostaa oikeastaan ihan hyvältä idealta, "loivakulmainen porttaaliakseli".
Hiukan voi olla haastavaa tehdä tarpeeksi tukeva, että olisi vielä vetoakselit ja 4? vetoniveltä vaihdettavissa ilman rälläkkää.
On sitä varmaan paljon turhempaankin aikaa tuhlattu joten tsemppiä.

jukkaitkonen 09.02.2012 20:17

vaan tulee kai siitä ihan hulvattoman korkee kun jäykistää akseliston/murikan ja jousittaa sit sen...

AlluK 09.02.2012 20:19

Tuli viä mieleen että monilla on ongelmia jäykän ja suoran akselin kohdalla etuperseen ja öljypohjan kosketusherkkyydestä.
Tässähän se kyllä korostuu. Moottori takaluukkuun?

Bj Andy 09.02.2012 20:38

Mikähän tässä on se maatakaavan hyvä idea???

Jos pitää saada joustoja niin mitä jos sen etukelkan tekisi keinuvaksi??

AlluK 09.02.2012 20:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 850374)
Mikähän tässä on se maatakaavan hyvä idea???

Jos pitää saada joustoja niin mitä jos sen etukelkan tekisi keinuvaksi??

Parhaimmillaan saa ehken jäykän akselin joustot ja ilmaa murikan alle, jota ei jäykällä akselilla pahemmin ole.

MF356 09.02.2012 20:41

Muistaakseni vastaava toteutettu ainakin yhteen SRC-autoon jokunen vuosi takaperin. Oli muistaakseni wrc Corollan näköinen auto johon oli Volvon multi-link perä jäykistetty jollain apurungolla. Vauhdin-maailman krossi-auto vertailussa siitä taisi olla, saatan muistaa kyl ihan väärinkin.

hitoy 09.02.2012 21:30

Vai haetaanko tässä sauvojen tilalle esim tolppia/ilmatikkuja ylätukivarteen? Vai ollaanko oikeesti tekemässä risusta kotikutusta porttaali versiota? lopputulos on mun silmissä jäykkäakseli jonka putkien sisällä on nivelletyt vetarit ja murikka saatiin pysymään ylhäällä tjsp.. :p

Dectane 09.02.2012 22:26

Täähän on hyvä idea, tuon kans taitaa leimaamisessa olla ongelmaa? :D Ite oon suunnitellu tuon keulan jousituksen muuttamista kierrejousille, sais varmaan vähän enemmän eloa siihen? Enempää tuota ei kyllä nostaa voi..

-Jarkko- 10.02.2012 00:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitoy (Viesti 850410)
Vai haetaanko tässä sauvojen tilalle esim tolppia/ilmatikkuja ylätukivarteen? Vai ollaanko oikeesti tekemässä risusta kotikutusta porttaali versiota? lopputulos on mun silmissä jäykkäakseli jonka putkien sisällä on nivelletyt vetarit ja murikka saatiin pysymään ylhäällä tjsp.. :p

Tuommosiahan joku Ameriikassa tekee mutta kun ei nyt löydy edes kuvaa, saati videoa. Teoriassa aika simppeli leikkaa/liimaa projekti.

veijon-esso 10.02.2012 09:26

Vissiin jotain tollasta tulee kun vähä heppailee risukeulaa:

http://www.4x4review.com/Portals/1/a...icAxles001.JPG

tonikki 10.02.2012 09:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Dectane (Viesti 850441)
Täähän on hyvä idea, tuon kans taitaa leimaamisessa olla ongelmaa? :D Ite oon suunnitellu tuon keulan jousituksen muuttamista kierrejousille, sais varmaan vähän enemmän eloa siihen? Enempää tuota ei kyllä nostaa voi..

Joo leimaamisessa tulisi ihan varmasti ongelmaa. :) Mutta ihan puhtaasti offikäyttöön voisi olla mielenkiintoinen rakennuskohde.
Ajomukavuutta tuommosen toteutuksessa ei tarvitse miettiä, vaan että paketti pysyy kasassa maastokäytössä ja antaa etua verrattuna retkukeulan maasto-ominaisuuksiin.

Eli juurikin että jousitetaan tuo tönköksi tehty risukeula uudelleen, lehti tai kierrejousilla ja tuetaan erillisillä tukivarsilla varsinkin kierrejousten ollessa kyseessä.

Joku tuossa kyseli kyisesenlaiseen projektiin linkkiä, mutta en muista enää osoitetta eikä mielikuvitus kerro millä sen googlesta kaivaisi.
Mutta jos jollain tulee vastaan niin linkittäkää tänne ihmeessä.

Mikä tuo niinsanottu risukeula on englanninkielellä?

tonikki 10.02.2012 10:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 850512)
Vissiin jotain tollasta tulee kun vähä heppailee risukeulaa:

http://www.4x4review.com/Portals/1/a...icAxles001.JPG

Tästä kuvasta tuli mieleen, että kun joskus löysin tämän idean netistä, niin se taisi olla juuri valmiiksi myytävä paketti akselista joka oli toteutettu tuohon tyyliin.

Itse asiassa tuo Atomic axles valmistaa noita kyseisen tyyppisiä akseleita. Eli "koteloitu risukeula" tyyliin.
Tässä kyseinen akseli etupäässä:

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-..._2555130_n.jpg

Miksipäs ei myös toteutettavissa takapäähänkin.

Elikkäs tuo korottaa tosiaan autoa aika reippaasti, muuten joutuu taistelemaan akselin ja öljypohjan kanssa jos haluaa suurempia sisäänjoustoja kehiin. Tuossa kuvassa tosin taitaa olla takamoottori peli, joten kyseistä ongelmaa ei ilmene.

Jugga 10.02.2012 10:08

http://www.pirate4x4.com/forum/attac...1&d=1077770781

Tuossa lienee omatekelettä aloiteltu. Onkohan toi atomicaxle jo konkassa kun ei sivuja enään tuntusi löytyvän. Jostain hintahaarukkaa löyty niin yli10K$ oli kappaleelta akselit.

Ongelmaksihan tuossa voi tulla julumettu jousittamaton paino. Itse jos alkais väsäilemään niin en ainakaan avointa tekisi. Suljettu kuitenkin säästää niveliä ja jäykistää rakennetta kovasti.

Mikko_L 10.02.2012 10:11

Eiks tääl joku nivaan suunnitellu ja alkoi vissiin toteuttaakkin mut ei nyt kyl muista kuka ja mikä topikki... Itse kans suunnitellut joskus samaa ja ei olis juu paha toteuttaa... Itse vaan suunnittelin et korvais vetonivelet kunnon kulmavaihteilla niin kestäis sit kans :D No suunnittelut meni niin överiks et jäis ainakin toistaseks toteuttamatta :rolleyes:

tonikki 10.02.2012 10:13

Lisää kuvaa atomiakseleista:

http://www.pirate4x4.com/forum/attac...1&d=1265119681

http://www.pirate4x4.com/forum/attac...1&d=1265123038

http://www.pirate4x4.com/forum/attac...1&d=1265123038

http://www.pirate4x4.com/forum/attac...1&d=1265123038

Toteutus avattavalla akseliputkella, eli vetareiden huolto mahdollista ilman rälläkkää:
http://www.pirate4x4.com/forum/attac...1&d=1265123038

http://www.pirate4x4.com/forum/attac...1&d=1265123038


Ja jutustelua aiheesta englanniksi:

http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=653056
http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=859936

Mitä veikkaatte akselikoteloiden materiaaliksi? Lujaa ja kevyttä täytyy olla.

Offtopic:

Sitten löytyy vielä tämmöisiä jotka voisivat olla aika hulppea yhdistelmä kyseisen akseliston kanssa, eli jälkiasennettava portaaliboksi:

http://motorsports.axletech.com/portal.asp#

:D

tonikki 10.02.2012 10:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jugga (Viesti 850525)
http://www.pirate4x4.com/forum/attac...1&d=1077770781

Tuossa lienee omatekelettä aloiteltu. Onkohan toi atomicaxle jo konkassa kun ei sivuja enään tuntusi löytyvän. Jostain hintahaarukkaa löyty niin yli10K$ oli kappaleelta akselit.

Ongelmaksihan tuossa voi tulla julumettu jousittamaton paino. Itse jos alkais väsäilemään niin en ainakaan avointa tekisi. Suljettu kuitenkin säästää niveliä ja jäykistää rakennetta kovasti.

Tässä ilmeisesti linkittämäsi akseli tositoimissa:

http://i80.photobucket.com/albums/j177/b2dude/5.jpg

-Jarkko- 10.02.2012 12:25

Juuri tällainen systeemi kävi joskus mielessä kun meinasi alkaa kerääntymään nurkkiin ylimääräisiä risukeuloja, mutta onneksi joku muu keräsi ne talteen.:)

Kuinkahan paljon ne sisemmät murrokset kestää kulmaa, liekkö yhtä järeitä kuin ulommat? Sisemmäthän ei normaalisti joudu kovinkaan paljoa liikkumaan?:cool:

http://www.pirate4x4.com/forum/attac...1&d=1077770781


Sivu luotu: 11:25 (GMT +2).