Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Patrol jakolaatikon stefan vaihto (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93502)

mikkocap 28.01.2012 19:12

Patrol jakolaatikon stefan vaihto
 
Joo huomasin että vuotaa pahasti stefa jakolaatikossa etupäästä. Eli siis tämä etukardaanin lähtö. Öljyjä olin vaihtamassa niin jossain vaiheessa alkoi sieltä vuotamaan solkenaan öljyä, joten voisin päätellä että ennen öljynvaihtoa siinä jakiksessa ei sitten ollu öljyä läheskään tarpeeksi (vain siihen kardaanin lähtöön asti). Ihmeen mutkalla oli se stefa, saanu kunnolla osumaa, vaikka ihme kun niin piilossa on siellä. :D

Auto on Patrol -88 Pitkä ja kysymys kuuluu että pystyykö sen stefan vaihtamaan vaan irrottamalla kardaanin ja siitä keskeltä vaan se yks mutteri irti vai pitääkö se koko pääty ottaa irti, oliko siinä nyt puolenkymmentä mutteria jolla se päätykansihässäkkä oli kiinni.

Aattelin valmiiks vähän kysellä kun maanantaina pääsee vasta nissanille ostamaan sitä stefaa ja sitten vaihtelemaan. Ei vissiin oo mitään tarvikekamaa.

jyrden 28.01.2012 19:25

Saattaa olla mallia et laipan alla kii... Mut ei aina oo marmoritiskin kamaa, jos vaan on numerot tiedossa siit entisestä. Joskus kyllä suoraan mitatkin ensin mainittuna sisähalkasija sit ulko ja vahvuus...
Vasta oli tapaus Nissanin TD:n kampiakselin steffan kaa et kone näytti kooks 80x100x8/10... Ku oikkee olikin 86x100x8/10... Ja löyty sit koneeltakin, kunhan ei antanut auton rekkaria ees....


Mut mikäli näyttää siltä et stefan reunat näkys olevan tasan kopassa niin sit ei tarvi sitä (vaihteiston)laippaa irrotella. Mikäli taas vajaat, niin sitten koppa auki ja kyllä se siitä sit irtoo...
Ja kartaanin laippa pois eestä...

mikkocap 23.02.2012 09:19

Joo vähän tulee jäljessä mutta ois tosiaan ollu helppo vaihtaa pelkkä stefa kun otti vaan kardaanin ja laipan irti ja meisselillä vääntäen.

Tuli itellä vaan pari muuttujaa ja lopputulos oli että oli laakeri kappaleina ja kuulat laatikon sisällä pyörimässä, vaihteensiirtäjähaarukkahässäkkä oli itse hitsattu läjään sekä laakeri oli jauhanu kardaanilaipan ja päätykopan stefapinnat paskaksi niin vaihdoin koko vaihteistopaketin ja metsästän nyt paria osaa sitten siihen entiseen :D

Ihan vaan sillä tämän tänne laitan jos joku muu mietiskelee samaa juttua. vähän tietoja stefasta, ostin paikalliselta marmoritiskiltä: koko 40x75x12/5. Nissanilla "C8189N3100", 7,80€. SKF: CR 15886


Sivu luotu: 12:17 (GMT +2).