Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Ensimmäinen MÖNKIJÄ hakusessa! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93468)

ärjyy70 27.01.2012 21:44

Ensimmäinen MÖNKIJÄ hakusessa!
 
Juu tiedän että on sellainen palstakin olemassa kuin sammysatv.com, mutta kun sieltä ei saa vastauksia kysymyksiin (kokeiltu on muutamaan otteeseen)...
Mutta jos täältä löytys mönkijä ihmisiä.



...



Eli ensimmäinen mönkkäri hankinnassa. Ei oo hirveesti kokemusta noista, (mitä nyt kavereiden mönkkäreitä ihmetelly jne.) mutta tosiaan pari Landcruiseria ollut ja nyt kiinostunut ottaa mönkijän tilalle. Haen varmatoimisuutta, tehoa, käytännöllisyyttä ja nelivetoa. Hintaa sais olla noin 7000e... Sillä mönkijällä pitäs päästä kouluun, töihin, harrastuksiin ja satunnaisesti metälle eli sais olla "tilava" ja mieluiten 2 hengelle rekisteröity niin saa muijankin kyytiin...

Nonni auttakaa ny ettei paskaa hanki! Jos kertoisitte oman näkemyksen mitä tolla rahalla saa mönkijä maailmassa tai kertoisitte omia kokemuksia tossa hintaluokassa. Tieliikenne mallia ja rekisterissä tietty!

ELI laittakaas omia kokemuksia mönkijöistä tulemaan!

EDIT: päällimmäisenä ollut mielessä Polaris Sportsman. Vaikuttanut hyvältä teholtaan ja maastossa ainakin testien perusteella.

pasi1 27.01.2012 21:56

can-am outlander 800cc,650cc,500cc noissa kaikissa v2 moottori ja luokkansa tehokkain.mulla neljäs mönkijä menossa pari hondaa ja kaksi outlander 800cc enkä vaihda merkkiä enkä moottorin kokoa.honda tai yamaha on kyllä luotettavia mutta se teho puuttuu.

¤Offi-Osku¤ 27.01.2012 22:01

Can-Amis kuulemma huollot on vähän mitä sattuu ja kestää ikuisuuden.. Itse tyytyväinen yammuun ollut mitä nyt pettynyt kun nyt sais traktorii jo liki samaa rahaa mut kun silloin ei raaskinut.. Noita pidempii ei taida olla kuin canalla?

Bj Andy 27.01.2012 22:57

Eli siis tieliikenne vehkeestä on kyse.

No jos ostat jonkun ns. länsimerkin niin ei mene pahasti pieleen. Itellä on maasto kawa ja kulutuksesta sen verran että sillä ei ole merkitystä eli ei ainakaan omassa käytössä se ei vie juuri mitään.

Tieliikenne mönkkärit on kuristettuja eli muistaakseni 15 kilowaattisia eli ei niillä kuuhun mennä oli kuutioita mitä hyvänsä. Tosin isossa sitten sitä tehoa on enemmän kun sen vapauttaa kahleistaan.

Noita kahen istuttavia ei tainnu olla ihan joka merkillä ja hondaa ei saa tieversiona.

Mutta joo, omiaan kehuu varmaan jokainen ja essonbaarissa kuulee hurjimmat jutut...

...Ja lähes kaikki ns. länsi/japsi merkit on tehty jenkkilässä.

macro 27.01.2012 23:05

Eikös tieliikennelaitteita ole huomattavan montaa eri sorttia.

Edittiä:

Tämmöstä löysin ku tuota ihmettelemääni asiaan pengoin, eli
-----
Mönkijöiden rekisteröintivelvollisuudesta

Ajoneuvolainsäädäntö ei tunne mönkijä-nimistä ajoneuvolajia. Jos kansanomaiselta nimeltään ”mönkijä” on EY-tyyppihyväksytty johonkin seuraavista ajoneuvoluokista, koskee ajoneuvoa sitä yleisessä tieliikenteessä käytettäessä rekisteröintivelvollisuus:
• kolmipyöräinen mopo (L2e-luokan ajoneuvo),
• kolmipyörä (L5e),
• kevyt nelipyörä (L6e) tai
• nelipyörä (L7e)

Lähde: http://www.trafi.fi/tieliikenne/reki...tivelvollisuus
-----

Mopo ja kolmipyörä ei taida tulla kyseeseen aloittajalle. Onko kevyt nelipyörä myös aina mopo?

Entä sitten traktori mönkijä, tai perus tieliikenne vehje, miten eroavat, ovatko molemmat L7e?
Miten usein katsastukset, miten vaikuttaa edellä mainittuihin kustannuksiin juurikin vaikka diesel-koneisen osalta.

Itellä ny ei aivan ajankohtaisin asia tämä ole, mutta kiinnostaa kyllä. Googlen ensimmäiset linkit nyt ei tarjonnu kovinkaan tuoreita artikkeleita, eikä varsinkaan selkeästi/järkevästi noita eroteltuina.

MOGGI 27.01.2012 23:27

Jos traktoria haluaa niin pollessa on paras penkki kun on
Normi mönkijä penkki jousituksella.
Kaverilla polle traktori oisko joku 500cc niin rajoittimen ohitus
Onnistui helpolla tulppaamalla yhen letkun.

tepa250d 27.01.2012 23:33

maxsi kanaa 500 tai 650cm, on kaksi mukinen ja voi pitää matka nopeutena jo 80-100 hyvin.
hinta karvan rajoittaa koneita,mutta vähän ajettuja kyl löytyy.

sisua45 27.01.2012 23:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 (Viesti 844862)
Miten noiden rengaspolitiikka menee talvisin?
Luistaako talvella paljon eli saako olla 4 veto päällä talvella?

Jos meinaat ajaa tiellä talvella paljon, ja oikein lujaakin, niin henkilöauton nastarenkaat alle. Esim 195/65R15 on tasan 25" korkea, yleinen ja halpa. Mönkijän nappularenkaat ei pidä jäällä yhtään... :eek:

Jos mulla olis laittaa 7 tonnia mönkijään, niin katselisin rinnakkain istuttavia. Ne on jo melkein auton korvikkeita. Tuulilasi olis talvella kova sana, eikä mikään vaikea toteuttaa edes.

Mulla on kiinalainen mönkijä (Odes 400 4x4) jolla metsiä koluan. ;) Edessä 25X10.00-12 ja takana 25X12.50-12 kummit. Täytyis ostaa vielä eteenkin bilteman ketjut. :D

hj 28.01.2012 03:08

juu itellä oli polariksen Sportsman 800 efi vm.08 ja vikoja joita huomasin oli et koneen linjaus ei ollut kohdillaan (koneen etupukki heikko) söi variaattorin hihnoja
ilmanputsarin ja läppärungon välinen välikumi tippui pois paikaltaan.(ilmeni epätasaisena käyntinä)
lataus jännite tai akku huono kun vinssasi ei ottanut kierroksia vaan röpelsi (ei saatu kuntoon takuuaikana)
etumurrokset kalliit
etuperä remontti takuuseen kun joku hieno mäkijarru ei toiminu (kallis jos joutuu maksamaan ite + nelivedon kytkennässä taisi olla jotain muoviholkkeja ja tappeja)
mut muuten hyvä peli ajaa tais silloin olla markkinoitten isoin veto kyky kärrin kanssa.
käy vaan omat vanteet (jako ihmeellinen)
oikee 4x4 kun neliveto päällä joka pyörä vetää

Repro 28.01.2012 08:06

700 Yammu, taattua Yamaha-laatua eli ei ole ollut mitään ongelmia, alkuaikojen sammahtelua lukuunottamatta joku on on korjaanunut putkistomuutoksella.
Ja ois muuten myytävänäkin!

sami_k 28.01.2012 08:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hj (Viesti 845012)
etuperä remontti takuuseen kun joku hieno mäkijarru ei toiminu (kallis jos joutuu maksamaan ite + nelivedon kytkennässä taisi olla jotain muoviholkkeja ja tappeja)

tälläisestä vaivasta on aikapaljon kuulunu polle käyttäjiltä

ärjyy70 28.01.2012 11:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 844972)
Mulla on kiinalainen mönkijä (Odes 400 4x4) jolla metsiä koluan. ;) Edessä 25X10.00-12 ja takana 25X12.50-12 kummit. Täytyis ostaa vielä eteenkin bilteman ketjut. :D

Miten sulla on toiminu toi kiinalainen kun näyttäs siltä että joissain on jopa enemmän takuuta kuin ns. merkkivehkeessä??

Onko se takuu sit pelannut asiallisesti?

dexta 28.01.2012 11:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja macro (Viesti 844940)
Eikös tieliikennelaitteita ole huomattavan montaa eri sorttia.

Edittiä:

Tämmöstä löysin ku tuota ihmettelemääni asiaan pengoin, eli
-----
Mönkijöiden rekisteröintivelvollisuudesta

Ajoneuvolainsäädäntö ei tunne mönkijä-nimistä ajoneuvolajia. Jos kansanomaiselta nimeltään ”mönkijä” on EY-tyyppihyväksytty johonkin seuraavista ajoneuvoluokista, koskee ajoneuvoa sitä yleisessä tieliikenteessä käytettäessä rekisteröintivelvollisuus:
• kolmipyöräinen mopo (L2e-luokan ajoneuvo),
• kolmipyörä (L5e),
• kevyt nelipyörä (L6e) tai
• nelipyörä (L7e)

Lähde: http://www.trafi.fi/tieliikenne/reki...tivelvollisuus
-----

Mopo ja kolmipyörä ei taida tulla kyseeseen aloittajalle. Onko kevyt nelipyörä myös aina mopo?

Entä sitten traktori mönkijä, tai perus tieliikenne vehje, miten eroavat, ovatko molemmat L7e?
Miten usein katsastukset, miten vaikuttaa edellä mainittuihin kustannuksiin juurikin vaikka diesel-koneisen osalta.

Itellä ny ei aivan ajankohtaisin asia tämä ole, mutta kiinnostaa kyllä. Googlen ensimmäiset linkit nyt ei tarjonnu kovinkaan tuoreita artikkeleita, eikä varsinkaan selkeästi/järkevästi noita eroteltuina.

http://www.liikenneturva.fi/tietoleh...a/monkija2.php

Mönkijöitä riittää neljään eri luokkaan. Tuolta näät erot.

L7e luokan koneet katsastetaan samanlailla kuin autotkin. L7e luokan konetta ei dieselinä löydy.

ärjyy70 28.01.2012 12:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 845030)
700 Yammu, taattua Yamaha-laatua eli ei ole ollut mitään ongelmia, alkuaikojen sammahtelua lukuunottamatta joku on on korjaanunut putkistomuutoksella.
Ja ois muuten myytävänäkin!

Tuo pidetään mielessä ;)

EDIT: se sais kuitenkin olla tieliikennemönkijä... :D

ärjyy70 28.01.2012 12:14

Mitäs porukka on mieltä Arctic Cat 500 4x4. Kokemuksia?

yypy 28.01.2012 19:17

Meillä on 2004 450cc Yamaha Kodiak. Todella vähällä huollolla ja erittäin rankalla metsäajolla kestänyt 2500km. Mitään ei ole koskaan mennyt rikki. Tehoa tai painoahan ei mitenkään liika ole, mutta kyllä tuollakin Magnum Busteria kärryssä on vedelty.

grandi 28.01.2012 23:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sami_k (Viesti 845035)
tälläisestä vaivasta on aikapaljon kuulunu polle käyttäjiltä

Itellä sportmän 800 cc 08. Alussa 100h välein vaihdettiin takuuseen etuperä. Toisen perän jälkeen huomattiin et olen ajanu mäkijarru päällä. Eli käyttäjässä vika. Sen jälkeen kun opin käyttämään kampetta niin ei muita vikoja. Sen kuulu pollesta et varaosia joutuu odottamaan...Itellä toinen polle menossa ja tyytyväinen ollut, neliveto todella hyvä..päällä silloin kun sitä oikeesti tarvii..800 ehkä maastoon turhan painava kampe, Pienempi kampe kohtuu renkailla ajaa saman asian. 800 nen liikenteessä todella mukava kun vaan sliksit alla, pisin reissu 1000km, syksylle taas maastonakit alle ja mettään...monikäyttöinen peli.

hoojii 29.01.2012 11:04

Itsellä Can-Am 650 Outlander 2007 tieliikennemönkiä ja ei valittamista. voimaa löytyy riittävästi ja lumityötkin käy kätevästi auralla ja vinssillä. suosittelen canaa...

Samick 29.01.2012 11:29

Kokemuksia

Honda 420:
+pieni ja kevyt käsitellä
+laatu
-tehoton
-etuperän "lukko"

Polaris 800
+Mukava ajaa metsässä
-Rikki aina jostain
-Rikki
-Tehoton jos vrt esim 650 canaa

Can am rene 800
+Hyvä monenlaisessa ajossa
+Ei vikoja
-Kova jousitus

Can am 650 traktori
+Teho
+Varusteet
+Can amin laatu (ei suurempia vikoja)
- Ison kokoinen (mutta eikös isonkanssa pärjää aina ;)


Eli suosittelen Can amia, Polariskin on hyvä jos ei olis niin vikaherkkä, Hondakin on hyvä, mutta laitteet ei mielestäni ole tämänpäivän kehityksessä pysyneet mukana.
Muitakin merkkejä varmaan yamaha ja cattikin on hyviä pelejä, ei ole vaan kokemusta.

Bj Andy 29.01.2012 12:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja grandi (Viesti 845425)
Itellä sportmän 800 cc 08. Alussa 100h välein vaihdettiin takuuseen etuperä. Toisen perän jälkeen huomattiin et olen ajanu mäkijarru päällä. Eli käyttäjässä vika. Sen jälkeen kun opin käyttämään kampetta niin ei muita vikoja. Sen kuulu pollesta et varaosia joutuu odottamaan...Itellä toinen polle menossa ja tyytyväinen ollut, neliveto todella hyvä..päällä silloin kun sitä oikeesti tarvii..800 ehkä maastoon turhan painava kampe, Pienempi kampe kohtuu renkailla ajaa saman asian. 800 nen liikenteessä todella mukava kun vaan sliksit alla, pisin reissu 1000km, syksylle taas maastonakit alle ja mettään...monikäyttöinen peli.

Mikä hemmetin mäkijarru ja miten se voi särkeä sen etuperän? :eek::eek:

dexta 29.01.2012 12:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 845588)
Mikä hemmetin mäkijarru ja miten se voi särkeä sen etuperän? :eek::eek:

http://keskustelu.sammysatv.com/view...=12085&start=0

Jarrusta puhetta

ärjyy70 29.01.2012 12:58

Vähän tuntuis siltä että mitä uudempi/enemmän ominaisuuksinen vehje niin sitä enemmän "vikoja" eli esim. mäkijarru, ohjaustehostin jne. :D

_Metal_ 29.01.2012 13:00

Itellä -08 pollen 500efi traktori.
Nyt 160h mittarissa ja 4 ylimääräistä huolto kertaa on ollu esim. juurikin tuo etuperän mäkijarru homma. Mukava ajaa ja kaikin puolin ajopuoleen tyytyväinen. Muuten perus paskaa jenkki laatua. Jos nyt ostaisin tulisi yamaha.

grandi 29.01.2012 14:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 845588)
Mikä hemmetin mäkijarru ja miten se voi särkeä sen etuperän? :eek::eek:

Mäkijarru tarkoitettu esim. kuorma päällä vaaraa ajettaessa. Laitetaan mäkijarru kytkimestä päälle, Sähköinen hydraulipumppu käynnisyy ja alkaa hydraulisesti jarruttamaan (näin muistelen huoltomiehen kertoneen), näin ei tarvi polkea jarrua kokoajan. Tämän kun jättää sitten tasaiasella ajolla päälle niin polttaa levypinnat piloille. Alkuperäisessä perässä muistaakseni 1.5dl:n öljytilavuus joten ei ole tarkoitettu kuin hetkelliseen käyttöön jotta ei lämpene liikaa.

Bj Andy 29.01.2012 17:12

Ok. Eli taas yksi tarpeeton särkyvä lisä ominaisuus jonka voi korvata ajamalla etuveto kytkettynä.

Tuo oma 40000 km ajettu kawa on kyllä siitä hyvä että siiinä ei ole noita "ominaisuuksia" eli tönkköneliveto eikä muuta. Paitsi kitkalukko edessä joka ei tietenkään enää toimi.


Sivu luotu: 08:24 (GMT +2).