Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   om605.911 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93454)

BryGgi 27.01.2012 17:54

om605.911
 
Nyt mersutietäjät huom huom. kyseisestä koneesta mielipiteitä, onko minkälaisen koneen maineessa siis kestävyydessä.? javielä jos ajattelee ahtamista järkipaineilla, pitääko suosiolla ottaa tuplakansipahvit paikoilleen vai sorvata mäntiä yms, vai meneekö palotapahtuma sekasi jos sorvaa tuon vehkeen mäntiä?

Jeeper 27.01.2012 18:01

Tuolla vaparin ja turbon eroja: http://www.peachparts.com/shopforum/...non-turbo.html

mersuana 27.01.2012 19:11

605
 
mistään mitään tietämättä voin kertoa että mulla oli om605vapari entisessä G-mersussa. Ruuvasin siihen pienen kkk turbon ja tein öljynpaluun lohkossa olevaan aihioon, öljylähdön otin paineanturilta ja ahtoja oli hiukan alle 1bar. Ihan kiva moottori se oli, hiljainen ja sivistynyt käynti, pikkusen alavääntöä olis tarvinnu olla enempi. woimaa en siitä saanu joten tunkkasin sen pois ja laitoin tilalle om606turbon. Kyllä se pitäis kestää jos ei hullutteleen ala, ei mulla ainakaan tainnut olla muuta ongelmaa kuin woima puuttui. Kierroksilla oli hyvin vetoja.

pee 27.01.2012 19:18

welhon ohje ahdettuun OM 60X vapariin on pitää paineet alle 1 barin...

syötön säädöllä / isoilla elementeillä saat ruokaa sinne alemmakskin - ja jos ja kun pakopaineet ja pakolämmöt on hallinnassa niin kyllä niistä alavetojakin saa, hyvä cooleri auttaa myös

litratehoissa ei ST luokkaan pääse, tai koneen ikä lyhenee radikaalisti, mutta hyvin tehtynä ja järkikäytöllä kestää pitkäänkin....

nykyäänhän saapi sitten alkup turboja ja monivenojakin aika kohtuuhintaan... ;) tuosta otsikon koneestahan puuttuupi öljysuihkut männille, venttiilit taitaa olla eri kamaa kuin alkup turboissa, jne...

eli ei taida maksaa vaivaa ruveta tuplapahvittelemaan tai mäntiä sorvaileen, helpompi vaan pitää paineet alempana ja seurata lämpöjä

BryGgi 27.01.2012 21:42

niin mutta mutta, tuossa otsikon koneesas oli öljysuihkut??
harmi jos ei alas muuten vetoja saa kun pumpun pajoituksella, nimittäin sitä juuri kaivataan, vai onko meillä eri "alaväännöt". 1400 kun lähtis kohtuudela vetämään ja tyhjäkäynnillä ei sammuis jos hiippailee. kartoittelen hiukan tojotaan moottorivaihtoehtoja ja yksi tuommoinen olisi tiedossa.

pee 27.01.2012 22:07

SORRY !!!

nyt tuli ajatuskatkonen...

tuohan on 20V eli pitäis siis olla suihkut, ja ainakin pyttyä pidemmässä on elementitkin hiukka isommat kuin kapeakantisissa

kyllä sen saa vetämään alhaalta ihan asiallisesti, jos pumppu on sähköohjattu niin kannattaa vaihtaa siihen 602 sen pumppu ja päivittää se mynällä tai ppd llä

kysys -Jeeper- nimimerkiltä miten se vetää alhaalta, on Jeepissä manuaalin kanssa...

mauriala 27.01.2012 22:13

Kaikilla sitä ajellaan mut viimeks mesellä:D

tepa250d 27.01.2012 22:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mauriala (Viesti 844894)
Kaikilla sitä ajellaan mut viimeks mesellä:D

mahtaakos vain ossikin palata meseen :D:D:D

tepa250d 27.01.2012 22:22

juu kyl on öljysuihkut jo tossa moottorissa ja parempi kansi pahvi, jota ne käyttää paljon jo st moottoreissakin.
1barin paineilla ja mynä pumpulla,606om turbolla ihan kiva.
kahdella kilolla ja holsetilla hieno:D

FROM 27.01.2012 22:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 844890)
SORRY !!!

nyt tuli ajatuskatkonen...

tuohan on 20V eli pitäis siis olla suihkut, ja ainakin pyttyä pidemmässä on elementitkin hiukka isommat kuin kapeakantisissa

kyllä sen saa vetämään alhaalta ihan asiallisesti, jos pumppu on sähköohjattu niin kannattaa vaihtaa siihen 602 sen pumppu ja päivittää se mynällä tai ppd llä

kysys -Jeeper- nimimerkiltä miten se vetää alhaalta, on Jeepissä manuaalin kanssa...

miks se sähköohjattu pitäis vaihtaa pois?

BryGgi 27.01.2012 22:25

ok. alkaa jo kuulostaa hyvältä. olisipahan taas hiukan erillainen tojota kuin muilla jos tuommoisen päivityksen tekisi. pitänee alkaa ruveta pähkinöimään sovitelaippaa tuohon tojotan manuaalin ja mesen koneen väliin, ja että edes onnistuuko muutos. ajelee tuon tojotan laatikon romus eka ennenkuin alkaa muita laatikoita miettimään

pee 27.01.2012 22:36

jos se on semmosella potentiometrikaasulla, eli sähkösellä polkimella, niin siin on säätelyt ja konstit ihan poppamies ugalabugala hommaa ...

jos mekaaninen vipu polkimelta pumpulle, niin sen kanssa pärjäilee ihan työkaluilla

Jeeper 27.01.2012 22:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 844890)
SORRY !!!
kysys -Jeeper- nimimerkiltä miten se vetää alhaalta, on Jeepissä manuaalin kanssa...

Vastaan ite :D
Vääntää alhaalla suht ok, Jos kääntää perus-syötön reilulle.
Mulla oli kyllä melkein 2x painavampi vauhtipyörä kuin Mersun orkkis. Se auttaa todella paljon, Kone jaksoi tyhjäkäynnillä kulkea yllättävän hyvin.

Kyllä sitä silti piti välillä potkia kierroksille isommilla vaihteilla:


tepa250d 27.01.2012 23:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 844922)
jos se on semmosella potentiometrikaasulla, eli sähkösellä polkimella, niin siin on säätelyt ja konstit ihan poppamies ugalabugala hommaa ...

jos mekaaninen vipu polkimelta pumpulle, niin sen kanssa pärjäilee ihan työkaluilla

juu mutta luucaskin on jo tyytyväinen kun tähänkin saa jo elementtejä:D

FROM 28.01.2012 09:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tepa250d (Viesti 844968)
juu mutta luucaskin on jo tyytyväinen kun tähänkin saa jo elementtejä:D

niin ja karala tekee pumpun ohjauksen,

BryGgi 28.01.2012 21:18

Noniin, huomenna menen kattomaan yhtä farkku mesee, missä on tuo om605 kone automaagilla ja orkkis turbokoneena, tiedä vaikka löytyisi kevääksi tekemistä pajalle:D mistäs noihin meseihin voi alkaa kysellä esim alakerran laakereita yms kulutus osaa jotka kannattaa vaihdella aluksi?

pee 28.01.2012 22:45

kl-varaosat lienee sinunkin lähelläsi

http://www.kl-varaosat.fi/index.php?...rvice-partners

Jeeper 29.01.2012 00:30

Tuolta löytyy OM605 osia ja kokemusta, Suosittelen:

http://www.tarvikemotti.com/

BryGgi 29.01.2012 17:05

tuli pieni ajatusvirhe kun puhuin orkkisturbo vehkeestä. olikin ihan vapari. mutta auto tuli kuitenkiin ostettua. vielä kun löytää vastaavan laatikon kun läjässä,mielellään paskana oleva että hinta poishaku tyyppinen että voi ruveta pähkinöimään sovitelaippaa. nut on hyvää osaa 124 farkkumesen osaa. automaagista lähtoen. kaikki muoviosatkin huippukunnossa.

0ltzi 29.01.2012 19:18

en tiiä onko vaparissa ja ahdetussa sama kannentiiviste. mutta ainakin ahdettu 20v kestää huoletta 2,5-3 bar painetta. hx40 ja mynä pumppu ni saadaan se 400 hepoa.

tdi 29.01.2012 19:34

näin on olise vapari tai turbo kun puhutaan monivenoista ni kestää kyllä ihan tarpeeks. ja tosiaan tuota vääntöö saa pumpulla pelattuu, ihan uusimmissa mynäpumpuissa ei taida olla eroa tekeekö vaparin vai turbon pumpusta. pääsääntösesti sellasesta jossa on ahdonalainen säädin :) mut toi vääntävän koneen maine on niin suhteellista kyl noi enemmän kierrostyyppisiä on. tuleehan se siel ylhäällä mutta offihommiin kannattaa turbo mitoittaa tarpeen mukaan että ei se hx 40 oo aina tie onneen, ihan mielenkiintonen projekti :rolleyes:

BryGgi 29.01.2012 20:04

nin no joo, mennään nyt vaan pikkuhiljaa perse edellä puuhun. ensimmäisenä tehtävänä tuo sovitelaippa millä yhistää nuo koneet ja laatikot. sitten alkaakin vasta pakosatsin teko. mitenköhän se muovinen imusarja kestää, ilmeisesti maltilliset ahdot ottaa hyvin vastaa, karvan alle 200hp ja hyvät alaväännöt tarkoituksena. alku ilman mynäpumppua, jos ei semmoista puoli ilmaiseksi tule

tepa250d 29.01.2012 20:54

pistä se pumppu samalla ei varmasti kaduta;)

pikku-matti 29.01.2012 21:30

Haalit siihen om605 turbon pakosarjan ja om606 vakioturbon niin tulee aika hyvä paketti metsään.


Sivu luotu: 12:53 (GMT +2).