Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   hj61 takanapa ei lähde irti (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93414)

Karhu85 26.01.2012 13:57

hj61 takanapa ei lähde irti
 
joo elikkä alkaa ittellä jo konstit loppumaan ja hermo menemään!
laakeri hajos ja nyt ei napa lähe irti millää konstilla oisko kellää mitään neuvoja millä vois vielä kokeilla. ilmeisesti kooli vähä jumissa

Joske 26.01.2012 14:03

Eikö lähe ulosvetäjällä?

Karhu85 26.01.2012 14:16

on kokkeiltu ulosvetäjää

Offipiru 26.01.2012 14:18

Kunnon vetovasaralla kun kojauttaa ni irrtoo.

Karhu85 26.01.2012 14:22

luuletko että sitä ei ole hakattu lekalla jo

HJ60 26.01.2012 14:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Offipiru (Viesti 844315)
Kunnon vetovasaralla kun kojauttaa ni irrtoo.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Karhu85 (Viesti 844318)
luuletko että sitä ei ole hakattu lekalla jo


Ihan eri asia.

Bj Andy 26.01.2012 14:53

Eli onko se laakerikooli päässy pyörimään siinä akselissa???

Pottopillillä varovasti siihen sisä kooliin koloa jos onnistuu ja taltalla halki tai sitten lämmittää sen sisäkoolin punaiseksi.

Tai jos ei mitenkään muuten lähe niin ettii jostain toisen navan siihen ja silppuaa sen laakerin kaikkine napoineen päivineen.

Ja tosiaan iso vetovasara on tuossa lyömätön apu.

Nuhapumppu 26.01.2012 15:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 844324)
Eli onko se laakerikooli päässy pyörimään siinä akselissa???

Pottopillillä varovasti siihen sisä kooliin koloa jos onnistuu ja taltalla halki tai sitten lämmittää sen sisäkoolin punaiseksi.

Tai jos ei mitenkään muuten lähe niin ettii jostain toisen navan siihen ja silppuaa sen laakerin kaikkine napoineen päivineen.

Ja tosiaan iso vetovasara on tuossa lyömätön apu.

Ilmeisestikkin näin on päässyt käymään että sisäkooli on päässyt pyörimään ja tämän johdosta leikannut lujaan kiinni. Kokeiltiin ulosvetäjällä mutta meni 1,5m putkella vääntäessä niin tiukaksi että meinasi jo hirvittää. Vetovasaralla vois varmasti irrota,tosin sellaista ei ollut tarjolla kun kokeiltiin,ja tiukkuuden tietäen niin saa olla jo iso ja kunnon vetovasara käytössä. Laakerista on osa neuloistakin varissut matkan varrelle:D Voishan sieltä tietty koittaa kaivella loput neulatkin pois niin tulis pelkkä ulkokooli pois ja sisäkooli jäis paikoilleen,sitten halkaisis sen sisäkoolin.

Bj Andy 26.01.2012 16:17

No entäs että kiertää sen ulosvetäjän hemmetin tiukkaan ja sitten lekalla siihen ulosvetimen päähän?? Tuliko tuo kokeiltua?

Mutta jos saatte ne haulit hiiteen sieltä ja sitten jos se napa tulisi siitä yli niin sittenhän sen sisäkoolin saisi silputtua helpostikkin.

Nuhapumppu 26.01.2012 16:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 844344)
No entäs että kiertää sen ulosvetäjän hemmetin tiukkaan ja sitten lekalla siihen ulosvetimen päähän?? Tuliko tuo kokeiltua?

Mutta jos saatte ne haulit hiiteen sieltä ja sitten jos se napa tulisi siitä yli niin sittenhän sen sisäkoolin saisi silputtua helpostikkin.

Juu,ja napaan kans muttei liikkunut yhtään mihinkään. Tiedä sitten tuleeko ne haulit kuinka helposti pois sieltä välistä,että meneekö siinä monta tuntia sitten. Itse jouduin projektista poistumaan oman romun kimppuun joten en tiedä kuinka pojat on nyt jatkaneet projektia eteenpäin.

Karhu85 26.01.2012 18:04

siellä se nosturissa vielä on napa edelleen paikallaan.

JNaukki 26.01.2012 19:51

joskus irroiteltu tiukkoja sovitteita silleen parin ukon voimin et ulosvetimellä veto päälle ja koko aika pikkuhiljaa lisää vetoa samalla ku toinen lämmittää pilleillä ja takoo vasaralla reilusti kappaletta eri puolille...toki omat vaaransa tossakin..pari kertaa aika vauhdikkaasti lähteny ulosvetäjä liikenteeseen...:D

Teme 26.01.2012 20:12

Käy vähän ajeleen sillä niin lähtee.. ;)

Karhu85 26.01.2012 21:31

kävi mielessä että laitan bokkerin takas paikalleen ja takalukko päälle ja hirviää penkkarallia vetämään nii lähtee se saatana irti:D

Karhu85 26.01.2012 21:33

kiinni on edelleen hermot on menny,konstit on loppu onneksi huomenna on vkl:)

Nuhapumppu 26.01.2012 22:05

Kokeilitteko vetovasaralla? Jos ette niin koitan etsiä täältä kotoa sen omani ja otan mukaan niin koitetaan sitä,perkele neon kahta eri rautaa:D

Jappi 26.01.2012 22:13

OT:

Viimeinen versio vetovasarasta on se kun työkaverit aikanaan irrottelivat sisun telin paripyöriä. Oli hiukka juminut napaan kiinni vanteet joten kun kaikki muu oli kokeiltu niin 8ton hinausketju kiinni vanteen reikiin, toinen pää auton vetokoukkuun ja neliveto king cabilla niin paljon vauhtia kun neljän metrin matkalle saa... Kolmannella "iskulla" oli irronnut :D

BJ-40/76 27.01.2012 01:08

Siis ulommainen kartiorullalaakeri hierassut itsensä kiinni akseliputkeen?

ota esim. puun työstöön tarkoitettu 6mm leveä taltta, ja teroita se molemmilta puolin symmetriseksi hiomalla (ei saa polttaa!)

ja katko se pellistä tehty laakerirullien pitorengas jokaisen rullan kohdalta poikki.

sitten nitkuttelet kapea kärkisillä lukkopihteillä nuo enimmät peltisilput pois.
ja lopiksi koputtelet loput tuosta peltikehästä meisselillä navan sisään.
ja sitten kampea kaikki rullat laakerin alareunaan, ja teräväkärkisillä pihtiillä
aina keskimmäinen pois.

joskus joutuu suorahiomakoneella tekemää tuohon laakerin keski osaan kolon, mutta ei aina

ja kun rullat on pois, niin takimmainen laakerin ulkokooli sopii tulemaan tuon keskiön yli (yleensä), ja sitten kun tuo napa lattialla niin rälläkällä tuo ongelmakooli halki ja kierrätykseen.

p.s kannattaa suojata tuo vetoakselin reikä, ja varoa laakerin lukitus elementin kierteitä akseliputkessa:o

BJ-40/76 27.01.2012 01:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 844515)
OT:

Viimeinen versio vetovasarasta on se kun työkaverit aikanaan irrottelivat sisun telin paripyöriä. Oli hiukka juminut napaan kiinni vanteet joten kun kaikki muu oli kokeiltu niin 8ton hinausketju kiinni vanteen reikiin, toinen pää auton vetokoukkuun ja neliveto king cabilla niin paljon vauhtia kun neljän metrin matkalle saa... Kolmannella "iskulla" oli irronnut :D

tuo kettinki ei kuulu massavasaraan!

menee nimittäin iskuvoimaa paljon hukkaan, kun ketju lähtee hakemaan suoraa linjaa pisteiden väliin, ja lipsuttelee kaikki lenkit optimiasentoon.

Jos minun pitäs tehdä ISO massavasara vaakasuoriin iskuihin, niin voisin tehdä sen vaikkapa rungoksi 2-3 metriä n. 60 mm rhs palkkia paksulla seinällä, ja liukuun noin 80 rhs sydämmeksi, ja hitsikoneella muutama kymmenen kg? rautaa kylkeen.

ja tuota liukua sitten vois vauhdittaa vaikka tuolla kettinnillä ja autolla, toki pari raavasta miestä ja köysi riittää pitkälle...

Viipo 27.01.2012 06:48

Ite jouduin täysperäkärriin vaihtamaan renkaita, jotka oli olleet paikoillaan toistakymmentä vuotta. Sinkki vanteen rei'istä läpi ja nykimään. Yksi rengas lähti iha vanilla nykimällä, mut toiseen pitikin jo ottaa iso valtra kaveriksi. Tuli koko kärri pari metriä sivusuunnassa perässä, mut irtos ne vanteet lopulta.
Pokattuun puolikkaaseen kun vaihto sitten paripyöriä, niin piti rakentaa ihan tunkkiviritys väliin. 10t tunkkiin vesijohtoputkea hitsillä takoksi niin, et se on sopiva vanteiden väliin akselin alle ja eikun tunkkailemaan, samalla pillillä lämpöä vanteen kesiosalle. Ja lekaa.

Bj Andy 27.01.2012 10:31

Jos pajasta löytyy joku jeesuksen vanha hytikka sylinteri niin siitä saa todella kätevän vetovasaran kun poistaa tiivisteet siitä.

Nuhapumppu 27.01.2012 10:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 844571)
Siis ulommainen kartiorullalaakeri hierassut itsensä kiinni akseliputkeen?

ota esim. puun työstöön tarkoitettu 6mm leveä taltta, ja teroita se molemmilta puolin symmetriseksi hiomalla (ei saa polttaa!)

ja katko se pellistä tehty laakerirullien pitorengas jokaisen rullan kohdalta poikki.

sitten nitkuttelet kapea kärkisillä lukkopihteillä nuo enimmät peltisilput pois.
ja lopiksi koputtelet loput tuosta peltikehästä meisselillä navan sisään.
ja sitten kampea kaikki rullat laakerin alareunaan, ja teräväkärkisillä pihtiillä
aina keskimmäinen pois.

joskus joutuu suorahiomakoneella tekemää tuohon laakerin keski osaan kolon, mutta ei aina

ja kun rullat on pois, niin takimmainen laakerin ulkokooli sopii tulemaan tuon keskiön yli (yleensä), ja sitten kun tuo napa lattialla niin rälläkällä tuo ongelmakooli halki ja kierrätykseen.

p.s kannattaa suojata tuo vetoakselin reikä, ja varoa laakerin lukitus elementin kierteitä akseliputkessa:o

Juu ulompi laakeri kyseessä,helpottavana tekijänä on se että nuiden neulojen pitokehikko oli kokenut luonnillesen poistumisen,eli on jo irti. Tuota mietin itsekkin että nuin mahtaa joutua laakerin purkamaan.

Rytari 27.01.2012 11:06

rälläkällä hiot siihen laakerikooliin niin kauan että se on melkein puhki ( alkaa sinistyä ku käy ohkaseksi)

sit vaan migillä loppukoolin ympäri pari vahvaa saumaa, odottelee että kuuluu "ping" ja naputtelee pois

jos se ei oles päässy pyöriin niin tolla konstilla yleensä putoo ihan ittekseen ku kääntää navan ympäri

Nuhapumppu 27.01.2012 17:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 844634)
rälläkällä hiot siihen laakerikooliin niin kauan että se on melkein puhki ( alkaa sinistyä ku käy ohkaseksi)

sit vaan migillä loppukoolin ympäri pari vahvaa saumaa, odottelee että kuuluu "ping" ja naputtelee pois

jos se ei oles päässy pyöriin niin tolla konstilla yleensä putoo ihan ittekseen ku kääntää navan ympäri

Niin sitten kun napa on irti,nyt ei oikein rälläkkä sovi navan sisään:D Soittelin tänään pojilla ja pillejähän nuo aikoi lähteä hakemaan,eli kyllä se sieltä irti saadaan:D

Karhu85 27.01.2012 19:29

joo ei oikee rälläkkä mahu nytte sisään napaan. huomenna se on egsodus takanavalle jos ei lähe niin itkee ja lähtee saatana:D


Sivu luotu: 16:06 (GMT +2).