![]() |
|
2x GAZ 66
Tulipa sitten sunnuntaina vaihdettua pykälää isompaan se sininen kuusysi.
Uusi koppiauto on vuosimallia 1976 jos tyyppikilpeä on yhtään uskominen. Ollut kai jonkinlainen sähkö/tutkaukkojen tukikohta jäljellä olevista piuhoista ja töpseleistä pääteltynä. Tuolta löytyy jotain taustatietoja jos tämä on jollekkin ihan outo laite: http://fi.wikipedia.org/wiki/GAZ-66 Ensimmäinen kosketus tähän yksilöön ei vaikuttanut oikein lupaavalle mutta ei tuo nyt niin hurja olekkaan mitä ensin säikähdin. Tuli pihaan auton lavalla: renkaita vajaina/tyhjänä, ei jaksanut startata omalla akulla plus vähäisen käytön sammaleet jokapaikassa, reikä kopin kyljessä... :D Turattiin renkaisiin ilmaa ja apuakulla käyntiin, sehän liikkuu omin voimin hämmästyin. Mahtui tallin ovestakin sisälle ja varaakin jäi monta milliä.:cool: Nyt kun auto on sula ja kuiva niin pääsi tutkimaan tarkemmin, ei löytynyt mitään kummempia turauksiakaan tästä yksilöstä. Pientä hienosäätöä akunkengissä ja bensatankeissa niin pääsisi kokeilemaan miten kulkee lumessa. Renkaat ei ole aivan uudenveroiset, mutta tutustutaan nyt ensin tähän keksintöön tarkemmin ennenkuin aletaan uusia metsästää sen aktiivisemmin...:p Vaikuttaa lopulta ihan kelpo ostokselta, ja se tuleva käyttötarkoitus on täysin hämärän peitossa...:D Joku kuvakin tuli räpsäistyä. Ja kamerassa lisää kunhan saa ulos. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97592 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97591 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97593 |
Armeijassa taisteluajoneuvokurssin ko. ajoneuvolle käyneenä muistelen olleen vakuuttava maastomenijä kaikilla viestivälineillä.
Renkaidenpaineensäätöjärjestelmä aika hidas, mutta niinhän ne kaikki! Tässä sentäs säädetään kaikki kerralla. Polttoaineenkulutksesta oli inttihuhuja normaaliin tapaan, mutta tuskin kuluttaa enenpää kuin tankkaat! :) Oliskohan kurssimatskut vielä jossain tallessa... |
Ai hitsi mie kattelin monesti tommosen myynti-ilmoa, jopa melkei vakavissani :D ...ois niiin komia näky vuatsin vierellä pellonlaidassa:rolleyes:
-ehottomasti pienruokane nakunakumoottori keulille ja kilpienhakuun konttorille! Ois eripähee laulu/majoitus -auto kesän reissuille;) |
Lainaus:
Gaz66:n starttikampeen joka muistaakseni löytyy ohjaamon takaseinästä, tuli tutustuttua moneen otteeseen ja starttaustekniikka tuli hienosti toimivaksi ja tehokkaaksi. Kaveri avitti vähän starttia pyörittämällä, ja itse reipäs nykäisy kammesta ja äkkiä kädet välistä, muuten oli ranteet kipeänä pari päivää.. En muista että juuri yksikään armeijan Gazeista millä ajettiin olisi lähtenyt edes lämpimänä kesäpäivänä omin avuin käyntiin kun oli kylmä kone :rolleyes: Varsin hienoja pelejä menemään metsässä, ja todistetusti tuollaisella voi myös saada kaikki neljä tassua yhdellä kertaan ilmaan - kaatamatta autoa siis. Noilla viimeistään oppii ajamaan ilman kytkintä (paitsi liikkeelle lähtiessä), jos ei opi niin sitten se on kuskista kiinni ;) :D |
Hieno hankinta. Jokaisella itseään kunnioittavalla hetero-miehellä on armeijan vanha maastokuorma-auto. :D |
Oi saakeli, on se vaan komia. Tätä pitää alkaa seurata tarkasti
|
Joskus tuli mietittyä josko tällasen GAZ:in akselit sopis vaikka HJ:n alle, mutta näissä ei tainnu olla lukkoa??
edith piaf: Niinku tässä on: Ja laitetaan nyt sit tällanen makusteluvideokin ettei mene aivan hävyttömyyksien huuteluks :D |
Mitähän se katastussetä tuumais, jos tommosella krazin palloratas-rengastuksella veis gazin muutoskatastukselle? :D
|
Ajelin intissä vuonna -78 tuommoisella -74 mallisella, melkein koko tekniikka vaihdettu -78, varmaankin maanantai tai lauantai kappale.
Maantieajossa takavedolla vei n. 30 sataselle, maastossa pääsi n. 100:lla litralla. Käyntiinlähtö oli varma, kesät talvet. Lähtee helposti myös veivillä jos auto kunnossa ja veivaajan tekniikka kohillaan. "webasto" vakiona, oli vaan kaikki käyttökiellossa, syystäkin. Työkalulootassa alkuperäinen toho jolle teline öljypohjan vieressä, en suosittele kokeilemaan. Riippumatossa hyvä nukkua, enää ei varmaan taipuis vetään sängyn viimeistä kulmaa kiinni. |
kertokaas viisaammat lisää tuollasesta:
- irtomallinen jakolaatikkoko ? (eteen "helpolla" muu moottori+vaihteisto ?) - 12 / 24 V sähköt alunperin ? |
Lainaus:
Irtojakis, ja 12V sähköt. |
^^^^^^
thanks ;) onks kopin mittoja kellään... ja Sorry tää topiccin kaappaus ! E: lienee suunnilleen lavan kokoinen ? http://www.uaz.fi/haluukin/gaz66/gaz.gif |
Lainaus:
Tulipa mieleen, kaveri ihmetteli yhden metsäreissun jälkeen takaisin Haminaan mennessä talviliukkaalla maantiellä kun ei meinannut neliveto pysyä päällä ja potki vaihteitakin silmästä. Joitain hetkiä aiemmin routaheittoon ajaessa oli kuulunut joku räsähdys. Kun saatiin autot purettua kasarmilla ja mentiin sen jälkeen autohallille autoja tankkaamaan ja putsaamaan, niin huomattiin että kaverin Gazista oli runko revennyt :D |
Juu, tämän koppi on lavan kokoinen, sisäleveys 2 metriä.
Pientä siivousta kaipaa, ei ole ollut henkilökunta paikalla vähään aikaan.:D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97802 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97803 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97804 Repsikan puolen tankki hipaissut johonkin ja reijästä näkyy sammalta?!? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97805 Aseleilla on ainakin mittaa mutta mitäköhän sitten kestävät käytössä. Aika iso murikka noin niinkuin pikkuautokäyttöön, pitää mahtua aika isot renkaat, tässä metrin korkeat nuo vakiokumit. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97806 Ja vielä kuva etunavasta astinlautoineen ja ilmasysteemeineen. Huomaa purettava vanne?.;) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97807 |
Lukoille ei ole ainakaan mitään mekanismeja, mutta sellainen huhu tuli korviin että lockright tyyppinen automaattilukko on ollut joissain versioissa. Toiminnaltaan tosin hyvinkin epävarma.:p
Eiköhän tuokin selkene kun pääsee testaamaan, näillä näkymin jo lauantaina. Tarpeeksi hyviä kuvia ei ole vielä silmiin osunut. |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80467 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80466 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80464 |
Juu aikamoiset on nuo murikat. Nooh isot USSR-renkaat on halpoja eikä myyjääkään tarvii kauaa katella (kohta se jo mainostaa tässäkin topikissa ;) :D)
Spämmätään nyt näitä vidoita ja urakalla, tässä näkyy tuon jakiksen toiminta aika hyvin ja kuinka vinssin saa asemoitua taakse: Ja tässä yks tiisselöity, hyvin se on sinne alle sopinu ja on saatu tuo vaihehantaakikin inhimilliseen asentoon ja paikkaan: |
Muistot palailee täälläkin, aijai. Kammesta käyntiin ja kaiken vei minkä tankkiin laitto. Eteni hyvin ja joskus hyvinkin syvälle suohon. Ihania vehkeitä <3
|
Lainaus:
|
Pieniä säätöja ennen koeajoa.
Näppärä 25 Litran venetankki omaan telineeseen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98068 Mädäntynyt akkuteline ja kituva 60Ah akku roskikseen ja isompi akku tilalle hieman vanhoja kannakkeita muokkaamalla. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98069 Koppiin uudet pultit, kuvassa ilmeisesti alkuperäinen kiinnitystapa, muista kiinnikkeistä alemmat kumin hävinnyt. Koppi kiinni rungossa kymmenellä tuollaisella kannakkeella, ei paljon jätä rungolle joustovaraa... Täytyy muokata joskus paremmalla ajalla. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98066 Kylkeen nätti ja huomaamaton paikkaus ettei kaikki ihanat tavarat karise tielle.:D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98067 Taakse väliaikaiset siirtovalot. Kytkentä "amerikan" mallinen eli jarru ja vilkku samassa polttimossa alunperin. Nyt hassusti oranssit jarruvalot, täytynee muutella joskus. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98062 Valosarjalle miilu tekaisi tuollaisen kytkennän että saa valot ottaa metsässä pois rikkoutumasta, jos muistaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98061 |
Kratsin pallopyörä oli vajaat 260e kappale sisuskumin kanssa viipurissa .ja varaosat halpoja rajantakana kytkin 60e kaikineen kun niitä josku toin sieltä.
|
Lainaus:
Jos noita uusia normirenkaita näkyy jossain myynnissa niin saa vinkata.;) |
Lainaus:
|
Koeajo meni kohtuu hyvin, jouset vain olivat alkuun niin tönkköruosteessa että tuntui melkoiselta rautapyörältä koko laitos. Notkistui kyllä muutaman tunnin ruopimisen jälkeen vaikka pakkasta oli kahdenkympin molemmin puolin päivän kuluessa.
Renkaantäyttösysteemiä kun ei ehtinyt korjata niin laitoin manuaalisesti 1.5BAR joka renkaaseen: ei mitään pitoa lumessa.:D Tiesiirtymällä tuntui että voimaa ei ole koneessa nimeksikään mutta maastossa pärjäsi ihan hyvin, tosin ryypyn kanssa kikkailemalla, tarvitsee varmaan kaasutin huoltaa tai suosiolla vaihtaa johonkin toimivampaan.:confused: Kuvissa huimat joustot aamupäivältä kun pakat tuntuivat vielä nippuun hitsatuilta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98057 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98055 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98056 Välitykset tuntui riittävän tiheille ja kaikki muukin toimi merkin ja vuosimallin huomioiden melko hyvin. Ainut suurempi kysymysmerkki jäi ohjaustehostimen satunnaisesta ja epäjohdonmukaisesta toiminnasta.:confused: |
Ohjaustehostimen pumpulta tulee letkut tuohon.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98059 Ja tuosta menee sylinterille. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98071 Vähän outo systeemi, vai onko?? Säädettävissä kenties jotenkin?? Tuntuu ettei tuo "ohjausventtiili" toimi kuin sillointällöin, onko kokemuksia että lieneekö vika vai ominaisuus... Toimiessaan ohjaus on pyöriteltävissä kämmenellä, muulloin kääntyy vain liikkeessä ollessaan ja sittenkin vaatii melkoisesti voimaa. |
Sivu luotu: 02:04 (GMT +2). |
|