![]() |
coolerin asennosta
Mielipiteitä kaivataan! Onko mitään väliä kumminka päin coolerin asentaa: putkien lähdöt yläreunassa vai "katolleen" elikkä lähdöt alhaalla?
|
Niin laitat kuinka saat sopimaan.
|
ite laittaisin lähdöt alas, ei kerää ehkä niin paljoa öljyä... välttyy hulluimmilta ;)
|
Ääni tälle...
Lainaus:
|
Ja jos haluaa pitää silti öljyt pois coolerista niin tekee pienen reiän siihen coolerin alaosaan josta öljy ja kondenssivesi tulee pois,joku 2mm reikä kylmälle puolelle eikä vaikuta vetoihin yhtään.
|
Lainaus:
|
Eihän sinne siinä tapauksessa paljoa öljyä pitäis kertyä. Mutta ahdinkin väljistyy ja alkaa tihkumaan öljyä läpitte. Ja kondenssivettähän sinne kertyy joka tapauksessa.
|
Lainaus:
Jos tavoittelet sieltä autostasi niitä viimesiä hevosia 500-600hp väliltä niin sillä voi olla merkitystä. Mutta toisaalta kun katsot työkonepuolelta niin kyllä ne coolereitten lähdöt on niissä yli 500hp ihan siellä missä sattuu. Sen lisäksi mm. urheiluautopuolelta löytyy paljon vakiona useamman sata heppaa sisältäviä malleja ja ne lähdöt on siellä yläreunassa tai keskellä, eikä kaikki coolerit ole edes symmetrisiä, osassa toinen lähtö ylhäällä ja toinen alhaalla. Oman näkemyksen mukaan se on aivan sama mihin asentoon ne laittaa, kunhan jäähdytysilma pääsee coolerin läpi. st mersuista kun joku puhui niin esimerkiksi mersun om502 v8tuplaturbo dieselin alkuperäinen cooleri on lähdöt keskellä, eri versioita moottoreista löytyy ja itse olen ollut tekemisissä tuon 570hp moottorin kanssa mikä ei todellakaan ole se tehokkain versio. |
Hyvä hyvä!! Just tätä tarkotin. Kertokaa ihmeessä mielipiteenne ja kokemuksistanne joilla jo kuulerit on. Se ois tulossa 4runneriin eikä haeta mitään hirveitä tehoja.
|
Juuei.
Putket alakulmista,jokatapauksessa enemmän tai vähemmän kertyy öljyä ja/tai kondenssi vettä. Jos virtaus on niin huipputarkkaan laskettu et vetää pohjia myöten ni sit ei tarvi,(mahdottomuus) ja näin offiautossa en suosittele minkään reijän poraamista kun tyhjäkäynnillä tuppaa sitte menemään vettä sisään ja kenenkään lompakko ei tykkää siitä vedestä moottorissa. Ja muistaakseen Citikan pakuissa tätä on kokeiltu käytännössä kun horasee öljyt koolerista,tosin ei oo suurin moka niissä autoissa. Tota reijän poraamista on tehty ainakin Scanian merkkihuollossakin tosin nehän ei aja yli metriä syvässä vedessä.
|
Lainaus:
|
Mun coolerissa on lähdöt samalla kohdalla eli asennosta riippuen joko ylhäällä tai alhaalla.Ois tarkotus tulevana suvena värkätä se paikalleen.
Onko toi jäätyminen kuin suuri ongelma? |
Lainaus:
Mutta riippuen auton käytöstä tuo asento, en itse ajatellut tuota vedessä möyrimistä kun ei ole tullut offipeliä itse turboteltua, mutta noissa jossain coolereissahan on sellainen hitsattu alumiini tumppi mistä vesi tulee pois. Eli jos itsellä tarkoitus laittaa cooleri ja se sopisi helposti lähdöt yläreunassa paikalleen kun taas toinen vaihtoehto olisi lähdöt alareunassa hirveän koneistuksen seurauksena niin hitsaisin tumpin sinne alareunaan päätyyn ja laittaisin hanan mistä ne vedet saa suhauttaa pihalle talvella:D Kesällähän sitä kondensia ei periaatteessa pitäisi tulla jos ei ole jotain typpi jäähdytys vehkeitä kun tuota imuilmaa ei voi jäähdyttää alle ilmanlämmön, mutta tuo pelkän reiän tuoma hörppäysvaara löytyy vesistö ajossa. |
Reikä.
Riippuen kennon koosta mut runnerissa on kohtuu hyvin tilaa keulassa. Ittellä on hiluksissa muistaakseen 280*550*76 kenno tai saatto olla hiukka isompikin,semmonen Motonetin alumiini kooleri kummiski,onnistuin putkittaa niin et putket tulee alapuolelta. Jos ei olis onnistunu ni olisin laittanu molempiin päihin 1.5-2.0 milliset reijät ja hitsannu pienet letkukarat niihin ja letkulla ilmanputsari koteloon,ei nimittäin oo merkitystä noin pienillä reijillä tuoton kannalta. Yks kysymysmerkki on se et kuinka herkästi ne letkut sit jäätyy tukkoon ollen näin hyödyttömiä.
|
Ei paha.
Lainaus:
|
Kiitos kaikille vastanneille! Nyt tietää vähän suuntimaa miten sen pitäs tulla.
|
meillä cooleri lappeellaan koneen päällä ,heti syyläristä taaksepäin
ei kerää öljyä eikä vettä ja koneen lämmöt pysyy hyvin kurissa oma tuuletin jäähdyttää nesteet ja ilman ,konepellissä aukko coolerin kohdalla eikä mitään scooppeja |
Sivu luotu: 17:51 (GMT +2). |