![]() |
Auraan sylinterit trimmistä
Juolahti tuossa kavereiden kanssa mieleen kun perämoottorin raatoja lojuu nurkissa, että onko kukaan rakentanut lumiauran kääntöä/nostoa perämoottoreiden sylintereistä? Joitain 60 hp trimmin sylintereitä ajateltiin kun niillä noin 100kg kone nousee. Paljonko olis sylintereiden iskunpituuden/liikeradan oltava? Vai onko se ollenkaan iskunpituus kun ovat aika hidas liikkeisiä? Noitahan voi laittaa tarvittaessa useampia rinnan jos ei potku riitä. Jännitteisiin ei olla vielä tutustuttu mitä perämoottorit käyttää.
|
12 volttisia ne perämoottorin hydrauliikat on, eli siltä osin helppo soveltaa. Toisissa malleissa on trimmaukseen ja kippiin eri sylinterit. Kippi on huomattavasi nopeampi kuin trimmi ja näin ollen siinä on myös vähemmän voimaa. Trimmisylintereissä taas on yleensä niin lyhyt isku että ei tee aurahommissa juurikaan mitään ja vieläpä niin että männän varressa on vaan suora pää eikä siihen saa mitään kiinni.
Mutta hankala tästä on nyt sano että tekeekö aurahommissa mitään, riippuu aurasta ja riippuu noista hydrauliikka kilkkeistä. Eli ei muuta kun perämoottori osiks ja tutkimaan. |
No ainakin selvis että ei ole ehdottoman paras tsydeemi. Hitaitahan noi on ja aika lyhyt iskuisia joten ehkä antaa asian olla...
|
Ei ne sitä 100 kilosta konetta nosta, vaan kääntää akselitapin varassa....;)
Trimmin sähkömoottorit on semmosia nyrkinkokosia että ei taida kovin rivakkaa tulla, jos teho ylipäätään nostoon riittää. Jaksaahan ne työntää hyvin veneellä ajaessa keulaa ylös, mutta aurakäyttöön miunmaunmukkaan armottoman hitaasti. :) |
Monesti yksi pumppu lykkää kahta tunkkia ja jos toisen poistaa niin eikä silloin nopeus tuplaannu?
Yhdellä pumpulla veneestä purettuna ei suoraan saa sekä nostoa että kääntöä ilman venttiilien lisäämistä. Tuo nopeus ja voima selviää kunhan saadaan kaikki tarvittavat rautaosat talliin ja sähköliimattua yhteen. Tunkit ja pumppu (isku noin 25cm) mulla on jo lattialla odottamassa. Ja ohjausventtiilien hinnan takia hylkäsin noston tunkilla ja laitan ainoastaan käännön tuolla ja nosto hoidetaan vinssillä. |
Lainaus:
|
Uskoisin voiman silti piisaavan kohtuullisesti. Kääntö itsessään ei tarvii isosti voimaa.
Eriasia jaksaako tunkki pitää levy aloillaan. Ymmärtääkseni kyllä. Varasuunnitelma olemassa eli lukitus paineilmatunkilla kun kompura autossa jo valmiina ja pari pientä tunkkiakin tulossa(edit: tuotiin just ovesta sisään) :). |
Nostossa tommonen trimmi saattaisi toimia jos sen tekee niin että laittaa sen trimmin käyttämään vipua joka nostaa sitte auraa vaikka ketjun välityksellä.Sikäli Jos aura on tarpeeksi kevyt.
Jos tommosen trimmin laittaa kääntöön niin kyllä se sitä tyhjänä kääntelee mutta jos sen ajaa kulmasta kiinni niin se systeemi tod.näk räjähtää. Eli koska se sylinteri on pieni ja vipuvälitys kova niin paine nousee siellä johonkin älyttömään ja sitten se jostain antautuu. Mutta jos niitä trimmejä on kuin halkoja vajassa niin kokeilkaa hemmetissä. |
No on mulla halkoja enempi ku viis vajassa mut ajattelin ainakin kokeilla.
|
1 Liiteet
Tämmöinen viritys tuli tehtyä. Nuoskalumella se antaa vähän periksi eli kääntyy jos toisessa reunassa on enempi lunta.
Liite 24452 |
Perämoottorin sähkö trimmi?
Jos on tuommosia ehyitä trimmejä, niin muuta rahaksi ja osta oikeaa hydrauliikkaa!
Jos pitäs mahdollisimman halvalla rakentaa hydrauliikka, niin ottasin jonkin auton starttimoottorin, ja joko yhden tai kaksi ohjaustehostimen pumppua, ja jonkin "oikean" hydrauliikka lohkon; uusi 2 lohkoinen maksaa varmaan reilun satasen?? Noiden lohkossa olevien keppien päihin painonapit, joilla tarvittaessa käynnistetään pumppu. lohko ikh:lla 1/2" 153e (pienempi riittää, ja noihin ikh:n luettelohintoihin ei ole tarvinnut ostaa mitään isompaa...mutta nyt en jaksa alkaan hakemaan!) Pumppu siis tehty starttimoottorista, josta joko ketjulla tai hammashihnalla pyöritetään noita ohjaustehostimen pumppuja. ja tuommonen pieni hydraulisylinteri esim mäntä 40mm ja isku 200 mm maksaa ikh:lla 154e (lue ylenpi ikh-kommentti) itse lähtisin kokeilemaan mitoitusta jostakin suuruusluokkaa seuraavasta: (Ihan puhdas arvaus) noin reilun kilowatin välitetty strattimoottori hammaspyörä uloslukittuna ja joku hj:n pumpun suuruusluokkaa oleva tehostimen pumppu välitettynä noin1/2 -->1/4 hitaammaksi, jos tupla pumput, niin isompi startti, mikäli paineet eivät nouse tuonne 50 kg/cm2 yläpuolelle jatkuvasti, jos voima riittää, mutta hitaus haittaa niin joko tai isompi startti/tupla pumput. Tokihan nuo uudet sylinterit ja lohko letkineen maksaa ikh:n luettelohinnoilla varmaan 500e, mutta halvempia löytyy! käytety huomattavasti edullisempia, käyttökelpoiset vuotamattomat vois maksaa yht 150e???? (arvaus) ja "oikealla lohkolla" auran ohjaaminen on paljon helpompaa, koska liikkeiden nopeus riippuu vivun kulmasta, ja tuolla starttimoottoripaketilla hakkaa tuon 60hv? trimmipaketin 3-0 nopeudessa, mutta tarkkuus pysyy samana? (auran nostoon menee trimmeillä niin pitkään, että normaalilla maasturilla pitää odottaa että voi työntää penkan päälle?) Käsistään kätevä tekee jostain vanhasta abs-yksiköstä ja muutamasta etujarrusatulasta tuon trimmin tehoisen järjestelmän! (p.s abs:n venttiilit ei kestä 12v jatkuvaa jännitettä jne..., ja allekirjoittanut kokeillut k.o hydrauliikkayksikköa, mutta en saanut toimimaan edes tyydyttävästi, vaikka oli kytkentäkaaviot ja erilliset virtalähteet; jotenkin tuo jarrupoljin paineentunnisrus oli ongelma..., toki en viitsinyt harrastaa kuin tunnin.) p.s jättäkää nuo kuristukset ohjaustehostimen pumppuun paikalleen, ainakin aluksi! (rajoittaa starttimoottorin ja pumpun kierroksia nätisti; pysyy romut ehyenä ja nesteet omassa tilassa, vaikka vahingossa pitää nappia pohjassa hetken. Työn iloa! |
Sivu luotu: 17:08 (GMT +2). |