Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   nissan kincap D25 turbotus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92543)

noose_83 04.01.2012 19:29

nissan kincap D25 turbotus
 
mitäs tämmöisessä touhussa tulee ottaa huomioon.. kestääkö vakio pata tekemättä yhtään mitään pienillä paineilla.. tuntuu niin saakelin laiskalta hevostraileri perässä et meinaa suru tulla ylämäissä.. näistä diiselleistä ei oikein ole mitään hajua

tonikki 04.01.2012 20:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja noose_83 (Viesti 836292)
mitäs tämmöisessä touhussa tulee ottaa huomioon.. kestääkö vakio pata tekemättä yhtään mitään pienillä paineilla.. tuntuu niin saakelin laiskalta hevostraileri perässä et meinaa suru tulla ylämäissä.. näistä diiselleistä ei oikein ole mitään hajua

Vanhemman mallin SD-koneen kansi ei kestä niin paljon paineita kuin hiukan uudemman (87?->) oleva TD-koneen kansi.
Vanhan mallin kannessa vesikanavat suunniteltu huonoon paikkaan sekä kone ei ole läpivirtaava. Tämä aiheuttaa helposti kannentiivisteen palamisen ja palokaasujen tunkeutumisen vesitilaan. Tätä voisi ehkä välttää vesikanavien putkituksella. Kaiken lisäksi kannet alkavat olla harvinaisuuksia SD-koneeseen.

TD-kone (TD on malli, ei tarkoita turbodieseliä tässä asianyhteydessä) on läpivirtaava eli kansi jäähtyy paremmin ja tasaisemmin ja kestää ilmeisesti turboa paremmin. Muistaakseni TD-mallia on tehdasturbotuksenakin tehty. (tai ilmeisemmin maahantuoja turbottanut, mutta kuitenkin myyty uutena turbollista versiota)

Kaikenlaista jäähdytystä kannattaa kuitenkin näissä jälkiturbotuksissa aina mahdollisuuksien mukaan tehostaa. Hyvin tuulettuva syyläri, iso välijäähdytin sekä öljynjäähdytin auttavat asiaan tässä tapauksessa.

2,5 litraset dieselikonemallit ovat siis SD25 ja TD25

Lerssinen osaa jälleen kertoa ja linkittää tähän oman tarinansa kun on SD-koneen ja turbon kanssa rassaillut ja tiivisteitä poltellut. :)
Myös tuolta King cab-viestiketjusta (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90351) löytyy muistaakseni hyvin tietoa King cabin ja turbon yhteensopivuudesta.

Tehoahan tuommonen vakio Kingcabbi tuntuu kaipaavan jos sillä maantiellä ajelee. Ilman kuormaa alkaa vähänkin isompi mäki vaatimaan neloselle tiputtamista, ainakin SD-mallissa.
Veikkaan kuormaa lisätessä tämä ilmiö moninkertaistuu.
Vitonenhan näissä ei ilmeisesti kuorman vetämistä pitkään kestä.
Kohtuullisen isoa turboa monet suosittelevat, jotta pakopaineet eivät pääsisi liian isoiksi.

Itselläni suht. iso Holsetin turbo ja cooleri hommattu, mutta vielä mietinnän alla kehtaako tuota SD-konetta riskeerata.

karvanoppa 04.01.2012 20:51

Itselläni oli turbotettu SD kone ja kesti ja liikkui hyvin 0.6 ahdoilla. suosittelen avarampaa putkea turbolla, orkkis ahisti jonnin verran :D. 10 tkm sillä ehdin ajaa. jaksoi myös vetää autoa hyvin perässä ja vääntöäkin löytyi omasta mielestä kun kaupungissa ajeli. ja kelasin 120 km/h ihan ok.

Nii ja tämä oli Palstalla nimimerkki "JV" turbottanut. häneltä löytyy varmanakin lisätietoa.

tonikki 05.01.2012 15:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja karvanoppa (Viesti 836334)
Itselläni oli turbotettu SD kone ja kesti ja liikkui hyvin 0.6 ahdoilla. suosittelen avarampaa putkea turbolla, orkkis ahisti jonnin verran :D. 10 tkm sillä ehdin ajaa. jaksoi myös vetää autoa hyvin perässä ja vääntöäkin löytyi omasta mielestä kun kaupungissa ajeli. ja kelasin 120 km/h ihan ok.

Nii ja tämä oli Palstalla nimimerkki "JV" turbottanut. häneltä löytyy varmanakin lisätietoa.

Joo vissiin orkkis takapönttö on ahdas.

jukkaitkonen 05.01.2012 20:48

itse turbottanut tällä viikolla sd25 koneen bmw 525 tds ahtimella, öljyn otin laturissa olevasta alipainepumpusta ja paluu samaan reikään kun pumpun paluu. vakio pakosarjaan tehty putki jossa ahdin on, pakoputki ei varmaa tässä mallissa ahdista kun on ahtimelta 3" suoraan konepellin läpi. kyllä eron ahtamisen jälkeen huomasi.

k.j 05.01.2012 20:50

Kilosta alkaa ilo!!

tonikki 06.01.2012 12:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jukkaitkonen (Viesti 836631)
itse turbottanut tällä viikolla sd25 koneen bmw 525 tds ahtimella, öljyn otin laturissa olevasta alipainepumpusta ja paluu samaan reikään kun pumpun paluu. vakio pakosarjaan tehty putki jossa ahdin on, pakoputki ei varmaa tässä mallissa ahdista kun on ahtimelta 3" suoraan konepellin läpi. kyllä eron ahtamisen jälkeen huomasi.

Laita raporttia että miten kestää. Itellä ois tuo piristys kans edessä viimeistään sitten kun otan auton pois liikennekäytöstä. SD23 koneella.

tonikki 06.01.2012 13:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jukkaitkonen (Viesti 836631)
itse turbottanut tällä viikolla sd25 koneen bmw 525 tds ahtimella, öljyn otin laturissa olevasta alipainepumpusta ja paluu samaan reikään kun pumpun paluu. vakio pakosarjaan tehty putki jossa ahdin on, pakoputki ei varmaa tässä mallissa ahdista kun on ahtimelta 3" suoraan konepellin läpi. kyllä eron ahtamisen jälkeen huomasi.

Onko muuten Kingcabbiin tehty tuo turbotus?
Jos maastokalustoa ja innostusta löytyy niin tervetuloa mukaan KAMK RY:n Offroad porukkaan.

jukkaitkonen 06.01.2012 20:04

kingcabissa on ja maasto kalustossa, tai ainakin jonkin moinen kapistus.
nyt on turbolla testi ajua ajeltu ja sulake löyty kytkimestä. ei tunnu pitävän kytkin enää kun ahtaa jonnin verran, ei muutaku kytkintä vaihtoon....

jyrden 07.01.2012 17:07

Vaihtoon...
 
Vaihtoon sitten seuraavaa kokoa oleva malli... Vakio on 225mm ja seuraava löytyy 240mm... Sitten alkaa oleen vauhtipyörä pieni, kun seuraava menee 250mm... Mut tossa 240mm koossa on sitten mahdollisuus käyttää Toyotalta asetelmaa mikä jäykempi ku Nissanin vastaava on. Siis mikäli massalevyissä pysytään...

tonikki 07.01.2012 17:11

Onko kukaan muuten tuota etuperää "korottanut" pidemmillä puslilla tai vastaavilla? Mietin korotuksen toimivuutta, että mitä täytyy ottaa huomioon. Jos sais maanvaraa ulosjoustoa rajoittamatta.


Sivu luotu: 10:12 (GMT +2).