Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hiluxin kardaani kysymys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92356)

drake 30.12.2011 22:09

Hiluxin kardaani kysymys
 
Hei, ongelma on todennäköisesti kardaanissa kun vaihde on vedolla ja kaasua painaessa ja höllättäessä jossain on klappia, joka tuntuu ikävinä nykäyksinä. Pudotimme kardaanin alas, eri holkeista pultit irti molemmista perän ja etuperän päästä. Kardaanin ristikkonivelissä ei väljää, mutta sen sijaan kardaanin holkeissa etupäässä oli noin 1-1,5 mm välys käsin heiluteltaessa. Onko tämä normaalia??

Vaihdoimme molemmat etupään holkit eli holkin, joka kiinnittyy etuperään ja holkin joka kiinnittyy kardaaniin sekä samalla rasvaus. Samalla meni vaihtoon kardaanin tukikumi keskeltä. Onko sillä mitään merkitystä mihin asentoon holkit menee booreille. En meinaan löytänyt mitään merkkejä minkä mukaan linjata uusia holkkeja?

Ongelma ei edelleenkään täysin poistunut, koska holkkeihin jäi edelleenkin väljää vaihdosta huolimatta, luulenpa, että boorit kuluvat sekä holkista että itse akselista. Auto hieman täristää kiihdyttäessä mutta ei mitään isompaa. Näin äkkiä ajatelteltuna pienikin väljä kuluttaa jatkuvasti booreja, joka lopulta johtaa siihen, että hammastukset pettää. Onko mitään tehtävissä??

RIPAX 31.12.2011 18:39

Ei avaudu.
 
Sulla on toi terminologia hieman hakusessa,ei mulle oikeen toi kysymys avaudu. Tuntus et sul on nyt kardaanin liuku väljä,tai pinionin laakeri väljä?

drake 01.01.2012 04:05

Lainaus:

Sulla on toi terminologia hieman hakusessa,ei mulle oikeen toi kysymys avaudu. Tuntus et sul on nyt kardaanin liuku väljä,tai pinionin laakeri väljä?
Voi olla, ja tuosta terminologiasta en tiedä mutta tästä osasta puhutaan ja se kulkee nimellä kardaanin lähtölaippa, niitä on 2 yksi on kiinni vaihteistossa, joka välittää voiman kardaaniin ja kardaanissa on toinen. Laipat on kiinni eräänlaisella lukkomutterilla laipan keskeltä, joka lukitaan lyömällä. Kun laipan poistaa on akselissa eräänlaiset hammastukset ja itse laipassa taas urat mihin akselin hammastukset sopii. Laipat tulevat toisiinsa kiinni muistaakseni 4:jällä pultilla. Eli näissä laipoissa on löysää, jonka luulen aiheuttavan klappia voimansiirrossa. Ongelma on se, että asun tällähetkellä Perussa Etelä-Amerikassa enkä tunne paikallista terminologiaa. Toinen ongelma löytää luotettava mekaanikko kuka vielä ymmärtäisi missä vika on.

http://www.porlanpaja.net/tuotteet.html?id=10/33

Toivottavasti hieman selkiytyi :)
PS. Nuo sanomasi epäkohdat, miten pystyisin tarkistamaan ne?

Jappi 01.01.2012 05:03

Veikkaisin, jos kerran akselin puolelle jää välys kardaanin irroituksen jälkeen, että pinjonin laakeri vaatii huomiota.Selviää ottamalla laipasta kiinni ja heiluttamalla, jos keskellä oleva akseli liikkuu mukana niin laakerointi on löysällä. Jos taas laipan poorissa on väljää, eli akseli ei heilu, ne vaan on liian löysällä ja jos olleet pitkään niin voivat olla pilalla.

Perun kielen tekniseen terminologiaan en osaa auttaa. Enklannilla kyseessä on Pinion shaft.

drake 02.01.2012 04:26

Kiitos pikaisesta ja hyvin selvästä vastauksesta. Täytynee tarkistaa tuo pinionin laakeri yhden tuttavan kanssa. Mitä luulet, onko tarvike-osana vai pitääkö ostaa originaali?
Joo sen verran näin kun toi kaveri irrotteli kardaania ja huomasi tosiaan ton väljän noissa pooreissa. Tolle ei kait oo mitään tehtävissä? Laipat tosiaan vaihdoimme mutta välystä jäi vieläkin hieman.

Muchas Gracias!


Sivu luotu: 18:29 (GMT +2).