![]() |
kestävin tapa kitata kyproklevyjen saumat?
Milläs ootte saanut levyjen saumat kestään halkeilematta?.
Vituttaa kun muija valittaa että on rumia, ajattelin nyt pistää ne kuntoon ku se häipyy pariks päiväks. Nauhaakin on kokeiltu mutta ei vaan pysy, pakkohan se on epäillä tekijän ammattitaitoa:) Saa tällä samalla nää joululahja hössötykset hoidettua;) |
elääkö seinä sen verran et ei kitti pysy...kyllä yleensä on pysyny sen mitä pysyy ku liisterillä lyö nauhan kiinni ja kitti päälle...
|
voipi olla että elääkin, onhan tää mökki muutaman vuoden ollu pystyssä, milläs liisterillä se nauha laitetaan? kitillä mä sen oon tällänny kiinni.
|
eikö sellainen vedessä liotettava saumanauha olis ihan paras tuohon? Siihen ohut kitti päälle jos tarvii ja sit pintakäsittely :)
|
Lainaus:
|
Siihen on olemassa oma tasoitteensa. Ja se ohje jota kukaan ei lue, kannattaa silti lukea siitä purkin kyljestä.
Eli ite väänsin juuri alakerran remontin valmiiksi ja käytin Tikkurilan Presto J tasoitetta ja tavan paperinauhaa. Mielestäni melko nöyrää kamaa jolla meikäläinenkin onnistui kohtuullisesti vaikka en ennen ole juurikaan mitään rakentannu tai rempannu. Kesällä oikein kuumaan aikaan oli vaikeaa saada se nauha tarpeeksi äkkiä siihen saumaan mutta luulisin ettei näillä kosteuksilla sekään ole ongelma. |
Lainaus:
|
Paperi nauha kostuttaen, esim just presto pohjalle nauha päälle ja painaa prestolla kiinni...turha yrittää kerralla täyteen, kun kutistuu kuitenkin kuivuessaan ja saap ainakin kerran vejellä saumat uusiks..
Ja paperi nauha siks koska se myötää elämistä, jolloin jos elämistä tapahtuu ei pitäisi halkeeman tulla pintaan asti. Jos ei sekään auta, niin kuulemma maalaustapetti auttaa... |
ite laitoin sen saumanauhan kiinni erikeperillä ja kun on kuivunut niin kitti päälle ja näin ainakin on pysynyt 40v vanhassa talossa saumat piilossa jo pari vuotta
|
On yhtä monta tapaa, kuin....
Itse olen laittanut suurimman osan tuolla paperinauhalla, ja nimenomaan kostutetulla. Sitä en tiedä, että onko oikein, mutta näkyyhän nuo pysyneen piilossa, vaikka olen tehnyt tasoitteen noista halvimmista säkki tuotteista.
Ehkä pääsee helpommalla ja parempaan tulokseen, jos satsaa parempiin tasoitteisiin. Siis sauman mittaisia pätkiä nauhaa löysänä rullana pariksi kulmeksi sekunniksi umpisukkeloon vedenalle, ja sitten vetäytymään vaikkapa muovipussin päälle, ja käännetään rulla muutaman minuutin kuluttua. Ja sitten otetaan tasoitetta, joka ei saa missään nimessä olla liian kuivaa, ja jos cyprokit kuivia, siis olleet seinässä talossa missä kuiva sisäilma, niin nuo saumattavat levytkin voi pikkasen kostuttaa, esim sienellä, 15 minuuttia ennen saumausta. Nyt otetaan se kostunut saumanauha ja liiskataan se noin 15 cm päähän saumasta levyyn (siis painetaan kittilastalla, siten että kaikki ylimääränen vesi imeytyy levyyn, aurautuu kittilastan alla pois. saumakittiä noin millin kerros (helpoimmin menee 75mm lastalla) ja siirretään tuo saumanauha sauman päälle ja painetaan kiinni niin kauttaaltaan. ja sitten vedetään kittiä saumanauhan päälle joustavalla lastalla, siten että kittiä "pyörii" kokoajan lastalla. Ja koko hommahan perustuu siihen, että kittiä aina vaan lisätään, ei hiota missään vaiheessa reunaohennetusta saumasta (ennen seuraavaa kerrosta pyyhkästään puhtaalla lastalla knöölit pois) kerroksia olen yleensä pannut 2, mutta ompa joskus tullut hifisteltyä muuta lisääkin. Sitten kun sauma on paklattu, niin tuen päällä olevalla esim 120 paperilla pyyhkästään muutamaan kertaa viistottain sauman yli ja sauman päälle vedetään ensimmäinen maalikerros huolella, siis siten että maalia varmasti on, koska tasoite imasee maalia (itse olen telannut märällä telalla nimenomaan sauman, ja "levitellyt" sitten siitä) Ja sitten se ikuinen ongelma: liian korkealla olevat ruuvinkannat: Aloittelijalla kannattaa tarkastaa jokainen ruuvin kanta, että on tarpeeksi syvällä. Ja kun joudutaan saumaamaan halkaistua levyä, niin silloin avataan tuota leikattua levyä muutaman millin n.45 asteen kulmassa, ja kitataan ensin tasaiseksi, sitten ylläolevan mukaan, ja ei yritetäkkään tehdä kittauksesta 5cm leveää, vaan annetaan kasvaa suosiolla 25-30 cm. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Juuri näin kuuluu toimia :) |
Ostetaan ihan sitä paperinauhaa, koska ne itsekiinnittyvät lasikuitunauhat on ihan peestä eikä niitä käytetä edes rakennustyömailla.
Tasoitteeksi esim Tikkurilan Presto J valmistasoitetta (kalliimpaa) tai sitten esim säkkitavarana Weber J:tä. (halvempaa) Leivotaan levyn ohenus täyteen nauhoitustasoitetta esim jtn 20cm leveellä lastalla. Sillain että koko ura täyttyy ja pyyhkäistään ylimääräinen tasoite pois. Otetaan nauharulla kauniiseen käteen ja asetellaan nauha saumaan käsin ja lopuksi vedetään ohuella lastalla nauha kiinni tasoitteeseen. Sillai keveesti, että tulee pikkusen tasoitetta reunoista ulos. Ja tosta nauhan kastelusta on kahta koulukuntaa. Molempia tapoja olen kokeillu enkä näe mitään eroa pysyvyydessä. Nyky tasotteet on nin hyviä että turha läträtä veden kans. Ja eikä sitä levyä tarvi todellakaan kastella. Niiden levyjen TULEE olla kuivat. Venyy vain kuivumisajat ja siksihän raksoilla on kuivarit että seinät on kuivat. Jos on kaks levyä vastakkain, eikä ole rauna ohennusta, niin viistetään reunat ja edetään nauhoituksessa normaalisti. Tähän löytyy sit myös ohuempaa paperinauhaa. Sitten otetaan taas vähän leveempi lasta ja vedellään tasoitetta nauhan päälle. Sen voi vetää ihan tiukkaan, eikä jätetä mitään klimppejä ympäri saumaa/levyä. Seuraavana päivänä (oletetaan että nauhatasoite on kuivunut) vedetään pintatasoite. Eli esim. Vetonit LR+ Pintakittiä siksi, kun on parempi täyttävyys ja se on helmpompi hioa. Tämä vedetään sit leveällä lastalla silleen että menee jonku verran sauman yli molemminpuolin. Eikä laiteta mitään jäätävän paksua kerrosta. Kun pintakitti on täysin kuiva voidaan se hioa hiomalossilla. Eli sellanen hiomatuki jonka saa jatkovarteen kiinni. Reunakantit pois ja keveesti keskeltä. Karheus 100 on jees. Sitten pohjamaali seinään. Maali paljastaa sitten niitä pahimpia virheitä ja valo loput. Niitä voi taas paikata sit LR+:lla, hio 120-paperilla ja pohjamaalata kohdat uudestaan. Tällä metodilla on nauhotukset aina onnistunut. Mutta tapojahan on monia... Tuossa viel pelkistetty opetusvideo kotinikkareille; http://www.tikkurila.fi/kotimaalarit...ml?autostart=1 |
Oon jostain syystä saanu kitillä aina nauhan jäämään liian pintaan, jolloin hioessa tulee papru pintaan, rispaantuu, irtoo pohjasta ja voila, vitutus on tosiasia.
Liimattu nauha ei ole vielä tähän mennessä koskaan epäonnistunut... |
Paperinauhoja on kahdenlaisia. Toiset (halvemmat) ihan yhtä paperia ja (kalliimmat) paperia, jossa on pieniä reikiä tiuhassa. Kuulemma ei jää ilmakuplia sinne alle irrottamaan nauhaa pois seinästä. Mulla ainaki onnistu paremmin tolla jossa on reikiä.
|
kipsi firman sivuilla on oikein videoiden kera ohjeet.
|
Itte huomasin noissa kiteissä olevan isoja eroja. Ensin ostin knauffin tavaraa ja hommasta ei tullu mitn.
Sitten ostin tätä mainittua prestoa j -evästä ja johan rupesi homma käyttämään. Onko pienelementtitalo? Jos on niin voi olla, että elementit on sidottu huonosti toisiinsa ja ei tule ikinä saumat kestämään ennenkuin ne on kunnolla paketissa. |
Lainaanpa topikkia kun on näköjään tekijämiehiä paikalla:
Mitens toi saumojen kittaus eroaa, jos käyttääpi lastulevyä? Talliin tuli lastulevun päälle gyproc, niin ei tullut kokeiltua käykö sama tasote molemmille.. |
Lainaus:
|
Kyllä tää talo on ihan metritavarasta väsätty noin 5 vuotta sitten.
Seinät tais haljeta ekan vuoden aikana, siis ne mitä meni halki. Osa on OK. Sellanen pieni viiva menee, ite en juuri edes huomaa mutta akka ón tarkka noiden kanssa:) Pitää kai koittaa raastaa sauma auki ja kkeilla paremmilla kamoilla. Viimeks tälläsin jollain kitillä nauhan seinään ja kittiä perään. oli joku saavillinen valmis kittiä, merkkiä en enää muista. |
Ite oon ollu elementtitalotehtaan korjaus/reklamaatiotöis n. 8v.(Aika hyvällä menestyksellä:D. Toi jonku mainitsema erikeepperi-nauha-kitti menetelmä on kestävimmästä päästä, mutta jos seinä elää niin on vaikeeta saada millään halkeemat kuriin. Yleinen vika on kiinnitys eli liian vähän ruuveja, kannattaa lisätä jos cc200mm tai enemmän jos pääsee vähänkään elämään. Lasikuitunauhat saa heittää roskiin suosiolla koska pienikin liike repii koko sauman auki. Ei muuta ku työn iloa.
|
Lainaus:
Talon yläkerrassa lastulevyseinät ja tallissa gyprokki lastulevyn päällä, seinät kuitenkin elää erilailla materiaalista johtuen? |
Pirulainen kun huomasin vasta nyt tän, olisin voinu etsiä olisko duunista löytyny jotain virallista ohjetta tähän.
Jos joulun jälkeen tarvetta, niin voin välipäivinä kattella... |
Tarvetta on, tarvii kerätä voimia ja inspiraatiota noihin kittitalkoisiin..
..Yläkerran väliseinät villottamati ja levyttämäti nääs.. |
Ainakin "ennen vanhaan" lastulevyseinissä jätettiin levyjen väliin sellanen apaut 5millin rako, koska tuo lastulevy tuppaa elämään niin, että ei sauma pysy ehjänä. Lastulevyn nyky levytys muodista en niin tiiä.
|
Sivu luotu: 23:28 (GMT +2). |