![]() |
Jeeppiin paremmat valot
Nuo zj:n valot kun eivät ole -96 vuosimallissa kovin kummoiset niin onko mitään muuta järkevää vaihtoehtoa kuin lisäpitkien asentaminen?
|
kirkkaat umpiot, hyvät polttimot, releistys ja paksut johdot
lisävaloilla ei lyhkäset parane. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Uudet umpiot vähintään tuplaa ellei triplaa 15 vuotta vanhojen "kusenpolttamien" alkuperäisten valotehon. Menee aika kurjaan kuntoon tollaset ZJ:n pömpelit, kiitos UV-valon (auringon ja polttimon). |
Siinähän tuli jo oikeat neuvot. Omaan laitoin H4-umpiot. -Ja lisävaloihin pitkät....:p
|
xenoneilla tulee lyhkäsillekkin tehoja:rolleyes: ite olin pitkää sitämieltä etten osta, mutta kaveri sai ylipuhuttuu bilteman sarja ei kovin kallis ollu. eikä ole halogeenejä ikävä en tiedä mitä ne katsastukseen ym vaatii jotain kirjaimia pitäs pitäs kai umpiosta löytyy mutta en oo jaksanu välittää :)
|
DOT Xenonit??
Xenon-ajovaloista Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla on aina oltava pesulaite. Tämä koskee luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja – ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja. • Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on 01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia. • Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen 01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin 01.07.1995 lähtien). • Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä 1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa käyttöönotetuissa autoissa. Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOThyväksytyillä ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta." http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446.../LTT200604.pdf |
..en vain tiedä löytyykö ZJ:hin mistään sellaisia e- hyväksyttyjä ajovaloja joissa olisi oikeat merkinnät jotta voisi käyttää Xenoneita lähivaloinakin ihan laillisesti? Olisi kyllä hienoa jos olisi, itsellä vaikka on kohtuu siistissä kunnossa vielä umpiot niin melkoisen kynttilänvaloilta nuo etuvalot tuntuu näillä keleillä.
DOT- valoja en laittaisi vaikka saisi, niiden valokuviot on aivan perseestä ja vaikka olisi miten xenonit niin ei niillä minun mielestä näe silti yhtään mitään. Ainoa missä DOT- valot on hyviä on muiden tielläliikkujien häikäisy :D Mikäänhän ei kait estäisi tekemästä jotain omia kötöstyksiä, mutta hommaa riittää jos sellaisista haluaa siistin näköiset. Itsellä kävi joskus mielessä laittaa niitä Hellan minivaloja (90mm halkaisija) mitä on esim. aika monissa busseissa nykyisin, mutta hommaa kaatui järjettömään hintaan. Tuikuilla siis mennään, apukaukovalot kyllä on tarkoitus laittaa jossain vaiheessa. Ei vaan tosiaan auta siihen lähivaloon mitenkään :eek: |
Lainaus:
Nuo bilteman xenonit (eikä muutkaan jotka laitetaan halogeeniumpioon) ole laillisia tieliikenteessä ja sitten niiden Lyhyiden hyvyys: siis vastaantulijan kannalta; usein suoraa perseestä. Jos suunnataan niin että ei häikäse vastaantulijaa, niin silloin ei näe juuri minnekkään. joissakin lissityyppisissä umpioissa valokuvio OK, heijastin umpioissa ja nimenomaan H4 sarjoissa huono. Antakaa kaverin ajaa omalla autollanne tee-se-itse xenoneilla vastaan, kun istutte henkilöautossa niin huomaatte mistä puhutaan:mad: Niitä harvoja osa-alueita minne todella kaipaisin poliiseilta valvontaresursseja, mutta eikökän niitä ala löytymään, kun joku jalankulkija jää häikäistyneen vastaantulijan alle. Ja noita "laillisia" xenon umpioita saa jo alkaen 100e/kpl, toki siihen tarvitaan vielä polttimot, johdot ja ballastit, mutta xenon lyhyet maksaa halvimmista osista kasattuna 250e, ja pitkillehän saa valoa muutenkin, ja sinnekkään halvimmat xenonit eivät ole 250e kalliimpia, toki rakentamisen vaiva on melkoinen |
Lainaus:
|
kiitokset taas hyvistä vinkeistä!
|
Lainaus:
|
1. uudet umpiot
2. motonet valovahvistin (hakkuri) 3. kirkkaat HYVÄt polttimot 4. oikea suuntaus edut = laillinen haitat = nielasee luokkaa 100 euroa + umpiot sekä hiukan työtä |
Joon tosiaan noi vitun xanon viritykset pitäs sanktioda vaikka kortti vuodeks pois ja tunti turpaa ladontakana. Vi´tuttaa aivan saatanasti ajaa pimeellä tiellä yövuoron jälkeen kotiin kun kohtaa tollasen.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.westernparts.fi/ Saattaapi olla hinnat mielusammat kuin Jamantilla. |
Itsekin tuohon -94:seen ZJ:hin katselin uusia umpioita. DOT umpiot olis n. 15€ kpl Rockautosta.
Saksasta sais H4 umpioita 155€ pari. http://www.ebay.de/itm/Scheinwerfer-...item27b547baeb Ja jotain super custom optiikalla olevia Angel eyes umpioita :D http://www.ebay.de/itm/Jeep-Grand-Ch...item1c21e60b2f Ja tollasia: http://www.ebay.de/itm/Jeep-Grand-Ch...item1c21b967d5 |
Lainaus:
Nuo "angel eye" versiot näkyy olevan lyhyiden osalta linssityyppiset, mikä ei välttämättä ole ollenkaan huono juttu. Jos niillä jotain oikeasti näkee, niin vaikka pitkät olisi huonot niin ne saisi korjattua lisäpitkillä. Hinta vain on melko suolainen :eek: |
"Valovahvistin"
Täältä kans puolto tuolle "valovahvistimelle" tai mikä sen kaupallinen nimi milloinkin onkaan, siis värkki jolla nostetaan polttimon jännite sinne 15V hujakoille hakkurilla.
Näitten uusien kirkkaampien polttimoiden (Night Breaker tms) käyttöikä on sitten entisestään lyhyempi kun niitä käytetään korkeammalla jännitteellä. |
Lainaus:
Tollalailla mä laitoin defen valot ja on ainakin 100kertaa paremmat, kuin alkuperäiset (suurinosa jännitteestä hukkuu valokytkimeen). Noi on ollut käytössä n. pari vuotta ja ainoo mitä täytyy testailla seuraavaks: nyt käytössä siriuksen kirkas umpio vs. rihlalasi. Motonetin valovahvistin ei juurikaan ole nostanut polttimomenekkiä, joitain on mennyt. Alkuperäinen alijännite olis polttanut alkuperäisiä polttimoita varmaan maailman tappiin. TEMÄHIK |
Lainaus:
Pistetään ylimääräinen vaihtorele tuon valonvahvistimen ohitukseen: siis jos rele ei vetäneenä, niin sähköt polttimolle menee esim. 4 metriä pitkän 1 mm2 johdon kautta, mutta kun rele vetäneenä, niin silloin sähköt menee vahvistimen kautta. ja pikkasenlla lisävirittelyllä tuon ohjauksen saa toimimaan niin, että aina startin jälkeen säästötoiminta, jos painonapista ei ole tilattu valoa. Jos polttimolle tulee 11-13v niin polttimot kestää varmaan yli 10x pitempään, kun tuolla vahvistimen 14-15v jännitteellä. toki valoakaan ei ole kuin lain edellyttämä. Tuolla valonvahvistimella, noilla Night Breaker tms, ja uusilla merkkiumpioilla saadaan todella huomattava parannus valotehoon, suuruusluokkaa sama kuin vanhoihin umpioihin tarvikexenonit? |
Lainaus:
Omix-Adan valmistamat tuolla 45€ kpl, Muut merkit sen 12-26€ XJ:hin Rockauto kyllä myy sealed beameja, Sellaiset mulla olisikin yhdet..... pitäis joskus kokeilla kuin iso valoteho niistä löytyy :D |
Tässä muutama esimerkkikuva umpioiden ja sähköremonttien vaikutuksesta. Kyseessä normi pyöreä 7" umpio eikä Jeeppi, mutta vaikutus lienee sama autossa kuin autossa.
http://www.76s.net/valoremontti/gfx/1-4.jpg 1: Paskat tuningumpiot, halpispolttimot ja 20 vuotta vanhat Tojotalaiset sähköt 2: Uudet Hella 7" H4 umpiot 3: Motonetin valmistama Motonet 'valovahvistin' Motonet 4: Philips +80% polttimot Kuten kuvasta näkyy, setti ei ollut yhtään hassumpi mutta valovahvistinsysteemi sai vaihtua perinteiseen reletyssettiin sillä siitä hakkurista tuli häiriötä lälläriin. Vartailun vuoksi Hella 7" H4 Super umpiot (+releytykset/johdotukset ja Osram +90%), vähän on toisen näköinen valokuvio: http://www.76s.net/valoremontti/gfx/valo5niva.jpg |
Quote:
Originally Posted by JEEPV8 http://forums.offipalsta.com/ModernB...s/viewpost.gif Jamantilta löytyy varmaan hyllystä umpioita?? vai mistä olette hommanneet? Huomenna helsingin reissu edessä niin voisi poiketa espoossa samalla. Lainaus:
Onhan jyppilässä myös JMT-autopalvelu - Täyden palvelun autotalo |
Liekö kukaan on törmännyt E-hyväksyttyihin XJ:n xenonvaloihin?
Luulisi jostain löytyvän, kun 7X6-umpio on oikea universaalimalli; sitä löytyy XJ:n lisäksi ainakin Corvetesta, Astrosta,Firebirdistä, Nissaneista, Suzuki Swiftistä. EDIT: AKE:n ohjeistus. En tiedä, onko enää voimassa: Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla on aina oltava pesulaite. Tämä koskee luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja – ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja. http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446...T200604.pdf%5D |
Sivu luotu: 20:30 (GMT +2). |