Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   G Mersun etuakselin rasvaus?! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91924)

GKC 16.12.2011 22:26

G Mersun etuakselin rasvaus?!
 
Tulipa vihdoin Güntherwaageni riisikuppien kaveriksi hommattua! W460 vm.-90. GD300 automaatti. Unelmapeli!

Kysymys: Paljonko ja mitä sortimentia ja kuinka usein noihin etunapoihin kuuluis rasvaa lykätä? Muut huoltotoimenpiteet selvisikin ohjekirjasta varsin hyvin. (Vai onko jotain muuta "must know"-osastoo jota ei manuaali kerro?)

pee 16.12.2011 23:52

Ho !

Etunapojen suhteen tehtaan ohje:

750 gr multiple purpose greasea, täyttäen pohjalta pitkäkärkisellä struutalla, eli käytännössä hyvää pakkasen kestävää vassua täyteen sitä tarkistustulppaa myöten, pyörä äärimmilleen käännettynä ja tulpan momentti 100 Nm

Ihan virallinen dokumentti kulkee tunnuksella AP33.10-P-3321G

Vaseliinin vaihtoväliä ei ole ilmoitettu, mutta tuo 20 tkm huoltoväli lienee ollut alkup ajatus, muistapa rasvailla myös kardaanien (3kpl) liukuosat

:cool:;)==*==;):cool:

Viipo 17.12.2011 00:34

Öljyjen vaihdon vielä ymmärrän, mutta vaihtaako joku joskus muutenkin murroksien vassut, kuin pelkästään murroksen vaihdon yhteydessä?

GKC 17.12.2011 14:57

Asia harvinaisen selvä! Liuút tuli rasvattua kans.

Eipä tunnu tosiaan kauheen mielekkäältä murroksen rasvoja alkaa vaihtamaan. Millähän sen vanhan sieltä ylipäätään ottas pois? Ei sillä että ees suunnittelisin...

Kiitokset infosta.

pee 17.12.2011 15:29

Niin, tuo rasvojen vainto lienee kyllä enempi teoriaa...

Tärkeintä on, että rasvaa on, eikä vedelle ym. ei toivotuille aineille tilaa - tuo 750 gr on ohje sille määrälle joka tavoitteena kun akseli kasataan tyhjästä puhtaana, esim murrosrempan yhteydessä... Vaan hyvä niitä olis edes tarkistella, ja "useinhan" tilalle tyrkätään esim. hypoidia, ja ihmetellään kun on kääntöpäät märkänä...

pienigampina 17.12.2011 17:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja GKC (Viesti 830071)
Tulipa vihdoin Güntherwaageni riisikuppien kaveriksi hommattua! W460 vm.-90. GD300 automaatti. Unelmapeli!

Kysymys: Paljonko ja mitä sortimentia ja kuinka usein noihin etunapoihin kuuluis rasvaa lykätä? Muut huoltotoimenpiteet selvisikin ohjekirjasta varsin hyvin. (Vai onko jotain muuta "must know"-osastoo jota ei manuaali kerro?)


kuule jos sulla on manuaali,niin katsoisitko sähköisten voimansiirron lukkojen mahdolliset sulakkeet ja releet.
on ongelmia...

GKC 17.12.2011 23:28

Mulla on hydrauliset lukot tossa vielä...

Gee. 19.12.2011 09:32

Hieman "OT" mutta,

aiheuttaako rasvan puute murroksissa sen kun käännetään vasemmalle neliveto päällä niin kuuluu nakutusta..??

Vai onko joku muu(kin) paikka väljä..??

Gee.

Janne1986 19.12.2011 10:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gee. (Viesti 830823)
Hieman "OT" mutta,

aiheuttaako rasvan puute murroksissa sen kun käännetään vasemmalle neliveto päällä niin kuuluu nakutusta..??

Vai onko joku muu(kin) paikka väljä..??

Gee.

Sieltä on varmaa murros menny.
Tuolleen ne alkaa naputtamaan ennen rikkoutumista.

tepa250d 19.12.2011 13:04

g mersussa on kyl suojakumit murroksissa, eli ei se rasva ainankaan malja reijästä murrokseen mene jollei suoja kumi ole rikki.

Patu925 19.12.2011 13:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gee. (Viesti 830823)
Hieman "OT" mutta,

aiheuttaako rasvan puute murroksissa sen kun käännetään vasemmalle neliveto päällä niin kuuluu nakutusta..??

Vai onko joku muu(kin) paikka väljä..??

Gee.

Kannattaa tarkistaa navan mutterin kireys, Mersussa on edelleenkin kartiorullalaakerit eli murroksen mutterilla säädetään laakereitten kireys...
Jos naputtaa pyörät linkussa niin murroksen/pyörännavan boorit on suurella todennäköisyydellä kuluneet väljäksi/pois kokonaan eli pääsee napa/murroskauppaan...
Näin meillä kävi...

Itse murroksen maljan kuluminen/särkyminen on epätodennäköisempi vaihtoehto, se kun on hyvin suojattu hiekalta ym. paskalta.

vimakuus 20.12.2011 13:56

Kyllä itte pidän todennäköisempänä naputuksen tulevan vetonivelestä, kuin navan ja vetonivelen välisestä poorista. Mikä ne navan poorit kuluttais?

Ja kun malttais vaihtaa ajoissa sen vetonivelen, niin säilyis vetari varmemmin käyttökelpoisena ;)

tepa250d 20.12.2011 21:49

navan poorin kuluttaa juurikin välys laakerissa.

Patu925 21.12.2011 09:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tepa250d (Viesti 831444)
navan poorin kuluttaa juurikin välys laakerissa.

Ja osien hinnoista/saatavuudesta sen verran että kyllä se oppi siirtyy perstaskusta takaraivoon... :D:D:D

petr 21.12.2011 09:55

;)

GKC 21.12.2011 16:49

Mihkähän momenttiin noi laakerit kiistetään? Ja välystä ei ollenkaan? Eipä kuulu vielä nakutusta mut jos kerrankin uskois viisaampia ja tsekkais noi kumminkin...

tepa250d 21.12.2011 17:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 (Viesti 831541)
Ja osien hinnoista/saatavuudesta sen verran että kyllä se oppi siirtyy perstaskusta takaraivoon... :D:D:D

juu:D

Patu925 22.12.2011 15:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja GKC (Viesti 831600)
Mihkähän momenttiin noi laakerit kiistetään? Ja välystä ei ollenkaan? Eipä kuulu vielä nakutusta mut jos kerrankin uskois viisaampia ja tsekkais noi kumminkin...

Siinä ei hirveesti häviä jos käyttää kääntöpään irrallaan, ja vaihtaa tuoreet rasvat laakereihin ja tarkistaa vetarin puoleisen tehvan kunnon eli onko peräöljyy kääntöpäässä...

Tuosta voipi ihmetellä kireyksiä laakereihin, ite laitoin välyksen noin nollaan ilman heittokelloja eikä tuo laakeri ole vielä hirttäny kiinni...

Kääntöpään kun irroittaa niin välttämättä ei tartte palloniveliä perkaa varsista irti, onnistuu ilmankin... niitä simmipeltejä kannattaa seurata miten monta on missäkin välissä... Murroksen mutterin jenka on 26X1.5 eli ko. mutteria ei sitten löydy pulttikaupasta. Marmoritiskillä maksaa luokkaa 100e kappale... Meillä meni kummaltakin puolelta mutterit uusiksi, sorvari valmisti uudet huomattavasti huokeemmalla.

Murros maksaa pikkuisen auki 400e Löbro merkkisenä, halvempaakin merkkiä löytyy mutta se kestävyys... Pyörännapa onkin sitten semmoinen kinkkisempi löydettävä, uusia saa marmoritiskiltä... Hinta saattaa jopa järkyttää köyhiä... :D:D

Pyöränlaakerisarjaa löytyy ainakin kolmen hintasta vajaasta 50e-120e haarukassa.

Tässä muutama "salaisuus" Mersusta... ;)

EDIT:
Tuossa yksi linkki varaosakuviin joissa on numerot millä löytyy lisää kivaa... 4603300425 kannattaa googlata... Oikeesti iso kiitos nimimerkki Peelle, antamallasi tiedolla alkoi osia löytymään...

tepa250d 22.12.2011 22:41

kukas löpröstä 400e on ryöstänyt:confused:

Patu925 22.12.2011 22:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tepa250d (Viesti 832076)
kukas löpröstä 400e on ryöstänyt:confused:

Paikallinen autotarvikeliike...

Eikun juttu katolleen mistäpäin Suomessa saa halvemmalla jos varalle hankkisi yhden?

GKC 22.12.2011 23:19

Kiitokset infosta. Saas nähä jaksaako purkaa ennenkun hajoo...:D

Patu925 23.12.2011 11:52

Sen verran vielä korjauksia edellisiin juttuihin elippäs tänään henkilökohtainen soitto marmoritiskille kertoi seuraavaa:

4609900160 mutteri vetariin maksaa 14e kpl. Tarve on 2kpl per napa.
4603300425 napa kustantaa 510e.

Nämä hinnat kyselin ihan itse tällä päivämäärällä eli kylän kuulopuhehintoihin verrattuna hinnat on kohtuullisemmat... Hyvä niin. Silti kivan arvokkaat...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95831

086 A 4603301601 DRIVE SHAFT
Замена №: A 4603302201
086 A 4603302301 DRIVE SHAFT
LEFT FRONT AXLE JOINT
086 A 4603302401 DRIVE SHAFT
RIGHT FRONT AXLE JOINT
089 A 4603370559 RACE
INSIDE
092 A 4609940741 LOCK
FRONT AXLE JOINT
095 A 4603370085 BOOT
Замена №: A 4603370285
095 A 4603370285 BOOT
Замена №: A 4603370485
095 A 4603370485 BOOT

098 A 4603370092 STRAP
OUTSIDE
101 A 4603370192 STRAP
INSIDE
104 A 4603300325 FRONT WHEEL HUB
Замена №: A 4603300425
104 A 4603300425 FRONT WHEEL HUB
TOGETHER WITH:
104 A 4603300525 FRONT WHEEL HUB
TOGETHER WITH:
107 A 4603340020 END COVER
WHEEL HUB
113 A 4603340059 SEAL RING
WHEEL HUB
113 A 4603340159 SEAL RING
Замена №: A 4603340259
113 A 4603340259 SEAL RING
WHEEL HUB
116 A 0009808202 TAPERED ROLLER BEARING
Замена №: A 0089815705
116 A 0089815705 TAPERED ROLLER BEARING
OUTSIDE
116 A 0089815905 TAPERED ROLLER BEARING
OUTSIDE
116 A 0089816105 TAPERED ROLLER BEARING
OUTSIDE
116 A 0089816405 TAPERED ROLLER BEARING
OUTSIDE
119 A 0009804202 TAPERED ROLLER BEARING
Замена №: A 0089815805
119 A 0089815805 TAPERED ROLLER BEARING
INSIDE
119 A 0089816005 TAPERED ROLLER BEARING
INSIDE
119 A 0089816205 TAPERED ROLLER BEARING
INSIDE
119 A 0089816305 TAPERED ROLLER BEARING
INSIDE
122 A 0059971646 SEAL RING
OUTSIDE
122 A 0079970447 SEAL RING
OUTSIDE
122 A 0089975347 SEAL RING
OUTSIDE
122 A 0089975447 SEAL RING
OUTSIDE
125 A 0059977846 SEAL RING
SEALING OF DRIVE SHAFT BEARING
125 A 0079970347 SEAL RING
SEALING OF DRIVE SHAFT BEARING
125 A 0089975547 SEAL RING
SEALING OF DRIVE SHAFT BEARING
125 A 0089975647 SEAL RING
SEALING OF DRIVE SHAFT BEARING
128 A 4609900160 NUT
Замена №: A 4609900260
128 A 4609900260 NUT
WHEEL HUB TO DRIVE SHAFT
131 A 4609940012 LOCK
WHEEL HUB TO DRIVE SHAFT
134 A 1083340025 HUB CAP
WHEEL HUB
137 A 4603350336 FOLLOWER
Замена №: A 4603530536
137 A 4603530536 FOLLOWER
TRANSVERSE DIFFERENTIAL LOCK
140 A 4603530230 PIPE
Замена №: A 4603530330
140 A 4603530330 PIPE
TRANSVERSE DIFFERENTIAL LOCK
143 A 4603530349 SLIDE
TRANSVERSE DIFFERENTIAL LOCK
143 A 4603530649 SLIDE
TRANSVERSE DIFFERENTIAL LOCK

tepa250d 23.12.2011 12:08

kl varaosat 210e kapale nivel ja löprö;)

pee 23.12.2011 16:14

Jep

Niinkuin eilen Patu925 lle puhelimessa sanoin, on vaihtoehtoja muitakin kuin Veho tai Kiinanpojat

Esim eurotruck joka toimittaa oikein kivasti Geen osaa, tarjoaa mokomaa ALKUP. napaa

http://www.eurotruck-importers.com/i...roducts_id=270

ihan "kohtuulliseen" dollarihintaan, johon tuskin Kiinanpoika pystyy, ellei tilaa jotain 100 kpl minimiä, ja sittenkin se on Kiinalainen ja haiskahtaa riisille...

Patu925 23.12.2011 16:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 832278)
Jep

Niinkuin eilen Patu925 lle puhelimessa sanoin, on vaihtoehtoja muitakin kuin Veho tai Kiinanpojat...

Näin se homma menee... Omalta kohdalta etsiminen ei ollut riittävän tehokasta kun puuttui sopivat avainsanat googlelle... Kysymyksiä aianakin omalta kohdalta herättää myös ulkomaankauppojen luotettavuus, onko Pee sinulla kokemusta tuosta edellä mainitusta kaupasta?

Jotenkin on tottunut tekemään tiedustelut ja kaupat puhelimella tai henkilökohtaisesti etenkin jos on uusi tuttavuus kyseessä... Ja tässä aiemmin tunkui noita kusettajia olevan ihan riesaksi asti liikkeellä.

Loppuun semmoinen yleinen toteamus että pitänee pistää G aiheinen vitja jossain kohtaa alulle missä tätä tietoa ja faktaa käsiteltäisiin, onhan noita muillekin merkeille perustettu... Tätä tietoo kun on toistaiseksi nuukanlaisesti jaossa tällä palstalla...

Lainaus:

kl varaosat 210e kapale nivel ja löprö
Tällä tavalla se oppi siirtyy sinne takaraivoon sieltä perstaskun kautta... :D


Sivu luotu: 02:11 (GMT +2).