![]() |
Muutoksista ja muutoskatsastuksesta
Tämmöset on pyöriny mielessä. Elikkäs mulla on Toyota land-cruiser hj-60. Ajoneuvo luokka otteessa on N1/Pakettiauto. Kyseiseen vehkeeseen on joskus vaihdettu riipukkeita ja otteessa lukee näin:
"Ajoneuvoon asennettu alustasarja. Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään: edessä 575mm takana 535mm. KORIA KOROTETTU VAIHTAMALLA ETUJOSIEN ETU- JA TAKAJOUSIEN TAKARIIPUKKEET. SILMÄVÄLI 160MM." Eli jos nyt haluisin lähteä ko. laitetta korottelemaan ja isontamaan pyöriä, niin minkä verran saisi korottaa ilman erityislupaa? Lähinnä toi askarruttaa kun AKE sanoo näin: "Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm." Että mistä katsastusinssi tässä tapauksessa mittaa lähtökorkeuden jonka päälle saa laittaa tuon 100mm/150mm (kumpi nyt sitten mun tapauksessa on oikea millimäärä). |
Lainaus:
voithan sä korottaa sitä lisää ku lasket lokarin kaaria sitä mukaa ku nostat, ni pysyy nuo lukemat samoissa ku otteessa:D |
Lainaus:
Alkuperäinen korkeus on 1800 mm, joten kattotasosta on helppo mitata paljonko sinne on korkeutta tullut lisää. Nyt taitaa olla korotusta n. 3 cm. Eli voit laittaa käppyrämmät jouset ja esmes korottaa koria vaikka 50 mm, max. rengaskoko muutoskatsastuksessa ilman lupia 33x12.50". |
Lainaus:
lievä OT: jos kok.massa > 2000 kg ja "neliveto", eli esim Volvon XC 70, niin saapiko korotella 100 mm jousilla + 2" renkuloilla :eek: |
Kiitos -MaTTi- ! Tämä selvensi paljon...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mistäs ne mittaa sen et paljonko on korotettu lokasuojan kaarista vai kokonais korkeuden katosta maahan?? Eli jos isontaa lokasuojankaaria?
|
Lainaus:
|
Mittasin tänään hojon korkeuden, silleen ungefäär mitta näytti 181 cm. Alla on ihan normi 235/75-15 renkaat. Lyhkäsellä matikalla sitten korotusvaraa olis jäljellä 140 mm, jos tosiaan toi alkuperänen korkeus on se 1800 mm... Menikö oikein? :)
|
Sivu luotu: 05:28 (GMT +2). |